Gå til innhold
Hundesonen.no

Golden retriever - anbefaling? (Kapplandet)


Rødhette&Ulven
 Share

Recommended Posts

Hei,

en kompis er på utkikk etter golden retriever til familien. De er på utkikk etter en vaskeekte familiegolden, amerikansk familiefilm-style :D Med andre ord: en trygg og god hund som ikke er for virrete og pese-stressa som en del goldens har blitt, men en velskrudd kompis som kan både leke med ungene og holde familien i aktivitet.

De skulle egentlig ha valp fra et annet kull, men så gikk tispa tom, så da fikk de i stedet anbefalt et kull fra Kapplandets kennel i Sverige. Jeg er ikke særlig inne på det med goldens, men mener jeg har hørt gode ting om Kapplandets kennel før? Jeg er jo personlig veldig glad i mentalevalueringer og bruksmeritter, så jeg er litt lost uten, men kanskje you guys har noe nyttig info..?

Mor er: Gildas Butterfly kisses http://www.rasdata.nu/golden/hund/2007/s3353407.htm

Far er en spansk stjerne: Murana Good Vibrations with Ria Vela http://riavela.com/cuerpo%20aker%20ingles%20n.htm

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg ville anbefale å ta en titt på valpelisten til retrieverklubben jeg da. Og så vil jeg slå ett slag for kennel Cribas - de har herlige goldens, lang erfaring og gir super oppfølging. De var mitt første møte med hundeverdenen og satte standarden for hva slags oppdretter jeg ville bli :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Men siden det er ca tusen goldenoppdrettere er oppdretterlisten litt heftig å ta som utgangspunkt. De fikk også anbefalt Kapplandet spesielt av den oppdretteren de egentlig skulle kjøpe valp hos, så da var spørsmålet egentlig mest om det er noen grunn til å ikke gå for en valp fra dette kullet? Står at tispa har hatt ett kull tidligere (annen far), kanskje noen kjenner noen som kan si litt om hva slags valper som kom ut av det? Eller noen har møtt foreldredyrene på utstilling eller noe?

Som sagt, dette er en helt streit familie, uten ambisjoner om hverken det ene eller det andre, men de vil ha en stødig og trivelig kompis i hus. Jeg er litt farget av at "alle" goldens jeg kjenner er pesete, virrete, småfeite og understimulerte beist, så jeg er litt opptatt av at de må finne et oppdrett som avler på noenlunde "jordnære" hunder i hvertfall, med et minimum av konsentrasjonsevne ;) *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, men tispa gikk dessverre tom og hun hadde ikke umiddelbare planer om å sette på nytt. Så da fikk de anbefalt kapplandet. Også skal det være et oppdrett i Harstadtraktene?

Okei, synd hun gikk tom. Jeg vet ikke om andre goldenoppdrettere, desverre. Eller jo, det er jo en i Brøstadbotnen. De har jaktgoldener også. Har truffet dem et par ganger + en valp derfra, men jeg vet ikke så mye om oppdrettet. Hun trener aktivt med sine hunder og kanskje hun har noen å anbefale i området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Takk for tips. Men siden det er ca tusen goldenoppdrettere er oppdretterlisten litt heftig å ta som utgangspunkt. De fikk også anbefalt Kapplandet spesielt av den oppdretteren de egentlig skulle kjøpe valp hos, så da var spørsmålet egentlig mest om det er noen grunn til å ikke gå for en valp fra dette kullet? Står at tispa har hatt ett kull tidligere (annen far), kanskje noen kjenner noen som kan si litt om hva slags valper som kom ut av det? Eller noen har møtt foreldredyrene på utstilling eller noe?

Som sagt, dette er en helt streit familie, uten ambisjoner om hverken det ene eller det andre, men de vil ha en stødig og trivelig kompis i hus. Jeg er litt farget av at "alle" goldens jeg kjenner er pesete, virrete, småfeite og understimulerte beist, så jeg er litt opptatt av at de må finne et oppdrett som avler på noenlunde "jordnære" hunder i hvertfall, med et minimum av konsentrasjonsevne ;) *ler*

Det siste der går jo mer på eierne enn på hunder og oppdretter - folk kjøper golden og tror de ikke krever hverken mosjon eller oppdragelse og da blir de feite, utrente og uoppdragne virrehuer - enkelt og greit.

Jeg har aldri hørt om Kapplandet jeg, men jeg antar at du kan finne en del info på www.skk.se - hunddata siden det er en svensk oppdretter.

Kennel Cribas (som jeg vil anbefale på det varmeste) venter kull i juni, de har ett kull som var leveringsklare nå i begynnelsen av april, men det er bare hannhunder og jeg vet ikke om alle muligens er solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Poter, skal sende det over. Jaktgolden blir overkill i dette tilfellet, tror jeg, men som du sier: kanskje de kjenner noen andre som kan passe..?

Du er ikke den første som har nevnt det oppdrettet der, Belgerpia, så skal gi det en ekstra kikk. Det hadde nok vært en fordel om oppdretter ikke holder til så fryktelig langt unna Tromsø, men man kan jo ikke få alt her i verden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste der går jo mer på eierne enn på hunder og oppdretter - folk kjøper golden og tror de ikke krever hverken mosjon eller oppdragelse og da blir de feite, utrente og uoppdragne virrehuer - enkelt og greit.

Jeg har aldri hørt om Kapplandet jeg, men jeg antar at du kan finne en del info på www.skk.se - hunddata siden det er en svensk oppdretter.

Kennel Cribas (som jeg vil anbefale på det varmeste) venter kull i juni, de har ett kull som var leveringsklare nå i begynnelsen av april, men det er bare hannhunder og jeg vet ikke om alle muligens er solgt.

Enig i alt du skriver. Jeg mener ikke at de trenger å gå over grensa for å finne en bra golden. Jeg har hatt 2, har ytterligere 5 i nærmeste familie per dags dato og har vært aktiv i miljøet og kjenner ikke igjen din beskrivelse. Men kanskje jeg omgås med folk som bruker hundene sine til mer enn sofahunder ;)

Og så må jeg pirke å si at oppdrettet heter Chribas, og jeg anbefaler også Berit på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, fattig trøst for de stakkarne som prøver så godt de kan med de virrehuene de har fått :) Det er jo en grunn til at det har blitt todeling blant goldens også. Selv om jeg er helt enig i at mange kjøper seg golden og tror de verken trenger trene eller mosjonere - og da blir det gærent :) Nå skal jeg jo ikke si det for sikkert, det kan hende denne familien blir fullstendig bitt av basillen og blir å finne på alle hundeklubbens aktiviteter, men strengt tatt tror jeg nok at jeg vil prøve å hjelpe de i retning av oppdrettere som avler med de rolige, avbalanserte familiehundene for øye, så oddsen for at de lykkes er så godt som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Og så må jeg pirke å si at oppdrettet heter Chribas, og jeg anbefaler også Berit på det varmeste.

Bagateller *ler*

Lenge siden sist jeg skrev navnet serru - vet jo at det er med H...

Til trådstarter - jeg hadde min første hund fra Chribas, og makan til oppfølging skal man lete lenge etter. Og ikke bare det - hundene derfra er ikke døde så om familien ønsker å bruke hunden til noe så tror jeg at de kan få en som passer godt derfra. Akkurat passe hunder kaller jeg dem.

Men det er jo en del gode oppdrettere av golden der ute, men også mange som ikke er så seriøse - jeg er litt sånn at jeg tenker lang fartstid inngir en viss kvalitet.

Ting det kan være lurt å spørre om er imidlertid allergier og kløe - det er en del av det rundtom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det tipset, det skal jeg melde videre om! Chribas leverer desverre bare lokalt, men ellers hadde de hatt en flott samtale, og valpekjøperen hadde fått et veldig bra inntrykk - så takk for anbefalingene! "Akkurat-passe-hunder" er presis det vi ser etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...