Gå til innhold
Hundesonen.no

Malle? Belger? Kelpie?


pippin
 Share

Recommended Posts

Gah jeg sitter og funderer og tenker over neste hund. Når den en dag kommer i hus, om veldig lenge såklart!

Jeg har sett på tervueren, groenendael, malinos eller kelpie.

Belgerne, utenom mallen, virker som en grei allroundhund, ikke for krevende, som trives både som bruks og tur/familiehund.

Mallen virker kjempeherlig, intens og jeg er redd for å ta meg vann over huet.. Men herregud, den rasen snakker til meg! Jeg liker arbeidslysten, intensiteten. Men mangler som sagt erfaring fra rasen, som å treffe individer, se de under arbeid i real life osv.

Kelpie virker arbeidslysten, gira og generelt herlig.

Jeg har veldig lyst til å lære MYE. Om IPO, spor, konkurranselydighet, søk og det som er der ute. Jeg føler det er så vanskelig å komme seg inn i en gruppe mennesker som trener med dette, samt å finne steder der jeg kan lære mer. Jeg vet jo at jeg må finne folk som trener aktivt med bruks, men samtidig så er jeg redd og usikker og føler jeg ikke har peiling! Jeg skal forhåpentligvis bli med på noen treninger, hovedsakelig IPO, snart og da får jeg se og lære mer, samt treffe forskjellige raser og folk som driver med dette. Ettersøkshund høres også interessant ut, samt redningshund. Jeg må bare manne meg opp å søke opp folk som kan lære bort til meg.

Jeg kommer uansett til å holde på med spor og LP for å aktivisere, men vil som sagt lære mer.

Så litt spm ang rasene.

Belgerne (utenom mallen) : Den vet jeg det meste om når det gjelder aktivitetsbehov, dressur osv. Har truffet en del individer og sett de trene, og sett hvordan de trener. Så den rasen er egentlig grei sånn sett, selv om jeg alltid kan lære mer såklart.

Malle: Hvor mye aktivitet BØR de få? Kan de trives med sportrening, mye mosjon, LP-trening? Jeg har planer om å lære meg mer og vil lære feltsøk, forskjellige spor, muligens rundering og diverse søk. Og mer konkurranselydighet såklart. Takler de rolige dager i strekk om det plutselig skulle bli behov for det? Regner med det ligger litt i hva de blir vant med når de vokser opp, men jeg vet de må ha mye mentaltrening. Jeg er jo som sagt redd for å ta meg vann over hodet og få en hund som er spinnvill, som jeg ikke takler. Jeg har ikke hilst på noen enda, så håper jeg får det etterhvert. Samtidig så tror jeg at når jeg lærer meg mer så får jeg mer kontroll, og dermed egner meg bedre som malleeier. Er fullstendig klar over at mallen er en hund med sterke drifter!

Kelpie: Hvordan er disse på rolige dager? Jeg plasserer de selv mellom belger og malle, og føler de er en mellomting. Med mye driv, mye fart og iver. Litt generelt om kelpien kanskje? Jeg har jo sett og hilst på noen individer, men det er det.

Jeg vil ha en førerorientert rase, noe disse er, neste gang jeg skaffer ny hund. Jeg har fått erfare mye med Mana og har planer om å konkurrere med henne en dag.

Jeg går liksom å vasser rundt i mange valg og tanker og er litt på villspor. Det blir ikke ny hund før MINST ett år. Jeg vil ha andre ting på plass, og lære mer før jeg går til anskaffelse av en ny treningskompis.

EDIT: Har forandret litt på teksten sånn at folk skal forstå hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mitt svar i denne diskusjonen er dagens blogginnlegg, rett og slett. Jeg har sluttet å svare i malletråder, for jeg er dritt lei av folk som sier "naboen har en, og den er snill". "Jeg har passet

Jeg synes det er interessant å se at en del bruksfolk som før har hatt malle, nå har gått over til andre bruksraser i stedet. De har vel sett at man TRENGER ikke det ekstra drivet en malle har, for å

Min første groenendael ble brukschampion 3 år gammel etter å ha samla tre brukscert på ei uke, debuterte på bruks-NM med omtrent ingen trening i forkant og kom på 7. plass, lydighet trente vi litt sån

Mallen er jo en belger, så er det groenendael eller tervueren du tenker på når du sier belger? Eller begge to kanskje?

Haha, da tenker jeg på groenendael eller terv ja.. Burde kanskje presisert det :P jeg er så vant til å kalle malle for malle, og terv og groenendael for belger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

  1. Les de hundre andre trådene i det siste som spør om akkurat det samme fra personer i akkurat samme situasjon og erfaringsmengde som deg.
  2. Hva skal du med en malles drifter når du ikke har klart for deg hva du skal trene og på hvilket nivå, og hvordan kan du vite at de tiltaler deg når du aldri har møtt noen? Når det gjelder malle, ikke bare spør om du kan gi den nok aktivitet, spør om du kan takle den pakka med drifter du får, og om du trenger den.

Sorry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Les de hundre andre trådene i det siste som spør om akkurat det samme fra personer i akkurat samme situasjon og erfaringsmengde som deg.
  2. Hva skal du med en malles drifter når du ikke har klart for deg hva du skal trene og på hvilket nivå, og hvordan kan du vite at de tiltaler deg når du aldri har møtt noen? Når det gjelder malle, ikke bare spør om du kan gi den nok aktivitet, spør om du kan takle den pakka med drifter du får, og om du trenger den.

Sorry...

Helt enig med Therese. Dette finnes det mange lignende tråder om.

Og for ordens skyld, både tervueren, groenendael og malinois er tre av fire varianter av rasen belgisk fårehund.

Hvis du skaffer deg malinois og ikke aner hva du har mellom hendene så har du kanskje en farlig hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo derfor jeg spør. Jeg VET det finnes hundre slike tråder, men skal man slutte å spørre om noe som helst da, fordi det finnes tråder om det fra før av?

Jeg synes det hadde vært fint å få input på hva JEG tenker, og ikke basert på andres planer og tanker.

Og jeg skriver vel at jeg ikke skal ha ny hund før om MINST ett år, og jeg vet ikke hvilken det blir. Og da har jeg tid til å finne ut av hva jeg vil trene innen, samt hva jeg eventuelt vil konkurrere innen. Dette er bare tanker, og jeg prøver å få bedre forståelse for disse rasene. Jeg vet at terv, groenendael og malinois går under belgisk fårehund.

Ang malle så VET jeg hvilke drifter de har, og hvor krevende hunder det er. Og at det kan bli en farlig hund om man ikke kan nok. Det er derfor jeg vil skaffe masse informasjon, møte individer, bli med på treninger osv for å få oversikten. De tiltaler meg med den måten de jobber på. Ekstreme hunder med et ekstremt driv, det er noe som tiltaler meg.

Om man ikke har noe konstruktivt å komme med så kan man faktisk lavære å svare.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo derfor jeg spør. Jeg VET det finnes hundre slike tråder, men skal man slutte å spørre om noe som helst da, fordi det finnes tråder om det fra før av?

Jeg synes det hadde vært fint å få input på hva JEG tenker, og ikke basert på andres planer og tanker.

Og jeg skriver vel at jeg ikke skal ha ny hund før om MINST ett år, og jeg vet ikke hvilken det blir. Og da har jeg tid til å finne ut av hva jeg vil trene innen, samt hva jeg eventuelt vil konkurrere innen. Dette er bare tanker, og jeg prøver å få bedre forståelse for disse rasene. Jeg vet at terv, groenendael og malinois går under belgisk fårehund.

Ang malle så VET jeg hvilke drifter de har, og hvor krevende hunder det er. Og at det kan bli en farlig hund om man ikke kan nok. Det er derfor jeg vil skaffe masse informasjon, møte individer, bli med på treninger osv for å få oversikten. De tiltaler meg med den måten de jobber på. Ekstreme hunder med et ekstremt driv, det er noe som tiltaler meg.

Om man ikke har noe konstruktivt å komme med så kan man faktisk lavære å svare.

Vel, ut fra startinnlegget ditt klarer ikke jeg å få med meg at du vet at malle er en belger og ikke en egen rase. Jeg klarer heller ikke å se at du er klar over at det er mye drifter i mallen. Kanskje startinnnlegget ditt burde vært litt med konstruktivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ut fra startinnlegget ditt klarer ikke jeg å få med meg at du vet at malle er en belger og ikke en egen rase. Jeg klarer heller ikke å se at du er klar over at det er mye drifter i mallen. Kanskje startinnnlegget ditt burde vært litt med konstruktivt?

TS vet ganske klart at de tre hun snakker om er tre ulike typer under belger! Og jeg klarer fint å se at hun vet at mallen har mye drifter, og om hun er usikker på om det er for mye for henne. Derfor spør hun! *Herregud*

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, min opplevelse med kelpien er at de krever mye, og at det futt og fart hele dagen!

Det gjelder iallefall Balrog, men kan legge til at alle de kelpiene jeg kjenner er ganske forskjellige på det punktet egentlig.

Jeg er fornøyd med at kelpien min er sånn, men tror ikke det er noe for alle.

(Og da mener jeg ikke dermed å si at jeg er så mye flinkere enn andre, men det går rett og slett på hva man trives med.

I tillegg til at jeg selvfølgelig har vært med på å påvirke hvordan han er. :) )

Malle hadde jeg sendt pm til Marthe om, om hun ikke svarer her.

Selv foretrekker jeg å beundre dem på avstand. :wub:

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ut fra startinnlegget ditt klarer ikke jeg å få med meg at du vet at malle er en belger og ikke en egen rase. Jeg klarer heller ikke å se at du er klar over at det er mye drifter i mallen. Kanskje startinnnlegget ditt burde vært litt med konstruktivt?

Ja jeg burde kanskje det. Får skrive det ordentlig til neste gang jeg lurer på noe.

Poenget er ihvertfall at jeg vil lære mer om disse rasene for så så finne ut om disse er noe som kan passe meg, eller om det er mismatch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er et eget underforum for rasevalg, så er det vel litt spesielt at enkelte skal bestemme hvem som kan starte nye tråder og ikke..? Sorry OT, jeg har ikke førstehåndserfaring med noen av rasene, så overlater resten til andre. Dog er nok malle en hund for folk med helt spesielle intensjoner i hundeholdet, ikke bare en som ønsker en "aktiv og krevende" hund.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Så litt spm ang rasene.

Belger: Den vet jeg det meste om når det gjelder aktivitetsbehov, dressur osv. Har truffet en del individer og sett de trene, og sett hvordan de trener. Så den rasen er egentlig grei sånn sett, selv om jeg alltid kan lære mer såklart.

Malle: Hvor mye aktivitet BØR de få? Kan de trives med sportrening, mye mosjon, LP-trening? Jeg har planer om å lære meg mer og vil lære feltsøk, forskjellige spor, muligens rundering og diverse søk. Og mer konkurranselydighet såklart. Takler de rolige dager i strekk om det plutselig skulle bli behov for det? Regner med det ligger litt i hva de blir vant med når de vokser opp, men jeg vet de må ha mye mentaltrening. Jeg er jo som sagt redd for å ta meg vann over hodet og få en hund som er spinnvill, som jeg ikke takler. Jeg har ikke hilst på noen enda, så håper jeg får det etterhvert. Samtidig så tror jeg at når jeg lærer meg mer så får jeg mer kontroll, og dermed egner meg bedre som malleeier.

Kelpie: Hvordan er disse på rolige dager? Jeg plasserer de selv mellom belger og malle, og føler de er en mellomting. Med mye driv, mye fart og iver. Litt generelt om kelpien kanskje? Jeg har jo sett og hilst på noen individer, men det er det.

Jeg vil ha en førerorientert rase, noe disse er, neste gang jeg skaffer ny hund. Jeg har fått erfare mye med Mana og har planer om å konkurrere med henne en dag.

Jeg går liksom å vasser rundt i mange valg og tanker og er litt på villspor. Det blir ikke ny hund før MINST ett år. Jeg vil ha andre ting på plass, og lære mer før jeg går til anskaffelse av en ny treningskompis.

Om Harly er en "gjennomsnittlig" kelpie vet jeg ikke, for så mange kjenner jeg ikke :P De kelpiene jeg har møtt har stort sett vært åpen og sosial, samt lett å motivere/arbeidsvillige. Men kan ihvertfall skive litt om min erfaring med kelpie så langt.

Harly var som valp en utadvendt og nysgjerrig gutt som ble med på alt som livet hadde å by på. Fokusert og ivirg, til liten jypling å være. Sånn er han fortsatt, ca 20 mnd gml. :ahappy:

Rundt 6 mnds alder var han veldig energisk, og ganske billig innimellom *ler* Jeg har aldri vært borte i makan til aktivitetsnivå!

Når han passerte 8 mnd hadde aktivitesnivået /av knappen stabilisert seg litt.

Med alle mine hunder sørger jeg for at de har rolige dager innimellom helt fra de er liten av, plutselig kommer travle dager, sykdom eller annet og da synes jeg det er greit at de lærer å takle tidlig. Denne biten har gått helt greit for Harly :)

Ellers så synes jeg jo det er herlig med en hund som sier "ja takk" uansett hvilke type akivitet den tilbys, Harly er positiv innstilt til alt av trening og er genrelt sett en relativ enkel og ukomplisert sjel å ha i hus.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mallen kan jobbe og jobbe og jobbe og er krevende, men klart alle hunder blir til en viss grad formet av eieren sin. En malle dør ikke av og ha en rolig dag, ingen hunder gjør det. Men de bør ikke ha roligdag flere dager i uken.. Jeg har jo malle selv, men hun er nok enkel til malle og være da hun er vant til og ikke være første pri i hundeholdet, oppdretter hadde 13 hunder. Men selv hun vil helst gjøre noe hele tiden. Selv om vi har vært på 3 timer tur med kløv så slukner ikke hun i sengen sin etter på.. Hun vil mere hun. Lydighet sliter henne litt ut enda, men jeg merker at for hver gang jeg trener orker hun mer og mer så det kommer nok til og gå opp noen hakk enda..

Skal man ha malle bør man ville trene og være fysisk aktiv, vi feks kløver og sykler mye i tilegg til LP trening og vårt langsiktige mål er og konkurrere innen RIK. Husk også at mallen er utrolig kjapp og smart. Den lerer raskt, både positive og negative ting. Og den har mye drifter som man bør være klar for på forhånd, ellers kan det raskt bli et utrivelig hundehold.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folks forklaring av mallen skremmer enhver til å holde seg unna :blink: Men når jeg snakker med malleeiere så sier de gjerne at ting ikke er så ille som beskrevet rundt om, at det er opphauset. en i hundeklubben kjøpte seg nettopp malle, h*n hadde fått høre litt av hvert før anskaffelsen og var litt redd for at h*n hadde tatt på seg for mye hund. Men nå sier h*n at det ikke er så ille som folk sier, hunden har den avknappen og har hatt det helt fra valpealder av. Den har myyye bedre avknapp en min dalmatiner og den ligger ganske latent i hunden altså. Husker de tok med seg hunden på hundetrening da den var 10-12 uker gammel, hunden var energisk og morsom, men med en gang eier satt seg ned og var "passiv" så la valpen seg ned for å SOVE! Det ville min aldri fått til som valp for å si det slik :P hehe! Hunden er fremdeles veldig herlig, ikke overdrevent kreven, god avknapp både inne og på trening. Den er ikke mer enn 8-9 mnd enda, men sjokkerer meg stadig over hvor avbalansert og rolig den virker...

Jeg tror at om man er klar over hva man går til så klarer man det meste. Og det virker ikke som TS har tatt en random hunderase ut av hundeboka akkurat... :) Om jeg var TS så ville jeg i tilegg til denne tråden tatt kontakt med oppdrettere av både malle, terv/groendal og kelpie. Spør dem ut og les svarene :) Møt individer og lag det et eget inntrykk. Det er flere linjer innen Malle også, man trenger ikke å gå etter de mest ekstreme linjene heller. Og i ett kull så sier det seg selv at det ikke alle som er politihund-materiale, noen er kanskje roligere og enklere og mer egnet til TS sitt bruk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på mallen har mer avknapp enn mange hunderaser, inkludert utstillingsgoldenen til naboen.

Det betyr jo ikke at den er noe enkel hund allikevel. Jeg får litt sånn Border collie-inntrykk, du må ligge foran hunden. Den er så lynkjapp at om du ikke planlegger godt nok så har den snodd deg rundt lillefingeren før du får sukket. Derfor jeg ligger langt unna slike hunder, de blir et "heltidsprosjekt" føler jeg. Jeg vil ha tid til meg selv også, og om jeg da får meg en malinois føler jeg den ligger og klekker ut ondskap ( :P ) mens jeg er "egoistisk". Og om du gjør noe feil, så har det så utrolig kjedelig mye konsekvenser føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mokken*: Ja det er litt den feelingen jeg har når det gjelder kelpie. JA til alt! Hehe. De er med på det meste, er som regel happyhappy og jobber godt.

Ja det var ikke meningen å være uklar i startinnlegget altså. Jeg er fullstendig klar over hva jeg går til om jeg velger malle. Det er veldig viktig for meg å finne ut av ting, ikke bare hoppe på det og håpe det går bra.

Det er derfor jeg vil treffe individer og se disse i aksjon. Et sted må jeg jo starte.

Det er forskjeller på linjene innen malle, og på hvor ekstreme disse er. Her skal jeg gjøre god research. Det gjelder alle rasene jeg titter på såklart.

Jeg vil også gå en del kurs for å lære masse. Man kan aldri lære nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på mallen har mer avknapp enn mange hunderaser, inkludert utstillingsgoldenen til naboen.

Det betyr jo ikke at den er noe enkel hund allikevel. Jeg får litt sånn Border collie-inntrykk, du må ligge foran hunden. Den er så lynkjapp at om du ikke planlegger godt nok så har den snodd deg rundt lillefingeren før du får sukket. Derfor jeg ligger langt unna slike hunder, de blir et "heltidsprosjekt" føler jeg. Jeg vil ha tid til meg selv også, og om jeg da får meg en malinois føler jeg den ligger og klekker ut ondskap ( :P ) mens jeg er "egoistisk". Og om du gjør noe feil, så har det så utrolig kjedelig mye konsekvenser føler jeg.

Haha, det inntrykket har jeg også :) De virker så herlige og slikt, men det er nok sine negative sider også. Noen egenskaper vil jeg ha, men ikke alle... Det går nok fort i svingene med en malle så innlæringen blir kanskje ikke så lett som man først tenker seg? *ler* Jeg ser det for meg hvertfall :) Som om jeg ikke synes hunden min NÅ er for klok til tider, tørr ikke tenke på hvor vanskelig det hadde vært om han var klokere på noen ting. hahaha! :D

Men det er ikke rakettforskning likevell. Man må være klar over hva man går til :) Og om man vet hva man kjøper seg så går det som oftest bra tror jeg, om man forbereder seg godt og ikke hopper i noe 100% ukjent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere linjer innen malle, men vil man ikke ha malle slik den skal være så kan man finne en annen rase, synes jeg.. Hvorfor være med på og vanne ut en rase når det finnes så mange andre som ligger et par hakk lavere allerede.. Det gjelder forsåvidt alle raser, vil man ikke ha det rasen har og fare med så finn en annen rase!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere linjer innen malle, men vil man ikke ha malle slik den skal være så kan man finne en annen rase, synes jeg.. Hvorfor være med på og vanne ut en rase når det finnes så mange andre som ligger et par hakk lavere allerede.. Det gjelder forsåvidt alle raser, vil man ikke ha det rasen har og fare med så finn en annen rase!

Jeg tenkte ikke på utstillingslinjer :) Men noen avler vell ekstremmaller mer til politi/militært bruk, mens noen er litt mindre men fremdeles bruksrettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke på utstillingslinjer :) Men noen avler vell ekstremmaller mer til politi/militært bruk, mens noen er litt mindre men fremdeles bruksrettet...

Jeg skjønte fint hva du mente, men er det en trend man vil ha? Se på schæfer da og mange andre raser... Malle er en skikkelig bruksrase, jeg synes iallefall ingenting om at man avler på egne 'utstillingslinjer' eller mindre driftige linjer... Jeg har en etter tjenestelinjer selv. Dessuten så har man jo allerede terv og groendal som er noe hakk mildere enn mallen selv om de fortsatt er dugende brukshunder så da er det vell ingen grunn til og starte samme trend på mallen.

En annen ting til TS: Varga er ikke aggressiv eller noe, men det er mye drifter og en del gjeterinstinkter som finnes og hun kan feks ikke gå løs med andre hunder, da koker det litt i toppen og hun begynner og gjete, og malle gjeting er noe helt annet enn feks bc gjeting, så her blir det fighting om hun får holde på. Eneste hundene hun kan gå løs med er Kodak(min malamute hanne) og Mir, boerboelen til Marthe. Det skal heller ikke mange dager til med 'lite' aktivitet før hun finner på og gjete biler, syklister og joggere. Hun ødelegger ikke noe inne, men hun er på høgget hele tiden. Så man må orke og ha en slik hund i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare bare og komme inn og spørre om ting visst nok.

Folk har veldig forskjellig oppfatning, og mange svarer i slike tråder på bakgrunn av at de har observert rasen, eller hilst på noen få individer. Men det er store forskjeller i rasene, og i kullene. Som Shlush sier, man trenger ikke å velge den valpen med mest drifter. En åpen dialog med oppdretter om hva man skal bruke hunden til, og ønsker i hunden gjær valpevalget tryggere.

Jeg ville også snakket med eiere og oppdrettere som kjenner rasen. Da jeg gjode research rundt korthåret hollender fikk jeg beskjed om at de krevde såå mye, og det høres ut som om man ikke rekker noe annet enn å trimme/trene hund hele dagen. Så forteller flere oppdrettere at de ikke har noen problemer med roligdager eller treningsopphold på måneder med kun fysisk aktivitet. Da stusser man jo litt. Så ta ting på forum med ei klype salt, og snakk heller med folk du VET kjenner rasen. Som nevnt tidligere her, snakk med Marte på forumet om malle. Hun har peiling på rasen :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerne (utenom mallen) : Den vet jeg det meste om når det gjelder aktivitetsbehov, dressur osv. Har truffet en del individer og sett de trene, og sett hvordan de trener. Så den rasen er egentlig grei sånn sett, selv om jeg alltid kan lære mer såklart.

Malle: Hvor mye aktivitet BØR de få? Kan de trives med sportrening, mye mosjon, LP-trening? Jeg har planer om å lære meg mer og vil lære feltsøk, forskjellige spor, muligens rundering og diverse søk. Og mer konkurranselydighet såklart. Takler de rolige dager i strekk om det plutselig skulle bli behov for det? Regner med det ligger litt i hva de blir vant med når de vokser opp, men jeg vet de må ha mye mentaltrening. Jeg er jo som sagt redd for å ta meg vann over hodet og få en hund som er spinnvill, som jeg ikke takler. Jeg har ikke hilst på noen enda, så håper jeg får det etterhvert. Samtidig så tror jeg at når jeg lærer meg mer så får jeg mer kontroll, og dermed egner meg bedre som malleeier. Er fullstendig klar over at mallen er en hund med sterke drifter!

Kelpie: Hvordan er disse på rolige dager? Jeg plasserer de selv mellom belger og malle, og føler de er en mellomting. Med mye driv, mye fart og iver. Litt generelt om kelpien kanskje? Jeg har jo sett og hilst på noen individer, men det er det.

Jeg opplever kelpien som en veldig myk rase, og med mindre alvor i seg enn det som kan finnes i en malle. Det er mulig at mitt inntrykk er feil, men jeg føler at en nervøs kelpie er til å leve med fordi den stort sett vil trekke seg unna i situasjoner hvor den føler seg truet, og ikke har den "skarpheten" en del maller kan ha.

Den voksne mallen jeg hadde er ikke særlig representativ for den vanlige malle, men hun krevde hvert fall ikke mer trening enn kelpien. Tror de er ganske like i aktivitetsbehov - så det er ikke det som hadde bekymret meg.

Jeg syns også at de fleste maller er litt mer likegyldige til det som ikke opptar dem. Kelpien er kanskje litt mer "all over" (hvert fall min :lol: ).

Lille Ikke takler fint rolige dager, selv om hun blir mer på "allerten" da. Men at hun er midlertidig understimulert merker jeg da først om jeg får besøk (ekstra masete) eller når vi trener igjen (er litt for overivrig).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folks forklaring av mallen skremmer enhver til å holde seg unna :blink: Men når jeg snakker med malleeiere så sier de gjerne at ting ikke er så ille som beskrevet rundt om, at det er opphauset. en i hundeklubben kjøpte seg nettopp malle, h*n hadde fått høre litt av hvert før anskaffelsen og var litt redd for at h*n hadde tatt på seg for mye hund. Men nå sier h*n at det ikke er så ille som folk sier, hunden har den avknappen og har hatt det helt fra valpealder av. Den har myyye bedre avknapp en min dalmatiner og den ligger ganske latent i hunden altså. Husker de tok med seg hunden på hundetrening da den var 10-12 uker gammel, hunden var energisk og morsom, men med en gang eier satt seg ned og var "passiv" så la valpen seg ned for å SOVE! Det ville min aldri fått til som valp for å si det slik :P hehe! Hunden er fremdeles veldig herlig, ikke overdrevent kreven, god avknapp både inne og på trening. Den er ikke mer enn 8-9 mnd enda, men sjokkerer meg stadig over hvor avbalansert og rolig den virker...

Jeg tror at om man er klar over hva man går til så klarer man det meste. Og det virker ikke som TS har tatt en random hunderase ut av hundeboka akkurat... :) Om jeg var TS så ville jeg i tilegg til denne tråden tatt kontakt med oppdrettere av både malle, terv/groendal og kelpie. Spør dem ut og les svarene :) Møt individer og lag det et eget inntrykk. Det er flere linjer innen Malle også, man trenger ikke å gå etter de mest ekstreme linjene heller. Og i ett kull så sier det seg selv at det ikke alle som er politihund-materiale, noen er kanskje roligere og enklere og mer egnet til TS sitt bruk.

Jeg er enig, men det er et inntrykk jeg sitter igjen med uansett hvilken bruksrase man snakker om, enten det er jakt, gjeter eller polarhund. Alle raser er bare hunder, men det er forskjell, i tilegg så blir vell mye av det som blir sagt, sagt fordi man vil ikke ha en utvannet rase, man vil at bruksraser skal komme til folk som virkelig vil bruke dem, man vil at de skal komme til folk som vet hva de vil ha og vet at de kan takle det. Og da hjelper det jo ikke at det kommer kommentarer som du kan jo bare kjøpe en med litt mindre drifter...
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at det opprinnelig var maller som ble avlet til bruks, mens de andre variantene var ment som sportshunder. Opprinnelig var alle variantene bare det - varianter av en rase. At det etterhvert er delt i bruks og utstillingslinjer, har mer med interesser å gjøre enn hva som er riktig eller feil, og at folk hevder at bruksmaller er mer riktig enn blomstermaller (eller maller fra utstillingslinjer, om det ble vanskelig å forstå) blir som å hevde at bruksavla groenendael eller bruksavla terv er mindre riktig enn langhårsbelgere fra utstillingslinjer.

For å svare noenlunde relatert til TS spørsmål. Jeg gikk fra alaska husky til terv. Det største problemet var ikke aktivitetsbehovet, for det har AH'er ganske mye av, men forskjellen på hva slags aktivitet de trengte. For meg som er lat, så var det lettere å ha terv enn AH, fordi en runde med hodebry-tenking gjorde at terven var tilfreds, der AH'en trengte en mil tur for å bli fornøyd.

En annen ting jeg sleit litt med i begynnelsen, er hvor fort terven tenker i forhold til AH'en - og jeg anser meg selv som ganske flink til å lese hund. Men der man ser at en annen hund tenker på at den skal gjøre noe, og du rekker å gå inn og stoppe den i mens den tenker det, så tenker og handler belgeren samtidig - noen belgere handler først og tenker etterpå også :P Du skal være ****** kjapp og du skal vite hva du ser etter for å være i forkant av en belger. Selv på langhårsbelgeren.

Jaktlyst og jaktlyst er ikke nødvendigvis det samme på f.eks AH og belger. Min AH hadde jaktlyst, men ikke sånn som enkelte av mine belgere har vært. Han kunne finne på å jakte gnagere og rev (faktisk - han fikk aldri tak i noen da) når han så de, men han hadde ikke større viltinteresse utover det på tur. Han jaktet aldri på joggere og syklister f.eks, hvilket enkelte (ikke alle, selv om ting i bevegelse gjerne trigger noe hos belgere flest) har gjort, og når vi var på tur så var han veldig fokusert på at vi var på tur - da skulle vi "dit", samme hvor "dit" var. En belger er ikke sånn. De har ikke et sånt fokus på å komme "dit", fordi det skjer så mye annet på veien "dit". De er litt som unger i en lekebutikk på tur - "oh, se på den, den er gøy! Oi, se på den, DEN er gøy! Nææææh, se der da, det er GØY". De får med seg så å si alt, enten du gjør det eller ikke. Poser i veikanten som blafrer - kan muligens lekes med. Katter i hekken 200 meter lenger ned i veien - kan muligens jaktes på. Folk bak oss - har muligens skumle hensikter, bør følges med på! Møtende folk - vi kjenner de kanskje, eller så kan de ha skumle hensikter og bør følges med på, eller så kan de ha noe gøy, som en leke! Barn som leker, det er helt sikkert morsomt! You get the drill? Belgere får med seg alt, og alt er potensielt noe.

Dette med drifter er vanskelig å forklare, men av det jeg har hørt om forskjellen på bruksavla belgere og utstillingsavla belgere (for man får faktisk bruksavla langhårsbelgere også), er at det er mer alvor i de bruksavla. De mener det mer. Hvilket man bør tenke over når man vurderer bruks kontra utstillingslinjer. Det er bare å ta et kjapt blikk på nylige tråder om groenendael (som anses å være minst driftige av de utstillingsavla belgerene) og se hvordan folk sliter med ressursforsvar og kamplyst. Pluss på at hunden reagerer i det den tenker (eller før), så kan det være en brå overgang fra AH til malle. Da må du lære ****** fort sjøl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...