Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykdom og stamtavle


Recommended Posts

Vet ikke om jeg er under riktig underforum, så jeg håper dere bærer over med det.

Jeg lurte på om man får stamtavle på hvalper når foreldrene ikke er øyelyst og sjekket for sykdommer rasen er belastet med? I mitt tilfelle er det snakk om en Boston Terrier hvis foreldre ikke er sjekket, fordi dyrlegen mente det ikke var nødvendig siden alle besteforeldre var frie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke utføre noen helseundersøkelser for å få registrert kull i NKK (og dermed få stamtavle).

Her er NKK sine krav:

I NKKs register opptas alle hunder som er født i Norge dersom begge foreldrene er av samme rase og registrert i NKK eller av NKK anerkjent utenlandsk register. For valper født etter 1/1-98 må også begge foreldre være ID-merket. For en del raser gjeder enkelte tilleggskrav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stamtavle får man, men hvor lurt det er å kjøpe en valp etter foreldredyr som ikke er helsesjekket er en annen sak. De fleste øyesykdommer er recessive, dvs at om dyr ikke er syke selv kan de fint være bærere. Så at besteforeldrene ikke har øyesykdom er ingen garanti for at foreldredyrene ikke er det, og det er heller ingen garanti for at valpen ikke kan bli syk på et senere tidspunkt.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vet ikke om jeg er under riktig underforum, så jeg håper dere bærer over med det.

Jeg lurte på om man får stamtavle på hvalper når foreldrene ikke er øyelyst og sjekket for sykdommer rasen er belastet med? I mitt tilfelle er det snakk om en Boston Terrier hvis foreldre ikke er sjekket, fordi dyrlegen mente det ikke var nødvendig siden alle besteforeldre var frie.

Det som er arvbart av sykdommer og som hunder er sjekket fri for kan dem etter hva jeg har forstått ikke føre videre til neste generasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er arvbart av sykdommer og som hunder er sjekket fri for kan dem etter hva jeg har forstått ikke føre videre til neste generasjon

Det er feil. En del sykdommer overføres på den måten at man må ha TO sykdomsgener i et par for å bli syk. Så hvis man har ett gen som er frisk og ett som er sykt, vil man bli bærer, men ikke syk selv. MEN man kan overføre det syke genet til neste generasjon, og hvis partneren da også er bærer, kan avkommet bli sykt hvis det får det syke genet fra begge foreldrene og ender opp med to syke gener i genparet. Den slags sykdomer kalles automsomalt recessive. Autosomalt betyr at det sitter på de kromosomene som ikke er kjønnskromosomer (altså ikke x eller y-kromosomet), og recessivt betyr at man må ha TO syke gener for å bli syk.

Imotsatt fall har man DOMINANT arvegang der det holder med ett sykt gen i et par for å bli syk. Og alle som da får ett sykt gen blir syke. Og overfører sykdommen til minst 50 % av avkommene sine (statisisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvilken sykdom det er? Så vidt jeg vet så er det jo noen der om begge foreldre er fri så kan ikke avkommene få den uansett. Og siden besteforeldre på begge sider er fri så var det vel kanskje ikke nødvendig å sjekke? Ser ofte på hjemmesider at det står at en hund er fri fra foreldre etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det er feil. En del sykdommer overføres på den måten at man må ha TO sykdomsgener i et par for å bli syk. Så hvis man har ett gen som er frisk og ett som er sykt, vil man bli bærer, men ikke syk selv. MEN man kan overføre det syke genet til neste generasjon, og hvis partneren da også er bærer, kan avkommet bli sykt hvis det får det syke genet fra begge foreldrene og ender opp med to syke gener i genparet. Den slags sykdomer kalles automsomalt recessive. Autosomalt betyr at det sitter på de kromosomene som ikke er kjønnskromosomer (altså ikke x eller y-kromosomet), og recessivt betyr at man må ha TO syke gener for å bli syk.

Imotsatt fall har man DOMINANT arvegang der det holder med ett sykt gen i et par for å bli syk. Og alle som da får ett sykt gen blir syke. Og overfører sykdommen til minst 50 % av avkommene sine (statisisk).

Jo ordlameg helt feil jeg. tenkte bre på den enkleste varianten av arvelige sykdommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Det som er arvbart av sykdommer og som hunder er sjekket fri for kan dem etter hva jeg har forstått ikke føre videre til neste generasjon

Så om to foreldredyr som er sjekket for hypotyreose kan ikke gi avkom som har det, eller to foreldre som ikke har OCD kan ikke få avkom som har det? Er nok ikke så "enkelt" i alle sykdommer. Mange sykdommer er recessive arvbar, noe som da viser at de selv er friske men kan gi avkom som er syke (bare se på levershunt f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Jeg har lest masse om arv og genetikk, men vet ikke om Boston Terrierenes sykdommer er dominante eller reccecive. Hvis de er dominante, har dyrlegen rett, og da er det ikke nødvendig at generasjonen etter en fri generasjon sjekkes. MEN om disse sykdommene er reccecive, burde jo dyrlegen sjekket det likevel? Nå vet ikke jeg om dyrlegene har kjennskap til alle sykdommer og om de er dom/rec, men det burde de vel for å kunne gi slike råd.

Uansett så fikk ejg svar på det jeg lurte på, Molly får altså stamtavle selv om foreldrene ikke er sjekket... Så får jeg sjekke henne hvis det viser seg at sykdommene er reccecive, slik at vi iallefall ikke avler på henne hvis hun er bærer av sykdomsgener.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de færreste sykdommer som er klart autosomalt recessive eller dominante, selv om de finnes så klart, og vi tester for dem. De fleste sykdommer har litt mer komplisert arvegang, der vi ikke helt forstår hvordan den overføres fra ene generasjonen til neste, ev hopper over en generasjon eller to, og hvor mange i hvert ledd/generasjon som rammes (man snakker om PENETRANSEN av en sykdom). Så derfor er det også viktig å få en formening om helsen i ledd bakover og til siden for de to som parres, og gjøre seg opp en formening om helseinntrykket totalt. Det koster litt mer tid og engasjement, men er sannsynligvis vel verdt investeringen. HD er eksempel på en slik tilstand der arvegangen ikke er helt avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Jeg har lest masse om arv og genetikk, men vet ikke om Boston Terrierenes sykdommer er dominante eller reccecive. Hvis de er dominante, har dyrlegen rett, og da er det ikke nødvendig at generasjonen etter en fri generasjon sjekkes. MEN om disse sykdommene er reccecive, burde jo dyrlegen sjekket det likevel? Nå vet ikke jeg om dyrlegene har kjennskap til alle sykdommer og om de er dom/rec, men det burde de vel for å kunne gi slike råd.

Uansett så fikk ejg svar på det jeg lurte på, Molly får altså stamtavle selv om foreldrene ikke er sjekket... Så får jeg sjekke henne hvis det viser seg at sykdommene er reccecive, slik at vi iallefall ikke avler på henne hvis hun er bærer av sykdomsgener.

Det ble litt feil, jeg har jo ikke tenkt å sjekke genene... Men at hun er fri selv, kan jeg sjekke. Er det en sykdom som er recceciv, kan jo valpene hennes få sykdom hvis også far er bærer av det reccecive genet. Det kan jo skje dersom det har gått mange ledd uten sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stamtavle får man, men hvor lurt det er å kjøpe en valp etter foreldredyr som ikke er helsesjekket er en annen sak. De fleste øyesykdommer er recessive, dvs at om dyr ikke er syke selv kan de fint være bærere. Så at besteforeldrene ikke har øyesykdom er ingen garanti for at foreldredyrene ikke er det, og det er heller ingen garanti for at valpen ikke kan bli syk på et senere tidspunkt.,

Nei, kanskje det ikke er så lurt...

Men, altså... om foreldrene til Molly ikke er syke, så kan de være bærere, og dvs at Molly kan få sykdommen. Men det kunne likevel vært tilfelle hvis de var sjekket og funnet friske... For man sjekker jo ikke om hundene har genet som forårsaker sykdommen, bare om de har selve sykdommen. Klart at hvis en av foreldrene hadde blitt sjekket og dyrlegen fant ut at den var syk, så burde ikke den hunden bli avlet på. Men man er uansett ikke sikret en frisk valp selv om begge foreldrene og alle besteforeldre er fri. Er det bare et sykt gen på hver side, så KAN man risikere at valpen blir syk.

Spennende tema da, jeg er veldig interessert i arv og genetikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvilken sykdom det er? Så vidt jeg vet så er det jo noen der om begge foreldre er fri så kan ikke avkommene få den uansett. Og siden besteforeldre på begge sider er fri så var det vel kanskje ikke nødvendig å sjekke? Ser ofte på hjemmesider at det står at en hund er fri fra foreldre etc.

Det stemmer.. Casper f.eks, han er "Clear by parents" når det gjelder HC og L2hga nettopp fordi begge foreldrene er clear, og kan derfor ikke videreføre sykdommen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun KAN få stamtavle fordi om hun ikke er sjekket, men det kommer jo an på om andre ting stemmer da og om oppdretter har registrert kullet.. Viss oppdretter ikke har registrert kullet så får du heller ikke stamtavle..

Ang sykdom så er det vel noen sykdommer hvor de sjekker om hunden har det aktuelle genet eller ikke(innbiller jeg meg iallefall) mens andre sykdommer sjekker de bare om hunden er frisk eller ikke(øyelysing feks).

Edit: Også kommer det jo an på om begge foreldrene er registrert også. Er de ikke det så går de som blandingshunder uansett hvor renrasede de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge foreldrene er registrert.

Vi har kjøpt valpen nå, og venter på stamtavle. Oppdretter har sagt at de har ventet slik at valpene blir registrert i ny eiers navn. Denne valpen var 6 mnd da vi kjøpte henne, så hun har derfor ikke stamtavle. Oppdretter har vært mye syk i vinter, så de hadde derfor flere valper som ikke var solgt.

Høres det feil ut? Hvordan kan jeg sjekke det? Jeg vet foreldrenes navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet foreldrenes registreringsnummer så kan sikkert noen her inne sjekke hva som står av informasjon om dem inne på dogweb. Dogweb er NKK sin database og du må være medlem for å ha tilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet foreldrenes registreringsnummer så kan sikkert noen her inne sjekke hva som står av informasjon om dem inne på dogweb. Dogweb er NKK sin database og du må være medlem for å ha tilgang.

Jeg har foreldrenes reg.nr, men får ikke logge inn på Dogweb, siden jeg ikke er medlem ennå... Men skal sjekke det så snart jeg har ordnet det. Jammen meg ikke lett med alt som må huskes når man får hund. Det er en stund siden sist, kjenner jeg.

Jeg har snakket med oppdretter og de har hatt valper med samme foreldre tidligere og har registrert dem uten problemer. Jeg har også snakket med eier av en valp fra a-kullet (min valp er fra c kullet) og er beroliget. Det ordner seg nok. Tusen takk for svar alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...