Gå til innhold
Hundesonen.no

Gode Cavalier King Charles Spaniel-oppdrettere


vildeflem
 Share

Recommended Posts

Hei! :-)

Jeg har planer om å skaffe meg en Cavalier til høsten. Jeg har lest om rasen i mange måneder, og har derfor ganske god peiling på sykdommene som rasen dessverre er plaget med (SM, hjerte, kneledd og øyne). Til tross for dette vil jeg fortsatt ha Cavalier. Har blitt helt forelsket i rasen. Jeg skal selvfølgelig være ekstremt forsiktig når jeg velger oppdretter. Oppdretteren jeg leter etter skal først og fremt være veldig opptatt av helse. At hundene er hjertesjekket, kneskjekket og øynesjekket er et must. Avlshundene bør helst være scannet for syringomyelia også, men jeg er klarover at dette er dyrt, og at folk bor langt unna scanningsapparatene, men som sagt, jeg ser helst at hundene er scannet.

Det jeg har lagt merke til er at i alle forumene jeg har lest igjennom (dette er mange!), er det svært få som nevner navn når de snakker om oppdrettere, både på godt og vondt. Jeg greier ikke å forstå hvorfor, særlig ikke når det er snakk om positive erfaringer. Er det ikke fint om vi fremtidige valpekjøpere får vite hvilke oppdrettere som er seriøse, og hvilke som avler på syke hunder? Jeg vil veldig gjerne høre fra andre som har en frisk Cavalier, hvor hunden deres kommer fra. Jeg vil også gjerne høre om de som uheldigvis har skaffet en syk hund, slik at jeg ikke kjøper der ifra! Hvem ønsker vel å se dyr lide?

Null respekt til useriøse oppdrettere. Er det noen som kan hjelpe meg å skaffe en frisk Cavalier King Charles Spaniel? Kom med navn på kennel/oppdretter som er seriøse og har friske hunder! Send gjerne PM viss du ikke vil gå ut offentlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at selv seriøse oppdrettere kan ha hatt syke avkom. Det betyr ikke at de er useriøse. Det er dermed ikke så enkelt å legge ut navn på oppdrettere. Noen kan mene at kennel Y er useriøs fordi de har hatt tilfeller med den og den sykdommen, mens andre mener de er seriøse fordi de har gjort så godt de har kunnet osv osv. Personlig syns jeg at det er greit å gå ut med positve erfaringer, iallefall på PM. Men man bør være forsktige før man henger ut noen negativt.

Nydelig rase du har valgt:) Nå er det vel ikke slik at de fleste er syke eller blir syke slik man av og til kan få oppfatningen av. Men godt forarbeide er viktig uansett. Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring selv, men ei venninde av meg har en frisk cavalier fra Ytraberget, det er deres andre cavalier, deres første måtte avlives pga SM, bare 2 år gammel. Jeg vet de hadde mye fokus på helse da de skulle ha en ny, logisk nok, og valget deres falt da på Ytraberget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så litt etter cavalier oppdrettere for en venninne for ikke så lenge siden, og synes Magic Charm i sandnes virket bra. De sjekker ihvertfall for patella, hjerte og øyne, og har scannet og DNA testet noen av hundene. Er ihvertfall verdt en titt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - jeg er ikke inne i rasen i det hele tatt. Men Signe på kennel Blidvin (som også driver med golden, slik jeg kjenner henne) sjekker i allefall alle sine tisper for hjerte,knær og øyne så regner med at hannene hun bruker også er sjekket for dette. For å vite mer nøyaktig kan du sikkert sende henne en mail ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst - jeg er ikke inne i rasen i det hele tatt. Men Signe på kennel Blidvin (som også driver med golden, slik jeg kjenner henne) sjekker i allefall alle sine tisper for hjerte,knær og øyne så regner med at hannene hun bruker også er sjekket for dette. For å vite mer nøyaktig kan du sikkert sende henne en mail ;)

Signerer denne! Også er hun veldig trivelig og :D
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så litt etter cavalier oppdrettere for en venninne for ikke så lenge siden, og synes Magic Charm i sandnes virket bra. De sjekker ihvertfall for patella, hjerte og øyne, og har scannet og DNA testet noen av hundene. Er ihvertfall verdt en titt :)

Magic charms er en stor oppdretter som ikke scanner/tester alt av avslhunder.

Mener det ligger en liste en plass over scannede hunder med resultat, men jeg har ikke linken på denne pcen så jeg klarer ikke finne den igjen. Vet noen MChunder er scannet, noen fra gostua med flere andre.

Jeg hadde magic charms hund, hun ble avlivet pga syringomyelia i 2007. Vet oppdretter har endret endel filosofi siden det, så hvordan de er nå i forhold til SM vet jeg ikke, men sist jeg sjekket så var noen av hundene scannet, men langt i fra alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Jeg så litt etter cavalier oppdrettere for en venninne for ikke så lenge siden, og synes Magic Charm i sandnes virket bra. De sjekker ihvertfall for patella, hjerte og øyne, og har scannet og DNA testet noen av hundene. Er ihvertfall verdt en titt :)

Magic Charms. Tja... Vi var kanskje uheldig, hvem vet, men vi overtok en 1 år gammel cavalier fra ett familiemedlem som ikke var frisk nok til å ha hund lengre. Det ingen av oss visste var at hun hadde syringomyelia som ble oppdaget i 3 års alderen. Hun ble ikke mer enn 5 år.

Jeg er sikkert rar som sier at jeg ikke har lyst å anbefale denne kennelen, bare pågrunn av dette, men det er en grusom sykdom synes jeg. Som sakt over her, de trenger ikke være useriøs bare fordi de har hatt noen syke avkom og vi var kanskje uheldig og siden vi ikke har kjennskap til denne kennelen ellers så ville jeg bare at du skulle være ops.

Uansett hva du skulle velge så håper jeg du tar noen grundige sjekk før du kjøper, men det har du jo gitt klar tale om at du vil. Så det er bra.

Det er en nydelig rase! Fikk mye glede av den vi hadde de få årene den levde.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at en oppdretter avler på kun friste individer og alle andre gjør feil og komprimisserer helsen til sine avlsdyr. Sykdommene som rasen sliter mest med i henhold til alvorlighetsgrad som hjerte og SM forekommer på alle linjer! En totalt frisk og fungerende hannhund kan være bærer av SM og det vil f. eks ikke slå ut med tispe A, men med tispe B vil 1/5 valpene få det. Scanning er ikke et 100 % sikkert verktøy, men det er det eneste verktøyet som er inntil vi får gentesting. Jeg kjenner til ei som nylig måtte avlive sin 2 år gamle cavalier som var scannet i flere generasjoner bakover. Men likevel utviklet han SM. Scanning er vel og bra indikasjon, men betyr ikke at avkommene ikke utvikler SM av den grunn, selv om en utelukker noen kandidater fra avlsbasen. En feil som cavalier (og flere småhundsmiljø) har gjort/ gjør, er at de avler på unge, særlig, hannhunder. Kikk etter en kombinasjon med en eldre, frisk hannhund som har gitt friske avkom. Sjekk linjer i kombinasjoner, samtidig som oppdrettere. Som sagt: det finnes ikke en oppdretter som sitter med de friske, riktige linjene og alle andre får syke valper. Det forekommer hos alle oppdrettere!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Det er ikke slik at en oppdretter avler på kun friste individer og alle andre gjør feil og komprimisserer helsen til sine avlsdyr. Sykdommene som rasen sliter mest med i henhold til alvorlighetsgrad som hjerte og SM forekommer på alle linjer! En totalt frisk og fungerende hannhund kan være bærer av SM og det vil f. eks ikke slå ut med tispe A, men med tispe B vil 1/5 valpene få det. Scanning er ikke et 100 % sikkert verktøy, men det er det eneste verktøyet som er inntil vi får gentesting. Jeg kjenner til ei som nylig måtte avlive sin 2 år gamle cavalier som var scannet i flere generasjoner bakover. Men likevel utviklet han SM. Scanning er vel og bra indikasjon, men betyr ikke at avkommene ikke utvikler SM av den grunn, selv om en utelukker noen kandidater fra avlsbasen. En feil som cavalier (og flere småhundsmiljø) har gjort/ gjør, er at de avler på unge, særlig, hannhunder. Kikk etter en kombinasjon med en eldre, frisk hannhund som har gitt friske avkom. Sjekk linjer i kombinasjoner, samtidig som oppdrettere. Som sagt: det finnes ikke en oppdretter som sitter med de friske, riktige linjene og alle andre får syke valper. Det forekommer hos alle oppdrettere!

Det er helt sant, men hvis det oppstår flere syke avkom enn friske da er det noe gale. Ikke at jeg påstår at dette er tilfelle, men

det er derfor veldig viktig at vi som har hatt dårlige erfaringer med en rase som har hatt SM slik at Trådstarter kan lete etter den riktige kombinasjonen som gir friske avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Kjenner en cavalier fra Bildvin med hjertefeil, fikk denne påvist som 3-åring omtrent. Hunden er ganske syk og går på mye medisiner, men er faktisk over 6 år nå, så det går jo på et vis. Har ikke fått inntrykk av at eier sitter med dårlig inntrykk av oppdretter, egentlig, men jeg kjenner nå til denne hunden, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Cavalieren min kommer fra Skogcavaleren, men tispene hennes er jo fra vidt forskjellige "linjer" (er ingen linjeavl på cavalier lenger, så vidt jeg vet), så at den ene tispa, hannhunden som ble brukt, eller kombinasjonen av de to har gitt syke avkom sier ingenting om de andre hundene oppdretter disponerer.

Ei jeg kjenner har en symptomfri Magic Charm's cavalier fra friscannede foreldre. Kennelen begynte visst å ta SM på alvor etter at mange valpekjøpere mistet hundene sine, og scanner vel alle nå, såvidt jeg har forstått det?

Skogcavaleren's har bare en time å kjøre til scanner, men har såvidt meg bekjent ikke scannet en eneste hund fordi de etter sigende er symptomfrie hele gjengen (er vel nettopp da de burde scannes?). Min er bare 2,5 år og såvisst ikke symptomfri. Hun gir sjelden uttrykk for å ha direkte vondt, men det er åpenbart noen feilkoblinger i nervebanene, og symptomene er typiske for SM. Det går derfor mot eutanasi, før heller enn siden. Jeg orker ikke være vitne til at hun blir mer og mer sånn som de syke hundene på YouTube. Har time til vet på tirsdag i neste uke.

Om noen har godt nytt om oppdrettere med friske hunder så vil jeg gjerne vite det. Håper alle oppfordrer venner og bekjente til å scanne symptomfri cavaliere over tre år, og bruke dem i avl om de er fri, uavhengig av bagatellmessige utstillingskritikker, om de ellers er friske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...