Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med VW Touran?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg leker litt tanken på å kanskje bytte bil, men er ikke helt sikker. Veldig fornøyd med bilen jeg har, men kunne tenke meg en litt nyere og billigere i drift (har nå en SUV som bruker nesten 1 mil pr liter)

Har tidligere sett litt på Touran, men den falt bort da den ikke har forhjulstrekk.

Noen her inne som har/har hatt Touran og vil dele erfaringer?

Hva er drivstoff forbruket, er den god å kjøre over lengre avstander og hvordan er det på vinterføre

Liker veldig godt å ha 4x4 når jeg driver med jakt og mye bilkjøring i ulendt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har touran varebil :) Kjører som oftest mellom 1200-1500 på en tank (60 liter). Da med mye langkjøring. Den er god å kjøre, ligger greit på veien, og det er god støtte i setene. Sliter litt på vinterføre, spesielt med mye snø i veien (mistenker dog at det har med noe dårlige dekk å gjøre).

Min er ikkje spesielt høy (travel variant), så ville ha sjekket de ulike modellene med tanke på det (siden du nevnte kjøring i ulendt terreng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg far har hatt 2 stykk han, og kunne sikker hatt flere av de. Har er veldig fornøyd og jeg har bare hørt folk som er fornøyde. Pappa hadde maaaange lange kjøreturer i den bilen med meg på utstillinger og stevner med hestene. Han gikk over til større bil siden det var 3 unger i hus, hund og masse som skulle være med på kjøreturene. Han gikk over til volvo xc-60 2011 modell og kunne glatt gått tilbake til touran sier han. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Touran i en del år nå, og er kjempefornøyd. Min er en 2.0 liter dieselbil med automat, altså bruker den en del mer drivstoff enn de med manuell gir og mindre motor. Min bruker 5,5 per mil om sommeren, og litt mer om vinteren. Ved langkjøring bruker den enda litt mindre.

Selv om jeg har automatgir, så synes jeg bilen fungerer veldig bra på vinterføre. Selvsagt er dette litt avhengig av dekkene, men jeg har ingenting å utsi på den hverken på snøføre eller is. Og den er knallgod å kjøre på sommerføre. Har hatt en del langturer med den. Det eneste jeg vil anbefale er å se etter en Touran med sportssetene. Jeg har prøvd å kjøre en med den billigste utgaven av setene, og de fikk jeg vondt i ryggen av (nå har jeg en kranglete rygg). De oppgraderte setene er iallfall veldig gode.

Nå har min bil rukket å bli 5,5 år, og jeg har ikke hatt noe særlig problemer med den. Dieselvarmeren sluttet å virke nå i vinter, men det holdt å ta ut en del for å rense den. Den ene lykten var ikke tett, så xenonpæren røk, men det gikk på garantien. Og ESP-en sluttet å virke, men det var en sensor som også gikk på garantien. Ellers har den gått som en klokke *bank i bordet* :P

Jeg elsker min Touran, og om jeg blir værende i Norge, blir også min neste bil en Touran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med min og tenker nok det blir en nyere model av den når jeg skal ha en til.

Jeg har en 2005/6 model varebil, manuell gir, diesel og har ganske bra plass, sitter godt, ligger godt på veien o.l. Jeg er veldig fornøyd. Min har gått fra 30000-140000 siden jeg fikk den, og jeg har enda ikke hatt driftstopp på den, men selvsagt slitasje ting som jeg har måtte bytte innen rimelig tid og gjerne ikke langkjøring før det har vært fikset. Fordelen er at bilen har en computer som varsler om alt dette så du slipper kjøre så langt at bilen faktisk stopper på de små feilene.

Om jeg skal klage på noe så må det være at jeg skulle ønske jeg fikk ryggen litt mer bakover på varebilen, men det vet jeg er fikset på den nyere modellen. Og at servicen er dyr, men til gjenngjeld så kommer den ikke så ofte.

Anngående terreng kjøring:

Jeg kan ikke si at jeg har opplevd det som noe problem på "normale" skogsveier med sine hull og røtter. De gangen jeg har slått nedi så har jeg hatt for stor fart eller ikke tenkt meg om på plassering.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Touran Stasjonsvogn 2005 mod i fem år (samme) og den er super. Den bruker ca 0,5 på mila, er behagelig å kjøre, har god plass. Det eneste jeg er litt misfornøyd med er at varmeapparatet tar en stund før jeg får nok varme. Men så er jeg en frysepinn. Og setevarmen redder meg... Liker at sidemannen kan stille inn sin egen temperatur, siden min mann er mer varmblodig. :sweat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Touran Stasjonsvogn 2005 mod i fem år (samme) og den er super. Den bruker ca 0,5 på mila, er behagelig å kjøre, har god plass. Det eneste jeg er litt misfornøyd med er at varmeapparatet tar en stund før jeg får nok varme. Men så er jeg en frysepinn. Og setevarmen redder meg... Liker at sidemannen kan stille inn sin egen temperatur, siden min mann er mer varmblodig. :sweat:

Om du har diselbil, ville jeg fått sjekket dieselvarmeren. Den skal ikke bruke lang tid på å bli varm, men om dieselvarmeren har røket, så tar det en evighet før bilen blir varm. Min stoppet rundt ca 100 000 km. Dette er et vanlig problem på dieselbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt Touran 2004 mod vare disel manuelt gir.

Så vidt jeg husker så er Touran forhjulsdrevet (ville aldri kjøpt den om den var bakhjulsdrevet, liker ikke sånne biler), med gode pigg dekk så gikk det bra på vinteren.

Var godt fornøyd med den, blillig i forbruk, ligger godt på veien, god å kjøre. Om du er lang så kan det bli dårlig plass bak rattet, vanskelig å finne en god kjørestilling, Leste noe om at dette er blitt bedre på de nyeste mod.

Pass på at det er byttet drivreim (om det heter det) tror det var etter 5 år eller 90000 km, ellers så kan det bli dyrt om denne ryker.

Fikk en feil som kostet ca 4000 kr rundt 80000 km noe med svinghjul eller noe såndt, er vist noe som går på disse. Fulgte service intervallet som stod i hefte og så sa den selv i fra når det var på tide med service utenom dette.

Har nå byttet mottsatt vei enn det du planlegger, har kjøpt Huyndai Santa Fe vare disel automat, som har enda bedre plass bak til dobbelt hundebur og bagasje mm. Dyrere i forbruk, men med 4x4 og høyere under.

Er meget godt fornøyd med denne, eneste at det er noe dyre servicer på den.

Endret av Tiwi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Takk for gode svar

Nå ble det brått til at jeg må ut og kjøpe ny bil innen neste fredag. Skal prøve en Touran, samt en Citroen Berlingo

Står mest mellom disse.

Vet ikke helt om jeg vil savne høy bil og 4x4, men får bare prøve.

*edit* Ser at jeg i mitt startinnlegg skrev feil - mente firehjulstrekkr iikke forhjulstrekk. *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar

Nå ble det brått til at jeg må ut og kjøpe ny bil innen neste fredag. Skal prøve en Touran, samt en Citroen Berlingo

Står mest mellom disse.

Vet ikke helt om jeg vil savne høy bil og 4x4, men får bare prøve.

*edit* Ser at jeg i mitt startinnlegg skrev feil - mente firehjulstrekkr iikke forhjulstrekk. *

Kan vel få tak i både Citroen og Touran med 4x4 vil jeg tro :) Bare sånn i tilfelle det er ønskelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touranen er god og kjøre. Du sitter høyt oppe og du får god oversikt. Det er litt "diesel-risting", men ikke sånn at det er plagsomt. På langkjøring er den fenomemal, og har et helt greit drivstoffforbruk. Min 2.0 varebil fra 2006 har vell ca 5.8-6.0 i gjennomsnitt på 100k.

Jeg har Highline-varianten som gjør at jeg har "sportsseter". De som har prøvd vanlige seter og sportsseter sier at det er en vanvittig forskjell i komfort - uten at jeg har prøvd det personlig. Jeg har ikke kjørt så mye "off road" med den, hehe, men den tar seg helt greit frem på mindre og svingete grusveier. På vinterføre er den som forhjulsbiler flest; tar seg frem på "vanlig" vinterføre, men kan ikke base i snø og kjøre i veldig bratte og glatte bakker.

Den er temmelig driftssikker, og jeg har ikke hatt noen store utgifter på den annet enn et par svinddyre servicer på Møller. De kan ha litt rustproblemer, spesielt på bakluka, så sjekk dette før du kjøper. Og ikke kjøp en (brukt)bil som ikke har fulgt serviceintervallene!

Skal du kjøpe Touran så anbefaler jeg også å ha med DSG girkasse. Denne er en sann drøm, og aldri om jeg kommer til å gå tilbake til manuel giring etter å ha eid en DSG-bil i over tre år nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Drar opp denne tråden. :)

Er dere med touran fortsatt like fornøyde? Lurer på om jeg skal kjøpe en med høy km (200-250k) som er akkurat i prissjiktet jeg ser for meg. 2005/06 modell.

Jeg har lest litt rundt og det er reist blandede meninger med tanke på driftsikkerhet. Har dere hatt problemer med bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd, men de er så lave under... jeg skal komme meg frem der "ingen kunne tru at nokon kunne bu" i jobb og sliter litt med det da.
Har litt problemer akkurat nå med at EPS lampen begynte å lyse. De feilsøkte og skiftet et "kort" nedi rattstammen, men det hjalp ikke så de må skifte en ting til. Detter er bare noe tekniske greier for å hjelpe meg hvis jeg skulle få sladd på bilen tror jeg.

Ellers ingen problemer og den kjøres mye og brukes ikke pent stakkar. Så fornøyd, absolutt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har problemer med rust UNDER lakken på min (2005 model) og det er vist ganske vanlig problem.

Ellers er motoren fortsatt driftsikker ved 210000 km. Kun byttet ting som er naturlig å bytte ut som er slitt.

Litt lav, men ikke så det er noe problem for meg. Jeg har kommet meg fram med lirking og luring.

Edit: ett elektrisk problem inni rattstammen her også, som jeg bare har latt være og det er cruise controllen. Den virker ikke lengre.

Men blir ikke ny på meg neste gang, mye pga behandlingen fra mitt lokale verksted som jeg også kjøpte bilen av, og fult alle service hos, når det kommer til lakk problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2008 varebil har det vert flere sensorer som har sluttet å virke, bl annet ABS sensoren. Ellers bare slitedeler, og vanlig service. Har vel gått ca 110 000 nå. Tror ikke det blir ny touran når den skiftes ut, vil gjerne ha litt bedre plass til sjåføren, den er litt knapp fremme til meg som er 180 cm høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust er en gjenganger, dessverre... (Fikk jeg vite da jeg tok litt på min, men nå har jeg vært max heldig, fikk 90% dekket ved bytte av bakluke + at en rygget på meg og ga såpass riper i panseret at jeg fikk nytt ;) )

Ellers knallfornøyd med min 2007 highline som har rullet 50.000+ med meg siste 1,5 året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt kjempefornøyd med min 2006-modell. Det har stort sett bare vært noen småproblemer her og der. Det eneste større problemet jeg hadde, var rust under ved bakhjulene/dieseltanken. VW hadde en periode hvor de dekket sandblåsing og Tectylering av dette, fordi det var et kjent problem på bilene. Dessverre hadde de sluttet å dekke det da mekanikeren min oppdaget rusten på min bil.

Så anbefaler virkelig å finne en som er Tectyl-behandlet! For det var plutselig 10 000 sure kroner, og jeg fikk beskjed om at det var flaks at det ble oppdaget før det hadde rustet gjennom.

Har ikke hatt noe problemer med rust ellers på bilen.

Jo, og ryggesensoren min har tullet litt. Der er det dårlig kontakt et sted.

Anbefaler, i likhet med andre her, å kjøpe en Touran med sportsseter dersom du vil ha bedre kjørekomfort. Var en gang på langtur med en Touran uten sportsseter, og det var ikke noe behagelig :P
DSG-automatgirkassen er også veldig bra, men husk at det kan bli veldig dyrt når den eventuelt ryker.

Tror ikke det blir ny Touran på meg. Blir nok heller en VW Golf ettersom jeg bare har 1 hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...