Gå til innhold
Hundesonen.no

.. Syk hund ?


Recommended Posts

Hei ..

Jeg har en kastrert hanne på 10år ...

Natt til igår vekket han meg 4ganger for å ut å tisse :icon_confused:

I tillegg hadde han tisset inne 1 gang.

Noe som da er min feil,fordi jeg ikke hørte han,når jeg sov.

Jeg valgte å vente med å ringe dyrlege (smarte meg tenkte heller ikke på at det var fredag! :no: )

,for å se det an utover dagen igår .

Det fikk på det meste, nesten 4t mellom de gangene han måtte ut.

Han tisser,og tisser,og tisser,og det er bare små skvetter.

Avogtil piper han lett,når han må ut,mens andre ganger virker det skikkelig som det virkelig haster.

Dette er veldig unormalt for han, som ALDRI gjør fra seg inne.

Han har kunnet være alene i opptil 13timer (Å nei,DET har skjedd kanskje 1gang eller 2!)

I tillegg oppdaget jeg idag, at han lekker små dråper.

Jeg skal ringe vetrinæren first thing,på mandag,men lurer på om noen her har noen tips til hva det kan være.

På dagtid igår viste han ikke noen spesielle tegn til "vondt", men han skvetter veldig ujevnt.

Det er ingen ren stråle , for å forklare det pent.

Natt til idag var jeg oppe med han til kl 04, slapp han ut da,og stod opp kl 13.

Da slapp jeg han ut for 3gang og tisset,siden kl 04.

Noen som har noen pekepinn så jeg vet hva jeg kan forberede meg på?

Jeg har ikke turt å "undersøke" han selv, men følger nøye med,og syns selvfølgelig SKIKKELIG

synd i den fine gutteboffen min :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg "googlet" også,og tenkt på at det kan være.

Hvordan finner de ut det? Må jeg forberede meg på urinprøve?

Og hvordan kureres det? ... Og hvordan i ALLE dager kan jeg unngå det igjen ?

Er det lettere å pådra seg det, for eldre hunder,enn yngre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som ingen har nevnt her er at kastrerte hunder kan bli inkontinente, det er dessverre en litt uvanlig følge av kastrasjon. Såvidt jeg vet kan dette medisineres, i hvertfall på tisper. Og da regner jeg med at det er det samme på hannhunder. Prostataproblemer tviler jeg på at det er, nettopp fordi han er kastrert (den mest effektive behandling mot prostataproblemer er nettopp kastrering). Det kan naturligvis være noe så enkelt som en urinveisinfeksjon, det behandles enkelt med antibiotika. Med tanke på alder kan det også være diabetes, men da vil du merke at han drikker mer... Uansett bør du komme deg til veterinær for å sjekke, men du kan sikkert vente til mandag med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi var hos vet'n og har tatt blodprøver,så nå venter vi på svar. Problemet er at nå ikveld tisser han blod. Bør jeg ringe akutt nå,eller vente til imorgen tidlig? :/

Blodpr.er tatt fordi han er gått ned fra 24-17kg på 11mmd uten store fórforandringer osv ..

What to doooo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var hos vet'n og har tatt blodprøver,så nå venter vi på svar. Problemet er at nå ikveld tisser han blod. Bør jeg ringe akutt nå,eller vente til imorgen tidlig? :/

Blodpr.er tatt fordi han er gått ned fra 24-17kg på 11mmd uten store fórforandringer osv ..

What to doooo?

Hvordan var blodet? Var det blod hele veien, bare på begynnelsen, eller bare på slutten? Var det blandet med urinen liksom? Hvis det ikke var blandet med urinen kan det være en rift ett sted. Men pga. at han har gått ned såpass mye, og holder på som han gjør, så er det jo nærliggende å tro at det er noe mer. Vanskelig å si om du bør ringe nå eller vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tisset en gang hvor det virka som blodet kom på slutten...og han var blodig på "tassen" sin altså..på pelsen rundt..

2gangen var det kun blod...og tredje gangen nå var det kun noen dråper..og da også kun blod :/ Det ser iallfall ut som kun blod :/

Prøvene er tatt for å sjekke lever,nyrer,hjertet og indre organer,og blodverdier. .

Men han drikker ekstremt lite,og skvetter for mye til den mengden,også har han gått ned,og er nå altfor tynn.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte,og hjertet/lever/nyrer viste ingenting feil på blodprøvene hans.

Hun tenkte testikler/prostata med engang da,men siden han er kastrert,så er det vel prostata,og imorgen skal han inn igjen,og sjekker/undersøkes skikkelig.. Da mtp vekttapet,og evt.kreft :(

Hva skjer om det viser seg å være det? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertet/lunger/nyrer er fint.

Kreft er utelukka,så nå venter jeg bare på resultatet av andre prøver.

Stoffskifte + en ting til som har med fordøyelsen å gjøre.

I tillegg er han satt på sensitiv fór,så får vi se om det hjelper på vekta.

Men han har fortsatt blod i urinen,og vet'n er veldig bekymra :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhunden jeg hadde(avlivet i april) tisset blod nå og da, det var pga forstørret prostata visstnok. Endte opp med endetarmsbrokk fordi prostataen presset så mye på, ble en ganske stor operasjon utav det.. Han ble nå avlivet grunnet store adferdsendringer etter kastrasjonen, så om jeg hadde hatt en hund nå med disse symptomene så hadde jeg sjekket dette opp veldig nøye.

For all del, det trenger ikke å være så ille som med min hund, men hadde villet utelukket det i såfall. Lykke til uansett!

Edit: klarte jo glatt å overse at han var kastrert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da! Jeg hadde en hund som også måtte gå på medisiner pga. stoffskiftet. Han tisset ikke blod eller noe annet unormalt der, men han ble oppblåst, slapp og fikk dårlig pels. Etter han begynte på medisiner ble han som en unghund igjen, pelsen ble bra, og formen fin. Han ble forøvrig 14 år gammel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det er positivt :D

I forhold til alt anna ulumskt :)

Min hund har gått kraftig NED i vekt da,så nå går han på sensitiv fór, også blir det medisiner fra d.d

Jeg mente han skulle ha gått OPP i vekt,ved for LAVT stoffskifte,men d er vel feil da?

Hunden har ikke hatt noen form for atferdsforandring,og er fortsatt 2år i hodet ^^

Men blir spennende med medisiner,for å se hvordan de virker på han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

*drar opp denne tråden*

Jeg fikk beskjed om at min hunde hadde lavt stoffskifte, var altfor tynn,og han ble satt på medisiner.

Vi byttet til sensitiv fòr,og dette fungerte i en mnds tid.

Han la på seg,og så veldig fin ut.

Men nå kjente jeg på han igjen,og han er igjen LIKE tynn som han var :no:

Jeg mente man skulle legge PÅ seg,ved for LAVT stoffskifte, men er reglene noe annet for hunder?

Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige hunden min hadde lavt stoffskifte hun la på seg ja så er jo det som er mest vanlig med den sykdomen.Har derimot hørt at ved for høyst stoffskifte går de ned i vekt men,dyrlegen sa jo at det var for lavt så rart det der.

Uansett masse god bedring til han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...