Gå til innhold
Hundesonen.no

Svært aggressiv ung valp


Cams
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Og i kveld fikk jeg en fortvilet melding fra henne om at hunden nå har bitt hennes samboer ganske stygt i hånden da han prøvde å ta fra hunden en leke.

Dette henger ikke på greip i min verden. Når valpen har visst så mye signaler som den tydeligvis har gjort burde det for svingende ikke komme som noen overraskelse at valpen faktisk har tenner. Men så måtte det tydeligvis gå så langt også i dette tilfelle desverre for valpen. canis.no flommer over av sånne tilfeller på daglig basis, kom ikke her og fortell meg at det er noe feil med alle de hundene i alle aldre når felles for de alle er den komplette mangel på oppdragelse. Valper kommer fortsatt så vidt meg bekjent ikke ferdig trent med oppdragelse beredt til å skli inn i vår verden. Det er ikke skrevet en halv setning i denne tråden om hva som er gjort eller kanskje viktigst av alt ikke gjort med denne valpen, kanskje på tide og begynne stille spørsmål ved det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er av den onde sorten som mener at vi har alt for mange bra hunder her i landet til at vi skal tviholde på slike individer som du beskriver her, så jeg ville avlivet og skaffet meg en valp som var

En hund lider ikke av å være død, men en hund som tilsynelatende er så aggressiv har det jo ikke særlig bra! Jeg er helt for å foreta en grundig veterinærundersøkelse, men om dette virkelig er et så s

Jeg føler jo jeg har litt erfaring på dette punktet, dog virker denne valpen en del verre enn min. Jeg har selv en BC som var veldig redd og usikker på alt og alle når jeg fikk henne. Ved ca. 5mnd. al

Dette henger ikke på greip i min verden.

Det er mye som ikke henger på greip i din verden, eller?

Som du så helt riktig påpeker, så veit vi ikke hva som er gjort eller kanskje viktigst av alt ikke er gjort med denne valpen, så kanskje det er på tide å ikke gå ut fra en hel masse shit basert på egne fordommer og uvitenhet?

At du har såpass smal erfaring med hund at du ikke veit at mentalitet er arvelig og kan ses ganske tidlig i valpekassa, betyr ikke at sånne valper ikke finnes. At du kjenner en haug med tanter som ikke kan oppdra bikkjene sine, betyr ikke at enhvert tilfelle av møkkabikkjer er et resultat av dårlig oppdragelse. At en hund er hundeaggressiv, betyr ikke at den er menneskeaggressiv. At en hund har matforsvar, betyr ikke at den har bitt mennesker tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er mye som ikke henger på greip i din verden, eller?

Som du så helt riktig påpeker, så veit vi ikke hva som er gjort eller kanskje viktigst av alt ikke er gjort med denne valpen, så kanskje det er på tide å ikke gå ut fra en hel masse shit basert på egne fordommer og uvitenhet?

At du har såpass smal erfaring med hund at du ikke veit at mentalitet er arvelig og kan ses ganske tidlig i valpekassa, betyr ikke at sånne valper ikke finnes. At du kjenner en haug med tanter som ikke kan oppdra bikkjene sine, betyr ikke at enhvert tilfelle av møkkabikkjer er et resultat av dårlig oppdragelse. At en hund er hundeaggressiv, betyr ikke at den er menneskeaggressiv. At en hund har matforsvar, betyr ikke at den har bitt mennesker tidligere.

sjarmerende, jeg har da hvertfall smal nok erfaring til å kunne forstå at en valp under gitte forutsetninger lett kan utvikle seg til ett monster ved en alder av 14 uker uten at det nødvendigvis ene og alene skyldes genetikk hvorpå eneste løsningen er sprøyta. Jeg ville tro det var svært naturlig å se på valpens situasjon FØR man sendte den til hundehimmelen ikke etter en telefon og melding fra ei fortvilt venninne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjarmerende, jeg har da hvertfall smal nok erfaring til å kunne forstå at en valp under gitte forutsetninger lett kan utvikle seg til ett monster ved en alder av 14 uker uten at det nødvendigvis ene og alene skyldes genetikk hvorpå eneste løsningen er sprøyta. Jeg ville tro det var svært naturlig å se på valpens situasjon FØR man sendte den til hundehimmelen ikke etter en telefon og melding fra ei fortvilt venninne.

Sjarmerende, akkurat den konklusjonen kom jeg frem til og, helt uten å skylde på den fortvilte hundeeieren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Sjarmerende, akkurat den konklusjonen kom jeg frem til og, helt uten å skylde på den fortvilte hundeeieren.

Du bare antok at den fortvilte hundeieren har gjort alt etter boka og tilfeldigvis ble overrasket når valpen tilfeldigvis satte tenna i typen? Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bare antok at den fortvilte hundeieren har gjort alt etter boka og tilfeldigvis ble overrasket når valpen tilfeldigvis satte tenna i typen?

Jeg har ikke antatt en dritt jeg, jeg sa at det kunne være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Jeg er litt nysgjerrig på hvordan det går med denne valpen, og selvfølgelig også eierne. Går det fremover med trening/ har de funnet en løsning? :) Kunne jo være kjekt å høre hvordan dette har utvikla seg, og evt. hvilke sonentips som ble brukt/funka.

Dersom de ikke har kommet stort videre og/eller fortsatt lurer på tips: Kan du ikke legge ut litt mer detaljert forklaring av oppdragelse, situasjoner og reaksjoner? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel? Så hunder kan ikke bli født med sykdommer som gjør de aggressive? Hunder kan ikke ha en så dårlig genetisk pakke at de er aggressive fra valpekassa av?

Greit å vite..

Selvfølgelig er genetikken et aspekt, men ikke en fasit, på samme måte som min mening heller ikke er det, men det er viktig å se på flere sider av en sak. Nå vet jeg ingenting om BC-avl her i Norge, men er de overavlet og har rykte på seg for å ha medfødte sykdommer som utspiller seg som destruktiv eller negativ adferd? For meg er det hvertfall slik genetikken kan ha en innspillende rolle (vet mange forteller om BC´er med div adferdsproblemer men om det skyldes genetikk eller oppdragelse?).

Det jeg mener når jeg sier at en hund ikke blir født aggressiv mener jeg kun mentalt; altså hvordan de reagerer på ting rundt seg.

Prøv å forestill et kull. Der finnes det forskjellige personligheter som vi kaller det, avhengig av hvor langt de er kommet utviklingsmessig. De sterkeste i kullet utvikler seg raskest fordi de som oftest er sterkere og kommer raskere fram til maten. Hvis man feks. velger den valpen som sitter i et hjørne eller lister rundt og ikke virker til å være så interessert, men mer usikker og nervøs, kan det føre deg inn i problemer dersom du ikke vet hvor i utviklinga valpen er.

Når denne hunden kommer hjem til en familie som f.eks. ikke setter grenser for den, men kun koser og klapper og ikke gir den utfordringer, vil den sette sine egne grenser og ta på seg den dominante rollen ispedd mye usikkerhet, og kan ofte utvikle en aggresjon. Det er det jeg mener når jeg sier at hunder ikke blir født aggressive.

Dersom de ikke har kommet stort videre og/eller fortsatt lurer på tips: Kan du ikke legge ut litt mer detaljert forklaring av oppdragelse, situasjoner og reaksjoner? :)

Jeg vil også gjerne se noe og få et innblikk i hvordan det går! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er genetikken et aspekt, men ikke en fasit, på samme måte som min mening heller ikke er det, men det er viktig å se på flere sider av en sak. Nå vet jeg ingenting om BC-avl her i Norge, men er de overavlet og har rykte på seg for å ha medfødte sykdommer som utspiller seg som destruktiv eller negativ adferd? For meg er det hvertfall slik genetikken kan ha en innspillende rolle (vet mange forteller om BC´er med div adferdsproblemer men om det skyldes genetikk eller oppdragelse?).

Det jeg mener når jeg sier at en hund ikke blir født aggressiv mener jeg kun mentalt; altså hvordan de reagerer på ting rundt seg.

Prøv å forestill et kull. Der finnes det forskjellige personligheter som vi kaller det, avhengig av hvor langt de er kommet utviklingsmessig. De sterkeste i kullet utvikler seg raskest fordi de som oftest er sterkere og kommer raskere fram til maten. Hvis man feks. velger den valpen som sitter i et hjørne eller lister rundt og ikke virker til å være så interessert, men mer usikker og nervøs, kan det føre deg inn i problemer dersom du ikke vet hvor i utviklinga valpen er.

Når denne hunden kommer hjem til en familie som f.eks. ikke setter grenser for den, men kun koser og klapper og ikke gir den utfordringer, vil den sette sine egne grenser og ta på seg den dominante rollen ispedd mye usikkerhet, og kan ofte utvikle en aggresjon. Det er det jeg mener når jeg sier at hunder ikke blir født aggressive.

Når terskelen for å bite er uakseptabelt lav, så spiller det egentlig liten rolle hva som er de utløsende faktorene. For det er alltid utløsere ift en atferd, og det er genetisk hvor grensen hos hunden går - ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Når terskelen for å bite er uakseptabelt lav, så spiller det egentlig liten rolle hva som er de utløsende faktorene. For det er alltid utløsere ift en atferd, og det er genetisk hvor grensen hos hunden går - ofte.

På hvilket grunnlag mener du i dette tilfellet terskelen er uakspetabelt lav? Tvertimot får jeg inntrykk av en valp som ikke har gjort annet enn å vise tegn på at den kommer til å bite. Like forbanna idiotisk blir man overrasket når den omsider biter når man skal ta fra den en leke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv at alt fra gener til behandling har med sånt å gjøre.. men jeg syns fortsatt at i 14 ukers alder er det voldsomt å sette en sprøyte på bikkja.. da skal den være så ***** vrak å det skal jeg se med egne øyne først. Jeg har hatt flere bikkjer som har vært forbanna over det ene og andre i valpealdern og fått kjent tenner osv og de har alle blitt normale med tid...

Og noen hunder burde også hatt andre eiere sier ikke at det må være sånn her, men alle passer ikke til sånne hunder.. og ja noen bør slippe men så ung ?? Jeg har ikke hatt tid til å lese alt men hva sier de som avlet denne valpen ?? Søsken ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, glemte litt av denne tråden.

Dette er en venninne som bor ganske langt unna meg, så jeg ser dem ikke så veldig ofte. Jeg kan prøve å få filmet noe neste gang jeg ser henne, men lover ingenting.

De var hos veterinæren for en helsesjekk, fant ingenting galt på valpen. Så nå skal de kontakte en hundetrener for å se om problemet kan løses.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei,

jeg kom over denne tråden fordi jeg søkte på 'ressursforsvar'. Jeg tror cockeren vår har det. Han er litt over et år gammel. Unnskyld at jeg kupper tråden, men det er flere her som sier at de med hell har trent bort mye av voktingen over mat etc .Hvordan gjorde dere det? Jeg tror hunden vår er ganske stabil og trygg, ikke 'aggresiv' og 'gal' som valpen til TS, men det er mange situasjoner der han knurrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg kom over denne tråden fordi jeg søkte på 'ressursforsvar'. Jeg tror cockeren vår har det. Han er litt over et år gammel. Unnskyld at jeg kupper tråden, men det er flere her som sier at de med hell har trent bort mye av voktingen over mat etc .Hvordan gjorde dere det? Jeg tror hunden vår er ganske stabil og trygg, ikke 'aggresiv' og 'gal' som valpen til TS, men det er mange situasjoner der han knurrer.

Jeg anbefaler deg å lage en egen tråd, der du forteller om dere, hunden, hva som er problemet, hva dere har prøvd etc :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg snakker om denne hunden. Eller min hund. Og da sier jeg at jeg ikke nødvendigvis tror de har det dårlig hele tiden.

"Klart en slik hund ikke har det bra? Den lever jo i konstant stress, frykt og/eller smerter..".

Jeg tror ikke nødvendigvis de har det ille 24 timer i døgnet(kommer vell helt ann på tilfellet), men hvor går grensen da? Går det greit om det er bare de 2 timene på tur hver dag, går det greit om det er tur pluss hver gang det er besøk, går det greit om det er hver gang det er tur+besøk+foringstid+leker+tyggebein/godis.. er det forskjell på stress og redsel, eller litt vondt, mye vondt... hvordan vet vi hvor vondt de har(noen er jo gode på og sjule smerte feks) Det er en hårfin grense her et sted, og den er nok ikke alltid like lett og se. Desverre. (nå snakker jeg generellt)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...