Gå til innhold
Hundesonen.no

Jatzy & Yoshis dagbok-tråd


Red Merle
 Share

Recommended Posts

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Blåse litt liv her da. Det går veldig fint med hundene, Jatzy og Yoshi er blitt bestevenner så det holder. Vi er veldig fornøyde med Yoshi, han er sosial, stødig og golynt, og litt rampette også. En

Da har vårt nye familiemedlem,Yoshi, flyttet inn : Jatzy synes det er såå stas med en å leke med !

Litt kjapt herfra Yoshi ble BIR på påskeutstillingen i Letohallen med knall kritikk. I dag kom også svaret på AD bildene, og her fikk han også status A. Så nå er han offisielt fri for både HD o

Bra du har plass til fryser i din egen hud :lol:

Så fine begge to :ahappy: Håper kurset gir dere begge motivasjon :ahappy: Blondie blir supergiret på trening nå som hun må "konkurrere" med Tidi om treningstiden. Du har ikke merket noe slikt på Jatzy?

Haha, ja er det ikke kjekt? :ahappy::icon_redface:

Jo hun var sånn i starten, men så dabbet det liksom av :hmm: . Hun elsker å bruke hode :) , men for mye LP av gangen synes hun blir kjedelig. Problemet sitter nok hos meg, så derfor håper jeg kurs vil hjelpe oss :) Hun har alltid vært treg i utførelsen av kommandoer til aussie å være, hun gjør så godt hun kan :wub: , men jeg skulle ønske det var litt mer sprut i mange av øvelsene (spesielt fvf, lineføring og innkalling). Også må jeg lære hvordan jeg kan bruke lek, siden det er det hun tenner mest på, som belønning uten av hun stresser seg så voldsomt opp :yes: .

Så fine de er begge to :wub:

De er så fine! :D

Aww tusen takk begge to, alltid hyggelig med koselige kommentarer :wub::) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siden sist :
Nå har jeg fått både veid og målt begge to. Yoshi er 61,5 cm høy og 27 kg. Jatzy er 49 cm høy og 21 kg. Sist jeg veide Jatzy veide hun 22,5 (mener jeg det var) så en vektnedgang på 1,5 kg fordelt på hele sommeren er knall! Håper på å få henne ned på 19-20 kg, og å holde henne der smile.png

Vi har vært på utstilling:
Rimelig spent reiste vi innover til Drammen Travbane, for å delta på Norsk Papillon og Phalène klubb's nasjonale utstilling. Begge hundene var meldt på, Jatzy var eneste aussie, Yoshi skulle stille i mot Diddi, en tispe av meget høy kvalitet. Jeg var bombesikker på at Yoshi ville bli nr 2, så jeg var mest spent på Jatzy som var alene i rasen.

I og med at det var dommer endring, skulle begge hundene gå kl 17, i ring 1 og ring 7. Så da måtte jeg jo høre om ikke Jatzy kunne bedømmes litt senere, og det kunne hun. Så da var det å stille Yoshi først. Som sagt, så var jeg bombesikker på at han skulle bli nr 2. Noe han ikke ble, han flesket til med CERT og BIR -med flott kritikk for Dommer Alessandra, Giuseppe.

Yoshis kritikk (oversatt fra engelsk) ;
10 mnd. God type og strørrelse. Veldig typisk hode. Korrekte ører. God nakke. Fine proporsjoner i kroppen. Sterk rygg. Godt vinklet foran og bak. Gode bevegelser.
10003887_10152575015135091_1315160361326


Så var det Jatzy sin tur i ringen. Jeg hadde som vanlig lagt mye arbeid i pelsstell, og nå er hun virkelig på topp i pelskondisjon! Meget vakker, om jeg skal få si det selv! I ringen oppførte hun seg perfekt, løper som hun skal, og står som en påle for Dommer Hagen, Helge Werner . Dommeren likte henne gopdt, men synes desværre at hun var for tykk. Så det ble en Exellent og 1 konk på henne. Riktig nok har Jatzy slitt med vekten sin det siste året, men vi har klart å få henne ned 1,5 kg denne sommeren, så det var meget rettferdig av dommeren å slå ned på det... Hadde hun vært litt slankere hadde hun blitt BIR i følge dommeren.

Jatzys kritikk;
Tiltalende feminin helhet. Utmerket hode og uttrykk. Bra nakke. God overlinje stående, faller under bevegelse. Godt brystparti, noe rund i kroppens proposjoner og masse, dette preger også bevegelsene. God benstamme og korrekt vinklet. Godt pelsanlegg og farge.
Prima temperament.
10641214_10152575015670091_1146061335011


Veldig morro når vinden blåser i vår retning smile.png Forutenom utstilling, så gleder vi oss til både klikkerkurs og LP kurs, det blir morro å trene litt igjen!

Begge er også veldig glade for at båndtvangen er over smile.png

10486468_10152574789830091_3044526166734

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja da har jeg og Jatzy konkurrert i lydighet for første gang på 3 år... Og det gikk så der. Vi fikk allefall vist frem hva en sirupsaussie er ;)! For Jatzy var helt ukonsentrert, uinteressert og ufokusert. Og jeg som fører var alt for nærvøs og urutinert etter en aaalt for lang pause fra sporten.

  1. tannvisning fikk vi 10. Søte snille Jatzy bryr seg ikke om slikt.
  2. fellesdekken fikk vi 9,5 -det kom et sikkelig vindkast i fra der de stekte vaffler, så da lå hun litt urolig og sniffete i lufta.
  3. lineføringa fikk vi 7. Ufokusert, hun bare gikk etter hun. Men når hun går fint, så går hun fint, selv når jeg skjener avsted. Førerfeil fra min side gjorde at hun stoppet.
  4. Dekk fra holdt, 5,5 her synes vel Jatzy at vi var ferdige. Ingen akkutte planer om hverken neddekk eller oppsitt på første kommando, men hun fullførte øvelsen, så da bestod vi iallefall.
  5. Innkalling fra sitt, 6, bedre fart en forvnetet mtp dagsformen hennes. Skakk innsitt.
  6. Stå under marsj, 6,5. Står, stopper greit, henger litt etter når hun blir hentet inn. Uinteressert, så dobbel kommando.
  7. Fritt hopp over hinder, 7. Her klarte jeg ikke holde igjen, kunne ikke annet enn å le av sirups aussien min. Plasserte henne i posisjon, og gikk til min egen posisjon. Kommanderer hopp på plass. Jatzy tusler bort til hinderet, kikker på det, hopper, og tusler inn på plass. Rare rare lubbedyret som ellers pleier å stuuupe over alle hinder på sin vei.
  8. Avstand 0. Veldig fint neddekk, og ikke snakk om noe mer. Jatzy var fedig hun.
  9. Helhet, 7. Ja man kan jo tenke seg hvordan det så ut med en sirupsaussie og en overnærvøs fører haha! Men, jeg fikk nå skryt for å være en veldig blid hundefører til tross for totalt uinteressert hund :P

Det ble 130 poeng, 3 premie og nr 7 av 12. Og masse lærdom.

Vi har vært hos dyrlegen. Jatzy har fått en kul på ryggen, som vi ikke vet hva er, denne skal vi mest sannsynelig få operert vekk til tirsdag. Det gjør at Jatzy blir pensjonert fra både utstilling og lydighet frem til hun har kommet seg. Evnt prøver vi en annen hundesport når hun er frisk igjen, for i dag så viste hun akkuratt hva hun synes som LP haha :P. Enten er hun veldig på, ellers så klapper hun sammen. Hun er uansett verdens fineste familie-by-tur-kose-sirups-aussie <3!

Det viktigste er helsen hennes, jeg ofrer alt av hundesport for at hun skal være frisk!
10687058_10152650604005091_4872337721820

Sliten etter stevne. Hvem trenger katt når man har Jatzy?
10639538_10152651948010091_6081231173093



Yoshimann, er fortiden er finurlig sak. Han var med på stevne i dag, mest for rotrening og stevnetilvenning. Han har det som sagt med å bjeffe på andre hunder, og når han er i ro. SÅ dette hadde han godt av! Han gaula litt, men var, når jeg tenker meg omm, stille lenger enn an bråka, så det var bra! Jeg fikk trent litt med han i mellom slaga, og han er en super treningshund! Klaskedekk, kjappe oppsitter, intens på lineføring og ja-han har potensiale! Det blir gøy å trene med med han fremover, i og med Jatzy er i den situasjonen hun er i.
Foruten om det så går han klikkerkurs, og er kjempe flink! Det er nok metoden som fungerer best for han -heldigvis for meg hihi. Han skal også stilles ut på Nordisk Vinner og Dogs4all, Kongsberg må vi nok sløyfe denne gangen.

Han er litt mer utfordrende å trene enn Jatzy, men så kul han er :D Ungdoms pøbel eller ikke! Dette skal vi komme oss gjennom!
10665718_10152642362380091_2990901589008

Dårlig bilde, men her ser man at guttevalpen ikke er valp mer:
10644715_10152649936470091_1625248857710

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig svær han ser ut! Hvor høy er han?

Blir veldig gøy å se hvordan det går på utstilling med han fremover, men enda morsommere å høre at han er gøy å trene med :) Håper dere kommer dere inn i konkurranseringen en gang i fremtiden.

Sist jeg målte han var han 61, så han er svær! Skal se om jeg kan få målt han på nytt nå, for det er vel 1 mnd siden jeg målte han. Han kan jo ha vokst, han er jo straks 1 år.

Ja, han er veldig kult å trene med. Veldig matmotivert, ikke fullt så opptatt av kamplek som Jatzy -men noe raseforskjell må man vel påberegne seg. Han er jo en collie må vite. Men det går fint an å leke med ham, så han har lekelyst :)

I hverdagen er han pubertets dust. Kanskje det er fordi han bare var snill og fin som valp, at jeg merker så stor forskjell på atferden hans nå ? Hvem vet. Men vi kommer oss igjennom det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag ble Yoshi 1 år! Hvor ble tiden av? Og hvor ble det av lille valpen min?

Bursdag er bursdag, her i huset feirer vi om det er folk eller fe som fyller år! :)
:wub:
1512701_10152681702280091_56725133479954

1åringen :wub:
10687030_10152681702500091_4542891909153

Jatzys tigge tryne :wub:
10394502_10152681702660091_4921131776045

8-9 November har jeg meldt på begge hundene til gjeterhund kurs :) ! Jeg er kjempe spent, spesielt på hvordan Yoshi reagerer. Jatzy også egentlig, hun har sett sau før og reagert, men aldri fått lov til å gjete. Så dette er spennende :hyper::hyper: ! Jeg håper hun er frisk nok etter operasjonen til å kunne være med på kurset bare. 6 dager igjen til hun skal under kniven, gruer meg :no:


Vi er råfornøyde med begge rasene, og sliter veldig med hvem av de som skal bli hund nr 3 :rofl: ! Det eneste vi er enige om er at kjønn ikke er relevant :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-9 November har jeg meldt på begge hundene til gjeterhund kurs :) ! Jeg er kjempe spent, spesielt på hvordan Yoshi reagerer. Jatzy også egentlig, hun har sett sau før og reagert, men aldri fått lov til å gjete. Så dette er spennende :hyper::hyper: ! Jeg håper hun er frisk nok etter operasjonen til å kunne være med på kurset bare. 6 dager igjen til hun skal under kniven, gruer meg :no:

Vi er råfornøyde med begge rasene, og sliter veldig med hvem av de som skal bli hund nr 3 :rofl: ! Det eneste vi er enige om er at kjønn ikke er relevant :icon_redface:

Stilig, hvor skal dere på kurs og med hvem? :)

Herlige bursdagsbilder, - så flinke til å sitte og vente mens du tar bilde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig, hvor skal dere på kurs og med hvem? :)

Herlige bursdagsbilder, - så flinke til å sitte og vente mens du tar bilde :D

Det er på Tjøme, bare en drøy time unna her :D ! Instruktør er ei som heter Jeanette Johnsen. Kurset blir holdt 'privat', om man kan kalle det det, siden det er en bekjent som arrangerer det, og ikke en hundeklubb :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor jeg skriver her haha, men morro læll.

I går var Jatzy under kniven stakkars, for å fjerne to kuler, som vi ikke visste helt hva var, men vi misstenkte at det kunne være fettkuler. Veterinæren fjernet da alså begge kulene, og kunne fastslå at dette hverken var kreft eller fettkuler, men aterom. Alså forstørrede talgkjertler som hadde forkapslet seg. Derfor valgte vi å ikke sende de til analyse, men skjer det igjen at hun får noe liknende, blir det sendt inn.

Det gikk helt fint å legge henne i narkose, hun sovet greit, og våknet greit. Men litt fyllesjuk var hun resten av dagen. Holdt hundene adskilt i går, men i dag har de vært sammen. I morges var hun kvalm stakkars, gulpa og siklet som en gris. Jeg slapp henne ut og da spiste hun endel gress, etter det var hun fin. Hun fikk forkost, og har vært i god form etter det.

Yoshi har måtte få beskjed noen ganger om at han må være rolig, men det er utrolig hvor smarte dem er. Han skjønner at Jatzy ikke er 100%. Men kan nyter at det bare er meg og han på tur hehe.


1901363_10152697609740091_33198543383049
Litt rusa før operasjonen stakkars ..

10345734_10152700556740091_8004239157184Hjemme igjen, ikke helt fornøyd med å være skinna på to steder og fyllesjuk. Men som dere ser var det ikke store greiene som ble fjernet.

10422547_10152700538130091_7362209583106
I dag har hun vært i fin form, og kjedet seg masse. Så hun har vært veldig kosete og nærhetssøkende. Men hun spiser bra, og det er ikke noe problem å få i henne smertestillende medisin. :):ahappy:


Æsj, hadde jo meldt de på til gjeterhund kurs. Et par dager etter blir vi invitert i 50/75 årsslag samme helg. Utrolig kjipt, jeg har ikke lyst å dra engang, men noen ganger kommer familien først. Jeg som hadde gledet meg som en unge!! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor jeg skriver her haha, men morro læll.

Fordi da får jeg siklet på favoritt-rasen min og lest om dem :D

[...]

Æsj, hadde jo meldt de på til gjeterhund kurs. Et par dager etter blir vi invitert i 50/75 årsslag samme helg. Utrolig kjipt, jeg har ikke lyst å dra engang, men noen ganger kommer familien først. Jeg som hadde gledet meg som en unge! :hmm:

Åh nei... hadde gledet meg til å lese om gjeterhund-kurset. Men, slik blir det av og til.... det kommer forhåpentligvis flere muligheter! :)

Flinke, fine Jatzy :wub: Hun er altså så supernydelig! Så godt at det ikke var noe skummelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hyggelig :P Hvem av dem er favoritt rasen?
Er gjerne litt laber respons når jeg oppdaterer her, så det er ikke så motiverene. Men jeg har en hjemmeside som jeg så og si skriver det samme på :P


Jeg hadde gledet meg veldig til gjeterkurs, så utrolig kjedelig at slikt skjer. Jeg håper de setter opp nytt kurs til våren på samme sted, for da skal vi iallefall prøve oss !

Hyggelig at du liker Jatzy :wub: Hun er min nr 1 :wub: Jeg er lettet over at det 'bare' var aterom, og ikke noe mer spooky

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hyggelig :P Hvem av dem er favoritt rasen?

Er gjerne litt laber respons når jeg oppdaterer her, så det er ikke så motiverene. Men jeg har en hjemmeside som jeg så og si skriver det samme på :P

Jeg hadde gledet meg veldig til gjeterkurs, så utrolig kjedelig at slikt skjer. Jeg håper de setter opp nytt kurs til våren på samme sted, for da skal vi iallefall prøve oss !

Hyggelig at du liker Jatzy :wub: Hun er min nr 1 :wub: Jeg er lettet over at det 'bare' var aterom, og ikke noe mer spooky

Jeg har en lang, lang liste over hunderaser (og individer) jeg liker, men jeg kan ikke hjelpe for at Aussien har en helt spesiell plass i hjertet mitt. Utrolig vakre hunder, og kanskje en dag... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at det ikke var noe verre! Får håpe hun slipper flere da, hun så ikke veldig imponert ut etter narkosen :P .

Ja, jeg er veldig lettet :) Har litt hetta for kuler, etter at gamlebikkja(Geisha) ble gjennomsyret av kreft på kort tid, den første var liksom bare en 'fettkul' i følge vet, så man vet liksom aldri.

Haha ja, hu var rimelig rusa. Men i dag har hun vært 100% seg selv :)! Teite Jatzy, har klart å sleike litt på det bakerste såret! Dustebikkje, det er blitt litt rødt. Få holde øye med det, i natt blir det skjerm på henne!

Jeg har en lang, lang liste over hunderaser (og individer) jeg liker, men jeg kan ikke hjelpe for at Aussien har en helt spesiell plass i hjertet mitt. Utrolig vakre hunder, og kanskje en dag... :wub:

Hihi, det har jeg også! Det er mange raser jeg er svak for, men liksom ikke kunne hatt. Men Aussie er min nr 1, og hjertet nærmest :wub: . Korthårs Collien er spesiell på sin måte, jeg digger dem. Men det er helt klart noe helt spesiellt med en god aussie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt igang med å bli flinkere til å kommentere i andres tråder :ahappy:

Egentlig er det veldig koselig!

God bedring til snuppa, og egentlig syntes jeg du bør velge gjeterhundkurset. :aww:

Hehe, jeg er nok ikke den beste til å kommentere i andres tråder selv. I perioder kanskje, men det er ikke godt nok, så jeg skal ikke skrike så høyt heller :P Men ja, jeg også synes det er koselig med aktive tråder, kommentarer og tilbake meldinger osv :)

Ja, det synes jeg også. Prøver å finne en måte jeg kan få til begge deler på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...