Gå til innhold
Hundesonen.no

ha bort fett-trening


iwantcandy
 Share

Recommended Posts

Gå masse lange turer med hunden i ulendt terreng, så du gjerne må klatre litt :) Legg inn litt jogging på turen, hør på god musikk så du får liksom kicket i deg. Det gjør jeg. På mine gode og sunne perioder (:P) spiser jeg mye salat og grønnsaker og kylling/fisk som jeg synes er kjempegodt og nesten ikke godteri (brus drikker jeg aldri uansett), men uheldigvis har jeg også veldig usunne perioder som nå, mmmm, brownies til frokost :lol:

Jeg vet ikke hvordan treningsplanen din ser ut og hva du spiser fra før av? Uansett er jeg ikke tilhenger av sånne "dietter", synes det er bedre å liksom legge om livsstilen litt og miste fett sakte men sikkert, enn gå på en diett å bråfort miste fett, for like fort legge på seg igjen når du ikke klarer dietten lenger.. Men nå har jeg ingen grunn til å "slanke" meg selv, da jeg ikke synes jeg har så mye fett på meg (untatt på rompa og lår, men det skal vist være sunt fett, hehe :D ), så det jeg gjør og spiser er vel mest for å føle meg bra og holde kroppen min sunn, ikke nødvendigvis for å gå ned i vekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunt kosthold og regelmessig trening er alfa omega.

Å øke fettforbrenningen din er en klassiker som fungerer, treningsøkter med lang varighet og relativt lav intensitet øker fettforbrenningen.

Eks, sykle eller gå turer i over 2 timer. Og øke tempoet etter som du blir bedre trent.

Når du gjør dette forbrenner du mer fett da du hviler også.

Du kan spise godteri, men ha kun 1 spisedag i uken. Du kan også ha en melkerull i kjøleskapet, som du tar en bit av etter hver trening. Elle enda bedre, mørk kokesjokolade. Men hold deg til en bit! :cool:

Og spis ofte og lite. Gjerne måltider med en halv boks cottage cheese, med eks kanel eple, pære.

Eller kesam mager med litt fun light i. En neve nøtter, frukt osv..

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å melde deg inn på treningsforum.no i stedet for Hundesonen, sånn for å starte med det! :lol:

Der finner du matoppskrifter, treningsopplegg og fine råd. Og for å bli kvitt fett, må du bruke mer energi enn du får i deg gjennom det du spiser. Og så må du røre på deg (kardio) og være villig til å bli sliten. Det er så "enkelt" som det. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om deg selv og da er det vanskelig å gi råd. Syns kanskje det er litt rart å komme på hundesonen og den første posten er ang. diett, men la gå :P

Hva spiser du, trener du, hva er målene dine osv? Uten å vite sånne ting blir rådet veldig generelt: beveg deg mer og spis sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

jeg er da en av de uheldige som ble født bolle !

jeg er 153 cm og veier 69 kg.. jeg er 101 cm rundt midja.

hvordan får jeg bort fettet? skal prøve og legge ut bilder av fremgang ..

Går du en tur med gåhastighet så mister du rundt 100kalorier per 15min (1.6km). Med andre ord, ikke så veldig nyttig. Du vil aldri mistet fettet uansett hvor mye du løper, trener etc. uten å ha et skikkelig kosthold.

Det finnes mange kalkulatorer der ute hvor du kan velge kroppsindeksen din og hva du vil ned til, for å finne ut hvor mange kalorier du skal spise og hva slags aktiviteter du kan gjøre for å bruke de kaloriene.

Du kan prøve lavkarbo, men du vil føle deg veldig trøtt i forhold til når du spiser mye karbo, om du ikke får i deg noe fett.

Selv kan jeg anbefale 3 egg til frokost MED eggeplommen, eller 6 UTEN eggeplommen (smaker herk, men slik er det), frukt eller usaltede nøtter som snacks, 3 - 4 kyllingfiléter til middag med grønnsaker (uten gulrot), og mer nøtter og snacks til kvelds. Om du ikke får nok kalorier kan du hive med noe proteinshake som IKKE er gainer (da legger du bare på deg). Wok er også ganske godt og sundt. Prøv å spis så lite brød som mulig, men om du må fortsatt finne mer kalorier så legger du til en skive eller to til frokosten.

Jeg gjorde dette med et hardt treningsregime men klarte bare å ligge på 800 - 1000 kalorier noe som er stor forskjell fra de 3000 - 4000 jeg ligger på til daglig (familien har hyperforbrenning :<). Jeg ble fort lat og trøtt men kunne se tydelig forskjell og jeg sluttet å ha oppblåst mage i løpet av den tredje uken. Ble dog fort slutt på dette da jeg fortsatt bor hjemme og både papsen og kjæresten gav meg mat som jeg ikke kunne gomle på, og jeg savnet pasta noe så inni h...

Too long; didn't read: Om du virkelig vil miste fettet så LES og FORSTÅ mat. Trening vil aldri hjelpe deg uten et riktig kosthold. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er som meg, og synes joggig og genrelt løping/kardio, er noe herk, så vil jeg tørre å anbefale styrketrening! OG et sundt kosthold(økt inntak av proteiner, grønnsaker og grove kornprodukter! -minimalt inntak av sukker og lyse kornprodukter!) gjør susen, økt muskel masse øker forbrenningen.

Jogging er det som forbenner mest kalorier (så vidt jeg vet), men økt muskelmasse vil gi på sikt, høyere forbrenning.

Spis sundt, gå tur med hunden, tren styrke, evnt svømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpe-, jogge-, og gåturer er generelt dårlig til vekttap. Regner med trådstarter spiser mellom 2 - 3500 kalorier per dag, og turer i 30 - 60minutter kan gi deg tap av maksimum 250 kalorier om du er heldig, mens du kan miste rundt 350 om f.eks tar turen til et treningsstudio og løfter litt, samt du bygger muskler slik at det vil se ut som du mister mer mens du får litt kroppsbygning.

Tur på tredemøllen før du løfter noen vekter vil sørge for mer kaloriforbruk. Bare husk å drikk mye vann. Urinen din skal være hvit, ikke gul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kosthold er det viktigste, jeg begynte med masse turer, løping, styrketrening o.l. det skjedde minimalt. Jeg la om kostholdet for 8 dager siden, har nå gått ned 2kg. Det bør ikke gå mer enn 1kg i uken, så jeg må spise litt mer poteter. Men det er lurt å være forberedt på permanent endring i vaner, ikke bare midlertidig. ps, jeg skal ned 10kg, så 8kg to go :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at du ikke må gå rett tilbake til chipsen og colaen når du er ferdig. Du vil gå rett tilbake relativt fort. :P Om du vil ha litt mer smakfulle og rimeligere spisevaner så gjør det ekstremt langsomt og smått.

For å si det mildt:

I frankrike er porsjonene små. I usa er porsjonene ekstremt store. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpe-, jogge-, og gåturer er generelt dårlig til vekttap.

Unnskyld , men hvor kommer dette fra? Jeg har jobbet med trening i noen år og trent aktivt i flere. Hvis noen skal ned i vekt er løping, sykling og elipse maskiner de nyttigste apparatene til nettopp dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kosthold er det viktigste, jeg begynte med masse turer, løping, styrketrening o.l. det skjedde minimalt. Jeg la om kostholdet for 8 dager siden, har nå gått ned 2kg. Det bør ikke gå mer enn 1kg i uken, så jeg må spise litt mer poteter. Men det er lurt å være forberedt på permanent endring i vaner, ikke bare midlertidig. ps, jeg skal ned 10kg, så 8kg to go :)

Neida, du kan fint la potetene være. Den første tiden etter kostholdsomlegging vil kroppen også slippe mye vann. Det jevner seg ut, uten ekstra pottis..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å anbefale en bok. Det finnes så mange forskjellige meninger, og ikke minst forskjellige mennesker. Den dagen en person kan finne ut en metode og en diett som funker for alle, så blir den personen ekstremt rik :P

Det er litt som å være i hundeverdenen. I starten føles alt overveldende, og man vet ikke helt hvor man skal begynne for å samle kunnskap. Så begynner man kanskje å lese på nettet, tester ut ting selv, finner ut at X kanskje ikke virket for en selv men Y var bra, leser en artikkel som gir mening for DEG, osv.

Veldig mye i forbindelse med mat er "sunn fornuft" og å prøve å bytte ut f. eks hvitt brød med grovere brød, velg en sunnere majones, ikke spis mye saus til maten og helt enkle ting som over tid og i kombinasjon med hverandre utgjør en stor forskjell.

Om du orker å lese på engelsk så finnes det utømmelige kilder på nettet.

http://www.bodyrecomposition.com/nutrition

Ellers syns jeg Eirik Sandvik skriver mye bra: http://www.eiriksandvik.com/artikler/ Det går kanskje mer på trening og øvelser og sånn enn direkte ernæring, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å anbefale en bok. Det finnes så mange forskjellige meninger, og ikke minst forskjellige mennesker. Den dagen en person kan finne ut en metode og en diett som funker for alle, så blir den personen ekstremt rik :P

Det er litt som å være i hundeverdenen. I starten føles alt overveldende, og man vet ikke helt hvor man skal begynne for å samle kunnskap. Så begynner man kanskje å lese på nettet, tester ut ting selv, finner ut at X kanskje ikke virket for en selv men Y var bra, leser en artikkel som gir mening for DEG, osv.

Veldig mye i forbindelse med mat er "sunn fornuft" og å prøve å bytte ut f. eks hvitt brød med grovere brød, velg en sunnere majones, ikke spis mye saus til maten og helt enkle ting som over tid og i kombinasjon med hverandre utgjør en stor forskjell.

Om du orker å lese på engelsk så finnes det utømmelige kilder på nettet.

http://www.bodyrecom...n.com/nutrition

Ellers syns jeg Eirik Sandvik skriver mye bra: http://www.eiriksandvik.com/artikler/ Det går kanskje mer på trening og øvelser og sånn enn direkte ernæring, da.

Takk :)

Får sette meg ned en dag og begynne å lese litt.. Jeg tror nemlig jeg trenger litt ekstra kunnskap i forhold hvor mange måltider og slikt jeg skal spise. For jeg har tenkt over hva jeg spiser og det er ikke skremmende mye, og prøver å spise mye grønnsaker og velge de alternativene med minst kal. Likevel er ikke ikke noe som skjer :lol: så greit å prøve å finne ut hvor feilen er og slikt :P Eneste jeg har en anelse på er at jeg spiser få måltider som dagen, ikke slike kjempe store når jeg først spiser, men få måltider ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å spise sunnere, mitt mål er mer eller mindre bare å spise "skikkelig mat" om det gjør noe med vekta aner jeg ikke. Men målet for meg meg 1) bli sunnere, 2) bli sprekere. Om vekta står stille eller kryper nedover er egentlig ikke noe hovedmål for meg.

Problemet mitt er at i tillegg til litt lite fantasi på kjøkkenet så kan jeg ikke spise rå grønnsaker og de fleste frukter/nøtter (peanøtter er ikke nøtter, så de kan jeg spise). Ikke uten ubehag som konsekvens i alle fall (klør som et h.... i munn/strupe). Så hva knasker man på da?

noen tips om det vil jeg gjerne ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, det gjelder om å finne balansen :) Spiser du for lite er det dårlig, spiser du for mye er det såklart dårlig også om du ønsker å gå ned i vekt.

Hvis du teller kalorier så må du først og fremst vite hva din BMR er. Det står for basic metabolic rate, kort fortalt er det hvor mye kroppen din forbrenner i løpet av en dag uten ytre påvirkning (altså f. eks om du var stillesittende en dag, hvor mye forbrenner den ved å gjøre interne ting som forbrenning, puste, røre muskler, hjerte osv).

http://www.matvaregu...o/sider/bmr.asp

Når det gjelder grønnsaker, spis alle slags grønnsaker med god samvittighet og spis så mye du vil. Jeg tror med hånda på hjertet jeg kan si at jeg har aldri møtt en person som sliter med for mye vekt eller at de ikke klarer å gå ned pga. de spiser for mye grønnsaker :) Det er gjerne andre ting som står i veien, hehe.

Lær hvilke ting som er viktige på innholdsfortegnelse. Ingrediensene er listet etter hva det er mest av i produktet og i synkende rekkefølge.

For eksempel, vi har her i huset to forskjellige typer frokostblanding. Her er innholdsfortegnelsen på de to:

Frokostblanding 1 per 100g:

Protein: 11,1g

Carbohydrate: 64,6g

(of which sugars): 16,3g

Fat: 6,2g

(of which saturates): 0,9g

Fibre: 7,8g

Sodium equivalent as salt: 0,29g

De første ingrendiensene i blandingen er: wholegrain wheat, wholegrain rolled oats, raisins, dried skimmed milk

Frokostblanding 2 per 100g:

Protein: 11,1g

Carbohydrate: 52g

(of which sugars): 19,9g

Fat: 26g

(of which saturates): 4,9g

Fibre: 6,8g

Sodium equivalent as salt: trace (kun spor av salt)

Første ingrediensene: Oat flakes, sugar, hazelnuts, vegetable oil

Hvordan ville du tolket disse og hvilken ville du valgt i butikken? Begge to er på forsiden fremstilt som "sunne og gode alternativer" og begge pakkene ser friske og bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, det gjelder om å finne balansen :) Spiser du for lite er det dårlig, spiser du for mye er det såklart dårlig også om du ønsker å gå ned i vekt.

Hvis du teller kalorier så må du først og fremst vite hva din BMR er. Det står for basic metabolic rate, kort fortalt er det hvor mye kroppen din forbrenner i løpet av en dag uten ytre påvirkning (altså f. eks om du var stillesittende en dag, hvor mye forbrenner den ved å gjøre interne ting som forbrenning, puste, røre muskler, hjerte osv).

http://www.matvaregu...o/sider/bmr.asp

Når det gjelder grønnsaker, spis alle slags grønnsaker med god samvittighet og spis så mye du vil. Jeg tror med hånda på hjertet jeg kan si at jeg har aldri møtt en person som sliter med for mye vekt eller at de ikke klarer å gå ned pga. de spiser for mye grønnsaker :) Det er gjerne andre ting som står i veien, hehe.

Lær hvilke ting som er viktige på innholdsfortegnelse. Ingrediensene er listet etter hva det er mest av i produktet og i synkende rekkefølge.

For eksempel, vi har her i huset to forskjellige typer frokostblanding. Her er innholdsfortegnelsen på de to:

Frokostblanding 1 per 100g:

Protein: 11,1g

Carbohydrate: 64,6g

(of which sugars): 16,3g

Fat: 6,2g

(of which saturates): 0,9g

Fibre: 7,8g

Sodium equivalent as salt: 0,29g

De første ingrendiensene i blandingen er: wholegrain wheat, wholegrain rolled oats, raisins, dried skimmed milk

Frokostblanding 2 per 100g:

Protein: 11,1g

Carbohydrate: 52g

(of which sugars): 19,9g

Fat: 26g

(of which saturates): 4,9g

Fibre: 6,8g

Sodium equivalent as salt: trace (kun spor av salt)

Første ingrediensene: Oat flakes, sugar, hazelnuts, vegetable oil

Hvordan ville du tolket disse og hvilken ville du valgt i butikken? Begge to er på forsiden fremstilt som "sunne og gode alternativer" og begge pakkene ser friske og bra ut.

Jeg ville ikke ha valgt noen av de pga det er mye kalorier i frokostblandinger :aww::P

Men jeg ville nok ha valgt frokostblanding nr 1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, det gjelder om å finne balansen :) Spiser du for lite er det dårlig, spiser du for mye er det såklart dårlig også om du ønsker å gå ned i vekt.

Hvis du teller kalorier så må du først og fremst vite hva din BMR er. Det står for basic metabolic rate, kort fortalt er det hvor mye kroppen din forbrenner i løpet av en dag uten ytre påvirkning (altså f. eks om du var stillesittende en dag, hvor mye forbrenner den ved å gjøre interne ting som forbrenning, puste, røre muskler, hjerte osv).

http://www.matvaregu...o/sider/bmr.asp

Bare nysgjerrig, skriver jeg inn vekta jeg har i dag så får jeg ett svar, og skriver jeg inn vekta jeg ønsker meg, så får jeg et annet svar. Hva skal man gå utifra om man skal "telle kalorier"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hverdagen din, har man f. eks 8 timer kontorjobb hver dag så blir det stillesittende arbeid.

Jobber man på lager så får man høyere. Og så videre :)

La oss si du ender på et tall som er 1700. Det "optimale" er om du klarer en ca 500 kcal mindre enn dette om dagen, kombinert fra trening og kosthold. Dvs. du skal ikke sulte deg ihjel for å ta vekk de 500, og du skal heller ikke trene deg ihjel. Om du er 300 mindre så er det også bra.

Raksha: Du må gå ut ifra vekta du har idag, da kan du se kaloriene du må gå ut ifra. Om du velger vekta du ønsker så får du jo opp f. eks vedlikeholdstall for den NYE vekta, og det blir jo veldig hardt å begynne med på den vekta du er på NÅ :)

Edit: Jeg må bare si at jeg er ikke for at man skal telle kalorier hele livet. Men jeg ser ingenting feil med å gjøre edt en periode, for å finne ut av hva ting faktisk inneholder, og bli litt bevisst på hva som kanskje er skjulte kaloribomber, finne alternativer osv. Jeg har aldri veid maten min eller vært fanatisk, men noen ting unngår jeg fordi jeg fant ut at det var rett og slett for mye i dem, eller feil næringsstoffer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg klipper min selv. Har kjøpt en billig klippemaskin på Biltema som fungerer helt supert, med flere ulike innstillinger for pelslengde. Klipper henne 3 mm på kroppen og 6mm på hale og ører. Når hun skal klippes tar jeg frem en slikkematte med leverpostei som hun koser seg med mens jeg klipper. Gjør dette ca. 5 minutter om dagen, så det tar en stund før hun er helt nedklippet, men hun slipper det stresset hos frisøren i hvert fall, og hun rekker ikke å bli lei ettersom det er såpass korte økter.
    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...