Gå til innhold
Hundesonen.no

"Nymotens" hestehold?


SandyEyeCandy
 Share

Recommended Posts

Det er jo ikke uten grunn at veterinærer anbefaler båndgåing når man skal trene opp både hest og hund etter skade, de MÅ samle seg og bruke kroppen på en annen måte enn å bare kunne slenge av gårde som man gjerne gjør når man går fritt.

Det er jo bare å prøve selv, prøve å gå med "perfekt" holdning med brystet opp og rumpa plassert under kroppen der den skal være, det er mye tyngre enn å gå rundt med halvslapp dårlig holdning som vi gjør hele tiden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En kollega av meg fortalte i dag om en instruks for hestehold i miltiæret fra 1890 han hadde lest. Helt fantastisk. Soldatene skulle alltid fôre hestene før seg selv (selvfølge), hovene skulle gåe

Vi tar med Carex på tur fordi det er koselig. Fordi jeg føler det bygger bånd mellom oss og han, han liker å bruke tid med oss. For oss er det uaktuelt å kunn bruke tid med han når vi steller&sale

Da har "fiffen" endelig tid til å svare Som Sandy skriver er jeg litt inn i akademisk ridekunst, og bruker teknikkene jeg har lært når jeg rir. Det er jo ikke så fjernt fra vanlig dressur som mang

Mitt livs stolteste øyeblikk...

Jeg var verre enn en Belieber når jeg var på skolen mandagen etter og alle syntes bare jeg var sær :lol:

Var innom og hentet en " problemhest" på stallen der sammen med han jeg trente hos ( han var kjent for å være ekstremt god på å "temme" sære hester, så vi fikk stadig noen nye innom) og fikk æren. Jeg fikk leie han inn i boksen på Drammen Travbane en gang han startet der også, men det var veldig kort strekning, dog nesten like stort siden flere andre så det hehe.. fjortisser azz...

Edit: Rex Rodney var verdens enkleste hingst å håndtere forøvrig. Tror han treneren (gad, hva het han igjen? Så utenlandsk ut?) likte å være grei med drittungene. Vet det er andre fjortisjenter som også fikk håndtere den dyrbare.

Edit2: nei, stallkaren hans var det..Herregud... Hva het han!! *tenke på noe annet*

Kjell Håkonsen trente :))
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer fint å gå i samme tempoet som en hest... Jeg ser overhodet ikke forskjellen på en hest og en hund når det kommer til nytteverdien av å skritte/ gå. Hva skulle forskjellen være? Størrelsen? De bærer fortsatt sin egen vekt liksom.

Det blir som å si at lave mennesker har mindre nytte av å gå enn høye, de må løpe...

Edit: jeg holdt tilmed fint følge med Rex Rodney når jeg skrittet han på tur en gang, så jeg tror muligens dere overvurderer litt hvor fort en hest faktisk går når den skritter i normalt tempo *flir*

Tja, jeg gikk iallefall ikke i normaltempoet til hesten min, ei heller de fleste andre hester jeg har holdt på med. Forskjellen på en hest og en hund er størrelse og gangtempo. Om man går, la oss si i et tempo på 6 km i timen så vil en liten hund måtte ta ganske mange flere steg(kanskje til og med 'jogge') enn en hest, evt en større hund. Så 6 km i timen ville ikke ha samme effekt for en hest som en hund. Jeg går jo mye jeg og siden jeg har hunder, men trening vil jeg ikke kalle det, vertfall ikke før det blir skikkelig tempo eller veldig tungt terreng.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henter Bestas imorgen og han har da stått som selskapshest hos Raksha (helt etter planen) og har mistet litt muskler.

Jeg skal trene han opp igjen ved å gå tur, jogge og klatre med ham, og å jobbe han fra bakken via lange tøyler og longering før jeg begynner å ri han igjen.

Jeg får også god hjelp i at han skal stå på et stort beite i variert terreng der de bruker seg mye når de beveger seg gjennom dagen.

Det er som Bikipile skriver utrolig tungt for hesten å måtte samle seg.

Når man begynner med lange tøyler er selv det å trave så sakte at et menneske kan følge det gående, veldig tungt for hesten og du må bygge det opp gradvis for å unngå for mye melkesyre. Tilslutt kan man oppnå så god samling og en så godt trent hest at den klarer å galoppere i veldig kort galopp, samt ta mer avanserte dressurøvelser som piaff, passage, og capriol.

En tilfeldig video fra nettet:

En annen ting å tenke på i forhold til det med at hesten er en arbeidsmaskin, er at det er veldig indidviduelt.

Fra naturens side er de skapt for å spise hele tiden, på grunn av hvordan fordøyelsen deres er. De er derfor i utgangspunktet energisparende vesner som faktisk er litt late, og det er kun føll som bruker energi på å løpe og leke bare for morroskyld. Ellers løper de kun i fight / flight situasjoner, det tar for mye energi i forhold til tid de bruker på å fylle opp reservene igjen.

Vår avl og fôring gjør det mulig å bruke hesten på en helt annen måte.

Kaldblodstravere er feks en rase jeg ville kalt en arbeidsmaskin.

Mens mange andre raser / individer ikke er det.

Lady til Rak elsker å være ute å bevege seg og kunne sikkert gjerne blitt ridd hele dagen tror jeg.

Med Bestas er det mer på dagsformen. Han er generelt litt mer lat om sommeren og veeeldig sprek om vinteren. Jeg har valgt å tilpasse meg litt etter dette, og jobber mer fra bakken om sommeren og sparer de lange farstfyllte turene til vinterhalvåret når han syntes det er mest gøy.

Jeg liker også å motivere hesten til å like å bli brukt, istedet for å tvinge den.

Det er egentlig ikke så avansert som det virker tror jeg? Vi bare vet mer om hestens naturlige liv idag, og takket være internett får man lære om så mange flere måter å holde og trene hester på. Og man velger den måten som passer seg og sin hest best. :)

Det blir litt diskusjoner når noen mener sin metode er den eneste riktige. Jeg prøver å unngå den fella, iallefall når jeg husker på det! :P

Jeg har av alle ting en fullblods som stortrives på utegang, det var det ingen som hadde trodd på forhånd. Og konkurrerer ikke, men har et hestehold med lite 'fysiske' krav. (Også fordi han har en sliten kropp.)

En annen hest ville ikke ha trivdes med det, ikke alle hester tåler å stå ute og det er hester som elsker å få brukt seg fysisk og feks konkurrere i løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg red i ca 15 år i min ungdom (nå hørtes jeg gammel ut :P ), og drev med både sprang og dressur. Så ble det stopp pga militæret og flyttingtil en øde bygd uten ridehester... Så fikk jeg meg hund som substitutt... og har egentlig ikke hatt tid til å starte med hest igjen etter at jeg ble bitt av hundebasillen. Men jeg savner hest voldsomt!

Etter at jeg fikk meg hund har jeg tenkt mye på dette med hvordan vi behandlet og trente hestene. Når jeg red var det skarpe bitt, sporer og pisk, strikk og martingal osv. Tvang og "straff". Belønning var unngåelse av tvang. Jeg etterstreb minst mulig unødvendig utstyr, men det ble jo brukt... Og det var helt akseptert. Det er klart det var mye kosing og dulling med hestene også, og jeg husker jo at vi tok dem med på gresseturer, eller børstet dem i evigheter osv. Det er bare det at hvis jeg sammenlikner med hundeholdet mitt idag, så kunne det aldri falle meg inn å trene hunden på samme måte. (jeg vet at hunder og hester er forskjellige, byttedyr og rovdyr osv, men det er vel ikke noe i veien for å trene dem nesten likt??)

Nå tenker jeg at når jeg får meg hest etterhvert (for det vil jeg :wub: ) så kommer jeg til å endre hesteholdet. Det kommer til å gå mye mer på hestens premisser, den skal få mye utegang i flokk, og ridningen/treningen kommer til å bli annerledes, jeg må nesten lære meg opp på nytt. Jeg har lært så mye ift positiv trening av hund, og har lyst til å prøve det på hest. Jeg gleder meg til å få meg hest... en vakker dag :)

Jah, langt og rotete, men litt om mine tanker dah :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Håkonsen trente :))

Jeg vet han var hovedtreneren, men stallkaren. Han som hadde ansvaret for treningen og stellet i det daglige Mannen med jobben, men ikke æren :P

Tja, jeg gikk iallefall ikke i normaltempoet til hesten min, ei heller de fleste andre hester jeg har holdt på med. Forskjellen på en hest og en hund er størrelse og gangtempo. Om man går, la oss si i et tempo på 6 km i timen så vil en liten hund måtte ta ganske mange flere steg(kanskje til og med 'jogge') enn en hest, evt en større hund. Så 6 km i timen ville ikke ha samme effekt for en hest som en hund. Jeg går jo mye jeg og siden jeg har hunder, men trening vil jeg ikke kalle det, vertfall ikke før det blir skikkelig tempo eller veldig tungt terreng.

Men man rusler ikke langs en vei. Man går i variert og kupert terreng. Jeg har aldri møtt en hest som har gått fortere enn meg i normaltempo faktisk. Selv ikke da jeg var 10 år. Det var jo noen som prøvde å stresse avgårde, men som med hund trener man ' gå pent i bånd'. Hester er egentlig rimelig late dyr og som nevnt over her sparer de på energien.

Jeg vet ikke om du har drevet med travere, men på stallsiden er det alltid en hel haug med hester som blir leid rundt for å varme opp eller roe ned musklene. Hestene går da i normaltempo og stallfolkene rusler ved siden av med slakt leietau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, NH er mye mer enn bare denne "sirkelleken", men jeg skjønner poenget ditt. Det finnes mye "NH" som egentlig bare er rent tull, akkurat som denne tanken om "magi". Denne "sirkelleken" du snakker om, heter T-Team, ble lagd av Linda Tellington Jones, og i utgangspunktet er ikke poenget at hesten skal "underkaste seg". Poenget er å drive på hesten hele tiden, så den holder seg i aktivitet, samtidig som man holder kroppen i en "approaching" stilling (ja, denne delen har med dominans å gjøre, du skal bruke kroppen din på samme måte som når du krever plass fra en hund, og brukes bare for å holde hesten igang). Men, målet med treningen er å bruke hestens flokkinnstinkt og stille den ovenfor et valg: Den kan enten løpe rundt alene, eller den kan komme inn til midten og være med deg. Det er heller ikke i utgangspunktet ment som en øvelse til å styrke lederskap hos mennesket, men for å styrke tilliten mellom hest og mennesket. Dette med underkastelse er et perfekt eksempel på folk som ikke vet hva de snakker om: NH bygger ikke på ren underkastelse fra hestens side, men på tillit. Lederstillingen til mennesket trenger ikke "lyse som et neonskilt", det skal bare være synlig.

Veldig interessant det du skriver. Jeg må innrømme at jeg ikke har satt meg så veldig inn i det, bortsett fra hørt med en del som mener de holder på med det, og der er "underkastelse" mye av praten, og da er ikke jeg helt med lengre. I tillegg til å ha sett noen relativt stygge videoer på nettet om disse Parelli-folka, så jeg er kanskje litt fordomsfull :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet han var hovedtreneren, men stallkaren. Han som hadde ansvaret for treningen og stellet i det daglige Mannen med jobben, men ikke æren :P

Men man rusler ikke langs en vei. Man går i variert og kupert terreng. Jeg har aldri møtt en hest som har gått fortere enn meg i normaltempo faktisk. Selv ikke da jeg var 10 år. Det var jo noen som prøvde å stresse avgårde, men som med hund trener man ' gå pent i bånd'. Hester er egentlig rimelig late dyr og som nevnt over her sparer de på energien.

Jeg vet ikke om du har drevet med travere, men på stallsiden er det alltid en hel haug med hester som blir leid rundt for å varme opp eller roe ned musklene. Hestene går da i normaltempo og stallfolkene rusler ved siden av med slakt leietau.

Jeg har drevet med travere ja, og jeg betviler ikke at hestene kan lære og gå i vårt tempo, for det gjør de fleste, men det har aldrig vært normaltempoet til hestene jeg har hatt vertfall. Og de har 4 føtter som er en del lengre enn våre, så at de har samme normaltempo som oss tviler jeg på. Late kan det godt hende de er, men om de går og laffer blir det jo ikke trening? Det er jo det som er poenget mitt her iallefall. Jeg betviler ikke at skritt gang kan være fordelaktig både for hunder hester og mennesker, men jeg betviler at en hest får trening av og gå en tur i vårt tempo. Jeg hadde aldrig greid og henge på hesten min i skogen iallefall. Det eneste jeg kan se for meg det er godt for er mykgjøring og bygge bånd med hesten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å gå tur med hesten i ulendt terreng: Når en hest jobber godt under rytter (går på tøylen/i form) bruker den ryggmusklene utrolig mye, muskler den til vanlig ikke bruker på langt nær så mye (det er nettop derfor denne formen er så ønskelig: "gjemte" muskler blir også engasjert). Uansett om man går i vårt eller hestens normaltempo, vil det å gå i ulendt terreng gjøre at hesten bruke ryggmusklene den til vanlig ikke bruker (selv en veltrent hest vil ha godt av dette, fordi ryggmusklene holdes ved like). Det spiller ikke en så stor rolle om man går i vårt eller hestens normaltempo, så lenge hesten ikke stresser over terrenget. Det at hesten må gå i vårt normaltempo (som mest sannsynlig er litt tregere enn dens) kan faktisk være positivt for hesten, fordi den for det første lærer å ikke stresse gjennom øvelser (så den må engasjere bakparten, noe som er veldig ønskelig når man rir) og også fordi den vil bruke mer tid på å fokusere på hvor den setter beina. I tillegg, dersom hesten klatrer vil det kreve mer av disse "sjeldne" ryggmusklene at den må dra seg sakte oppover i terrenget, enn at den spretter fra platå til platå.

Edit: skriveleif..

Endret av L.M.
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å gå tur med hesten i ulendt terreng: Når en hest jobber godt under rytter (går på tøylen/i form) bruker den ryggmusklene utrolig mye, muskler den til vanlig ikke bruker på langt nær så mye (det er nettop derfor denne formen er så ønskelig: "gjemte" muskler blir også engasjert). Uansett om man går i vårt eller hestens normaltempo, vil det å gå i ulendt terreng gjøre at hesten bruke ryggmusklene den til vanlig ikke bruker (selv en veltrent hest vil ha godt av dette, fordi ryggmusklene holdes ved like). Det spiller ikke en så stor rolle om man går i vårt eller hestens normaltempo, så lenge hesten ikke stresser over terrenget. Det at hesten må gå i vårt normaltempo (som mest sannsynlig er litt tregere enn dens) kan faktisk være positivt for hesten, fordi den for det første lærer å ikke stresse gjennom øvelser (så den må engasjere bakparten, noe som er veldig ønskelig når man rir) og også fordi den vil bruke mer tid på å fokusere på hvor den setter beina. I tillegg, dersom hesten klatrer vil det kreve mer av disse "sjeldne" ryggmusklene at den må dra seg sakte oppover i terrenget, enn at den spretter fra platå til platå.

Jeg slenger meg på med Marie, og sier at dette var veldig bra skrevet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...