Gå til innhold
Hundesonen.no

Boerboel ventetråd


Mirai
 Share

Recommended Posts

Å dæven! Jeg virkelig digger boerboelene! Ble helt forelsket etter at jeg var på kurs med en for noen år siden. Virkelig flotte hunder!

Gratulerer så masse :D Gleder meg veldig til bilder og oppdatering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 224
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Si hei til Marvel! Nå skal han bo hjemme hos oppdretter sammen med en kullbror, ei voksen tispe (ikke moren) og ei tispe på 17 mnd frem til vi henter han 5. juli Aner meg at de labbene der kommer t

Jeg fikk visst et slags stressanfall jeg, et par uker før jeg skulle hente min 5. briard, liksom *ler*. Jeg var rett og slett fysisk dårlig, var til lege og tok blodprøver og EKG, jeg var kvalm og uve

Da har vi fått tak i litt grunnleggende utstyr! Kjøpte to forskjellige justerbare halsbånd, han vokser vel ut av det første ganske raskt vil jeg tro. Så kan han heller få litt fine når nakken er mer

Skikkelig rugg han faren :D Heldig du, denne tråden skal jeg følge med på! Boerboel er virkelig en av mine drømmeraser, kunne like godt sittet med en her nå istedenfor dalmatiner, var tilfeldig at det ble som det ble (men angrer selvsagt ikke et sekund da.).

Casper lekte med en boerboel tispe i går, fy søren for en nydelig hund... Jeg har ikke sett så mange i levende live, men ble overrasket første gangen jeg så denne tispen, for hun er ikke høyere enn Casper (bare dobbelt så bred). Trodde de var større (nå er hun riktignok et lite individ da.) Skikkelig voldsom i lek, Casper ble plutselig veldig spretten og forsiktig i forhold.

Uansett, gratulerer! Du MÅ oppdatere denne tråden titt og ofte, fortell alt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var skeptisk selv, det er mye rusk på "sånne" raser. Jeg har sendt mail og PM med både norske og engelske raserepresentanter og spurt om linjer, anbefaling av oppdrettere osv. Han som er raserepresentant i England anbefalte oss å kontakte oppdretteren vi skal kjøpe fra, fordi de ikke bor så langt unna oss (ca en time). Vi visste ikke på den tiden at de skulle ha kull snart. Jeg sendte en generell epost og fikk laaaangt svar tilbake, og veldig godt inntrykk av hvilke egenskaper de ønsker fra sine hunder. Kona der er også dommer for rasen og er den første som ikke er fra Sør-Afrika som fikk dømme på den årlige store utstillingen i Sør-Afrika.

Poter: Jeg har hvertfall fått inntrykk av at helsa ikke er dårlig. Oppdretterne vi kjøper fra røntger både albuer og hofter og bruker ingen som ikke er fri. De sa de vanligste helseproblemene er vaginal hyperplasia som kan forekomme hos tisper, samt korsbåndsskader/leddbåndsskader pga. de er store og spretter rundt som villmenn.

Jeg har hørt noen kan ha allergi, men vår oppdretter nevnte ikke det som noe hovedpunkt eller noe å bekymre seg over.

De hundene jeg har sett og møtt har hatt en god balanse mellom foran og bak, de er ikke så fortunge som jeg syns mange mastiffer er. Samt jeg liker at de har lenger snute og mindre rynker, stramme øyne også.

Edit: Glemte jo helt en bit. Simira, vi kommer tilbake fra ferie 4. juli, jeg vil tro vi henter 6. juli. Vi bor ca 20 minutter med tog utenfor London, i Sør-London :)

Først av alt, grattis med valp!

Kan jeg spørre hvorfor boerboel - du er jo en relativt gammel ung hundetante, hva skal du bruke hunden til? Oppdretter som er "dommer" - boerboel er vel ingen godkjent rase??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, grattis med valp!

Kan jeg spørre hvorfor boerboel - du er jo en relativt gammel ung hundetante, hva skal du bruke hunden til? Oppdretter som er "dommer" - boerboel er vel ingen godkjent rase??

Ikke FCI-godkjent rase. Er ikke alle kennelklubber som følger FCI vettu. ;)

Så bra at dere har fått god hjelp på research, skal bli spennende å følge denne karen!

Jeg lander på Heathrow 18. juli. Har et par litt løst planlagte dager (hamstring av hundeutstyr og litt annet småtteri :P ) før jeg skal på gameing convention i Leicester. Lyst på besøk? :whistle: Bør vel via London for å toge til Leicester uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, grattis med valp!

Kan jeg spørre hvorfor boerboel - du er jo en relativt gammel ung hundetante, hva skal du bruke hunden til? Oppdretter som er "dommer" - boerboel er vel ingen godkjent rase??

Ja, jeg kvalifiserer vel ikke til SGT helt enda :P

Jeg savner å ha hund, og Steve har ønsket seg hund lenge. Det har ikke vært passende omstendigheter til å få hund før nå (eller, dvs. siden kanskje oktober i fjor da vi flyttet til nytt hus og hadde vært sammen en stund). Vi har forskjellige smak i hunder og jeg må si korthåret muskelhund er nok ikke hva jeg ville valgt sånn rent utseendemessig om jeg satt her alene, men nå som jeg har vent meg på tanken liker jeg dem godt. Har kanskje noe med å gjøre at jeg ikke trodde jeg skulle ønske meg "sånn" hund tidligere :)

Vi bor i Sør-London som ikke er det beste strøket. Jeg vil absolutt ikke ha en farlig hund, men det er ikke noe minus å ha en stor hund her. Temperament er viktig selvfølgelig, en stor voktende hund som er usikker er vel ikke noe noen ønsker seg.

I bunn og grunn ønsker vi oss en hund for oss, jeg vil trene grunnleggende lydighet med den, men har absolutt ikke noe ønske om å kjøpe meg boerboel FOR å trene konkurranserettet eller konkurrere med den.

Før vi besøkte oppdrettere av både bullmastiff og boerboel var jeg mye mer skeptisk til begge rasene, men jeg har lært og forstått mer og fått et annet syn på saken.

Som Simira sier, de er ikke FCI godkjent, nei. Når jeg sier dommer så mener jeg dommer innenfor rasen, altså en person som har "myndighet" til å vurdere dem når de har "appraisals" (ehh hva er det på norsk da, mon tro?).

Anbefalt alder for vurdering er 18 mnd men man kan få det gjort helt ned til 12 mnd alder.

The Boerboel is not currently registered with the UK or Irish Kennel Clubs and cannot be shown in the UK. It is birth registered with one of the Breed Organisations and is then appraised against a breed standard once it reaches 12 months of age. A dog needs to score a minimum of 75% to be considered breedworthy. Dogs can be appraised at a later age and can be reappraised as they mature.

Only once a dog is appraised as breedworthy is the dog fully registered.

Only pups from appraised and registered parents can be birth registered.

Ikke FCI-godkjent rase. Er ikke alle kennelklubber som følger FCI vettu. ;)

Så bra at dere har fått god hjelp på research, skal bli spennende å følge denne karen!

Jeg lander på Heathrow 18. juli. Har et par litt løst planlagte dager (hamstring av hundeutstyr og litt annet småtteri :P ) før jeg skal på gameing convention i Leicester. Lyst på besøk? :whistle: Bør vel via London for å toge til Leicester uansett...

Det er absolutt bare å komme, vi har ingen planer i juli annet enn å oppdra den lille pirayamunnen! :) Vi bor rett ved en togstasjon som går direkte til London Bridge så det er ganske enkelt å finne frem også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, de var jo svære! Det ble nesten i største laget for min del, så breibent og... enorm. Har de sunne kropper? *helt uvitende på boerboel*

Ja, jeg vet ot, men mitt inntrykk er at rasen ikke er spesielt homogen. Jeg har truffet skikkelig høyereiste, langbeinte hunder, som har kunnet minne om grander, mens andre igjen mer om bordeaux dogge. Han jeg har hjemme nå er f eks under 60 i mankehøyde, dvs lavere enn schæfertispen min, men han er over dobbelt så tung som henne og på ingen måte tjukk. Mange som lurer på om han er dogo. Har også fått spørsmål om han er bull mastiff.

292601_438569462826472_100000202652509_1893423_1903309263_n.jpg

533392_442899925726759_100000202652509_1907313_525754959_n.jpg

Unnskyld, IW, skal ikke poste noe mer ot-greier i valpetråden din :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke FCI-godkjent rase. Er ikke alle kennelklubber som følger FCI vettu. ;)

Det er jeg fullstendig klar over, den engelske kennelklubben, f eks er ikke organisert under FCI.

Boerboel er forresten godkjent av den amerikanske kennelklubben, men det virker litt upraktisk å dra dit fra England eller Norge om man ønsker å konkurrere aktivt. Og ja, jeg er klar over at europeiske utstillere deltar på arrangementer i USA.

Og jeg blir like forundret hver gang over gjennomsnittlig interesserte og "opplyste" (fælt ord, men det nærmeste jeg kommer) hundefolk velger seg raser som ikke er godkjent, og som har ganske "rufsete" (i mangel på noe bedre) historie.

Ja, jeg kvalifiserer vel ikke til SGT helt enda :P

Jeg savner å ha hund, og Steve har ønsket seg hund lenge. Det har ikke vært passende omstendigheter til å få hund før nå (eller, dvs. siden kanskje oktober i fjor da vi flyttet til nytt hus og hadde vært sammen en stund). Vi har forskjellige smak i hunder og jeg må si korthåret muskelhund er nok ikke hva jeg ville valgt sånn rent utseendemessig om jeg satt her alene, men nå som jeg har vent meg på tanken liker jeg dem godt. Har kanskje noe med å gjøre at jeg ikke trodde jeg skulle ønske meg "sånn" hund tidligere :)

Vi bor i Sør-London som ikke er det beste strøket. Jeg vil absolutt ikke ha en farlig hund, men det er ikke noe minus å ha en stor hund her. Temperament er viktig selvfølgelig, en stor voktende hund som er usikker er vel ikke noe noen ønsker seg.

I bunn og grunn ønsker vi oss en hund for oss, jeg vil trene grunnleggende lydighet med den, men har absolutt ikke noe ønske om å kjøpe meg boerboel FOR å trene konkurranserettet eller konkurrere med den.

Før vi besøkte oppdrettere av både bullmastiff og boerboel var jeg mye mer skeptisk til begge rasene, men jeg har lært og forstått mer og fått et annet syn på saken.

Som Simira sier, de er ikke FCI godkjent, nei. Når jeg sier dommer så mener jeg dommer innenfor rasen, altså en person som har "myndighet" til å vurdere dem når de har "appraisals" (ehh hva er det på norsk da, mon tro?).

Anbefalt alder for vurdering er 18 mnd men man kan få det gjort helt ned til 12 mnd alder.

Håper vovsen svarer til forventningene deres :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg blir like forundret hver gang over gjennomsnittlig interesserte og "opplyste" (fælt ord, men det nærmeste jeg kommer) hundefolk velger seg raser som ikke er godkjent..

Den er jo godkjent ;) bare ikke i FCI! hva er så rart med det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det egentlig rart at hundefolk velger en BB? De er jo nydelige dyr :heart:

De har noe som heter SABT kåring (SABT/SABBA er klubben dems) Og det er om å gjøre å komme nærmet 100%, minimumet for å bruke en hund i avl er 75%. Den jeg hadde en periode hadde 90.5% :)

Gratulerer med valpis :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo godkjent ;) bare ikke i FCI! hva er så rart med det egentlig?

"... bare ikke i FCI"... og heller ikke i The Kennel Club.

Jeg synes det er merksnodig å velge seg en type hund som ikke er godkjent (det i seg selv er et stort tankekors!) i hovedorganisasjonene til hunderiet i det landet man bor i, og derved ekskluderes fra de aller fleste offisielle hundearrangementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"... bare ikke i FCI"... og heller ikke i The Kennel Club.

Jeg synes det er merksnodig å velge seg en type hund som ikke er godkjent (det i seg selv er et stort tankekors!) i hovedorganisasjonene til hunderiet i det landet man bor i, og derved ekskluderes fra de aller fleste offisielle hundearrangementer.

Det er vel ikke helt tilfelle? Boerboel kan NOX-registreres, da kan de delta på alt bortsett fra utstilling, MH og FA om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt tilfelle? Boerboel kan NOX-registreres, da kan de delta på alt bortsett fra utstilling, MH og FA om jeg ikke husker feil.

Nå vet ikke jeg hvor mange av "NOX"-aktivitetene som er aktuelle for en boerboel i England, men disse mulighetene står åpne i Norge:

(NOX registeret er altså en database ført av NKK... (FCI, min sann!))

Følgende aktiviteter er fra 1/1-09 tilgjengelig for NOX-registrerte hunder:

* Agility (krav om NOX fra 1/4-09)

* Lydighet (krav om NOX fra 1/4-09)

* Blodspor

* Ferskspor

* Funksjonsanalyse

* Karaktertest

* Brukshundprøve - (nordisk program)

Deltakerbegrensninger:

NOX registrerte hunder som deltar på prøven skal bedømmes på lik linje med øvrige deltakere, det skal skrives kritikker og resultatet skal føres i resultatlistene.

NOX registrerte hunder har ikke rett til å motta CERT/CACIT, delta på Norgesmesterskap eller representere Norge på et landslag, og dersom prøven er overtegnet eller ved dommermangel har renrasede hunder som er stambokført i NKK fortrinnsrett.

Krav for registrering:

Skal du registrere hunden i NOX-registeret må den på forhånd være ID merket.

Ved registrering blir hunden tildelt et eget registreringsnr med betegnelsen NOX foran eks NOX12345/09, og opplysningene om hundene finnes i NKKs hundedatabase DogWeb.

Eier mottar et bevis som bekrefter at hunden er registrert i NOX-registeret.

******************

Her er litt mer om NOX, klippet fra NKKs hjemmesider:

Alle hundeeiere, uansett hvilken hund de har, har også behov for kompetanse. Det er mye lettere å nå dem hvis de er en del av NKK-systemet.

NKKs Hovedstyre har besluttet å åpne flere aktiviteter for blandingshunder og uregistrerte hunder.

Slik kan klubbene i større grad inkludere disse hundene i sine aktivitetstilbud og ønske nye medlemmer velkommen.

Blandingshunder og uregistrerte hunder har tidligere hatt mulighet til å delta i agility og lydighet, men man fikk ikke registrert resultater i Dogweb.

For å motivere flere hundeeiere til å bli en del av det organiserte Hunde-Norge, valgte man å utvide tilbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor mange av "NOX"-aktivitetene som er aktuelle for en boerboel i England, men disse mulighetene står åpne i Norge:

Jeg tenkte mer generelt enn bare IW's valg av hund, jeg.

Jeg er litt usikker på hvorfor det engasjerer deg så veldig, må jeg innrømme. Offisielle hundesporter er nå en gang stort sett bare en ørliten del av det å ha hund, og det er ikke like viktig for alle at man må kunne delta på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merksnodig å velge seg en type hund som ikke er godkjent (det i seg selv er et stort tankekors!) i hovedorganisasjonene til hunderiet i det landet man bor i, og derved ekskluderes fra de aller fleste offisielle hundearrangementer.

Jeg har hatt amerikansk bulldog siden 2005 og jeg har egentlig aldri savnet FCI stamtavle. Det er vel kun på et eneste punkt den (for meg) hadde vært kjekk å ha.

Og NOX åpner for at de kan delta på de fleste hundearrangementer. Ønsker man å drive med utstilling er nok rasen neppe en god match, det arrangeres rasespesial en gang i året hvor det flys inn dyktig spesialdommer, men ellers må det vel bare sies at på NHL utstillinger er det heller labert når det kommer til rasekunnskap...

Men. Kanskje diskusjonen skal tas ut av valpetråden? Det er en helt legitim diskusjon altså, det er ikke det, jeg bare tenker at IW sikkert vil at denne holdes på gossegullegulle-sweet.jesus.he.is.SO.cute nivå. Med rette. :P

Grattis IW! Dette blir bra vettu! Jeg er glad du og sambo kom fram til et komprimiss begge to liker, og jeg håper nurket lever opp til alle forventningene og mer til! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte mer generelt enn bare IW's valg av hund, jeg.

Jeg er litt usikker på hvorfor det engasjerer deg så veldig, må jeg innrømme. Offisielle hundesporter er nå en gang stort sett bare en ørliten del av det å ha hund, og det er ikke like viktig for alle at man må kunne delta på alt.

Jeg har ikke engasjert meg "så veldig" - og sitter på hendene og biter meg i tunga så jeg kjenner blodsmaken, jeg ;)

Grunnen til at jeg ha spurt IW her er bare fordi jeg undrer meg over valget, fordi jeg har fått inntrykk av at hun har hatt andre interesser og preferanser i sitt tidligere "hundeliv".

- Selvsagt er offiisielle hundesporter en ørliten del av hunderiet for de fleste, men oppdrett av "blandingshunder" og "ikke godkjente raser" i velorganiserte land borger ikke vanligvis for de beste utfallene, gjør det vel?

Uavhengig av hva jeg personlig måtte mene om begrunnelsen, så har jeg fått svar og nysgjerrigheten stillet. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta, du har helt rett i at jeg har hatt helt andre ønsker tidligere :) Jeg kan helt ærlig si (jeg tror jeg har nevnt det veldig kort en gang tidligere på forumet også) at det å konkurrere eller å gjøre hunden til "alt" i livet mitt er ikke noe jeg er interessert i nå. Jeg har prøvd det tidligere og det var jo ikke noen kjempesuksess.

Da jeg hadde aussie en periode var den hunden valgt kun pga. ambisjoner og jeg skulle konkurrere, hadde masse god hjelp rundt meg osv. Det kræsjet jo helt og var bare å glemme. Jeg trodde jeg kunne innstille meg og forandre meg til et supert hundesportmenneske, men den gang ei.

Nå er valget tatt mer fordi vi begge ønsker en hund vi trives med utseende på, en hund med egenskaper som tilsier at den ikke har lyst til å løpe langt unna hele tiden, og en hund som kan passe på huset og gjøre til at folk mister lysten på å klatre inn vindet (vet man ikke nødvendigvis trenger en BB til det). Dette er ikke en hund som er valgt for å støtte TKC, for å kunne konkurrere i Norge når vi evt flytter tilbake dit, eller for å brukes i avl fra oss personlig senere.

Skal bort nå, men kan evt. svare mer etterpå.

Det er bare å diskutere i tråden om dere ønsker det, blir det ti sider så kanskje jeg får vurdere å flytte det ut :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj den du la ut bilde av var utrolig kraftig Emilie! Er det vanlig at de har så... finner ikke ordet... "dvergete" ben, i mangel på noe bedre ord? Jeg tror ikke jeg hadde gjettet at det var en boerboel iallefall. Men er litt "faren" med å ende opp med noe slikt at jeg har innstilt meg på tispe hvis det blir bb på meg en dag (og jeg vil ha fra moderate foreldre og.)

Jeg klarer ikke la vær med å legge inn bilde av den hunden som gjorde at jeg falt for rasen for endel år siden, Vikings Heike (sabt score 88,1%, høyest rankede hannhund europa 2004 i en alder av 16 mnd):

Heike%20i%20snoen%202.jpg

Bildet er lånt fra http://www.boerboel.no/ (får jeg en slik hund revurderer jeg tispevalget). Liker godt hundene de produserer, tispen jeg nevnte er og derfra.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj den du la ut bilde av var utrolig kraftig Emilie! Er det vanlig at de har så... finner ikke ordet... "dvergete" ben, i mangel på noe bedre ord? Jeg tror ikke jeg hadde gjettet at det var en boerboel iallefall. Men er litt "faren" med å ende opp med noe slikt at jeg har innstilt meg på tispe hvis det blir bb på meg en dag (og jeg vil ha fra moderate foreldre og.)

Jeg klarer ikke la vær med å legge inn bilde av den hunden som gjorde at jeg falt for rasen for endel år siden, Vikings Heike (sabt score 88,1%, høyest rankede hannhund europa 2004 i en alder av 16 mnd):

Heike%20i%20snoen%202.jpg

Bildet er lånt fra http://www.boerboel.no/ (får jeg en slik hund revurderer jeg tispevalget). Liker godt hundene de produserer, tispen jeg nevnte er og derfra.

Hehe, dvergete ben ja. Jeg spurte faktisk eieren om han var dverg, men han mente bestemt at han ikke var det. For min del er ikke Max det jeg ser for meg når jeg tenker på en boerboel, men mye mer den typen du la ut bilde av der, han var jo bare helt rå :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...