Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten, allergivennlig hund


Guest 2ne
 Share

Recommended Posts

Som så vidt nevnt i akkurat nå-tråden, så er jeg på utkikk etter en liten, allergivennlig hund til tanta mi. Tante er allergisk, har vært i hele sitt liv, og har derfor ikke hatt hund før, men hun er tilsynelatende mye bedre nå, og hun er mye alene hjemme, så hun ønsker seg selskap.

Raser hun har sett på, som hun mener hun ikke reagerer på (vært på besøk hos folk som har, gnidd ansiktet sitt i pelsen deres osv), er visse typer terriere og pudler. Hun er klar over (etter en liten samtale med meg :P ) at sånne raser krever litt pelsstell, og at det er det at de har behov for pelsstell som gjør at de er allergivennlige.

Hun har sett på yorkshire terrier, og syns de er "søte" (tilgi henne, hun er ikke hundemenneske :P ), og ønsker seg hund i fra den størrelsen og opp til knehøyde-ish. Hun er som sagt ikke hundevant i det hele tatt, og litt redd for at hun ikke skal klare å oppdra den. Jeg tror ikke hun kommer til å få noen store problemer med det, men dama har vært veldig glad i dyr hele sitt liv, og har måtte holde seg unna, så det er jo greit om hun får noe hun kan håndtere :P

Jeg tenker på puddel (selvsagt), men også carin terrier, jack russell, bichon-rasene, shihtzu og norfolk/norwich-terriere. Jeg tenkte jeg også skulle foreslå dvergschnauzer for henne, men først skulle jeg høre med dere om erfaringer ved disse rasene, både når det kommer til pelsstell, mentalitet, forskjell på hanner og tisper, sykdommer osv. Er det noen andre raser jeg har oversett?

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så vidt nevnt i akkurat nå-tråden, så er jeg på utkikk etter en liten, allergivennlig hund til tanta mi. Tante er allergisk, har vært i hele sitt liv, og har derfor ikke hatt hund før, men hun er tilsynelatende mye bedre nå, og hun er mye alene hjemme, så hun ønsker seg selskap.

Raser hun har sett på, som hun mener hun ikke reagerer på (vært på besøk hos folk som har, gnidd ansiktet sitt i pelsen deres osv), er visse typer terriere og pudler. Hun er klar over (etter en liten samtale med meg :P ) at sånne raser krever litt pelsstell, og at det er det at de har behov for pelsstell som gjør at de er allergivennlige.

Hun har sett på yorkshire terrier, og syns de er "søte" (tilgi henne, hun er ikke hundemenneske :P ), og ønsker seg hund i fra den størrelsen og opp til knehøyde-ish. Hun er som sagt ikke hundevant i det hele tatt, og litt redd for at hun ikke skal klare å oppdra den. Jeg tror ikke hun kommer til å få noen store problemer med det, men dama har vært veldig glad i dyr hele sitt liv, og har måtte holde seg unna, så det er jo greit om hun får noe hun kan håndtere :P

Jeg tenker på puddel (selvsagt), men også carin terrier, jack russell, bichon-rasene, shihtzu og norfolk/norwich-terriere. Jeg tenkte jeg også skulle foreslå dvergschnauzer for henne, men først skulle jeg høre med dere om erfaringer ved disse rasene, både når det kommer til pelsstell, mentalitet, forskjell på hanner og tisper, sykdommer osv. Er det noen andre raser jeg har oversett?

Seriøst - dersom hun ikke bor "langtrakkernivold" så kan hun få hilse på gutta mine. Nedklipte og kjekke Lhasa-gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange allergikere som ikke reagerer på yorkie. Hvis hun liker dem kan de vel være aktuelle?

Hvis hun ikke har erfaring, så litt avhengig av hvor mye "tak" det er i henne så ville jeg droppet jack og schnauzer som kan være ganske strie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bør også ta en titt på Chinese Crested puwder puff (klippes lett ned) eller den nakne varianten. Den siste trenger minimalt med stell hvis hun finner en som ikke har så mye behåring, men må kles på halve året. Den nakene er det ikke alle allergikere som tåler, men det finner man fort ut.

Denne rasen kan fint vaskes hver uke uten at pelsen blir ødelagt. :) De er menneskekjære, går godt med dyr og lite jaktinnstinkt. Rasen klarer seg med lite tur bare den får være sammen med familien :) Jeg har med min rundt overalt hvor jeg drar og det er ikke noe problem. Veldig rolig på besøk hos andre. Finnes man en god oppdretter kan man få en knallfin hund!

Av sykdommer bør avlsdyr øyelyses, sjekkes for PL, KCS og ha en kjent PLL-status. Det er mange tester tilgjengelig for denne rasen og man får dermed en god oversikt over avlsdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chinese Crested fås både med og uten hår, med og uten særlig pelsstell, altså :) Jeg syns de med pels er veldig fine, og de skal være flotte som rene selskapshunder.

Hva tror du hun syns om pelsløs nakenhund? Hun slipper en del stell, men de har jo litt pels på hode, hale og bein fremdeles da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden cairn, norfolk/norwich og dvergschnauzer er nevnt, kan du nok legge til border terriere i listen din også, sånn ut fra pelsen. De skal visstnok være "ganske allergivennlige ( :P ). Om hun dog ikke ønsker seg så mye motor og "terrier" passer det kanskje bedre med en annen rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simira, jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med schnauzer jeg, men min erfaring tilsier at de ikke er de hardbarka stabeistene som folk skal ha det til..

Dine er iallfall veldig fine og balanserte. Om de er representative så synes jeg ikke dvergen er dumme å anbefale til ferskinger. Jeg har derimot møtt schnauzere (mellom) som har vært krevende. De virker mer krevende enn riesen faktisk, som kanskje har et dårligere rykte sånn sett?

Madammen sine gutter er absolutt kjekke de og. Kjekke og søte og vennlige. :)

Jeg er blitt en stor fan av havanais jeg da. Kule hunder, ikke noen pingler! Klipping og børsting selvsagt, men ikke uoverkommelig.

Havanais! Havanais! Havanais!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine er iallfall veldig fine og balanserte. Om de er representative så synes jeg ikke dvergen er dumme å anbefale til ferskinger. Jeg har derimot møtt schnauzere (mellom) som har vært krevende. De virker mer krevende enn riesen faktisk, som kanskje har et dårligere rykte sånn sett?

Takk :) Jo, jeg mener de er representative, selv om man selvfølgelig kan finne den odde drittbikkja men det er som regel mer et resultat av oppdragelsen. Mellom er forøvrig helt klart mer krevende, også mer krevende enn riesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst - dersom hun ikke bor "langtrakkernivold" så kan hun få hilse på gutta mine. Nedklipte og kjekke Lhasa-gutter.

Hun bor noen timer herfra, men er nedover med ujevne mellomrom, så vi vil gjerne ta i mot det tilbudet om det passer seg sånn :)

Det er mange allergikere som ikke reagerer på yorkie. Hvis hun liker dem kan de vel være aktuelle?

Hvis hun ikke har erfaring, så litt avhengig av hvor mye "tak" det er i henne så ville jeg droppet jack og schnauzer som kan være ganske strie.

Åh, det er nok litt tak i henne, faren med henne er at hun ikke har helt troa på seg selv *ler* Men er det noen sykdommer det er greit å være obs på på yorkiene da?

Hun bør også ta en titt på Chinese Crested puwder puff (klippes lett ned) eller den nakne varianten. Den siste trenger minimalt med stell hvis hun finner en som ikke har så mye behåring, men må kles på halve året. Den nakene er det ikke alle allergikere som tåler, men det finner man fort ut.

Denne rasen kan fint vaskes hver uke uten at pelsen blir ødelagt. :) De er menneskekjære, går godt med dyr og lite jaktinnstinkt. Rasen klarer seg med lite tur bare den får være sammen med familien :) Jeg har med min rundt overalt hvor jeg drar og det er ikke noe problem. Veldig rolig på besøk hos andre. Finnes man en god oppdretter kan man få en knallfin hund!

Av sykdommer bør avlsdyr øyelyses, sjekkes for PL, KCS og ha en kjent PLL-status. Det er mange tester tilgjengelig for denne rasen og man får dermed en god oversikt over avlsdyr.

hehe.. Jeg liker CC, særlig de nakne, men jeg tror ikke hun gjør det :)

Er nok ikke mer pelsstell på en minisnuser enn på en puddel, men er av en litt annen type (som du jo vet). Men hun burde sjekke først, om hun reagerer på rasen. Noen allergikere har reagert på mine, andre ikke. Lone venter jo kull nå snart forresten.

Jeg tenkte på dvergschnauzer til henne faktisk :) Men hvor ofte bader du dine? Puddel skal jo bades ofte, men må man (eller kan, heter det kanskje) det med dvergschnauzer?

Chinese Crested fås både med og uten hår, med og uten særlig pelsstell, altså :) Jeg syns de med pels er veldig fine, og de skal være flotte som rene selskapshunder.

Hva tror du hun syns om pelsløs nakenhund? Hun slipper en del stell, men de har jo litt pels på hode, hale og bein fremdeles da.

Jeg tror ikke hun har helt sansen for nakenhunder :) Og man slipper vel strengt tatt ikke stell, så vidt jeg har forstått, så skal disse nakne hundene smøres en del for at huden skal holde seg fin?

Siden cairn, norfolk/norwich og dvergschnauzer er nevnt, kan du nok legge til border terriere i listen din også, sånn ut fra pelsen. De skal visstnok være "ganske allergivennlige ( :P ). Om hun dog ikke ønsker seg så mye motor og "terrier" passer det kanskje bedre med en annen rase :)

Jeg skal nevne det for henne :) Men er ikke de ganske terrier? :P

Bishon rasene går vel også får å være relativt allergivennlige. Har inntrykk av at de er fine selskapshunder :)

Jeg er blitt en stor fan av havanais jeg da. Kule hunder, ikke noen pingler! Klipping og børsting selvsagt, men ikke uoverkommelig.

Havanais! Havanais! Havanais!

Jeg har tenkt på bichon-rasene, men jeg er fortsatt nysgjerrig på hva slags sykdommer man bør være obs på på de, jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på dvergschnauzer til henne faktisk :) Men hvor ofte bader du dine? Puddel skal jo bades ofte, men må man (eller kan, heter det kanskje) det med dvergschnauzer?

Jeg bader de når de er møkkete *flir* Men Smula bades jo minimum før hver utstilling, da gjerne en gang i uken i forbindelse med det, klipping osv. Stripelsen bader jeg ca aldri, men den holdes ren ved bruk av trimmekniv og napping. Freya bader jeg når jeg finner det for godt, men det er ikke noe problem å bade dem en gang i uka om man vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Jeg liker CC, særlig de nakne, men jeg tror ikke hun gjør det :)

Jeg tror ikke hun har helt sansen for nakenhunder :) Og man slipper vel strengt tatt ikke stell, så vidt jeg har forstått, så skal disse nakne hundene smøres en del for at huden skal holde seg fin?

Har man en mørk nakenhund som er ferdig med puberteten trenger det bare litt fuktighetskrem etter vask. Jeg har en lys en og den trenger solkrem hvis det er midt på sommeren.

Du får de jo med hår også! Den varianten heter Chinese Crested Powder Puff

Noen random bilder fra google:

Divasep08046.jpg

1177017016.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nevne det for henne :) Men er ikke de ganske terrier? :P

Ikke noe værre enn en gjennomsnittlig jack russel altså :P Velger du en fra jaktlinjer kan du få en skikkelig selvstendig arbeidsterrier, men jeg har inntrykk av at de er i mindretall, dessverre for rasen. De jeg kjenner er først og fremst entusiastiske familiehunder :) Hvis den skal den brukes i utstilling eller man vil la pelsen beholde sin vannavstøtende funksjon skal den ikke vaskes med såpe. Nappes to ganger i året, og VIPS så var pelsen ferdigstelt :rofl: Men hun burde nok finne en å dytte nesa neddi for å se om hun reagerer på dem! Nå har jeg ingen idè om hvor dere bor, men er det i nærheten i Oslo stiller min frivillig til å bli snust på :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

Jeg kom akkurat på at jeg hadde glemt å oppdatere denne tråden (når man snakker om små, søte bartehunder, liksom :P ). Tanta mi har fått seg hund :ahappy: Hun overtok ei lita shih tzu-frøken som hadde levd et noe begrenset liv (2 år gammel, hatt et "designer"-kull, veldig vant til å stå i bur) for en god stund siden (jeg burde huske, men det er et år eller to siden :P ), og det går strålende. Det tas visse forbehold, frøkna får ikke sove på soverommet, hun blir badet og blåst forholdsvis ofte, så tante har ingen reaksjoner på henne.

Lille frøkna er pga sin begrensede erfaring litt forsiktig, annet enn når hun snurrer tantes samboer rundt lillefingeren (han påstår at hun ikke vil gå tur med ham, så da kjører de seg en tur i stedet :lol: Det er visst hennes valg, han prøver å dra henne med seg av gårdsplassen, men når han er ute med henne, vil hun heller i garasjen.. hehe). Hun får en brødskive med leverpostei til frokost og noe godt i kveldsmaten, for hun er visst ikke så glad i bare tørrfor hun ;) Når de er borte på besøk (for hun er alltid med) har de med egen seng til henne, for hun liker visst å ligge i sengen sin hun, ikke på gulvet. Hun hater bur, så hun har egen sele i baksetet i bilen, med eget teppe å ligge på selvsagt. Hun er en verdig liten frøken, så hun er svært fascinert av mine to, som man trygt kan si ikke er så verdige av seg, hun ser passe sjokkert ut over at man kan oppføre seg sånn som mine gjør :P

Det har vært litt frem og tilbake med tidligere eier og oppdretter, i utgangspunktet skulle tidligere eier ha et kull til på henne, men tante var ikke så interessert i det (jeg hadde ingenting med det å gjøre altså, jeg bare nevnte at tenåringssvangerskap ikke er spesielt ok på hunder heller, og at designerhund bare er et fint ord for kjøter :aww: ), så hun har kjøpt henne ut av den avtalen. Oppdretter er kontaktet og fått beskjed om hvor frøkna befinner seg nå, og hun har vært behjelpelig med å få omregistrert frøkna og rettet opp i noe greier med chippen og sånt. Alt i alt så vil jeg si at lille frøkna har fått et bedre liv, og at tantes bekymringer om hvorvidt hun kunne ha hund eller ikke var unødvendige, det ser ut som at de har det veldig fint sammen, alle tre :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...