Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips for den uerfarne


Wanderlust
 Share

Recommended Posts

Nå har det seg slik at når man går på en lydighetsprøve, så er ikke alt så svart-hvitt, og det er en del man kanskje ikke tenker på. Et eksempel: Det er lov å si ifra om man ikke er fornøyd med plasseringen i fellesdekken (dette er det noen dommere som spør om).

Et annet tips, for å ta styringa selv, er å gå inn i ringen, og selv ta kontakt med dommer (altså, ikke på tannvisninga da) og hilse. Og ikke gå inn i ringen, se i bakken og vente på at dommer oppsøker deg. Dette viser bikkja at det er du som har kontrollen i ringen, og ikke den ukjente personen som står å følger med (dommeren).

Så sitter noen på tips, eller andre ting man kanskje ikke tenker at er lov, eller at man kan, så spytt ut :) (Og kom evt med spm om man lurer på noe).

Også vil jeg starte med et spm:

Hvordan på en ålrigt måte si ifra at man ikke ønsker at dommer skal skravle masse mellom øvelser? Noen avbryter dommeren med "Hvor skal jeg begynne", før de beveger seg over til der hvor neste øvelse starter. Men finnes det en grei måte å si ifra før man begynner på første øvelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed her om dagen at man kan på tannvisningen, når dommeren spør om du er klar og du sier ja eller viser tegn at man kan si bli en gang til frem til dommeren håndhilser på deg.

Ellers liker jeg denne tråden veldig og håper jeg får mange tips som jeg ikke allerede viste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også vil jeg starte med et spm:

Hvordan på en ålrigt måte si ifra at man ikke ønsker at dommer skal skravle masse mellom øvelser? Noen avbryter dommeren med "Hvor skal jeg begynne", før de beveger seg over til der hvor neste øvelse starter. Men finnes det en grei måte å si ifra før man begynner på første øvelse?

Dessverre, men det du kan gjøre er å se på noen startende før deg og bare gå dit du vet dommeren skal. Dommeren fatter fort hvem som vil prate og ikke prate. Stopper du opp og ser på dommeren har tapt *ler*. Hold kontakten med hunden, gå vekk og til plassen din mm. Dommer blir ikke fornærma :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til som jeg ble klar over på forrige konk. Hvis man holder i halsbåndet mellom øvelsene gir dette trekk på helheten, pga det virker som man ikke har kontroll på bikkja etter øvelsen. Jeg merket egentlig ikke at jeg gjorde det en gang :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre, men det du kan gjøre er å se på noen startende før deg og bare gå dit du vet dommeren skal. Dommeren fatter fort hvem som vil prate og ikke prate. Stopper du opp og ser på dommeren har tapt *ler*. Hold kontakten med hunden, gå vekk og til plassen din mm. Dommer blir ikke fornærma :)

Jeg bare fikk med meg at ei på Ekeberg gjorde det, men ikke på hvilken måte hun sa ifra :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare fikk med meg at ei på Ekeberg gjorde det, men ikke på hvilken måte hun sa ifra :lol:

Går sikkert an å si i fra, men jeg er ikke i stand til å være hyggelig før start. Så da bare unngår jeg blikk og vandrer dit jeg skal :P Du kan jo prøve deg på noe slik "jeg vil helst slippe prat mellom øvelsene, kan vi ta det etterpå om det er noe du vil si?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går sikkert an å si i fra, men jeg er ikke i stand til å være hyggelig før start. Så da bare unngår jeg blikk og vandrer dit jeg skal :P Du kan jo prøve deg på noe slik "jeg vil helst slippe prat mellom øvelsene, kan vi ta det etterpå om det er noe du vil si?"

Ja, det er en mulighet :) Jeg er vel for høflig (og usikker) til å bare gjøre det på den måten jeg :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare fikk med meg at ei på Ekeberg gjorde det, men ikke på hvilken måte hun sa ifra :lol:

Hun sa klart og tydelig fra.. "Kan vi holde pratingen til ett minimum så blir jeg glad" :D

Tror også hun sa at hun var rimelig nervøs så hun ville bare komme seg igjennom programmet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sa klart og tydelig fra.. "Kan vi holde pratingen til ett minimum så blir jeg glad" :D

Tror også hun sa at hun var rimelig nervøs så hun ville bare komme seg igjennom programmet

Okei. Jeg fulgte nemlig ikke så godt med :P Bare fikk med meg at hun sa ifra :lol: Godt du fulgte med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd! Så kan jeg bli om mulig enda mer nervøs. En uke til showtime.

Dette med å holde hunden i halsbåndet mellom øvelsene - altså hvis dommeren er av den skravleglade typen - er det altså ikke greit, hvis han prater og prater så føler jeg at jeg må pause hunden, slik vi gjør på treninga.

Og hva har man "lov " til å være misfornøyd med plasseringa i fellesdekken feks? Mellom en stor og stygg hund? Eller midt i mellom to, jeg vil heller ligge ytterst?

Også lurer jeg på da, hvis hunden min finner det for godt å være sjenert under tannvisninga og vil rygge, er det bedre å ta i halsbåndet, enn å la den rygge rundt? For vi får vel lov å starte selv om hun er litt blyg?

Egentlig så er det der med fellesdekkplasseringa helt urelevant for meg. Som om jeg kommer til å protestere på noe som helst. Hæhæ, synes jeg ser det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette med holding i halsbåndet ikke er okei ser jeg for meg at med en skravlete dommer kommer jeg til å legge han mellom øvelsene. Da kobler han av og bare venter. Det har som regel en positiv effekt på trening også. Er det ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd! Så kan jeg bli om mulig enda mer nervøs. En uke til showtime.

Dette med å holde hunden i halsbåndet mellom øvelsene - altså hvis dommeren er av den skravleglade typen - er det altså ikke greit, hvis han prater og prater så føler jeg at jeg må pause hunden, slik vi gjør på treninga.

Ja var slik jeg forsto det at da får man trekk på helheten pga det. Vet ikke om det er mens vi sto eller når vi gikk til neste øvelse. Kan hende det bare var han som reagerer på det. Ene treningskompisen min syntes det var rart, da det er mange som gjør det..

Hvis dette med holding i halsbåndet ikke er okei ser jeg for meg at med en skravlete dommer kommer jeg til å legge han mellom øvelsene. Da kobler han av og bare venter. Det har som regel en positiv effekt på trening også. Er det ok?

Ja det regner med det er ok? Så iallefall flere i høyere klasse som la hunden sin når dommeren pratet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder plassering i fellesdekken tror jeg mer det går på avstand mellom hundene. Jeg havnet litt nært hunden til høyre for oss (etter dommerens annvisning) når jeg startet forrige helg, og da fikk jeg flytte meg slik at avstanden ble mer riktig.

Det er flere som velger å legge ned hunden mellom øvelsene, både mens dommeren prater og slik at eier kan forflytte seg til neste øvelse og så rope på hunden istedenfor å ha den ved fot mellom øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Følg med på første ekvipasje. Da ser man hvordan alle øvelser foregår, hvor øvelser starter og hvordan fvf/lineføring ser ut.
  2. Nå er det forsåvidt nevnt, men mitt tips er å ikke stå å høre på hva dommeren har å si. Greit nok at han/hun sier hva det blir trukket for, men noen dommere skal absolutt komme med tips til hvordan man kan trene videre. Og sånt er man liksom ikke helt mottakelig for på det tidspunktet uansett :P Still deg heller opp klar til neste øvelse. Er du første i ringen takker du for karakteren og spør/avbryter og spør hvor neste øvelse starter.
  3. Fellesdekk: Hvis hunden legger seg ned på en annen sin kommando på fellesdekk - la hunden ligge! Hvis du kommanderer opp i sitt igjen for å legge ned hunden på dommers signal får man faktisk 0, fordi hunden har reist seg etter å ha lagt seg.
  4. Det er (til en viss grad) lov å si nei når dommer spør om du er klar :) Få kontakt med hunden før du sier "ja" eller gir håndtegn til dommer om at du vil starte øvelsen
  5. Nervetips: Ikke se deg rundt og på de utenfor ringen eller dommeren. Fokuser på hunden! Og ikke la nervene drepe hunden - dvs: mange kaster seg over hunden å skal kosemose mellom hver øvelse. Svært få hunder liker dette når de er på jobb/trening. Ta heller å klapp i hendene og rykk bakover slik at hunden kan følge lekent etter deg :)
  6. Og sånn generell tankegang: det er DU som skal vise frem hvor flink hunden din er, ikke dommer som skal bedømme deg opp og ned. Hvis det er noe man lurer på så er det helt lovlig å spørre dommeren. Det er ikke så høytidelig som det virker noen ganger :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommeren på ekeberg spurte jo alle om de var klare og sa ifra til mange at de måtte heller gjøre litt mer osv før de sa klare og ikke stresse. De hadde god tid og ta hunden riktig i sitt osv før du sier du er klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på. Jeg er nesten sikker på at Blondie kommer til å reise seg på fellesdekk om det regner eller er kaldt ute.

Hva er best å gjøre i et tilfelle hvor hunden reiser seg fra fellesdekk for minst mulig å ødelegge for andre og kanskje også for minst mulig ødelegge øvelsen for din egen del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på. Jeg er nesten sikker på at Blondie kommer til å reise seg på fellesdekk om det regner eller er kaldt ute.

Hva er best å gjøre i et tilfelle hvor hunden reiser seg fra fellesdekk for minst mulig å ødelegge for andre og kanskje også for minst mulig ødelegge øvelsen for din egen del?

Bare gå rolig bort til hunden og hold henne i halsbåndet til øvelsen er slutt. Kommer hun løpende mot deg venter du bare til hun kommer inntil, så har du henne hos deg til øvelsen er slutt. Hvis noen hunder skulle la seg forstyrre av dette, så får de ta øvelsen på nytt, så det skal du ikke bekymre deg for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gå rolig bort til hunden og hold henne i halsbåndet til øvelsen er slutt. Kommer hun løpende mot deg venter du bare til hun kommer inntil, så har du henne hos deg til øvelsen er slutt. Hvis noen hunder skulle la seg forstyrre av dette, så får de ta øvelsen på nytt, så det skal du ikke bekymre deg for.

Takk for svar :) Men om hunden reiser seg på fellesdekken, men blir stående, er det 0 da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gå rolig bort til hunden og hold henne i halsbåndet til øvelsen er slutt. Kommer hun løpende mot deg venter du bare til hun kommer inntil, så har du henne hos deg til øvelsen er slutt. Hvis noen hunder skulle la seg forstyrre av dette, så får de ta øvelsen på nytt, så det skal du ikke bekymre deg for.

Skal man stå bare rett opp og ned midt i ringen da? Eller gå og stille seg sammen med andre hundene? Eler førerne? En sånn der ting kan sett meg ut, hvis noe feil skjer, så mister jeg litt selvtillitt og blir enda mer usikker på hva jeg skal gjøre også blir jeg heeelt satt ut. Ånei, jeg gjorde noe feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man stå bare rett opp og ned midt i ringen da? Eller gå og stille seg sammen med andre hundene? Eler førerne? En sånn der ting kan sett meg ut, hvis noe feil skjer, så mister jeg litt selvtillitt og blir enda mer usikker på hva jeg skal gjøre også blir jeg heeelt satt ut. Ånei, jeg gjorde noe feil!

Jeg har fått beskjed om å ta med hunden å stelle meg utenfor ringen, og får beskjed om å komme inn når øvelsen er ferdig for de andre. Så ikke bekymre deg om det! :) Alle er ferske en eller annen gang, og dette vet (burde) dommeren.

Ang dette med fellesdekk (kl 1 jeg tar eksempel fra nå), hvor to hannhunder f.eks som har havnet sidenav hverandre, og nistirret allerede under tannvisning, har disse fått bytte plass så de ikke ligger sidenav hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Det hjelper egentlig veldig å vite hva man skal gjøre når ting går skeis, for det blir jeg ganske stressa av. Og hva om jeg ikke får kontakt med hunden i det hele tatt, kanskje hun bare er helt trykt av alt som skjer og at jeg faktisk er helt KOKO. Og hvis hun følger etter meg når jeg går bak på stå under marsj og sånn. Ja, det er mye som kan skje!

Er jeg helt OT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesdekken er jeg faktisk veldig nøye med at hundene kan før jeg konkurrerer. I klasse 1 skjer det stadig ting som at: en hund går til eier, en hund går til hunden ved siden av,- eller til og med flere, en hund løper til eier noe som trigger en annen til å løpe etter, slagsmål mellom hunder utløst av en eller flere av disse hendelsene. Dette er helt unødvendig og kan ødelegge LP-karrieren til egen eller andres hunder. Mitt tips er derfor: still aldri til start uten at du er 100 % sikker på at hunden ligger på fellesdekk. Alle de andre øvelsene kan man feile i uten at det gir store konsekvenser for videre trening. Dette gjelder ikke nødvendigvis for fellesøvelsene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...