Gå til innhold
Hundesonen.no

"10 Grunner til og ikke Eie"


Pekejeger
 Share

Recommended Posts

Hei . Jeg leser om mange slags raser mye facinerende raser der ute og tenkte igjennom så er det som regel ganske posetivt bilde som blir malt av Rasene det er altså ikke så mye om hvorfor ikke Nettop alle og enn vær burde ha den og den rasen . Eks kan jo være

10 Grunner til og IKKE ta Malamute

(Passer ikke for deg som liker sofan bedre enn friluftsliv )

Passer IKKE for deg som .... osv osv :)

Mange sider har blitt bedre da tenker jeg i hovedsak Raseklubb sider .

For ingen vil vell at Nettop sin rase skal få enn voldsom popolær tid og det skal skje ukritisk Avl. og at folk som overhode ikke skulle hatt den type rase burde ha det altså ungå at folk som egentlig trodde dem valgte riktig rase er nødt til og omplasere hunden sin fordi dem fikk ett feil bilde av rasen .

Så her er altså enn tråd der folk kan Nevne flere grunner til at man IKKE burde velgen "Den og den" rasen og at den ikke passer til vedkomende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo definisjoner her, men malamuten er litt missforstått føler jeg. Klart den fortjener tur og et aktivt hundeliv, men den krever fint lite.. Malamuten er naturlig lat den så den må aktivt holdes i gang om den skal være brukende til noe som helst. Kan man ha labrador, så kan man ha malamute, mtp mosjonsbiten vertfall. Derimot har den noen andre 'issues' som gjør at det ikke er en hund for hvem som helst, bla mye jakt og tøff mtp andre hunder feks og ikke serlig førerorientert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har den noen andre 'issues' som gjør at det ikke er en hund for hvem som helst, bla mye jakt og tøff mtp andre hunder feks og ikke serlig førerorientert.

Ja, da er det vel slike ting som bør være med på en slik potensiell liste.

Vi tok med alt fra evig røyting til hundeintoleranse.

Ingen rase er for alle liksom, og det er jo bare nyttig at potensielle kjøpere har innsikt i alle aspekter sv en rase før de tar et valg. Kanskje spesielt raser som appellerer mye til folk pga av utseende, slik som amerikansk bulldog og sannsynligvis også malamute(?).

Det var tanken vår iallfall. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det vel slike ting som bør være med på en slik potensiell liste.

Vi tok med alt fra evig røyting til hundeintoleranse.

Ingen rase er for alle liksom, og det er jo bare nyttig at potensielle kjøpere har innsikt i alle aspekter sv en rase før de tar et valg. Kanskje spesielt raser som appellerer mye til folk pga av utseende, slik som amerikansk bulldog og sannsynligvis også malamute(?).

Det var tanken vår iallfall. :)

Var dette jeg mente også .

Og mange tenker kanskje at OJ! han der er jo ute etter og finne feil ved raser skape dårlig rykte men tvert imot . ALLE raser har kvaliteter som kanskje ikke er egnet til og være med alle og da er dette nettop viktig for at raser IKKE skal få dårlig rykte fordi om folk hadde visst mer om nettop negative samt som posetive sider ved enn rase før dem kjøpte den og fikk den inn i hus så kunne vi ungått utalje ulykker og dårlig hundestell .

Og selvfølgelig så kan man skaffe seg enn super aktiv rase og tilrette legge sin livstil deretter ettervært og andre ting .

Men om man tar i utgangs punkt at folk vil ha enn rase dem klarer med og at dem ikke fårr seg enn AHA! opplevelse så er det viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mange tenker kanskje at OJ! han der er jo ute etter og finne feil ved raser skape dårlig rykte men tvert imot .

Det er nok av lovord om amerikansk bulldog på raseklubbens side iallfall, tror neppe det skader med en nyanserende motvekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg er vil absolutt ikke at Malamuten skal være en rase for alle, men synes ikke det er nødvendig og skremme bort alle som ikke driver med kjøring liksom. Så riktig info synes jeg er viktig. De røyter mye i perioder, de kan lett bli samkjønnsaggressive, krever mye sosialisering, de får raskt et par katter på samvittigheten om man ikke følger med. De kan mest sannsynlig ikke gå løse. De er ikke spesielt fører orienterte. De må ikke bo ute, tvert i mot trives de godt inne med familien sin. Min opplevelse er at man mister enda mer kontakt om de er mye alene ute. De bør få slite seg ut et par dager i uken type kløv, sykkel, jogging etc. Synes man slike ting er greit og man orker og legge ned det arbeidet som kommer så er malamuten en aldeles super hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier til alle som vil ha flat, at de bør være glad i få 30-40 kilo pur lykke slengt i fjeset sitt når man våkner om morgenen, og resten av dagen. De bare ER sånn, lykkelige. Både når det passer seg og ikke. Ellers har man jo det vanlige, røyting, og en stor trang til å måtte hilse på det meste (rasen er ikke subtil, for å si det sånn. Eller kanskje det bare er individet mitt?), og de hilser som regel mest med tungen sin er vel mest merkbart (ja, også kroppen sin, rett og slett hele seg).

Basenjien har jeg ikke så mye å si om. Kamar bare ER der, liksom. Selvstendig, og litt som en katt i oppførsel og kan være litt sære i forhold til "normale" hunder. Mange har hørt om basenjien som hunden som ikke bjeffer, og tror de er ganske så stille av seg. Men det kan jeg fort avfeie, for det er de IKKE, og de høres IKKE ut som en hund når de står i, og det høres IKKE ut som om hunden koser seg, eller at det er en hund overhode. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer værtfall innpå noe her nå :)

Her er ett Eks. til MERK DERE at jeg verken bekrefter eller avkrefter noe som helst her nå jeg bare drar frem ett eksempel jeg fant på Nette for og ilustere hvordan jeg tenkte vi kunne sette det opp . At det dreier seg om rottweiler er helt tilfeldig så det er ingen propeganda eller vises versa ( Til opplysning jeg synes rottweiler er herlige hunder i de rette hender :)

En rottweiler er til deg som...

*helst har hatt hund før og vet hva det krever av tid og oppmerksomhet for å gjøre den lydig. Er det din første rottweiler skal du velge en tispe.

*er konsekvent i oppdragelsen og tar lederrollen som en selvfølge.

*har god plass, tid til mosjon og interesse for å være med i et fellesskap som f.eks Norsk Rottweilerklubb under Norsk Kennel Klubb.

Men ikke til deg som...

*vil ha en hund for å imponere naboen og holder tyver vekk.

*syns at rottweilervalper er søte, men ikke kjenner hundens egenskaper.

*innskrenker samværet med hunden din til to lufteturer om dagen og ellers lar den klare seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp fuglehund om du ikke skal jakte/jakt trene

Trenger bare 1 god grunn og ikke 10

Nei du kan ha 1 grunn og du kan ha 100 grunner :)

Hehe ja det er jeg faktisk klinkende enig i Om du ikke skal jakte så mener jeg du heller ikke burde ha jakthund Men! da igjen så kommer det aldri til og gå heller

For da burde jo Jakthunder være forbeholdt jegere . Vakthunder Til politi vektere etc .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med MonicaT her. Ikke kjøp fuglehund om du ikke har tenkt til å jakte. Vi har to dachser og en fuglehund, og det er helt klart forskjell på de. Iallefall den ene dachsen hadde levd et helt fint liv som sofa-pute. Fuglehunden hadde spist opp sofaen.

Men hva poenget er med å trene til jakt, om man ikke har tenkt til å jakte, nei det skjønte jeg ikke helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp aussie om du ikke takler hunder som hopper :P

Ikke kjøp aussie om du ikke liker hybelkaniner som samler seg opp på rekordtid.

Ikke kjøp aussie om du vil ha huset rent konstant generelt.

Ikke kjøp aussie om du ikke vil la den få brukt seg til et eller annet jevnlig, da blir de slitsomme på et eller annet vis. Min viser det med å bjeffe mer, og passe på mer enn hun "trenger" ... de finner deg egne arbeidsområder når de kjeder seg.

Ikke kjøp aussie om du er allergisk mot lyd.

Kjøp aussie om..

Du har masse humor

Er glad i hunder med mye personlighet og "show"

Vil trene lydighet, agility, spor, rundering, freestyle, rally, gjeting, redning... Man finner en aussie som passer til det meste. :)

Synes det er morsomt å trene og mosjonere hund.

Har mulighet til å la hunden være en stor del av familien (aussier sosiale dyr).

Har øynene åpne og god innkalling på tur for å unngå at diverse dyr jages/gjetes og skremmes (Jeg kan stoppe My når hun flyr etter dyr (fugler, sau, ku, andre hunder, lemen, frosk..), men ikke rev og katt.. (Da "hører" hun meg ikke) og de fleste aussier virker til å ha en god dæsj jaktinnstinkt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

uenig og enig med monicaT .. jeg går ikke på jakt og jeg har fuglehund ;)

og det var denne rasen vi ville ha , selv om det er fuglehund eller om det hadde vært feks selskapshund.

Vell nå tror jeg ikke MonicaT mente den type "Fuglehunder" Retrievere er jo ikke enn fuglehund som sådan da .

Men du sier du ville valgt rasen om det var selskapshund og som jakt hund ... Valgte du rasen på grunn av utseende da eller?

Men sånn generelt kan jeg jo si at det er fortrevelig med Oppdrettere av fuglehunder og andre Jakt hunder at det er mange som IKKE selger hundene sine overhode til IKKE jegere og Forbeholder kullene sine bare til jegere . Da blir det "By hunter's For hunter's" :)

Og dette er fint sånn at man får bevare gyldne rasene .

Og jeg er jo spesielt intresert i brukshunder at hundene skal kunne brukes til noe spesefikk . De som ikke vil det burde velge Selskaps raser.

Jeg kan jo ta ett annet eksempel også . Mange som driver med Oppdrett av Bordie collie og lignende selger kun til de som skal ha dem til Gjeting eller bruke den i Agility og lignende

Forøvrig kan jeg si da jeg sier Jakthunder så tenker jeg på fuglehunder,Harahunder,Elg hunder osv og ikke retreivere Selv om jeg elsker Retrievere og garantert kommer til og enne opp med enn eller annen i løpet av mitt liv og ser på det som Jakt hunder som sådan at dem apporterer vilte og det er den hoved oppgaven jeg er ute etter .

Folk som selger Trekkhunder kun til folk som driver med Hundekjøring er også fint :)

Hunder som retrievere Har ofte mange andre egenskaper også . Selv ville jeg valgt og kjøpe enn med spesefikke linjer til Jakt apportering kanskje Jaktlabb

Ikke kjøp aussie om du ikke takler hunder som hopper :P

Ikke kjøp aussie om du ikke liker hybelkaniner som samler seg opp på rekordtid.

Ikke kjøp aussie om du vil ha huset rent konstant generelt.

Ikke kjøp aussie om du ikke vil la den få brukt seg til et eller annet jevnlig, da blir de slitsomme på et eller annet vis. Min viser det med å bjeffe mer, og passe på mer enn hun "trenger" ... de finner deg egne arbeidsområder når de kjeder seg.

Ikke kjøp aussie om du er allergisk mot lyd.

Kjøp aussie om..

Du har masse humor

Er glad i hunder med mye personlighet og "show"

Vil trene lydighet, agility, spor, rundering, freestyle, rally, gjeting, redning... Man finner en aussie som passer til det meste. :)

Synes det er morsomt å trene og mosjonere hund.

Har mulighet til å la hunden være en stor del av familien (aussier sosiale dyr).

Har øynene åpne og god innkalling på tur for å unngå at diverse dyr jages/gjetes og skremmes (Jeg kan stoppe My når hun flyr etter dyr (fugler, sau, ku, andre hunder, lemen, frosk..), men ikke rev og katt.. (Da "hører" hun meg ikke) og de fleste aussier virker til å ha en god dæsj jaktinnstinkt.

Fint innleg men akkurat det Første poenget tror jeg neppe er noen rase typisk ting . Dette lærer man hunden fint fra valp bens av . Men om man ikke gjør det da kan man få problemer med og avlære den det men ingeting er umulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp en australian shepherd

1. Ikke ei en australian shepherd om du ikke tar opdragelsen særiøst

2. Ikke ei en australian shepherd om du ikke tar sosialisering særiøst

3. Ikke ei en australian shepherd om du ikke tar miljøtrening særiøst

4. Ikke ei en australian shepherd om du ikke tar rotrening særiøst

5. Ikke ei en australian shepherd om du ikke har tenkt til å bruke den til noe

6. Ikke ei en australian shepherd om du ikke orker mye lyd

7. Ikke ei en australian shepherd om du ikke orker en hund som labber etter deg hvor enn du går

8. Ikke ei en australian shepherd om du ikke orker hundehår over alt

9. Ikke ei en australian shepherd om du ikke trenger en selvutnevnt vakthund

10. Ikke ei en australian shepherd om du ikke er aktiv og oppfinsom, men samtidg klar i dine regler og grenset, samt rettferdig.

nr 11 kunne jo vært: ikke ei en australian shepherd om du ikke har dyr den kan gjete, men de færreste bruker australian shepherd til gjeting, så den teller liksom ikke da :ahappy:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med MonicaT her. Ikke kjøp fuglehund om du ikke har tenkt til å jakte. Vi har to dachser og en fuglehund, og det er helt klart forskjell på de. Iallefall den ene dachsen hadde levd et helt fint liv som sofa-pute. Fuglehunden hadde spist opp sofaen.

Men hva poenget er med å trene til jakt, om man ikke har tenkt til å jakte, nei det skjønte jeg ikke helt...

Jeg har en del venniner som ikke jakter selv. Noen er med på jakt og lar andre skyte for hunden, mens andre igjen bare trener og starter på jaktprøver. Såklart jakt er det beste, men det viktigste er at hunden får kommer i fugl og brukt seg.

uenig og enig med monicaT .. jeg går ikke på jakt og jeg har fuglehund ;)

og det var denne rasen vi ville ha , selv om det er fuglehund eller om det hadde vært feks selskapshund.

Men hvorfor ville dere ha akkurat en fuglehund? Hva er det den hunderasen har som ingen andre har, som gjør at dere måtte ha en slik selv om dere ikke jakte.

(jeg snakker om gruppe 7, stående fuglehund som er det jeg selv har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp en sankt bernhard :

om du ikke takler sikkel,.

om du ikke orker enorme mengder pels overalt i røytetidene.

om du vil ha en veldig rask og aktiv hund.

hvis du har en knøttliten bil og har tenkt å ha den med mye ut i den.

hvis du ikke gidder trene lydighet og sette grenser, man må ha kustus på en hund som blir så diger(må jo det på alle da men )

hvis du har veldig dårlig råd er ikke dette rasen, i oppveksten spiser de som en elefant, pluss utstyr blir dyrere til større hunden er, det gjelder også dyrlege, og ikke minst er den dyr å forsikre.

hvis du ikke liker å snakke med fremmede folk hver gang du går på tur, 'alle' legger merke til hunden og vil gjerne prate.

Vel egentlig dette jeg kommer på i farta, for meg vil det alltid være drømmerasen. Finnes ikke snillere kosebamser i mine øyne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...