Gå til innhold
Hundesonen.no

"Nymotens" hestehold?


SandyEyeCandy
 Share

Recommended Posts

Jeg er gammel hestejente, og var i stallen hver dag fra jeg var ca 8-10 til jeg var 17. Etter det gikk jeg på ridekurs osv fram til jeg var 25. Etter dette har jeg ikke hatt noe særlig med hester å gjøre, og har ridd forsvinnende lite. Jeg mangler derfor både innsikt i og forståelse for en del begrepet og metoder som brukes nå om dagen (og som sikkert fantes da jeg var yngre også, uten at vi noengang var oss bevisste på det), som får meg til å lure på en del ting:

Fra ulike innlegg her på forumet i tillegg til fortellinger fra andre jeg møter med hest, legger jeg merke til at det later til å være et litt annet fokus på hestehold og ridning i dag enn da jeg var aktiv og fra den stallen jeg holdt til i. Der jeg lærte å ri, var hestene arbeidshester som i tillegg var våre beste venner. Vi rei med sal og hodelag, og det var mest fokus på fysisk trening og gode turopplevelser for hest og rytter. Jeg rei riktignok en periode bare med grime etter å ha vært vitne til en skikkelig grusom behandling av en hest, men det gjaldt bare meg. :P Innimellom longerte vi hestene, spesielt når vi sjøl skulle trene på sits eller gangarter, men vi gikk aldri tur med hestene bortsett fra de gamle og de med føll, eller dreiv med "bakkearbeid" og "akademisk ridekunst".

For meg er det å gå tur med hesten helt bortkasta, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt ser hva som er poenget, verken for hest eller eier. Da ville jeg heller hatt den på beite og hengt med den der. Jeg sidestiller det med å gå en tur langsmed veien for en hund hvor den kan lukte litt i grøfta. Hva er poenget?

Og dette "bakkearbeidet" aner jeg ikke hva er for noe. For meg er en hest en arbeidsmaskin som ønsker å bruke den sterke og flotte kroppen sin, og som foretrekker fysisk fostring framfor dilling med små mennesker. Men jeg skjønner jo at jeg er fullstendig utdatert. :P

Bikipile har forsøkt å forklare meg hva akademisk ridekunst er, og det høres veldig hyggelig ut for både hest og rytter, men later til å være en sjanger for de spesielt interesserte og kanskje litt for fiffen? (Ikke at Bikipile på noen måte framstår som noen fiff, altså! :lol: )

Flere som tenker som meg at det mye "snillisme" og undervurdering av hestens fysiske kapasitet ute og går? Og stemmer det at det er mer fokus på pjusk og kos enn trening? Setter pris på svar, og gjerne en innføring i dette med turgåing og bakkearbeid. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En kollega av meg fortalte i dag om en instruks for hestehold i miltiæret fra 1890 han hadde lest. Helt fantastisk. Soldatene skulle alltid fôre hestene før seg selv (selvfølge), hovene skulle gåe

Vi tar med Carex på tur fordi det er koselig. Fordi jeg føler det bygger bånd mellom oss og han, han liker å bruke tid med oss. For oss er det uaktuelt å kunn bruke tid med han når vi steller&sale

Da har "fiffen" endelig tid til å svare Som Sandy skriver er jeg litt inn i akademisk ridekunst, og bruker teknikkene jeg har lært når jeg rir. Det er jo ikke så fjernt fra vanlig dressur som mang

Jeg kan bare svare for det å gå tur med hest, siden jeg gjorde det mye selv (for snørr og førti år siden). De bruker kroppen sin på en annen måte når de trenes uten rytter eller vogn. De bygger andre muskler. Derfor hadde vi ofte en hest med på ' løstom' , syklet tur med de (nei, kødder ikke...) eller bare gikk vanlig tur.

Alt det andre har jeg ikke peil på, jeg dreiv med travhester...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt den rette til å svare på alt, men det med tur kan jeg svare på. Tur er fint for hest og eier, hesten kan bruke musklene riktig uten rytter, perfekt for hester som kanskje trenger å bygge riktige muskler.

Bakkearbeid har blitt brukt i "alle år" for å lære hesten de grunnleggende tingene fra bakken før den får rytter/vogn på seg. Det har vel kanskje blitt tatt videre nå med lange tøyler ol.

Tror ikke fokuset er borte fra trening, men jeg tror fokuset ligger mer på riktig bruk av hesten, at hesten skal bruke de riktige musklene og faktisk jobbes inn i form, slik at den kan gå i form ordentlig, ikke tvinges i form med makt.

Meeen det er veldig kos å ha hest for å kose og pjuske med dem :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt den rette til å svare på alt, men det med tur kan jeg svare på. Tur er fint for hest og eier, hesten kan bruke musklene riktig uten rytter, perfekt for hester som kanskje trenger å bygge riktige muskler.

Bakkearbeid har blitt brukt i "alle år" for å lære hesten de grunnleggende tingene fra bakken før den får rytter/vogn på seg. Det har vel kanskje blitt tatt videre nå med lange tøyler ol.

Tror ikke fokuset er borte fra trening, men jeg tror fokuset ligger mer på riktig bruk av hesten, at hesten skal bruke de riktige musklene og faktisk jobbes inn i form, slik at den kan gå i form ordentlig, ikke tvinges i form med makt.

Meeen det er veldig kos å ha hest for å kose og pjuske med dem :wub:

Er bakkearbeid det samme som tommekjøring? I såfall er det virkelig ikke nymotens..Det er sånn man kjører inn hestene og lærer de å lystre tøyler og bevege seg riktig før man introduserer vogn eller rytter. Jeg dreiv mye med det for over 20 år siden, og det har da alltid vært vanlig så vidt jeg har skjønt? Det har faktisk hendt at vi har tommekjørt allerede innkjørte og innridde hester for å finpusse på bevegelsesteknikken deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bakkearbeid det samme som tommekjøring? I såfall er det virkelig ikke nymotens..Det er sånn man kjører inn hestene og lærer de å lystre tøyler og bevege seg riktig før man introduserer vogn eller rytter. Jeg dreiv mye med det for over 20 år siden, og det har da alltid vært vanlig så vidt jeg har skjønt? Det har faktisk hendt at vi har tommekjørt allerede innkjørte og innridde hester for å finpusse på bevegelsesteknikken deres.

Tømmekjøring er jo en del av bakkearbeidet. Annet kan være lange tøyler ol. Men jeg regner hvertfall tømmekjøring som bakkearbeid. :) Og ja, det har jo blitt brukt i alle år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tømmekjøring er jo en del av bakkearbeidet. Annet kan være lange tøyler ol. Men jeg regner hvertfall tømmekjøring som bakkearbeid. :) Og ja, det har jo blitt brukt i alle år.

Vi brukte lange 'tommer' vi også (merker at dialekten min slår veldig inn, sliter med skrive tøyler eller tømmer :lol: ) , noen ganger med hele seletøytet på, noen ganger med bare tommene. Jeg husker ikke all verdens av det, bare at vi brukte det for å få hodene ned på hester som hadde lett for spenne ryggen feil og bli ryggømme etter løp.Han jeg trente hos var ingen nymotens mann, han er over 90 år nå og var kjent for å være gammeldags allerede da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lange tøyler" er litt annet enn tømmekjøring, er mer "ridning" fra bakken og man går vel ved hestens hofte. Er en "ny" treningsform i norge - dvs - den er vel ny i den grad at den er "satt i stystem" og fått et navn ol. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lange tøyler" er litt annet enn tømmekjøring, er mer "ridning" fra bakken og man går vel ved hestens hofte. Er en "ny" treningsform i norge - dvs - den er vel ny i den grad at den er "satt i stystem" og fått et navn ol. :lol:

Vi gikk bak, så da blir det ikke helt det samme. Rett bak og litt på siden..

Når dere går tur med hesten, går den løs eller har dere "bånd" på?

Min egen hest hadde jeg noen ganger løs på tur siden han oppførte seg som en hund. Det hadde liten treningseffekt, det var mest for kosen siden han hadde endel negative erfaringer som måtte bearbeides.

Ellers er de i leietau, hvis ikke begynner de lett å gresse. Det er ikke en luftetur liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere går tur med hesten, går den løs eller har dere "bånd" på?

Vanligste er vel å ha tau på, men noen har jo lydigere hester enn bikkjene, og litt avhengig av hvor man går så kan jo hesten gå løs.

Red mye med Bestas som løshest jeg, gikk ikke da, men red Lady og hadde med Bestas løs. Funka fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk bak, så da blir det ikke helt det samme. Rett bak og litt på siden..

Skilles mellom tømmekjøring og "lange tøyler" ja, men jeg er ikke helt inni noen av delene. Men ser du på youtube og søker på long reins, så får du opp mange bra filmer som demonstrerer hva de kan få hesten til å gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar med Carex på tur fordi det er koselig. Fordi jeg føler det bygger bånd mellom oss og han, han liker å bruke tid med oss. For oss er det uaktuelt å kunn bruke tid med han når vi steller&saler på og rir. For meg er det vesentlige i hestehold å bruke tid med hesten, å skape et bånd og føle at man får det til- At hesteholdet er mer enn bare ridningen.

Jeg ønsker at hesten skal ville oppføre seg fint av egen ønske. At den VIL være sammen med oss, at den ønsker å jobbe med oss, og ikke bare gjør alle disse tingene fordi vi tvinger han til det fordi det er enten det eller fysisk korreksjon det gjelder.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bakkearbeid det samme som tommekjøring? I såfall er det virkelig ikke nymotens..Det er sånn man kjører inn hestene og lærer de å lystre tøyler og bevege seg riktig før man introduserer vogn eller rytter. Jeg dreiv mye med det for over 20 år siden, og det har da alltid vært vanlig så vidt jeg har skjønt? Det har faktisk hendt at vi har tommekjørt allerede innkjørte og innridde hester for å finpusse på bevegelsesteknikken deres.

Aaa, men det gjorde jo jeg også! Selvsagt gikk vi jo bak hesten og lærte den kommandoer og det å bli fortrolig med seletøy osv. *Føle seg fancy*

Ellers er de i leietau, hvis ikke begynner de lett å gresse. Det er ikke en luftetur liksom.

Jeg har oppfatta det som lufting, fordi jeg ikke helt skjønner hvor mye muskler et digert dyr som en hest kan klare å bygge ved å gå bortover en vei, og dermed ikke helt ser treningsverdien i det.

Vi tar med Carex på tur fordi det er koselig. Fordi jeg føler det bygger bånd mellom oss og han, han liker å bruke tid med oss. For oss er det uaktuelt å kunn bruke tid med han når vi steller&saler på og rir. For meg er det vesentlige i hestehold å bruke tid med hesten, å skape et bånd og føle at man får det til- At hesteholdet er mer enn bare ridningen.

Hesthold var alltid mye mer enn bare ridinga og stellinga for meg også, men jeg brukte mye mer tid på å henge med hesten og gå sammen med den på beite med en arm over ryggen (jeg var høy alt da, hehe) enn å tusle rundt på tur med den. Går nok ut på det samme for oss. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med hest i 12 år nå, og jeg har plukket opp en del forskjellige oppfatninger fra folk. Det går veldig mye i dette: dersom hesten ikke kan konkurrere, eller ihvertfall gå like bra som en konkurransehest, og holde seg i topp treningsform hele tiden, er det bortkasta tid, og bare noe du "tar til takke med" og ikke egentlig kan like, langt ifra elske. Har også møtt folk med den oppfatningen at hesten er noe helt annet enn et dyr, og trodd at "horsemanship/naturlig hestehold" er ren magi (dette er koselig nok, men jeg er litt mer jordnær).

Jeg tror hovedgrunnen til at du er litt "forvirra" er at vi har utvikla mange nye måter for hestehold, og det tror jeg er fordi vi kjenner hestens natur og kropp bedre, og folk legger mer vekt på dyrets innstinkter. Bakkearbeidet har f.eks. blitt utvida til å dekke flere områder for grunnleggende trening, og nå kan du definere bakkearbeidet som "forberedende arbeid før en øvelse", så kan du jo si dette om hver eneste gren, og der har du bakkearbeidet ditt: rett og slett en måte å bygge muskler på og forberede og bygge opp hestens kropp til en eller flere spesifikke øvelser (noen velger å definere bakkearbeid som "arbeid gjort fra bakken", dette blir litt feil i treningssammenheng)

Akademisk trening, triksetrening (mange kaller det parelli), og andre "fancy" grener er bare et resultat av et godt utviklet syn på hesten som dyr. Den er ikke lenger en arbeidshest, den er et kjæledyr.

Dette med sal og hodelag: Treningsmetodene utvikler seg, og det gjør også utstyret. Desverre tenker mange sånn at hvis hesten ikke vil, SKAL DEN, så PÅ MED ALT, og det er mye utstyr som har omdiskutert funksjon og effekt. Allikevel er det mye som hjelper hesten betydelig, bare så det er sagt.

Flere som tenker som meg at det mye "snillisme" og undervurdering av hestens fysiske kapasitet ute og går? Og stemmer det at det er mer fokus på pjusk og kos enn trening? Setter pris på svar, og gjerne en innføring i dette med turgåing og bakkearbeid. :)

Personlig syn på saken: Joda, mange undervurderer hesten gigantiske styrke, og de ender med en hest de må kle må masse overflødig metall og lær bare for å få forsvarlig kontroll, og ofte påfører dette hesten ubehag, ikke kunnskap. Men i mine øyne er undervurdering av innstinkter mye større. Folk tror de kan behandle hesten nøyaktig som de vil, og at den er kjempeglad så lenge den ikke klikker helt, fordi "Hadde den hatt noe sterkt imot det, hadde den bare brukt styrken sin".. Hesten er et byttedyr av natur og innstinkt, og sånn er det bare, vi kan ikke avle dette bort. Det betyr at når man låser hode fast nede med en martingal/strikk, hjelper man ikke nødvendigvis hesten med å jobbe, man hindrer den i å vise tydelig frykt og/eller panikk. Når hesten da spenner seg til ryggen er ødelagt eller får panikk ved synet av utstyret, er den ikke frekk, den er pissredd.

Med andre ord: Vi undervurderer hestens styrke fordi vi ikke vet hva som trigger den til å bruke styrken, og hva som skremmer den fra å bruke den, og også fordi vi har utstyr om er taktisk utviklet for å gjøre oss sterkere ovenfor hesten, og som lager en illusjon av at vi faktisk er sterkere.

Dette ble veldig rotete, og jeg fikk mest sannsynlig ikke fram nøyaktig det jeg mener, men dere får bare si ifra ved misforståelser og spm., så får jeg heller ta det da :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaa, men det gjorde jo jeg også! Selvsagt gikk vi jo bak hesten og lærte den kommandoer og det å bli fortrolig med seletøy osv. *Føle seg fancy*

Jeg har oppfatta det som lufting, fordi jeg ikke helt skjønner hvor mye muskler et digert dyr som en hest kan klare å bygge ved å gå bortover en vei, og dermed ikke helt ser treningsverdien i det.

Der ser du! Drevet med bakkearbeid du og :D

Og du kan jo gå med hest der du går med hund, stort sett - trenger ikke subbe langs asfalten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns tur med hest er kjempe koselig! Hvorfor bare ri den i arbeid? Jeg kan se at hesten er glad i gå tur også. Da føler jeg at dette er mer slik de hadde hatt det om de var vill, enn å trave perfekt på tøylen i et ridehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes de plassene og menneskene som enda trener som ts beskriver at det var når hun holdt på med hest og det finnes de "ny moten". Det er mye variasjoner i et heste hold, alt etter hva enn vil med heste sin. Jeg har "sluttet" for noen år siden og rir kun nå venners hester når det passer meg. Mine hester ble behandlet som "porselen" etter noen mening og til dels så gjorde de det også. De var sprang hester og skulle prestere på konkurranse banen. Det var ikke billige, og de var nok enda mer verdt for meg enn det de var i penger så her ble ingen sjangser tatt. De ble ridd på tur, men da på grusveier. De ble også leid på tur for å få fri fra rytter og så brukt seg på et annet vis. Det var viktig med leieturer 1 gang til dagen da hestene stod på en stall med små og få uteplasser så det var viktig sånn at de fikk bevege seg mer.

Longsjering ble det også en god del av. Noen ganger bare i grimen og da egentlig bare for å få ut energi, andre ganger i en slags sele for å få de til å jobbe. Det ble også jobbet et god del med dem fra bakken av både for å vende de til ting de gjerna var redd, henger trening, trening på vann hinder fra bakken av med de som var redd det osv.

All trening var godt planlagt og det var ikke en eneste gang jeg ridde en hest uten å tenke og gjøre det jeg kunne for å få den hesten til å gå best mulig, bære seg selv mest mulig korrekt, og trente på ting som gjorde hesten bedre på spangbanen.

Skal jeg ha hest igjen så blir det en kosehest. En jeg ikke trenge å tenke gjennom alt jeg gjør med, en som fint kan klare seg med bare utegange en dag eller 2. Ja en hest som jeg slipper å føle det store presset med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning er at det er store variasjoner innenfor hestehold, og noen er mer ekstrem enn andre(alle veier), som med alt annet. Og hva man gjør/ikke gjør vil jo også variere i stor grad ettersom hva man kan( åff kårs), hvilken gren man driver med og ikke minst hvilket miljø man er i. Jeg har aldrig gått tur med hesten min bortsett fra da jeg dreiv og tømmekjørte før innkjøringa og grunnen til det er så enkel som at ingen hest får noe trening av betydning på fottur med meg :P For og bygge bånd utover håndtering og trening tar jeg heller og tar med hesten på jordet til naboen og gresser eller bare sitter ute med den. og ha med hest på tøm(det har jeg brukt mye) eller og sykle med hesten derimot kan jeg forstå, da er det jo lettere og få opp litt tempo og forsere større distanser.

Mega marie: Man trenger jo ikke ri arbeid hele tiden. Og løpe fort på tur eller ta en koselig tur i skogen på lange tøyler tror jeg nok hestene setter pris på også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange her sier, det er mange retninger og nyanser i hestehold, minst like mye som med hundehold. Noen banker bikkjene sine, noen tar dem litt i nakkeskinnet nåde graver i hagen og roser når de går pent, noen gir de pølse når de ikke graver i hagen. Osv.

Jeg har fått inntrykk av at natural horsemanship blir stadig mer populært, men innenfor der er det også store forskjeller og diskusjoner om hva som er "ekte" og "riktig" (klikkertrening, anyone?).

Selv har jeg fått litt sansen for "ekte" western, som har en del av NH, og fokuserer på å gjøre ting på hestens premisser i stor grad. Men driver jo ikke med hest regelmessig nå, så det blir litt stykkevis og delt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potato / potato

:) Bakkerarbeid betyr også det arbeidet du gjør på bakken,altså uten hinder :) Så hva som menes med ordet kommer an på hvilken leir du hører det i :) Det at horsemanship liksom plutselig er en gren ( og ren magi :))og ikke bare et ord som alle med hest burde sette seg inn i ,gjelder bare at noen har sett et marked og en anledning til å tjene penger...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mega marie: Man trenger jo ikke ri arbeid hele tiden. Og løpe fort på tur eller ta en koselig tur i skogen på lange tøyler tror jeg nok hestene setter pris på også :)

Jeg siktet til det Sandy sa i første innlegget sitt med at hun ikke skjønte vitsen med å ha med hesten på tur. Så skrev jeg hva jeg syntes vitsen med å ri på tur var :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næ, altså vitsen å gå tur? Jeg ser liksom ikke vitsen med å stå og henge på et jorde. For meg er det like nyttesløst som andre her det er å gå tur :lol: Jeg synes å gå tur er koselig, og jeg skal jo gå tur med hundene uansett så kos at hesten er med. Forrige uke feks var vi og grillet i nærheten av der Carex står. Han var med å gikk turen på en og halv time hver vei, fikk gulrøtter og litt annet å kose seg med mens vi spiste så gikk vi tilbake. Jeg er jo teit og har en veldig romantisk syn på dette hesteholdet og vil at han skal føle en tilhørighet hos oss :aww: Mange har jo et hestehold der hesten blir byttet ut når hesten ikke holder mål mer, men hos oss så er det uaktuelt. For mannen min så er det å ha hest på samme måte som å ha hund, man kvitter seg ikke bare med den lenger når det ikke passer seg mer.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg rir sitter jeg på en hest, har en annen hest med grime i bånd på den ene siden, og 3 hunder bundet til salen på den andre siden. Så sånn sett er jo den ene bare på luftetur, men det er bedre enn ingenting. Kjekt å trene alle 5 (6 med meg) på en gang :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...