Gå til innhold
Hundesonen.no

"Andre pubertets alder"?


MiO
 Share

Recommended Posts

En bekjent av meg sier at hunder, iallefall tisper, i 2-års alderen "går igjennom en slags annen pubertet".

Hun mener at de bl.a. da kan vise samkjønnsaggressjon og at det gjerne er da det dukker opp (ved to års alder). Det var det som skjedde med hennes hund (tispen hennes begynte å bli aggressiv mot andre tisper ved to års alder).

Noen som har noe mer informasjon om denne såkalte "andre pubertets-alderen"? Hva skjer da?

Jeg trodde det var rundt den alderen hunder begynte så smått å roe seg ned littegrann jeg, bli litt mer voksne i hodet sitt, sånn fra to år og fremover mot tre års alder...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjeller på den fysiske og den mentale kjønnsmodningen hos hunder. Den fysiske kommer først, deretter den psykiske. Jeg husker ikke nøyaktig når den sistnevnte vanligvis gjør sitt inntog og når den er over, men toårsalder høres ikke helt fjernt ut, spør du meg. En hund under to år er i mine øyne, ikke ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min tispe merket jeg ikke noe spesielt til noen av kjønsmodningene. Bortsett fra at hun blir litt fjern i selve løpetiden da.

Hannhundene har jeg derimot merket dette godt på. Etter fysisk kjønsmodning blir de "fjortispøbler" og etter psykisk modning blir de mer satt og selvsikre. I alle fall de jeg har hatt. I tillegg har de ikke helt skjønt "greia" med tisper før de er ferdig med sin andre kjønsmodning - selv om de synes tisper lukter spennende og sikkert hadde paret om de fikk sjansen.

Jeg har et pubertalt monster nå, og han har begynt å bedre seg akkurat nå (snart 18mnd) så håper han blir mer og mer voksen i knollen fremover og roer seg med fjortisfaktene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt helt dette med at folk sliter med pubertale hunder (pubertalt monster osv....) Jeg har heller ikke tatt hensyn til dette i treningen. Ser at det ofte anbefales å sette treninga litt på vent osv i visse perioder. Det har jeg aldri gjort. Jeg har ikke firet på kravene for unghunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig syns at den psykiske modingen er størst på hannhunder, kontra tisper. Jeg har erfart mange som har omplassert hanner i 1,5-2,5 års alderen, så det er nok ikke uten grunn. Jeg har vel ikke sett noen markant endring på min hanne, men har jo en rase som i utgangspunktet ikke er av den værste sort sånn sett. Men han prøver seg jo på diverse områder, det ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at hunder går gjennom "2. kjønnsmodningfase" i en alder av 1,5-2,5 år. Det kan vare alt fra en måned til et halvt år og varierer veldig i intensitet mellom ulike individer. Det er først og fremst en mental modningsfase. Noen hunder er i denne perioden litt sensitive ("spøkelsesalder"), noen blir litt usikre på seg selv og kan vise mer aggressiv atferd enn før, andre blir veldig selvstendige eller "fjerne". Mange er helt normale.

Det jeg tror er viktig er å ikke bruke det som noen unnskyldning for hvorfor hunden er ulydig el.l., men heller trene som normat, sette krav og forme hunden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes litt ukjent ut for meg og... Håper ikke jeg trenger å oppleve det heller, er så deilig å ha en hund som går overens med alle andre! Men hun er jo bare litt over et år, så jeg kan vel ikke slappe av helt enda da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes litt ukjent ut for meg og... Håper ikke jeg trenger å oppleve det heller, er så deilig å ha en hund som går overens med alle andre! Men hun er jo bare litt over et år, så jeg kan vel ikke slappe av helt enda da...

Sørg for gode opplevelser for henne du, så går det gjerne helt fint. Nå er kanskje ikke cavalieren den rasen med høyest samkjønnsaggresjonsrate heller, og tisper er ofte mildere enn hannhunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt helt dette med at folk sliter med pubertale hunder (pubertalt monster osv....) Jeg har heller ikke tatt hensyn til dette i treningen. Ser at det ofte anbefales å sette treninga litt på vent osv i visse perioder. Det har jeg aldri gjort. Jeg har ikke firet på kravene for unghunder.

Jeg tar ikke spesielt hensyn til det jeg heller, jeg bare registrerer at han er litt "dust" for tiden. Litt usikker, litt testende, litt bråkete (ikke aggressiv! bar lyd) mot andre hunder, spesielt større spisshunder (selv om dette er disse hundene han har sett mest av i sitt liv, så er han jo også en slik en selv).

Forrige hannhund var litt samme, men med mindre lyd så andre merket det ikke så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...