Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellompuddel eller dvergpuddel? Allergisk? Førstegangseier og student!


førstegangs
 Share

Recommended Posts

Vi har funnet ut at samboer er allergisk mot det meste, både katter, husstøv, pollen, gress osv. Og han er konstant tett i nese og hals, og det er da jeg tenker at de rasene vi har sett på hittil (DSG og border terrier) ikke gjør saken noe bedre. Vi har hund i familien, som vi skal passe i sommer og skal sjekke om han merker noe da.

Men derfor har jeg begynt å sjekke ut alternative raser og puddel er da blitt en favoritt blant de allergivennlige rasene. Jeg har lest en del her inne og på andre forumer for å få mest mulig info, men jeg syns det er vanskelig å finne noen erfaringer med mellompuddel. Virker som de fleste enten har toy-,dverg- eller storpuddel.

Vi er et studentpar og er borte opptil 6 timer om dagen, men det er kanskje bare 2 dager i uka vi er på skolen så mye, ellers slutter vi tidlig og har en fridag hver av oss. Så da lurte jeg på hvordan puddelen er i forhold til å være alene hjemme? (Ja, det er en treningssak, men har hørt at puddelen kan få separasjonsangst..)

Ellers så kan vi tilby hunden opptil 1 times tur hver dag, i tillegg til lek, trening og kos. Vi vil også at hunden skal få være med på mest mulig, f.eks. besøk, bytur, fjelltur(ikke ofte eller spes lange), skitur, lek med barn og andre hunder, og vi tenker også å trene en del lydighet og triks.

Også tenker vi på forskjellen på mellom og dverg, jeg er redd dverg blir litt liten, men så er det jo det at en liten hund er greiere å ha med å gjøre i forhold til plass i hus, bil, buss, tog og når vi skal på besøk.

Så mine spørsmål er:

- Er puddelen lett å trene i forhold til hverdagslydighet og triks?

- Hva er forskjell på mellompuddel og dvergpuddel i atferd og gemytt? Og forhold til bjeffing?

- Jeg har skjønt at det er masse pelsstell med en puddel, men hvis man skal holde den kortklipt og ikke skal drive med utstilling, hvor mye jobb er det da?

- Setter det seg fort fast ting i pelsen når man er på tur i skogen? og hvordan er det med snø?

- Er den dvergpuddel veldig skjør? Har en del venner og familie som har hunder som jeg gjerne vil at vår hund skal kunne leke med hvis de passer sammen i gemytt osv, men hvordan er det med størrelsesforskjeller? Rasene det er snakk om er breton, schæfer, BC, blanding som ligner på ridgeback og en blanding litt mindre enn schæferen.

- Hvordan er det med sykdom og helse hos dverg og mellom? Er det forskjell? Og hva må vi være obs på?

- Vi kunne tenke oss brun, svart eller aprikosfarget tispe, og er det noe forskjell på pelskvalitet i forhold til farge?

Hvis det faktisk er noen som har orket å lese gjennom alt dette :icon_clapping: !

Alle som har erfaring med enten dvergpuddel eller mellompuddel er hjertlig velkommen til å øse ut sine erfaringer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Kan ikke fryktelig mye om Puddel, men har sansen for dem. :) Så lenge de blir holdt kortklipt er det ikke like mye stell selvsagt, men må fortsatt gres jevlig.

Så lenge de er kortklipt så fester det seg ikke mye, har passet en Bichon Frise mye tidligere, og den pelsen er MYE lettere enn min Havanais sin pels, både når det kommer til stelling og at ikke absolutt alt fester seg like lett etetr turer i skogen o.l.

Regnes for å være lærevillige, ang. bjeffing kommer det helt an på individer, men de fleste jeg har møtt på turer, har ikke vært høylytte av seg.

Angående Dverg- eller Mellompuddel er det overhodet ingen gemyttforskjeller, eneste som skiller disse fra hverandre er kun størrelsen. Det vil si at to Dvergpudler gjerne kan få Mellompuddel-valp og omvendt, man vet altså ikke hvor det deles før hunden er ferdig utvokst og så måler høyden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border terrier er ikke nødvendigvis så ille for allergikere, selv om puddel nok er et sikrere valg. I utgangspunktet er raser med strihår eller krøllpels allergivennlige, MEN det varierer hva folk reagerer på, så det kan godt være at din samboer reagerer på puddel, og ikke på setter, for å ta et tilfeldig eksempel. Jeg vet også om folk som har vent seg til sin hund, men reagerer på alle andre hunder av sin rase.

Puddelerfaringene får noen andre stå for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Blir det hund på dere så må du regne med mye pelsstell siden sambo er såpass allergisk. Fordi det setter seg mye rart i pelsen så han får en reaksjon der. Ellers så er det lurt å holde dyret utenfor soga og soverom. Dette for å ikke tirre allergien hans mer enn nødvendig og godt ryddig og rein bolig for at det skal bli mest mulig velykket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er et studentpar og er borte opptil 6 timer om dagen, men det er kanskje bare 2 dager i uka vi er på skolen så mye, ellers slutter vi tidlig og har en fridag hver av oss. Så da lurte jeg på hvordan puddelen er i forhold til å være alene hjemme? (Ja, det er en treningssak, men har hørt at puddelen kan få separasjonsangst..)

Ellers så kan vi tilby hunden opptil 1 times tur hver dag, i tillegg til lek, trening og kos. Vi vil også at hunden skal få være med på mest mulig, f.eks. besøk, bytur, fjelltur(ikke ofte eller spes lange), skitur, lek med barn og andre hunder, og vi tenker også å trene en del lydighet og triks.

Også tenker vi på forskjellen på mellom og dverg, jeg er redd dverg blir litt liten, men så er det jo det at en liten hund er greiere å ha med å gjøre i forhold til plass i hus, bil, buss, tog og når vi skal på besøk.

Så mine spørsmål er:

- Er puddelen lett å trene i forhold til hverdagslydighet og triks?

- Hva er forskjell på mellompuddel og dvergpuddel i atferd og gemytt? Og forhold til bjeffing?

- Jeg har skjønt at det er masse pelsstell med en puddel, men hvis man skal holde den kortklipt og ikke skal drive med utstilling, hvor mye jobb er det da?

- Setter det seg fort fast ting i pelsen når man er på tur i skogen? og hvordan er det med snø?

- Er den dvergpuddel veldig skjør? Har en del venner og familie som har hunder som jeg gjerne vil at vår hund skal kunne leke med hvis de passer sammen i gemytt osv, men hvordan er det med størrelsesforskjeller? Rasene det er snakk om er breton, schæfer, BC, blanding som ligner på ridgeback og en blanding litt mindre enn schæferen.

- Hvordan er det med sykdom og helse hos dverg og mellom? Er det forskjell? Og hva må vi være obs på?

- Vi kunne tenke oss brun, svart eller aprikosfarget tispe, og er det noe forskjell på pelskvalitet i forhold til farge?

Hvis det faktisk er noen som har orket å lese gjennom alt dette :icon_clapping: !

Alle som har erfaring med enten dvergpuddel eller mellompuddel er hjertlig velkommen til å øse ut sine erfaringer :D

Jeg har to pudler, en dvergpuddel som er på grensen til å være dverg og en storpuddel.

Men jeg har mange venner som har mellompudler.

Den lille har separasjonsangst, og vi har jobbet med det fra hun var valp, men det har ikke blitt helt borte. Først når vi fikk storpuddelen gikk det helt bort, så det er tydelig at hun ikke liker å være helt alene.

Mine pudler er lettlærte til tusen og utrolig smarte.

Den den lille er smartest og tar ting ganske kjapt, i tillegg er hun fører-orientert og elsker å bli lært nye ting.

Hun sier i fra hvis hun synes det er kaldt, varmt, for lite mat eller ("gammelt") vann også videre.

Den største får derimot den minste til å si i fra om sine behov.

Angående bjeffing og sånn så er du nødt til å kjøpe en storpuddel om du skal se noen forskjell, da de ikke bjeffer så mye. Eneste forskjellen på dverg og mellompuddel er vel stemmen. Dvergene kan ofte få litt lys bjeffe-bjeffing, mens mellompudlene får litt grovere bjeffing. Vår har heldigvis den grove.

Ellers synes jeg ikke de vi har bjeffer så mye, men det er jo en treningssak.

Når det gjelder atferd kan du få alt fra menneskeelsker til litt sky familiehund avhengig av oppdretter.

Etter en tur i skogen vil jeg si at vi har litt rusk i pelsen, spesielt hvis labbene ikke er barbert og pelsen i sin helhet er lang. De blir også møkkete som hunder flest, så det lønner seg å vaske potene når man kommer inn hvis man ønsker å unngå mye bøss.

Snø fester seg såklart i pelsen og spesielt mellom putene på ubarberte labber, men det vil jeg ikke definere som det verste.

Klipping er såklart litt slit, men det er ikke så ille når man bare skal holde hunden i en sportsklipp.

Fordelen med at man må klippe puddelen er at når man først fjerner pelsen så er det i kontrollerte omstendigheter, altså ikke pels overalt som med røytende hunder.

Personlig så ville nok ikke jeg latt min puddel leke med store hunder med mindre de er veldig forsiktige, da ryggen fort brekker hvis hunden er litt voldsom. Dessverre kjenner ikke mange hunder sin egen styrke, så hvis du absolutt vil at hunden skal kunne leke med større hunder så burde du gå for en storpuddel.

Dvergpuddelen min leker med større hunder, men kun hvis jeg kjenner dem og vet hvordan de leker. Dessuten er hun veldig flink til å si i fra hvis de blir voldsomme. Når vår storpuddel får raptus og blir for vill og nærgående for dvergen, så får hun litt kjeft.

Pudler flest er jo ganske friske, men puddelklubben krever at dette skal være sjekket før paringen:

- Patella status skal være kjent hos begge foreldre, den ene kan ha grad 1, hvis den andre har grad 0(fri).

- PRA: øyenlyses fra fylte 2 år, attesten skal være maks ett år gammel ved parring. Hanner som brukes og er

under 2 år, skal ha attest på at begge foreldrene er undersøkt og funnet fri for PRA (attesten skal være

under ett år gammel, også for foreldredyr)

- ERG testede hunder skal øyelyses ved 4 og 6 års alder for å undersøke for katarakt.  PRCD gentest bør gjøres på alle, unntatt de som har foreldre hvor begge er gentestet og er Normal (A).

- En hund med resultat Carrier (B) kan parres med hunder som har resultat Normal (A).

Vær obs på at foreldredyrene skal være frie.

Jeg har hørt at aprikose pudler skal ha litt dårlige kvalitet på pelsen, men jeg kan ikke uttale meg 100% sikkert om det. Brune kan bli litt blasse i fargen etterhvert og svarte kan fort bli litt grå i pelsen, men det er ikke det jeg hadde lagt mest vekt på når jeg hadde lett etter en puddel.

Jeg er i hvertfall kjempefornøyd med pudlene mine, og det er visst alle vi kjenner også, for alle kjøper seg puddel etter å ha møtt våre :)

Spør mer hvis dere lurer, jeg har sikkert svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar!

Det blir vel til at vi kontakter folk med de rasene vi er interessert i slik at sambo kan klappe og sniffe( :P ) på hundene for å sjekke om han reagerer på de. Men uansett så syns jeg puddel er en interessant rase og vil kikke mer på den uavhengig om sambo reagerer på andre raser eller ikke.

Puddellover:

Er det mer normalt for de små puddlene å få separasjonsangst?

Og jeg vil så klart ikke at hunden SKAL leke med store hunder, jeg bare lurte på om det var noen stor forskjell på mellom og dverg i forhold til skjørhet når de lekte med større hunder? Jeg kommer jo alltid til å passe på når den leker og kun la den leke med hunder jeg kjenner og veit hvordan reagerer.

Og vi kommer ikke til å dra på utstilling med hunden så egentlig har ikke fargen på pelsen så mye å si, om den blir blass er ikke så farlig, det jeg tenker mest på er at jeg har lest et sted at de svarte og brune har bedre kvalitet på pelsen enn de andre fargene, i forhold til floker.

OG en ting til, blir puddelen veldig varm om sommeren pga pelsen?

Jeg har vel egentlig mer og mer lyst på dvergpuddel pga den hendige størrelsen, men det er vel ikke så mye forskjell på mellom og dverg eller?

Jeg har også hørt ymse om oppdrettere av puddler, at man skal passe på å finne en oppdretter som fokuserer på helse og mentalitet og ikke bare utstilling. Var et annet sted jeg leste hvor noen ble advart om at mange oppdrettere hadde hunder som ikke fungerte like godt som familiehunder siden de fokuserte mest på utseende. Er det slik eller er de fleste oppdrettere opptatt av å avle frem sunne individer?

Puddelvalper er så nydelige :wub:

Hvis det er noen andre som har svar på noen av spørsmålene mine så er det bare å svare! Eller hvis noen har erfaring med puddeler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG en ting til, blir puddelen veldig varm om sommeren pga pelsen?

Neppe mer varm i pelsen enn du er i håret. Puddelen har ikke underull :)

Jeg har også hørt ymse om oppdrettere av puddler, at man skal passe på å finne en oppdretter som fokuserer på helse og mentalitet og ikke bare utstilling. Var et annet sted jeg leste hvor noen ble advart om at mange oppdrettere hadde hunder som ikke fungerte like godt som familiehunder siden de fokuserte mest på utseende. Er det slik eller er de fleste oppdrettere opptatt av å avle frem sunne individer?

Dårlige hunder finnes det i alle raser, og dårlige oppdrettere likeså. En ting man kan være viss på når man kjøper puddel fra folk som "fokuserer mest på utseendet", er at en puddel som stilles ut må takle føner, barbermaskin og haller fulle av folk og bikkjer for å kunne stilles. Det kreves faktisk litt av en hund, og en puddel som ikke takler dette, er ingen god utstillingshund. Med det så mener jeg ikke at alt som stilles ut er gode mentalt, det er det neppe hos puddel heller, men om valget enten var kjøkkenoppdrett der de ikke gjør noe organisert med hundene, eller en såkalt utstillingsoppdretter, ville jeg gått for den siste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden puddelen ikke har underull, vil det si at den kommer til å fryse på vinteren og behøve dekken?

Jeg har aldri tenkt på det på den måten før,2ne! Men jeg kommer nok uansett til å sjekke forskjellige oppdrettere nøye, jeg er jo førstegangskjøper så jeg vil jo ikke gjøre noe feil :P

men hvis noen har noe forslag til gode og flinke oppdrettere som holder kontakt etter at valpen er levert, så er det bare å sende PM!:) eller hvis noen har en puddel i nærheten av Kristiansand eller Drammen som de vil vise frem og reklamere for rasen med så er det bare å skrike ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Siden puddelen ikke har underull, vil det si at den kommer til å fryse på vinteren og behøve dekken?

Jeg har aldri tenkt på det på den måten før,2ne! Men jeg kommer nok uansett til å sjekke forskjellige oppdrettere nøye, jeg er jo førstegangskjøper så jeg vil jo ikke gjøre noe feil :P

men hvis noen har noe forslag til gode og flinke oppdrettere som holder kontakt etter at valpen er levert, så er det bare å sende PM! :) eller hvis noen har en puddel i nærheten av Kristiansand eller Drammen som de vil vise frem og reklamere for rasen med så er det bare å skrike ut! :D

Det vil si at de absolutt ikke tåler kulde like godt som hunder med underull, ja, bruker varmedekken på min egen med en gang det begynner å nærme seg 0 eller kun er etpar plussgrader, og er det over -5 grader, er det fullfôret heldress på - på lengre turer. :)

Og mindre hunder blir raskere kalde enn større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddellover:

Er det mer normalt for de små puddlene å få separasjonsangst?

Og jeg vil så klart ikke at hunden SKAL leke med store hunder, jeg bare lurte på om det var noen stor forskjell på mellom og dverg i forhold til skjørhet når de lekte med større hunder? Jeg kommer jo alltid til å passe på når den leker og kun la den leke med hunder jeg kjenner og veit hvordan reagerer.

Og vi kommer ikke til å dra på utstilling med hunden så egentlig har ikke fargen på pelsen så mye å si, om den blir blass er ikke så farlig, det jeg tenker mest på er at jeg har lest et sted at de svarte og brune har bedre kvalitet på pelsen enn de andre fargene, i forhold til floker.

OG en ting til, blir puddelen veldig varm om sommeren pga pelsen?

Jeg har vel egentlig mer og mer lyst på dvergpuddel pga den hendige størrelsen, men det er vel ikke så mye forskjell på mellom og dverg eller?

Jeg har også hørt ymse om oppdrettere av puddler, at man skal passe på å finne en oppdretter som fokuserer på helse og mentalitet og ikke bare utstilling. Var et annet sted jeg leste hvor noen ble advart om at mange oppdrettere hadde hunder som ikke fungerte like godt som familiehunder siden de fokuserte mest på utseende. Er det slik eller er de fleste oppdrettere opptatt av å avle frem sunne individer?

Puddelvalper er så nydelige :wub:

Hvis det er noen andre som har svar på noen av spørsmålene mine så er det bare å svare! Eller hvis noen har erfaring med puddeler :D

Njaa, jeg vet om mange pudler som har separasjonsangst og mange som ikke har det. Men det er en overvekt av de små pudlene som har det. Kanskje fordi de blir dullet mye med når de er små, eller rett og slett fordi de er sånn av gemytt.

Pudlene våre blir temmelig varme, men så har det nok med at sølvpuddelen ikke skjønner konsekvensene av å ligge i sola. Den lille regulerer dette selv når vi er ved vann, ved å gå ut i vannet til magen. Når det er vinter så har den lille på seg ullgenser, mens den store nekter å ha på seg noe som helst så da får hun slippe.

Angående puddeloppdrettere som fokuserer mye på utseende. Det er viktig i forhold til daglig stell at de blir "sosialisert" med føneren og barbemaskinen, så en puddeloppdretter som ikke utsetter valpen for dette er en heller uvanlig puddeloppdretter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man utsetter en hund for en viss lyd, betyr ikke at den vennes til det, Puddellover :) Terven her har f.eks blitt "sosialisert" på støvsuger i snart 4 år hun, hun er fortsatt hellig overbevist om at det er et monster som kommer til å spise henne opp - mens mellompuddelen på 12 uker mener at støvsugeren er et utmerket leketøy. Terven har aldri likt støvsugeren, jeg er litt usikker på hva jeg må gjøre for at mellompuddelen skal slutte å like den.

Jeg mener ikke at man ikke skal ta hensyn til mentalitet, det er ganske mye rart som avles på, også hos puddelen. Det jeg prøvde å si, er at den vanlige unnskyldninga om at man fokuserer på noe annet enn utseendet og derfor ikke stiller ut, ikke nødvendigvis betyr at pudlene (eller noen annen rase, for den saks skyld) deres er bedre mentalt, det betyr bare at man ikke gidder pelsstellet og tror det er politisk korrekt å ikke sjekke om bikkja er sånn noenlunde rasetypisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi har storpuddel og allergisk samboer. Det går fint. Men jeg går med en konstant angst for at han skal utvikle allergi for henne, særlig nå som det blir vår og han blir litt pollentett. Så jeg løper rundt med tørrmopper og har stengt hunden ute fra soverommet, og spør han hver dag: Hvorfor er du tett i nesa? Er du allergisk? ;)

Men han påstår at det går helt fint. Vi skal faktisk passe oppdretterens to pudler i to uker, så det bør gå veldig fint. Han får kortisonsprøyte på våren da, så da tåler han vel alt.

Han må være litt nøye med de andre allergiene sine, slik at han ikke får kroppen til å jobbe mer enn nødvendig. Men jeg tror nok at han reagerer litt på puddelen, for å være ærlig.

Pelsen er helt pyton. Jeg hater pelsstell, men vi har hatt frøkna på utstilling til tross. Nå blir det kortpels for evig og alltid, tror jeg, det er det enkleste. De skal jo bades i hytt og pine nemlig.

Har ikke inntrykk av at vår fryser eller koker over noe særlig. Men hun står aldri ute i bånd på vinteren feks. Ikke på sommeren heller egentlig, for hun vil være sammen med oss.

Har ikke separasjonsangst, men hun har ganske mye vokt eller vakt. Ja, hun passer på huset og familien sin. Tar den jobben litt vel seriøst av og til. Ellers så er hun veldig myk i gemyttet og førerorientert. Men spesielt lettlært synes jeg egentlig ikke hun er, men jeg har ikke så mye å sammenligne med heller. Jeg synes bare vi jobber mye, og det virker som det sitter litt langt inne. Altså hun har mye idrettsglede (etterhvert, det har vi jobbet med), men hun kan feks ikke tusen triks og sånn. Enda vi har prøvd å lære henne det. Men det er kanskje oss det er noe feil med, skal ikke se bort i fra det.

Pudler er veldig søte og fine og morsomme og mennesklige. Kjøp deg en puddel!

SE!

305597_10150902238597387_586987386_12392934_1077537253_n.jpg

422614_10150651427842387_586987386_11691464_1148311392_n.jpg

a45e90a5.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å stjele tråden, men tenkte jeg kunne snike inn ett spørsmål...

Om man ønsker en av de mindre variantene til LP bruk, finnes det noen oppdrettere som driver med noen som helst form for trening på noe nivå innen rasen, eller oppdrettere med kunnskap ang. aktiv trening av hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å stjele tråden, men tenkte jeg kunne snike inn ett spørsmål...

Om man ønsker en av de mindre variantene til LP bruk, finnes det noen oppdrettere som driver med noen som helst form for trening på noe nivå innen rasen, eller oppdrettere med kunnskap ang. aktiv trening av hund?

Sessan :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle som har kommet med gode tips og råd! Det er veldig greit for en førstegangskjøper å få litt hjelp til hva som er viktig å tenke på når man skal velge oppdretter.

Hilde&Lotte:

Tror nok jeg også kommer til å gå å bekymre meg for samboers allergi når vi får hund i hus :P Men det får vi ta det som det kommer. Og jeg får jo bare mer lyst på hund, særlig puddel, etter å ha sett de herlige bildene dine! :wub:

Og vår hund kommer aldri til å stå ute alene i bånd, verken sommer eller vinter.

Men når det kommer til pelsstell, hva er egentlig nødvendig av utstyr og hvor mye og ofte må man gjøre det? Jeg tenker at greiing av pelsen og barbering ikke kommer til å bli noe stort problem, for jeg syns det er koselig å gjøre slike ting på fuglehunden hjemme nå.(Selv om det tar betydelig kortere tid :P) Men hvor lang tid tar det å vedlikeholde en valpeklippp på en melllom/dvergpuddel? Og hvor ofte og grer dere hunden og hvor lang tid tar det?

Det jeg er mer bekymra over er all badinga som må gjøres. Og føning.

Hvor ofte må man bade og føne puddler? Og hvis man bader puddelen, må den fønes eller kan den lufttørke?

Og hvor mye koster alt utstyret (saks, føner, klippemaskin osv.) som trengs til pelsstell sånn ca? Vi er jo studenter så vi må jo spare en del penger når vi skal jobbe i sommer, og da er det på en måte greit å vite sånn ca. hvor mye som trengs? :)

Håper noen fortsatt kan svare på spørsmålene mine, det hadde jeg satt STOR pris på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte et spørsmål!

Jeg er veldig usikker på om vi skal gå for dverg eller mellom. Det er liksom så vanskelig når jeg ikke har møtt noen..

Det jeg tenker mest på er egentlig størrelsen, hvor stor forskjell er det mellom dvergpuddel og mellompuddel?

For gemyttet var ca. likt, så da er det jo mest størrelsen det går på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Hei!

Jeg har brun dvergpuddeltispe (31,5cm/4,6kg). Hun er alene hjemme helt uten problemer, har absolutt ingen separasjonsangst. Jeg synes selv størrelsen er perfekt. Hun er ikke for tung å ha på armen når det er behov (stort sett gjelder dette når vi må gå strekninger på saltet vei på tur, på fullstappet T-bane, ned lange bakker på skiturer el.l), hun har ingen begrensninger på vanlig gåtur, uansett hvor langt vi går, hun tar svært lite plass i senga, på fanget, i sofan, i bilen osv, hun er liten nok til å sitte i kurv på sykkelstyret så hun kan være med på sykkeltur! Osv Osv.

Pelsstell blir hva du gjør det til. Skaff deg godt utstyr (god føhner eller blåser, god klippemaskin med minst 2 ulike skjær, god saks osv) og gjør det til en rutine å putte hunden i dusjen, føhne den opp og klippe den hver 10.-14. dag. Da blir stellet overkommelig hver gang, og du slipper å ta slike skippertak. Du vil også få god trening etterhvert, så stellet tar kort tid. Jeg bruker 1-1,5t på slikt stell på min, og da klipper jeg stort sett hele hunden med saks (formklipper), bruker ikke maskin annet enn på snute og labber. Klipper du ned hunden med maskin kan den lufttørke og trenger ikke børstes mellom hver stellerunde.

Her er et par frisyrer vi har hatt:

Stellaskamklippet1.jpg

Sommerkort! Her er hun barbert over hele.

Stellaaug-112.jpg

Hele kroppen samme lengde, en veldig lettstelt sportsklipp. Trenger ikke børstes, og kan lufttørke. Barbert på snute, labber og under magen.

Stella5111.jpg

Sportsklipp med "bukser", "nakke" og "kalott". Denne krever litt mer stell, da alle steder med lang pels må børstes jevnlig og føhnes etter bad.

Stellajan113.jpg

T60, en godkjent utstillingsklipp. Jeg bruker denne frisyren på vinteren både fordi den er fin og har nok pelslengde til at hunden tåler de fleste turer uten dekken (nedbør er værre, da har vi på dekken). Krever en del pelsstell.

Som du ser er mengde pels hva du selv vil. Du kan fint ha ca 2-3cm pelslengde over hele hunden, unntatt barbert snute og labber, og dermed ha en veldig lettstelt hund, eller du kan velge en mer krevende pels. Det fine med pels er at man kan utforske dette selv. Blir det ikke fint så vokser det ut igjen, og man kan prøve på nytt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for lang og godt svar Stella! Og så fin puddelen din var :wub:

Jeg heller mer og mer mot dvergpuddel på grunn av at den er mindre og derfor lettere å ta med seg overalt. Og i forhold til det du skriver, Stella, så passer dvergpuddelen perfekt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...