Gå til innhold
Hundesonen.no

Malle? Belger? Kelpie?


pippin
 Share

Recommended Posts

Jeg skjønner ikke helt diskusjonen her jeg. TS spør om og få en liten innføring i disse rasene hun har nevnt fordi hun er nysgjerrig på rasen. I TIlegg har hun nevnt at hun SKAL sette seg inn i forskjellige sporter og at dette er år fram i tid... Så hun skal sette seg inn i hva hun vil drive med, men det må da være lov og starte og få litt info om rasene man liker/er nysgjerring på uten og få masse pes om rekkefølge osv etter at hun har pressisert at hun SKAL sette seg inn i de forskjellige grenene OG dette er langt fram i tid.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mitt svar i denne diskusjonen er dagens blogginnlegg, rett og slett. Jeg har sluttet å svare i malletråder, for jeg er dritt lei av folk som sier "naboen har en, og den er snill". "Jeg har passet

Jeg synes det er interessant å se at en del bruksfolk som før har hatt malle, nå har gått over til andre bruksraser i stedet. De har vel sett at man TRENGER ikke det ekstra drivet en malle har, for å

Min første groenendael ble brukschampion 3 år gammel etter å ha samla tre brukscert på ei uke, debuterte på bruks-NM med omtrent ingen trening i forkant og kom på 7. plass, lydighet trente vi litt sån

Jeg skjønner ikke helt diskusjonen her jeg. TS spør om og få en liten innføring i disse rasene hun har nevnt fordi hun er nysgjerrig på rasen. I TIlegg har hun nevnt at hun SKAL sette seg inn i forskjellige sporter og at dette er år fram i tid... Så hun skal sette seg inn i hva hun vil drive med, men det må da være lov og starte og få litt info om rasene man liker/er nysgjerring på uten og få masse pes om rekkefølge osv etter at hun har pressisert at hun SKAL sette seg inn i de forskjellige grenene OG dette er langt fram i tid.

Åh takk! Noen har skjønt det. Det er akkurat hva jeg tenker. Ordlegger jeg meg SÅ dårlig??

Først finne ut av forskjellige sporter (med disse rasene klistret i bakhodet), SÅ finne ut hva jeg egentlig vil, om det er nok trening her innen den sporten som jeg kan slenge meg på. Les, les, les og erfare masse. Så vurdere om noen av rasene passer sammen med meg og den/de aktivitetene jeg vil holde på med. Gjør de ikke det så finner jeg alternativer. Eller holder meg unna aktiviteter.

Det er ikke sånn at jeg leter etter en hund/rase for så å finne ut hva jeg kan gjøre med den. Jeg stiller faktisk meg selv i første rekke, for å finne ut hva JEG vil og hvilken type hund jeg vil ha.

Drømmen er å konkurrere og komme langt. I hva vet jeg ikke enda, derfor så lang tid på planlegging. Kanskje tør jeg ikke å gjøre noe som helst. Det er en drøm jeg håper jeg en dag vil oppnå. Å vinne Elite f.eks. Et av mange mål.. Jeg hadde vært så utrolig stolt av meg selv om jeg klarte det. Man må starte smått, jobbe seg oppover, erfare en hel del, prøve, feile, moderere og finne ut av ting, som med alt annet her i livet. Og det tar tid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt diskusjonen her jeg. TS spør om og få en liten innføring i disse rasene hun har nevnt fordi hun er nysgjerrig på rasen. I TIlegg har hun nevnt at hun SKAL sette seg inn i forskjellige sporter og at dette er år fram i tid... Så hun skal sette seg inn i hva hun vil drive med, men det må da være lov og starte og få litt info om rasene man liker/er nysgjerring på uten og få masse pes om rekkefølge osv etter at hun har pressisert at hun SKAL sette seg inn i de forskjellige grenene OG dette er langt fram i tid.

Ett år er ikke "langt frem i tid". Ikke for å være slem mot Pippin, men det er ****** mye hun skal sette seg inn i på dette ene året. 3-4 raser/varianter, flere forskjellige sporter - sånt tar tid, særlig når man snakker som en real n00b. Som f.eks i akkurat nå-tråden, hvor hun skriver at kanskje dekkmarkering på feltsøk ville vært ålreit. Eller her, hvor hun skriver at hun skal vinne Elite. Fortsatt, jeg skriver ikke dette for å være slem, men det er MYE å sette seg inn i på bare et år.

Derfor blir det advart mot malle. Jeg tenker som så at når man ikke helt veit om man vil ha malle, så bør man antageligvis ikke ha malle. Da veit man ikke helt hva man går til. Beklager Pippin, ikke ta det ille opp, det er ikke vondt ment. Vi har alle vært ferske en gang, og man må starte et sted, men for meg så blir det å kjøpe seg malle fordi man vil lære mer om ymse sporter, som å kjøpe seg formel1-bil for å lære seg å kjøre bil. Det kan gå bra, men det er mye motor å håndtere for en som bare har kjørt traktor eller moped til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår advarslen, og det er jo helt greit det, det er jo et konkret tips. Men maset om at hun først må finne sport, så hund, selv om hun tydelig, i mine øyne vertfall, pressiserer at først sport, så hund, men i mellomtiden litt research for og ha mer og gå på. Det er sikkert vanskelig og sette en tidsfrist. Hun har også nevnt flere år enn et, kanskje finner hun 'sin' sport med en gang, kanskje finner hun ut at dette her gidder jeg ikke eller kanskje treneger hun 2 år istede for 1. Men det vet man på en måte ikke før man har prøvd :)

Derfor blir det advart mot malle. Jeg tenker som så at når man ikke helt veit om man vil ha malle, så bør man antageligvis ikke ha malle. Dette er jeg veldig enig i og i mine øyne et veldig godt tips. Forøvrig bør det være lov og spørre litt, uansett om malle kommer i hus i morgen, om 3 år eller aldrig. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett år er ikke "langt frem i tid". Ikke for å være slem mot Pippin, men det er ****** mye hun skal sette seg inn i på dette ene året. 3-4 raser/varianter, flere forskjellige sporter - sånt tar tid, særlig når man snakker som en real n00b. Som f.eks i akkurat nå-tråden, hvor hun skriver at kanskje dekkmarkering på feltsøk ville vært ålreit. Eller her, hvor hun skriver at hun skal vinne Elite. Fortsatt, jeg skriver ikke dette for å være slem, men det er MYE å sette seg inn i på bare et år.

Derfor blir det advart mot malle. Jeg tenker som så at når man ikke helt veit om man vil ha malle, så bør man antageligvis ikke ha malle. Da veit man ikke helt hva man går til. Beklager Pippin, ikke ta det ille opp, det er ikke vondt ment. Vi har alle vært ferske en gang, og man må starte et sted, men for meg så blir det å kjøpe seg malle fordi man vil lære mer om ymse sporter, som å kjøpe seg formel1-bil for å lære seg å kjøre bil. Det kan gå bra, men det er mye motor å håndtere for en som bare har kjørt traktor eller moped til nå.

Jeg skjønner GODT hvorfor folk advarer mot mallen. Ikke tro noe annet. Ikke tar jeg noe personlig eller vondt ment heller fordi jeg vet at alle vil gi gode råd. Nå har jeg jo sagt at ting er uvisst og langt frem i tid. Og ja, mest sannsynlig er det nok heller snakk om minst 2-3 år før det blir bestemt noe. Nå vil jeg bare fokusere på å lese meg opp, og se sportene utfolde seg. Være med på treninger, få prøve meg litt.

Ang dekkmarkeringa, så var det bare et spørsmål (jeg forøvrig fant svar på, jeg bare spurte før jeg leste) fordi jeg ble litt gira på dekkmarkering akkurat der og da. Og ja det er utrolig mye å sette seg inn i. Derfor vil jeg begynne og så se hvordan interessen utarter seg. Som sagt, et sted MÅ man begynne. Jeg begynner her jeg er nå. Forhåpentligvis vil jeg lære og erfare en hel del, og nok til å avgjøre hva slags hundehold jeg vil ha i framtiden.

Og jeg skriver ikke at jeg SKAL vinne Elite, men at det er en drøm, og muligens et mål om noen år. Og det er det vel lov å ha?

Alle har vært noob på et eller annet tidspunkt. Og derifra kan man bare lære mer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår advarslen, og det er jo helt greit det, det er jo et konkret tips. Men maset om at hun først må finne sport, så hund, selv om hun tydelig, i mine øyne vertfall, pressiserer at først sport, så hund, men i mellomtiden litt research for og ha mer og gå på. Det er sikkert vanskelig og sette en tidsfrist. Hun har også nevnt flere år enn et, kanskje finner hun 'sin' sport med en gang, kanskje finner hun ut at dette her gidder jeg ikke eller kanskje treneger hun 2 år istede for 1. Men det vet man på en måte ikke før man har prøvd :)

Derfor blir det advart mot malle. Jeg tenker som så at når man ikke helt veit om man vil ha malle, så bør man antageligvis ikke ha malle. Dette er jeg veldig enig i og i mine øyne et veldig godt tips. Forøvrig bør det være lov og spørre litt, uansett om malle kommer i hus i morgen, om 3 år eller aldrig. :)

Det er lov å spørre, men grunnen til at malle/ikke malle fortsatt er et tema, er jo fordi det stadig er et tema. Som du skriver nå - uansett om malle kommer i hus i morgen, om 3 år eller aldri - så spør jeg: hvorfor malle, om det holder med en groenendael, f.eks :)

Og jeg skriver ikke at jeg SKAL vinne Elite, men at det er en drøm, og muligens et mål om noen år. Og det er det vel lov å ha?

For ordens skyld: Elite er en klasse man konkurrerer i. Hva eksakt mener du med å "vinne elite"? Vinne en konkurranse? Vinne Gera-pokalen? Kvalifisere til plass på landslaget? Eller bare vinne elite en gang?

- Og nei, jeg spurte ikke for å få deg til å føle deg dum, jeg er oppriktig nysgjerrig på hva du mener med å vinne elite :)

Alle har vært noob på et eller annet tidspunkt. Og derifra kan man bare lære mer.

Selvsagt! Det er lov å være fersk. Det er til og med lov å ønske seg lamborghini når man er fersk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å spørre, men grunnen til at malle/ikke malle fortsatt er et tema, er jo fordi det stadig er et tema. Som du skriver nå - uansett om malle kommer i hus i morgen, om 3 år eller aldri - så spør jeg: hvorfor malle, om det holder med en groenendael, f.eks :)

For ordens skyld: Elite er en klasse man konkurrerer i. Hva eksakt mener du med å "vinne elite"? Vinne en konkurranse? Vinne Gera-pokalen? Kvalifisere til plass på landslaget? Eller bare vinne elite en gang?

- Og nei, jeg spurte ikke for å få deg til å føle deg dum, jeg er oppriktig nysgjerrig på hva du mener med å vinne elite :)

Jeg mener å komme seg til klasse Elite Lydighet. Å ha den følelsen av å ha mestret og jobbet ordentlig godt med hunden, samt å komme så langt sammen. Det var kun et eksempel.

Det kan godt være at en groenendael holder i massevis. Det er jo nettopp det jeg skal finne ut av. Men på veien opp for å finne ut hva jeg vil drive med så KAN det hende jeg kommer over aktiviteter der jeg heller vil ha malle. Som sagt, jeg har en hel del å lære og lese meg opp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke TS, eller TS sitt hundehold, så om noen av de nevnte rasene passer eller ikke vil jeg ikke uttale meg om.

Men jeg undrer, har du noen gang konkurerert med hund, pippin? Da mener jeg ikke uoffesielle treningskonkuranser osv, men et ekte LP-stevene f.eks..? Å konkurere med hund er så mye mer enn en lærevillig hund med masse drifter. Føreren har likeså mye og si, og det å kunkurerre med hund, kan være mye mer nærvepirrende og skummelt, enn det det kan virke som !.. Om man f.eks synes det er ekkelt å gå i ringen med masse publikum osv..Da er det jo ikke sikkert det passer med en hund med mye alvor, som leser eieren som en åpen bok?

Jeg kan ærlig inrømme at jeg hadde kunnet komme mye lenger i LP med aussien min hadde det ikke vært for mine nærver. Bikkja kryper sammen om demper, og blir veldig berørt av at jeg er nærvøs... Selvom jeg faktisk ikke alltid merker det selv, så merker bikkja det på meg.

Uansett synes jeg det er bra at du tilegner deg informasjon om ønskerasene dine, og prøver ut litt div hundesporter før du bestemmer deg :) Lykke til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke TS, eller TS sitt hundehold, så om noen av de nevnte rasene passer eller ikke vil jeg ikke uttale meg om.

Men jeg undrer, har du noen gang konkurerert med hund, pippin? Da mener jeg ikke uoffesielle treningskonkuranser osv, men et ekte LP-stevene f.eks..? Å konkurere med hund er så mye mer enn en lærevillig hund med masse drifter. Føreren har likeså mye og si, og det å kunkurerre med hund, kan være mye mer nærvepirrende og skummelt, enn det det kan virke som !.. Om man f.eks synes det er ekkelt å gå i ringen med masse publikum osv..Da er det jo ikke sikkert det passer med en hund med mye alvor, som leser eieren som en åpen bok?

Jeg kan ærlig inrømme at jeg hadde kunnet komme mye lenger i LP med aussien min hadde det ikke vært for mine nærver. Bikkja kryper sammen om demper, og blir veldig berørt av at jeg er nærvøs... Selvom jeg faktisk ikke alltid merker det selv, så merker bikkja det på meg.

Uansett synes jeg det er bra at du tilegner deg informasjon om ønskerasene dine, og prøver ut litt div hundesporter før du bestemmer deg :) Lykke til :)

Har ikke konkurrert, men sett på og vært med på stevner osv. Har kun "prøvd" meg selv uoffisielt. Jeg vet det er nervepirrende å konkurrere, tro meg. Bare for gøy er jo også nervepirrende, så å stå foran et stort publikum er noe man må om man vil nå langt. De fleste er nok nervøse i en slik setting uansett.

Men som sagt, jeg vet ikke hvilken rase jeg ender opp med om noen år. Jeg vet bare at jeg vil ha en som passer meg og min stil, og som er ganske allsidig, glad i å trene, førerorientert. Foreløpig. Inntil jeg har snust rundt på aktiviteter kan det hende jeg endrer syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å spørre, men grunnen til at malle/ikke malle fortsatt er et tema, er jo fordi det stadig er et tema. Som du skriver nå - uansett om malle kommer i hus i morgen, om 3 år eller aldri - så spør jeg: hvorfor malle, om det holder med en groenendael, f.eks :)

Det forstår jeg og det er jeg enig i. Så igjen, det er ikke det at man drar fram de negative sidene, påpeker hvor mye hund det er eller foreslår andre raser, eller stiller kritiske spm. Det er den der greia med og tillegge folk meninger de ikke har, og tom meninger de tydelig pressisserer at de ikke har, jeg ikke forstår. Spesielt ikke mange ganger gjennom tråden. Og det er ikke da direkte siktet til deg, selv om jeg har quotet deg mye nå ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å komme seg til klasse Elite Lydighet. Å ha den følelsen av å ha mestret og jobbet ordentlig godt med hunden, samt å komme så langt sammen. Det var kun et eksempel.

Det kan godt være at en groenendael holder i massevis. Det er jo nettopp det jeg skal finne ut av. Men på veien opp for å finne ut hva jeg vil drive med så KAN det hende jeg kommer over aktiviteter der jeg heller vil ha malle. Som sagt, jeg har en hel del å lære og lese meg opp på.

Min første groenendael ble brukschampion 3 år gammel etter å ha samla tre brukscert på ei uke, debuterte på bruks-NM med omtrent ingen trening i forkant og kom på 7. plass, lydighet trente vi litt sånn for moro skyld på siden, og opprykket til eliten fikk vi første konkurranse vi prøvde oss på etter å ha lært inn neseprøven (stilte 2 ganger i lp3 i belgerklubben uten alle øvelsene for å støtte klubben). Dessverre kom vi ikke lenger da han ble påkjørt og drept 4 år gammel, målet var svensk brukschampion, norsk og svensk lydighetschampion i tillegg til det vi hadde fra før, og det hadde ikke vært noe problem med den hunden.

Hun jeg har nå har levd litt i skyggen av han første stakkars, så vi har kun nylig begynt å trene målrettet mot konkurranse. Hun tok nettopp bronsemerket i lydighet med 180/180 poeng som en av fire i Stovner hundeklubbs historie, hun debuterte også i lydighet klasse 1 og fikk opprykk til klasse 2 på første forsøket.

Så ja, en groenendael holder i massevis for å komme seg til elite i lydighet, også til å konkurrere på toppnivå i bruks. Det gjør også en tervueren, kelpie eller schäfer. :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ja, en groenendael holder i massevis for å komme seg til elite i lydighet, også til å konkurrere på toppnivå i bruks. Det gjør også en tervueren, kelpie eller schäfer. :)

Og det vet jeg. Jeg har aldri sagt jeg ikke skal ha groenendael, jeg snuser like mye på alle de rasene. For øyeblikket er malle for mye for meg. En groenendael hadde jeg nok ikke hatt noen problemer med å aktivisere nok. Og det er jo litt derfor jeg vil lære mer om de forskjellige aktivitetene FØR jeg bestemmer meg for ny rase. Hvis en enorm interesse for IPO eller andre tjenesteyrker o.l. skulle dukke opp etter å ha vært med å lært og sett på, er det litt kjipt å sitte med "feil" hund. Og siden jeg ikke vet HVA jeg vil enda, så gjør jeg like mye research på alle rasene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det vet jeg. Jeg har aldri sagt jeg ikke skal ha groenendael, jeg snuser like mye på alle de rasene. For øyeblikket er malle for mye for meg. En groenendael hadde jeg nok ikke hatt noen problemer med å aktivisere nok. Og det er jo litt derfor jeg vil lære mer om de forskjellige aktivitetene FØR jeg bestemmer meg for ny rase. Hvis en enorm interesse for IPO eller andre tjenesteyrker o.l. skulle dukke opp etter å ha vært med å lært og sett på, er det litt kjipt å sitte med "feil" hund. Og siden jeg ikke vet HVA jeg vil enda, så gjør jeg like mye research på alle rasene. :)

Jeg prøver ikke å pushe groenendael altså, de andre rasene jeg nevnte er vel så bra til det formålet, jeg bare svarer på det du sier at du lurer på for å hjelpe deg med researchen din. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår på en måte Pippin godt - et sted skal man jo begynne når man vil videre i sin hundehobby og Pippin har jo sett seg ut 4 gode raser men med varierende heftighet til aktiviteter som kanskje kan være av interesse. Men du er ung Pippin, du kommer å ha masse tid til flere hunder i livet ditt, så jeg ville kanskje sett an grad av heftighet og ikke begynt med lamborginien med en gang liksom - start med porsche!

En ting er trenings situasjoner, de tror jeg faktisk er greie uansett hvilken av de 4 rasene man ville gå for, men viktigere er hverdagen - det er der, utenfor treningssituasjon, hvor man får merke de ulike egenskapene i disse rasene. Kan man takle ressursforsvar, vokting, kanskje miljøberørthet, skarphet, høyt aktivitetsnivå etc i den praktiske hverdagen? Det er noe med at hunden skal være god nok til det nivået man behersker, og der kommer jo selvinnsikt inn, hva slags nivå tror man at man kan beherske? Og så må man finne ut hva slags nivå det er nødvendig å beherske for den enkelte hunderase - før man så begir seg på individ.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver ikke å pushe groenendael altså, de andre rasene jeg nevnte er vel så bra til det formålet, jeg bare svarer på det du sier at du lurer på for å hjelpe deg med researchen din. :)

Hehe neida, det trodde jeg ikke ;) Må jo sies at groenendaelen er en favoritt da, hehe! Jeg setter pris på all hjelp jeg kan få jeg.

TonjeM: Jeg er så enig. Jeg har GOD tid til å finne ut av ting. Dette var bare for å få ut tanker og for å få innspill. Mye av kritikken jeg har fått er ting jeg visste fra før, men det hjelper å få spørsmål og erfaringer fra andre, mer erfarne folk. Jeg skal ha mange år med hund fremover hvor jeg lærer en hel del som jeg garantert får bruk for. Jeg har ikke hastverk i det hele tatt men synes det er greit å begynne tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes flere her kunne spart seg for noen kommentarer. Dette har nærmest blitt en diskusjon mot at TS skal kjøpe seg malle, og hun blir til og med kalt n00b fordi hun har uttalt noen mulig mindre smarte kommentarer på forumet. Hva i alle dager? Kan ikke de som kjenner til rasene svare på det hun spurte om istedet for at mange er med på å ødelegge tråden hennes på denne måten?

Pippin: Er det noen grunn til at du ikke ser på BC? :) Og jeg synes du er flink jeg, som undersøker og sier du vil lære mye før du går videre og bestemmer deg. Der er nok av dem som bare ville valgt og ikke søkt etter kunnskap i det hele tatt :heart: .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes flere her kunne spart seg for noen kommentarer. Dette har nærmest blitt en diskusjon mot at TS skal kjøpe seg malle, og hun blir til og med kalt n00b fordi hun har uttalt noen mulig mindre smarte kommentarer på forumet. Hva i alle dager? Kan ikke de som kjenner til rasene svare på det hun spurte om istedet for at mange er med på å ødelegge tråden hennes på denne måten?

Det er vel det vi har gjort, er det ikke? Morsomt at du blir fjorten ganger mer furt over n00b-kommentaren enn Pippin, forøvrig. Kanskje hun ikke leste den med "alle syns jeg er dum"-briller på, og skjønte at det ikke var vondt ment? Du er vel ikke spesielt hyggelig og holder deg til sak du heller, som kaller kommentarene hennes "mindre smarte". Kaste stein i glasshus og sånt, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det vi har gjort, er det ikke? Morsomt at du blir fjorten ganger mer furt over n00b-kommentaren enn Pippin, forøvrig. Kanskje hun ikke leste den med "alle syns jeg er dum"-briller på, og skjønte at det ikke var vondt ment? Du er vel ikke spesielt hyggelig og holder deg til sak du heller, som kaller kommentarene hennes "mindre smarte". Kaste stein i glasshus og sånt, liksom.

Jeg skrev "mulig mindre smarte" fordi jeg ikke har fått med meg kommentarene, men det var slik det virka som om du mente de var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev "mulig mindre smarte" fordi jeg ikke har fått med meg kommentarene, men det var slik det virka som om du mente de var.

Nei, man er ikke nødvendigvis mindre smart selv om man ikke kan alt. Du er en anelse hårsår du, men vi har alle vært n00bs en gang, skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin: Er det noen grunn til at du ikke ser på BC? :) Og jeg synes du er flink jeg, som undersøker og sier du vil lære mye før du går videre og bestemmer deg. Der er nok av dem som bare ville valgt og ikke søkt etter kunnskap i det hele tatt :heart: .

Vel, jeg HAR vært innom tanken, men rasen er ikke noe for meg. Jeg liker ikke det intense gjeterinnstinktet som kan slå dårlig ut, samt at jeg ikke liker utseende på samme måte som med de andre alternativene. Det er ypperlige hunder til mitt bruk, men jeg føler ikke det er match for min del.

Og ja jeg prøver å gjøre god research, så godt jeg kan. Og ja jeg er litt n00b! :P Jeg er ny i gamet og kan ikke alle begrep osv enda, men jeg lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg HAR vært innom tanken, men rasen er ikke noe for meg. Jeg liker ikke det intense gjeterinnstinktet som kan slå dårlig ut, samt at jeg ikke liker utseende på samme måte som med de andre alternativene. Det er ypperlige hunder til mitt bruk, men jeg føler ikke det er match for min del.

Og ja jeg prøver å gjøre god research, så godt jeg kan. Og ja jeg er litt n00b! :P Jeg er ny i gamet og kan ikke alle begrep osv enda, men jeg lærer.

Gjeterinnstinkt kan ligge veldig latent i mallen vertfall, dog en annen type, kanskje værre, mye fysisk fly etter ting og nappe(i verste fall bite om stresset blir for høyt), løpe rundt i ring osv, ikke bare stirre. Vet ikke hvordan det er med de andre rasene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger da ikke vite ALT før man skaffer seg en nye rase? Man bør vite hva man har lyst til, men man vet uansett ikke hva slags individ man får i hendene og hvordan man må legge opp treningen. Det virker som om noen i denne tråden mener man bør ha meritter i alt mulig før man i det hele tatt tenker på å skaffe seg en brukshund/ny rase??

Når jeg fikk min første BC, Amira, var det fordi jeg ville konkurrere i lydighet og vinne VM... Jeg hadde aldri vært på en LP-konkurranse og ante ikke hva slags øvelser som var i elite, men har hadde tatt bronsemerket med 3 ulike hunder og blitt bitt av basillen. Jeg trodde også BC var nervøse hunder som var redd for folk og at de lett ble veldig stressa... Men jeg fikk hjelp av de med erfaring med rasen til å finne et kull og å plukke ut et individ i kullet. Når jeg fikk hunden var det verdens kjedeligste og roligste. Etter 2 år med kurs og motivasjonstrening fikk jeg henne til å galloppere på innkalling. juhu! 5 år senere vant vi VM.

Man lærer så lenge man lever og man ikke være forberedt på alt!

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med borderen :)

Jeg begynte tanken på hund nummer 2 når Blondie var to år, jeg hadde ikke konkurrert i noe annet enn utstilling, og tanken var egentlig enda en papillon. Det er bare en hund, det er ikke rakettforskning. Det er ikke alle som vil konkurrere selv om de driver aktivt med hund. Hva skal de bevise før de kan få "lov" til å anskaffe seg hund nummer 2 av en bruksrase?

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med oppdrettere av rasene du vurderer, for det er gull verdt å få høre fra dem, ihvertfall om de er ærlige :) Ellers liker jeg tankegangen din. Møt hunder av rasene du vurderer, finn ut omtrent hva du vil fokusere på med hunden din. Du trenger ikke å vite nøyaktig hva, det må være lov å leke rundt med flere sporter på en gang. Men om du vil trene IPO eller ei er vel det viktigste valget du må ta mtp hva du vil drive på med hunden din, i og med at det krever noe litt spesielt fra hunden.

Lykke til med valget :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, på dere alle sammen!

Det jeg må si jeg tenker mest på, som jeg forsåvidt er litt imponert over at ingen har tredd over hodet på TS enda, er tanken på at denne så mye omtalte, (voldsomme, voldsomme, heftige, voldsomme, ekstreme, heftige) mallen, kanskje i løpet av sitt liv blir familiehund? Jeg sier nå ikke at TS MÅ få barn, men hva hvis? Hun er jo i rikitig alder ( :D ). Slik tenker jeg med min nåværende hund. Det er en hund jeg kan tilfredsstille uansett hva som skulle skje i fremtiden (med mindre det skjer voldsomme ulykker og jeg blir ufør, e.l.). Er det bare jeg som er teit som tenker slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, på dere alle sammen!

Det jeg må si jeg tenker mest på, som jeg forsåvidt er litt imponert over at ingen har tredd over hodet på TS enda, er tanken på at denne så mye omtalte, (voldsomme, voldsomme, heftige, voldsomme, ekstreme, heftige) mallen, kanskje i løpet av sitt liv blir familiehund? Jeg sier nå ikke at TS MÅ få barn, men hva hvis? Hun er jo i rikitig alder ( :D ). Slik tenker jeg med min nåværende hund. Det er en hund jeg kan tilfredsstille uansett hva som skulle skje i fremtiden (med mindre det skjer voldsomme ulykker og jeg blir ufør, e.l.). Er det bare jeg som er teit som tenker slik?

Hallo. Vi er hundemennesker. Barn er ikke med i ligninga. :aww:

:teehe:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...