Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva når man ikke har råd til å ha hund? Og deretter ble den syk?


Arzed
 Share

Recommended Posts

Uff da, lei situasjon :(

Men den kulen trenger ikke være noe farlig, det kan jo bare være en fettkul, det er det vanlig at hunder som begynner å dra på årene få. Men likevel er kuler alltid greie å få sjekket ut, og det vil jo ikke nødvendigvis ende i en operasjon heller. Hunden min hadde en kul, og terskelen for operasjon var tydeligvis lav, for vi tok ingen prøver, var bare rett under kniven omtrent. Var ikke en fettkul, men heller ikke noe farlig. Det kom på 5000 kr.

Finnes det ikke noen steder man kan søke om støtte til slikt, ett legat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kom hjem fra den dyrlegen nå nettopp, og jeg er veldig lettet nå med beskjed om at dette er en fettkul og skal holde oppsyn med den.

Eg synst det høyrest ut som du gjer det som kan ventast av ein hundeeigar med GOD margin, og du har ingenting å ha dårleg samvit for .

Jeg betaler 2400 per hund i året hos Agria og betaler hver mnd ergo får jeg kostnaden ned så jeg har råd til å ha de forsikret. Hvor i landet bor du? For det er mange klinikker som er billigere enn

Guest Gråtass

Jeg har en hund som har hatt to kuler nå i to år, den lever fint med de, selv om de ikke er sjekket av veterinær. Forøvrig burde du skifte forsikringsselskap asap, å ta nesten 5000kr året for en blandingshund er svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiker dyreklinikk er den beste og billigste klinikken jeg vet om.

Når det er sagt bryr ikke hunden seg om hundeutstyr osv. Den trenger mat, et halsbånd og kobbel. Som leker går det an å bruke en brusflaske og som matskål kan man bruke en isboks. Hunden lider ikke av den grunn! Ekstra godbiter, bein o.l. er ikke noe hunden MÅ ha og den er nok like lykkelig uten. Hunden er lykkelig så lenge den får mat, mosjon og kjærlighet!

Du har ikke noen i familien som kan hjelpe deg eller noe du kan selge (f.eks hundeutstyr)?

Ellers er det slett ikke sikkert at den kulen er noe farlig! Du kan fint se det an en stund og se om den forandrerer seg. Aussien min hadde en liten kul på ryggen et par år, men det var bare en fettkul som forsvant (undersøkte den aldri, siden den satt ytterst i huden og jeg var ganske sikker på at det var en fettkul).

Jeg betaler forøvring 900,- i året i Agria. Har kun veterinær og spesial (og medisin og rehab? husker ikke helt). Men forsikring eller ikke... å fjerne en kul er ikke en slik utgift som gjør at forsikring hjelper så veldig mye, da det alltid er en egenandel uansett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nettopp hos vet'en og sjekket en kul i buken på hunden min. Hun kjente på den og sa at det 99% sikkert var en fettkul, siden min rase er plaget med kreft ba jeg henne ta en prøve med sprøytespissen, denne ble i tillegg varmet. Fordi min hund er ekstremt glad og det var vanskelig å få en skikkelig prøve uten ble han i tillegg lagt i narkose. Alt dette kostet 1600,-

Overslaget du fikk hørtes helt vilt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke prisoverslagene høres så ville ut jeg, sjekket en kul på Lukisen min for et år siden og da kom det 500kr i undersøkelse som sa at den burde fjernes fordi han ikke ante hva det var, og prisoverslag på operasjon kom på omtrent 4000.

Nå skal det sies at kulen på min forsvant av seg selv, den ble mindre før vi skulle inn for operasjon, så jeg utsatte den og etter 14 dager så var den borte. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke prisoverslagene høres så ville ut jeg, sjekket en kul på Lukisen min for et år siden og da kom det 500kr i undersøkelse som sa at den burde fjernes fordi han ikke ante hva det var, og prisoverslag på operasjon kom på omtrent 4000.

Nå skal det sies at kulen på min forsvant av seg selv, den ble mindre før vi skulle inn for operasjon, så jeg utsatte den og etter 14 dager så var den borte. :D

Ikke operasjonen i seg selv, men for sjekk av kulen.

Nå kan dyrlegen ha inkl. narkose i sitt overslag da? I såfall var det ikke heelt gærent. Men min klinikk er vel ikke noen superbillig klinikk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hunden min har også en kul, det ble sjekket hos veterinær med en sprøyte. Veterinæren kunne allerede da med litt væske ut av kulen, si seg 99,9% sikker på at dette kun var fett som kom ut, men ble helt for sikkerhetsskyld sendt inn og undersøkt.

Kan ikke huske at dette ble så veldig dyrt, undersøk om noen andre veterinærer tar dette billigere. Og ganske sikkert er det som regel kun en fettkul, men lurt selvsagt å få det undersøkt.

Masse lykke til, og føler med deg! Håper det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min har også en kul, det ble sjekket hos veterinær med en sprøyte. Veterinæren kunne allerede da med litt væske ut av kulen, si seg 99,9% sikker på at dette kun var fett som kom ut, men ble helt for sikkerhetsskyld sendt inn og undersøkt.

Kan ikke huske at dette ble så veldig dyrt, undersøk om noen andre veterinærer tar dette billigere. Og ganske sikkert er det som regel kun en fettkul, men lurt selvsagt å få det undersøkt.

Masse lykke til, og føler med deg! Håper det ordner seg.

Akkurat dette gjorde også min dyrlege med kulen som Chicka har på låret sitt, husker ikke hvor mye jeg betalte, men ikke over 1000kr.

Har blandingshund 10år (senior som din også er) som er forsikret hos Agria og jeg betaler vel 1800kr, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager en mulig OT, men:

Jøss, hvilke store forskjeller det koster å forsikre hund selv i selv de samme selskapene :icon_confused: Jeg har veterinærforsikring (opptil 45000 kroner) Agria jeg også og har en årlig utgift på 3958 kroner på den. Da har jeg en egenandel på 1000 kroner pluss 10%. Hva har dere for en avtale dere som betaler både under tusen kroner og litt i overkant på deres superpris-forsikringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Beklager en mulig OT, men:

Jøss, hvilke store forskjeller det koster å forsikre hund selv i selv de samme selskapene :icon_confused: Jeg har veterinærforsikring (opptil 45000 kroner) Agria jeg også og har en årlig utgift på 3958 kroner på den. Da har jeg en egenandel på 1000 kroner pluss 10%. Hva har dere for en avtale dere som betaler både under tusen kroner og litt i overkant på deres superpris-forsikringer?

Har border collie, de er billige å forsikre. Har schäfer de er dyre å forsikre. Forskjell i pris på raser også på valpepris som avgjør evt livsforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager en mulig OT, men:

Jøss, hvilke store forskjeller det koster å forsikre hund selv i selv de samme selskapene :icon_confused: Jeg har veterinærforsikring (opptil 45000 kroner) Agria jeg også og har en årlig utgift på 3958 kroner på den. Da har jeg en egenandel på 1000 kroner pluss 10%. Hva har dere for en avtale dere som betaler både under tusen kroner og litt i overkant på deres superpris-forsikringer?

Fortsetter ot jeg, betaler 1500 og noe for basenjien og 3500 for riesendyret i gjensidige. De har nøyaktig samme forsikring/vilkår/egenandel. :lol: Riesen er dyyyyre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene varierer ut fra hvilken rase (eller blanding) du har, alder (og hvor du bor.) Desverre har jeg vel en hunderase hvor statistikken presser opp prisene eller noe da :(

Du skriver at du har en rottweilerblanding. Jeg har renrasede rottweilere, men fulldekning (inkl elite) og livforsikring og betaler litt over 3000 kr. Bare veterinærforsikringen koster ca 2000 kr. Så sjekk priser du..

Beklager OT forresten.

Edit: skrev litt feil :P

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rottweiler/labrador blanding forsikret i Agria. Betaler 1772 i året, 1000 kr i egenandel og 10 % bevegelig. Da har jeg hunden forsikret for 30.000, medisin og spesial forsikring som dekker tenner og en del andre ting.

Har også en real gatemix til som er forsikret i Agria. Den betaler jeg 2205 kr for, altså 189 kr i mnd. Han er forsikret for 45.000, medisin og spesial.

Når du forsikrer hund i Agria spør de jo ikke om hvilken raser blandingen er av? Det har de ikke gjort med meg, jeg sa bare blandingsraser og det var aldri noen spørsmål...

Ellers må jeg si at du er i en virkelig kjip situasjon, og jeg håper det ordner seg for deg og hunden din! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager en mulig OT, men:

Jøss, hvilke store forskjeller det koster å forsikre hund selv i selv de samme selskapene :icon_confused: Jeg har veterinærforsikring (opptil 45000 kroner) Agria jeg også og har en årlig utgift på 3958 kroner på den. Da har jeg en egenandel på 1000 kroner pluss 10%. Hva har dere for en avtale dere som betaler både under tusen kroner og litt i overkant på deres superpris-forsikringer?

Har BC, som er ganske billig. Har droppet livsforsikring og har nå

- veterinær

- spesial (tannforsikring MÅ jeg ha på disse hundene!)

- medisin

- rehab

Betaler 950,- tror jeg med max egenandel (1400 og 20 %).

Før betalte 2300, men da hadde jeg livsforsikring Elite (med livforsikring/elite forsikring på 25 000 pga merittene hennes) og mindre egenandel.

Jeg har en bufferkonto og trenger bare forsikringen dersom noe virkelig alvorlig skulle oppstå (operasjoner for over 30 000 har jeg ikke råd til nemlig...). Sansynligheten for at jeg får bruk for forsikringen regner jeg som ganske liten. Derfor tror jeg det lønner seg å ha max egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter ot jeg, betaler 1500 og noe for basenjien og 3500 for riesendyret i gjensidige. De har nøyaktig samme forsikring/vilkår/egenandel. :lol:Riesen er dyyyyre!

Damn, ja! Det var dyrt! Jeg betaler 2500 for doberen (1000 for shibaen) - slutter umiddelbart å klage! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker på meg som om det er livsforsikringene som tipper lasset her. Den har vi glatt droppet. Drastiske ting skal skje om vi ikke har råd til den engansssummen som en ny hund koster (og det kan jo skje, som med TS her, men da kan man heller vurdere om man har råd til å ha hund i det hele tatt), og det vil jo uansett ikke hjelpe den som må avlives...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med mange svar. Dette har vært hjelpsomt for meg. Jeg forstår nå at jeg ikke trenger å ha dårlig samvittighet for at jeg ikke velger full utredning med røntgen og operasjon, men vente med det.

Da har jeg bestilt time til en veterinær for at denne skal kjenne på kulen for å få en uttalelse om det kanskje er en fettkul den har på skulderen sin. Hvis denne veterinæren da sier at det der er helt ufarlig, da skal jeg stole på det?

Hvis veterinæren vil bedøve hunden til X kroner og ta et utsug med sprøyte (biopsi) til 1500 i tillegg til timen 590, så mener jeg at det er bedre å finne en rimelig veterinær og bare fjerne den først som sist til kanskje 2500-3500 kroner som er en pris jeg kan få for å reise litt til en rimerligere veterinær.

Det å sende den inn til Tyskland for analyse kommer i tillegg til begge prisene uansett, derfor det skrev jeg ikke ned.

Tenker jeg bra nok for både dyret og lommeboken nå? Jeg er så usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vet er ganske sikker på at det er en fettkul, slå deg til ro med det inntil du ev ser store forandringer i den.

Ene min fikk en fettkul i juret når hun var rundt året. Den fikk være, til den plutselig vokste i forbindelse med en løpetid to år senere, og ikke gikk tilbake når løpetia var over. DA opererte vi den vekk, og det var fortsatt bare en fettkul, men det var en tråd med kuler (tenk perlesmykke) innover i juret og langs ribbena. De fjernet alle, for mange ville nok kommet mot huden etterhvert, og da hadde jeg gått og bekymret meg for hver kul, liksom, iom at de lå i juret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synst det høyrest ut som du gjer det som kan ventast av ein hundeeigar med GOD margin, og du har ingenting å ha dårleg samvit for :) .

Tusen takk for de ordene. Det er helt forferdelig å sitte med en følelse av at du har lyst å gjøre alt for hunden din, men så vet du at det blir litt vanskelig å gjennomføre i realiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene min fikk en fettkul i juret når hun var rundt året. Den fikk være, til den plutselig vokste i forbindelse med en løpetid to år senere, og ikke gikk tilbake når løpetia var over. DA opererte vi den vekk, og det var fortsatt bare en fettkul, men det var en tråd med kuler (tenk perlesmykke) innover i juret og langs ribbena. De fjernet alle, for mange ville nok kommet mot huden etterhvert, og da hadde jeg gått og bekymret meg for hver kul, liksom, iom at de lå i juret.

Flott å høre andres erfaringer.

Tok du biopsi eller hadde veterinæren bare kjent på kulen og konstantert at det bare var en fettkul?

Bare tanker dette: Hvorfor skal det koste 1500 kroner for at noen suger ut litt materiale fra en kul med en sprøyte? I tillegg til timen og uten sedering? Når man kan få en fjerning av hele kulen til noen som betalte 2000 kroner her i tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke tatt biopsi nei, vet rulla og klemte på kulen samtidig med at hun fikk vaksinen sin. Bet ikke noe ekstra for det.

Fjerninga kosta rundt 4300, og da tok de hele juret, og ikke bare kulene. Bet 1400 selv, resten gikk på forsikringa. Hadde kulen vært et annet sted, ville det nok blitt rimeligere, iom at man kanskje kunne sluppet unna sedasjonen, og det hadde blitt fjernet mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...