Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din bunad!


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Jeg er enig med dere i at man bør ha en viss tilknytning til stedet man ønsker bunad fra. Om det betyr at man er født og oppvokst der, har fjern slekt derfra, flyttet dit som voksen, giftet seg med en derfra etc. spiller ingen rolle - tilknytning er noe man må definere selv. Enig i at man skal få velge noe man liker selv, men personlig mener jeg at det ikke holder å synes at en bunad er fin, da kan man som andre sier heller skaffe seg en festdrakt/fantasibunad eller noe i den duren. Hilsen medlem i ABP (anonymt bunadspoliti) :sleep:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 362
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da kan vi matche både på 17 Mai og når vi gifter oss 

@Lunatic Funfact: jeg lager faktisk sølvet til jubileumsdrakten til oslo

Sånn, fikk til datan. Grønn nordlandsbunad, samme som mamma og mormor. (Og ja..gliset gikk rundt den dagen. Bare stoppet av ørene.)

Posted Images

Guest lijenta

Å jeg håper undere fortsatt skal skje. Har arvet bunaden til mor mi og kommer ikke inni den. Får meg heller ikke til å selge den siden bunaden er laget på 50 tallet og har et helt annet ullstoff enn det som er å oppdrive nå. Hadde vært gøy å kunne brukt den igjen. Har til og med fått høre at jeg er sexy i den hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lijenta skrev:

Å jeg håper undere fortsatt skal skje. Har arvet bunaden til mor mi og kommer ikke inni den. Får meg heller ikke til å selge den siden bunaden er laget på 50 tallet og har et helt annet ullstoff enn det som er å oppdrive nå. Hadde vært gøy å kunne brukt den igjen. Har til og med fått høre at jeg er sexy i den hehe

Er det muligheter for å få sydd den ut da? Hvilken bunad er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Neide ingen mulighet. Floan bunaden er det

De er fine! Hvilken farge er det?
___
Jeg elsker bunader, og skal faktisk sy meg en beltestakk til høsten. Gleder meg så! Holder på å velge ut mønster og farger til skjortebroderiet nå, skal ha det klart til august for da starter kurset hvor vi skal sy skjorta og selve stakken. Grugleder meg! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, marjea skrev:

De er fine! Hvilken farge er det?
___
Jeg elsker bunader, og skal faktisk sy meg en beltestakk til høsten. Gleder meg så! Holder på å velge ut mønster og farger til skjortebroderiet nå, skal ha det klart til august for da starter kurset hvor vi skal sy skjorta og selve stakken. Grugleder meg! 

Rust er det jeg har i farge. 

Det må være spennede å rote rundt i mønster og farger for å finne rett. Jeg fikk mor min sin bunad fordi jeg ønsket meg bunad da jeg ble 40 men så var det vekta. Den gangen jeg blir rik kan jeg jo få sydd meg en ny og bruke sjal og sølvet fra hennes kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Rust er det jeg har i farge. 

Det må være spennede å rote rundt i mønster og farger for å finne rett. Jeg fikk mor min sin bunad fordi jeg ønsket meg bunad da jeg ble 40 men så var det vekta. Den gangen jeg blir rik kan jeg jo få sydd meg en ny og bruke sjal og sølvet fra hennes kanskje

Veldig spennende, men for en jungel.. Fordelen med beltestakk er at man kan velge alt selv, men det er jammen en bakdel og når man først står i situasjonen :frantics: Kommer til å gå med argusøyne denne nasjonaldagen for å si det sånn. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, marjea skrev:

Veldig spennende, men for en jungel.. Fordelen med beltestakk er at man kan velge alt selv, men det er jammen en bakdel og når man først står i situasjonen :frantics: Kommer til å gå med argusøyne denne nasjonaldagen for å si det sånn. 

Det er mange lekre fargevalg du har foran deg ja.  Du fr ta bilder av bunadene så du kan sortere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Det er mange lekre fargevalg du har foran deg ja.  Du fr ta bilder av bunadene så du kan sortere litt.

Ja, jeg står mellom litt ulike stiler per nå. Det jeg vet er at den ikke skal være ensfarget rosa/rød/lilla, men heller flerfarget og/eller med jordfarger. Og med bånd, ikke broderi på stakken. Så et lite stykke på vei er jeg i det minste, det er bare å bestemme seg for noe - og så holde seg til det. Jeg er egentlig altfor ubesluttsom til å skulle sette i gang med et slikt prosjekt.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, marjea skrev:

Ja, jeg står mellom litt ulike stiler per nå. Det jeg vet er at den ikke skal være ensfarget rosa/rød/lilla, men heller flerfarget og/eller med jordfarger. Og med bånd, ikke broderi på stakken. Så et lite stykke på vei er jeg i det minste, det er bare å bestemme seg for noe - og så holde seg til det. Jeg er egentlig altfor ubesluttsom til å skulle sette i gang med et slikt prosjekt.. :whistle:

Du trener da til å ta en stor besluting da. Mye å sy på er det å , men en kjempefint slutt resultat og forenkler det jo med å bruke band på stakken. Etter hva jeg husker så er det vel borti 8 meter ullstoff. Var i hvertfall det ei venninne hadde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Du trener da til å ta en stor besluting da. Mye å sy på er det å , men en kjempefint slutt resultat og forenkler det jo med å bruke band på stakken. Etter hva jeg husker så er det vel borti 8 meter ullstoff. Var i hvertfall det ei venninne hadde

Det er fryktelig mye jobb ja, mye pirkearbeid for å få et godt resultat. Det er definitivt enklere med bånd, men for min del handler det om at jeg synes det er penere enn broderi. 
Har en stakk og liv fra før, så akkurat det med størrelsen og mengde stoff er noe som bekymrer meg bittelitt.. Den jeg har er jo fryktelig mye lettere å både ta på - og ha på. Men, det blir vel en vanesak :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, marjea skrev:

Det er fryktelig mye jobb ja, mye pirkearbeid for å få et godt resultat. Det er definitivt enklere med bånd, men for min del handler det om at jeg synes det er penere enn broderi. 
Har en stakk og liv fra før, så akkurat det med størrelsen og mengde stoff er noe som bekymrer meg bittelitt.. Den jeg har er jo fryktelig mye lettere å både ta på - og ha på. Men, det blir vel en vanesak :) 

Tja noen venner seg til det andre syntes den er tung og varm etter hva jeg hører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Tja noen venner seg til det andre syntes den er tung og varm etter hva jeg hører

Akkurat det kommer man nok ikke utenom nei, som du sier er det ganske mange meter med tungt ullstoff. Men, man får lide for "skjønnheten" :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, marjea skrev:

Akkurat det kommer man nok ikke utenom nei, som du sier er det ganske mange meter med tungt ullstoff. Men, man får lide for "skjønnheten" :innocent:

Jeg hadde glatt lidd for skjønnheten hvis jeg noen gang skulle få til å få en Telemarksbunad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, marjea skrev:

De er fine! Hvilken farge er det?
___
Jeg elsker bunader, og skal faktisk sy meg en beltestakk til høsten. Gleder meg så! Holder på å velge ut mønster og farger til skjortebroderiet nå, skal ha det klart til august for da starter kurset hvor vi skal sy skjorta og selve stakken. Grugleder meg! 

Så gøy!

Jeg har et fremtidig prosjekt med mamma. Vi skal sy og brodere bunad til meg. Bergensbunad, så den er vel egentlig en festdrakt hvis man skal pirkeveldig på det.

Gleder meg veldig. Er utrolig gøy når man kan vise frem noe som er laget selv.

11 minutter siden, Poter skrev:

Hvor er det best å kjøpe/få sydd bunad? 

:whistle: Hvis du trenger rød trønderbunad, så har jeg en for salg:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri klart å bestemme meg for hvilken bunad jeg skulle valgt om jeg fant ut at jeg hadde hatt råd til det. Ønska meg det til konfirmasjonen, men fikk en billigere festdrakt, som egentlig bare er stakk og skjorte med ulljakke til. Hadde jeg valgt den gangen, hadde det nok blitt Romeriksbunaden, ettersom jeg som ungdom bodde der, men siden da har jeg flyttet så mye at det ikke lenger er "hjemme". Jeg har slekt på veldig mange steder. Foreldrene mine er begge fra Oslo, stefar fra Romerike, bestemor på stefars side er trønder, farmor og hennes slekt på biologisk side er fra Nordland, morfars slekt kom fra Kristiansund. Jeg vet ikke helt hvor jeg føler jeg har mest røtter, egentlig. Oslodrakta er ikke aktuell tror jeg. Kommer sikkert til å havne på Romeriksbunad til slutt allikevel, men da er jo spørsmålet hvilken farge. Jeg kler grønt, men trives bedre i blått. Evig dilemma! Kommer til å bli minst min sønns konfirmasjon før jeg eier min egen bunad (selv om det bare er 4 år til). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Caroline skrev:

Jeg har aldri klart å bestemme meg for hvilken bunad jeg skulle valgt om jeg fant ut at jeg hadde hatt råd til det. Ønska meg det til konfirmasjonen, men fikk en billigere festdrakt, som egentlig bare er stakk og skjorte med ulljakke til. Hadde jeg valgt den gangen, hadde det nok blitt Romeriksbunaden, ettersom jeg som ungdom bodde der, men siden da har jeg flyttet så mye at det ikke lenger er "hjemme". Jeg har slekt på veldig mange steder. Foreldrene mine er begge fra Oslo, stefar fra Romerike, bestemor på stefars side er trønder, farmor og hennes slekt på biologisk side er fra Nordland, morfars slekt kom fra Kristiansund. Jeg vet ikke helt hvor jeg føler jeg har mest røtter, egentlig. Oslodrakta er ikke aktuell tror jeg. Kommer sikkert til å havne på Romeriksbunad til slutt allikevel, men da er jo spørsmålet hvilken farge. Jeg kler grønt, men trives bedre i blått. Evig dilemma! Kommer til å bli minst min sønns konfirmasjon før jeg eier min egen bunad (selv om det bare er 4 år til). 

Den blå med gul vest er jo fin da :D Selv hadde jeg den røde før. Synes Romeriksbunadene er enkle og pene. 

http://www.norskebunader.no/en/product/900/2015/romeriksbunad-l55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maria skrev:

Den blå med gul vest er jo fin da :D Selv hadde jeg den røde før. Synes Romeriksbunadene er enkle og pene. 

http://www.norskebunader.no/en/product/900/2015/romeriksbunad-l55

Er ikke noe glad i gult (eller gull) :P Og rød blir det ikke, jeg trives ikke i rødt. Det blir blå eller grønn, hvis det blir Romeriksbunad :) En eller annen gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
49 minutter siden, Maria skrev:

Den blå med gul vest er jo fin da :D Selv hadde jeg den røde før. Synes Romeriksbunadene er enkle og pene. 

http://www.norskebunader.no/en/product/900/2015/romeriksbunad-l55

Åh den i gull var kjempe fin. Men så liker jeg slike farger.

7 minutter siden, Caroline skrev:

Er ikke noe glad i gult (eller gull) :P Og rød blir det ikke, jeg trives ikke i rødt. Det blir blå eller grønn, hvis det blir Romeriksbunad :) En eller annen gang. 

Så varmt du alltid snakker om denne enden av Norge så syns jeg romeriksbunad høres passende ut for deg :D 

(jeg derimot har bergensbunad, ett sted jeg ikke føler verken ett savn til, familie tilknytning til eller kunne tenkt meg noen gang bo igjen :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arva sognebunaden til bestemora mi som er fra Øvre Årdal. Alt er etter henne unntatt stakken som er "ny" og en av søljene + redobber som er mine.  :)  Både jeg og mamma er jo oppvokst i Larvik, men regner med at mamma har sognebunad fordi bestemor ville at hun skulle ha lik som henne.

 10302218_700548423335277_5642912424574639583_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo kjøpt meg en sølje. Skal vel egentlig ha to, men nå har keg bare én. Hvor skal jeg feste den? Den ser ut som den nederste store. Skal den da sitt der den er på bildet, eller bør den plasseres i midten?  

vestfold-bunadrosen-1932-sort-01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Snoffe skrev:

Så gøy!

Jeg har et fremtidig prosjekt med mamma. Vi skal sy og brodere bunad til meg. Bergensbunad, så den er vel egentlig en festdrakt hvis man skal pirkeveldig på det.

Gleder meg veldig. Er utrolig gøy når man kan vise frem noe som er laget selv.

:whistle: Hvis du trenger rød trønderbunad, så har jeg en for salg:whistle:

Hihi, takk, men jeg tror ikke ett år i Trondheim som student kvalifiserer som å ha tilhørighet til Trøndelag :teehe:

Jeg har enda ikke bestemt meg for hva jeg vil ha. Kan ha Tromsbunad og Nordlandsbunad. Jeg har mest tilhørighet til Troms siden jeg  er født og oppvokst her, men morsslekten og svigerfamilien har fra Nordland og jeg synes den grønne Nordlandsbunaden er utrolig pen, så det frister med den, det gjør det. Mannen min blir antakelig å ha Nordlandsbunad når han kjøper seg, så hadde vært litt fint å ha samme. Men når man er fra Troms, så er man jo fra Troms...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...