Gå til innhold
Hundesonen.no

Cirkus


Olsenbanden
 Share

Recommended Posts

Hvorfor skriver du Cirkus, med C og stor forbokstav? :P

Arnardo har faktisk slått opp på treningsplassen vår i dag, så vi hadde fin forstyrrelse på trening.

Det med dyr på sirkus er vel ikke noen stor debattgreie, jeg har inntrykk av at de som har tenkt over det ikke synes noe om hold av større dyr på sirkus. Hunder, geiter og et utvalg mindre dyr (heia Agora!) kan muligens holdes forsvarlig på en måte som de trives, men elefanter, kameler og løver nok hadde hatt det bedre i en dyrepark.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dyrene i Norske sirkus har det utmerket jeg, så har ikke noen store motforestillinger mot å dra på dem. Men nå er det vel ikke lov med elefanter osv lenger vel? Jeg ville tatt med mine barn, husker at jeg selv syntes det var stor stas da jeg var liten :-) Men tivoli er morsommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah, jeg var på sirkus da de var i Sandefjord sist.

Jeg har alltid vært ekstremt negativ til sirkus, spesielt med dyr i, og dro dit særdeles motvillig.

Jeg ble faktisk overraska over hvor lite dyrene ble brukt, altså! De fikk også masse godbiter og kos mens de var inne i ringen, og det syns jeg var hyggelig. De var ikke inne lenge av gangen, og de måtte ikke gjøre noe ekstremt vanskelig, i så måte. I pausen fikk vi betale noen kroner for å gå og se på de forskjellige dyrene, og det er jo klart at de ikke har det optimalt der de står i små innhegninger og blir beglodd. De hadde en elefant, og det var trist å se den stå der helt alene. Jeg tror nok ikke jeg kommer til å dra tilbake flere ganger, verken på dette sirkuset eller noen andre, men jo, jeg må si jeg til en viss grad ble positivt overrasket over hvor "bra" dyra hadde det, i forhold til hva jeg hadde sett for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterkt i mot sirkus med dyr og boikotter dem selvsagt. Det er såpass godt dokumentert nå at spesielt elefanter ikke har gode liv som sirkusdyr, at det er umulig for meg å forstå de som synes det er greit og at dyrene "sikkert har det bra" *spy* .

Dyrene på norske sirkus har forøvrig ikke ferie om vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit med hunder, geiter, katter og andre husdyr. Aper... vet ikke... Jeg tenker jo litt at så lenge et dyr får mosjon, positiv mental trening og noen å være sammen med og at de ikke er fryktsomme, så er det greit. Vet ikke så mye om aper, men vet at de kan knytte sterke bånd til sine trenere og jeg TROR man kan få tilfredsstilt dyrevelferden for den typen dyr, men vet ikke. Store dyr som elefanter får jo ikke tilfredstilt mosjonsbehov og selskap, så det synes jeg ikke noe om. Hester? Vet ikke helt hvordan de har det utenom oppvisningsdagene, men jeg mener at positiv mental trening kan tilfredsstille dem på mange måter, men hester (og forsåvidt geier) må få tid og tilgang til større beite/friområder innimellom (daglig).

Uansett liker jeg ikke sirkun (er livredd for klovner :P), så "boikotter", ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dyrene i Norske sirkus har det utmerket jeg, så har ikke noen store motforestillinger mot å dra på dem.

Hvis sirkusartistene er så fantasiløse at de MÅ bruke dyr, bør dyra i norske sirkusetter min mening være av et slag som har norden som et naturlig habitat, og som ikke bryr seg så mye om verden rundt seg. Som geiter, høns eller rotter. :P

Hunder, geiter og et utvalg mindre dyr (heia Agora!) kan muligens holdes forsvarlig på en måte som de trives, men elefanter, kameler og løver nok hadde hatt det bedre i en dyrepark.

...eller i det fri eller i et reservat... :whistle:

Jeg har ikke vært på sirkus siden før jeg blei tenåring. Jeg synes det er nitrist med bruk av dyr, ferdig snakka.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sirkusartistene er så fantasiløse at de MÅ bruke dyr, bør dyra i norske sirkusetter min mening være av et slag som har norden som et naturlig habitat, og som ikke bryr seg så mye om verden rundt seg. Som geiter, høns eller rotter. :P

...eller i det fri eller i et reservat... :whistle:

Jeg har ikke vært på sirkus siden før jeg blei tenåring. Jeg synes det er nitrist med bruk av dyr, ferdig snakka.

De fleste av dyrene som allerede har tilbragt hele livet sitt på sirkus har det nok ikke særlig bra i det fri. Og det er så dårlig med elefantreservater i Norge. :P Men ellers er jeg enig. Helst skulle de vært fri fra starten av, såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på sirkus siden før jeg blei tenåring. Jeg synes det er nitrist med bruk av dyr, ferdig snakka.
Samme her.

Uansett liker jeg ikke sirkun (er livredd for klovner :P), så "boikotter", ja.
Det også. :aww:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sirkusartistene er så fantasiløse at de MÅ bruke dyr, bør dyra i norske sirkusetter min mening være av et slag som har norden som et naturlig habitat, og som ikke bryr seg så mye om verden rundt seg. Som geiter, høns eller rotter. :P

...eller i det fri eller i et reservat... :whistle:

Jeg synes ikke det handler om fantasiløshet, mer at sirkus for meg ER dyr, det er elefanter som står på to ben, syklende hunder etc. Det blir ikke ekte sirkus ute dyr, det er jo som ett hotel cæsar uten Juni Anker-Hansen!

edit: bortset fra cirque de soleil da, de klarer seg helt fint uten dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er NOAH ekstremister?

"Ekstremisme er et uttrykk som brukes for ytterliggående holdninger".

Fra deres egen "Dyrerettighetserklæring":

5. Alle dyr har rett til at deres formering ikke blir manipulert kun utfra hensyn til menneskene. (Der går all planlagt avl som vi kjenner den)

7. Alle dyr har krav på å få anerkjennelse for at livet er det viktigste for hvert enkelt individ, og deres ønske om å leve kan derfor ikke ignoreres. (Der går all avliving av farlige og syke dyr)

8. Alle dyr har rett til en juridisk status som levende vesner med verdi i seg selv, og til ikke å bli definert som ting eller eiendom. Dette innebærer at deres interesser skal vektlegges i juridiske sammenhenger. (?)

• Mennesket må anerkjenne at det har felles opprinnelse med andre arter, og må således betrakte dyrene som sine medskapninger.

• Mennesket må anerkjenne at alt levende skal behandles med respekt, og at dyr med et sentralnervesystem innehar likestilte og umistelige rettigheter som skal sikre de ulike arter en meningsfylt tilværelse i henhold til deres egenart. (Hæ?)

I tillegg skal vi alle bli veganere ikke minst.

Siden dette er OT, og jeg er opptatt, blir det alt fra meg.

Red: en liten samtaleutveksling med NOAH.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. Alle dyr har rett til at deres formering ikke blir manipulert kun utfra hensyn til menneskene. (Der går all planlagt avl som vi kjenner den)

Nei, bare den formen for avl der våre (menneskenes) ønsker og behov ift avlen har første pri.

7. Alle dyr har krav på å få anerkjennelse for at livet er det viktigste for hvert enkelt individ, og deres ønske om å leve kan derfor ikke ignoreres. (Der går all avliving av farlige og syke dyr)

Å ikke ville ignorere levende individers egenverdi kan knapt kalles ekstremisme. Terskelen for avlivning er ofte for lav (vi vil ikke bruke ressurser på å finne alternative løsninger), og det kan ofte virke som at våre (menneskets) behov blir satt først, og ikke det enkelte individs egenverdi.

8. Alle dyr har rett til en juridisk status som levende vesner med verdi i seg selv, og til ikke å bli definert som ting eller eiendom. Dette innebærer at deres interesser skal vektlegges i juridiske sammenhenger. (?)

Ikke noe å lure på her, dette er ordnet allerede i Lov om Dyrevelferd. Problemet er at det håndheves svakt, så der har man en jobb å gjøre.

§ 3. Generelt om behandling av dyr

Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.

• Mennesket må anerkjenne at det har felles opprinnelse med andre arter, og må således betrakte dyrene som sine medskapninger.

Og hva er problemet med dette? Forskjellen på deg og en gris er skuffende liten, om jeg får si det slik. Vår kunstige avstand til dyrene er det på tide å nedkjempe, spesiesisme er en uhyrlig uvane vi har lagt oss til - det har i grunnen ingen rot i virkeligheten.

• Mennesket må anerkjenne at alt levende skal behandles med respekt, og at dyr med et sentralnervesystem innehar likestilte og umistelige rettigheter som skal sikre de ulike arter en meningsfylt tilværelse i henhold til deres egenart. (Hæ?)

..og problemet her var? Jeg mener, hvis dette er ekstremisme har vi en ekstrem lovgivning her til lands.

Nei, NOAH er ikke nødvendigvis mer ekstrem enn en nesten hvilken som helst annen interesseorganisasjon. Deres sak er dyrevern, og det skulle aldri komme overraskende på noen at de gir fullstendig blanke beng i økonomien til feks slakterier eller sirkus for den saks skyld. Omtrent like lite som at NAAF vil ta hensyn til tobakksforhandlerne - eller hundeeiere (ref ønsket om å forby dyr i kabinen på fly). Jeg ser ingen kalle NAAF eller Norges Handicapforbund ekstremister, selv om de i prinsippet jobber på samme viset. Men det er kanskje fordi de jobber for mennesker, og ikke dyr .. ?

Jeg er forøvrig litt uenig i at dette er veldig OT. Det henger litt sammen, det handler litt om hvordan vi forholder oss til levende, tenkende og følende individer rundt oss på forskjellig vis avhengig av art og rase, og hvordan gamle og inngrodde følelser er vanskelige å forholde seg til. Og det handler om hvordan de som prøver å rykke opp i dette blir oppfattet av samfunnet - av noen bare bråkmakere, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...