Gå til innhold
Hundesonen.no

"hets" i valpetråder..


tulip
 Share

Recommended Posts

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fordet om jeg aldri ville kjøpt meg en bulldog og støtta den avlen, betyr ikke det at jeg ikke kan synes at Peggy er en skjønn og gøyal skrue, og skriver det i tråden hennes. Fordet om jeg kanskje ikk

Vi har sett gang på gang at sonen er full av dyktige, engasjerte og utrolig hjelpsomme folk; som stiller opp for hverandre og villig byr på råd og rettledning. Hvorfor skal man skyve alt dette til sid

Jøss, du har en litt annen definisjon av hets enn meg. Hets for meg er ondsinnet og utholdende, gjerne usaklig med tanke på at det gjerne er personlig. Hets har jeg sett her inne ytterst få ganger. A

Jeg forstod ikke startinnlegget helt, men tolket det på en måte at det har skjedd hets i en tråd her inne. 0m det først ble oppdaget nå, så sier jeg velkommen :twitch:

Det står: "Dere som har sett dette skje flere ganger må da kunne komme med konkrete eksempler i denne tråden?"

Har du det?

Edit: Det er altså da snakk om hets i tråder i underforumet "Min hund" eller hvor man får/venter valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står: "Dere som har sett dette skje flere ganger må da kunne komme med konkrete eksempler i denne tråden?"

Har du det?

Edit: Det er altså da snakk om hets i tråder i underforumet "Min hund" eller hvor man får/venter valp.

Vet ikke hva min hund er, men er vel en kategori her inne? Er ikke kommet der ennå, men det meste av hets skjer vel i debattkjelleren? Alle forum har jo en form for hets, det blir alltid noe personangrep i en debatt (oftest i de muntlige), skriftlige kan også ende opp med hets eller angrep. Hets er jo et stort tema, men hets er å hetse for noe, ikke et direkte personangrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange som hverken gidder eller orker å sitte der og notere seg ting som navn og tråder og sitte der og huske hvor man leste ditt og datt i en evighet etterpå. Man noterer seg bare i bakhodet at det er en trend, og inntrykket øker for hver gang man ser det, og så går man videre.

Jeg kan ikke sverge på at det er i nettopp eller spesielt underforumet "Min Hund" jeg har sett det, men jeg har sett det på sonen - mange ganger. Selv kjenner jeg faktisk at jeg etterhvert nesten blir irritert når jeg ser folk kaster seg rundt og spør hvem oppdretter er og hvem foreldre-dyrene er, for man har jo lært seg hvorfor folk spør etterhvert. Spørsmålet stilles sånn "passe uskyldig", sånn at man etterpå kan grave og snoke videre i hundemiljøet, på Dogweb, Google og overalt. Kanskje googles det opp noe sladder eller dritt, og det beste er jo å finne navn og personer og bosted. Det er snoking, rett og slett.

Det er nok å gi stikkord i en tråd om en hund, så setter bøtteballetten i gang med å snoke opp hvem det er snakk om. Helt sykt hvor nysgjerrige hundefolk kan være.

Eller er det en sånn jentegreie...? Sladder og baksnakking, tisk-hvisk.

Jaja. Nå får jeg vel så ørene flagrer her.... ! :whistle:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange som hverken gidder eller orker å sitte der og notere seg ting som navn og tråder og sitte der og huske hvor man leste ditt og datt i en evighet etterpå. Man noterer seg bare i bakhodet at det er en trend, og inntrykket øker for hver gang man ser det, og så går man videre.

Så du ser at det foregår hetsing, men bryr deg ikke nok til å bite deg merke i hvor det skjer?

Så du ser at det foregår hetsing, og bryr deg ikke nok til å sende en rapport på det?

Så du ser at det foregår hetsing, men bryr deg ikke om det ikke skjer med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I overskriften var det skrevet "hets" i gåseøyne. Føler derfor at det har en litt annen mening enn regelrett hets (som i mobbing) - det ville jeg sannsynligvis rapportert, ja.

Det finnes mange finurlige måter å "hetse" folk på - ordene er pakket inn og mer eller mindre godt/dårlig skjult i fiffige formuleringer. Det er disse som er vanskelige å rapportere.

Og nei, jeg gidder sjelden å henge meg opp i ting jeg leser her over lengre tid. Det er et forum på nett. Det jeg leste i forrige uke, var i forrige uke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I overskriften var det skrevet "hets" i gåseøyne. Føler derfor at det har en litt annen mening enn regelrett hets (som i mobbing) - det ville jeg sannsynligvis rapportert, ja.

Det finnes mange finurlige måter å "hetse" folk på - ordene er pakket inn og mer eller mindre godt/dårlig skjult i fiffige formuleringer. Det er disse som er vanskelige å rapportere.

Og nei, jeg gidder sjelden å henge meg opp i ting jeg leser her over lengre tid. Det er et forum på nett. Det jeg leste i forrige uke, var i forrige uke.

Når du opplever noe som negativt, så er det naturlig å rapportere, ikke å gå videre... Hvorfor skal det være vanskelig, en rapport er alltid en subjektiv oppfatning, og straffer aldri den som rapporterer. Skal en negativ ting stoppes, må jo det rapporteres, iom at folk har forskjellige grenser for hva som er negativt, sant? Om ingen av de som ser det negative sier noe, vil de som gjør det negative fortsette i samme stilen, de får jo aldri høre at det er noe galt.

Og du sier du ikke gidder å henge deg opp i ting, men noe må du jo ha hengt deg opp i siden du finner en trend her inne du ikke liker? Da må du jo kunne sette fingeren på det, slik at det kan gjøres noe med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange som hverken gidder eller orker å sitte der og notere seg ting som navn og tråder og sitte der og huske hvor man leste ditt og datt i en evighet etterpå. Man noterer seg bare i bakhodet at det er en trend, og inntrykket øker for hver gang man ser det, og så går man videre.

Jeg kan ikke sverge på at det er i nettopp eller spesielt underforumet "Min Hund" jeg har sett det, men jeg har sett det på sonen - mange ganger. Selv kjenner jeg faktisk at jeg etterhvert nesten blir irritert når jeg ser folk kaster seg rundt og spør hvem oppdretter er og hvem foreldre-dyrene er, for man har jo lært seg hvorfor folk spør etterhvert. Spørsmålet stilles sånn "passe uskyldig", sånn at man etterpå kan grave og snoke videre i hundemiljøet, på Dogweb, Google og overalt. Kanskje googles det opp noe sladder eller dritt, og det beste er jo å finne navn og personer og bosted. Det er snoking, rett og slett.

Det er nok å gi stikkord i en tråd om en hund, så setter bøtteballetten i gang med å snoke opp hvem det er snakk om. Helt sykt hvor nysgjerrige hundefolk kan være.

Eller er det en sånn jentegreie...? Sladder og baksnakking, tisk-hvisk.

Jaja. Nå får jeg vel så ørene flagrer her.... !

Signerer denne!

Gidder heller ikke lete opp konkrete eksempler for å bevise hva jeg også har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt?! Er du en slags selvutnevnt forum-politi, Tulip? Du snakker jo som om du tror du er den som bestemmer her.

Jeg gidder ikke diskutere dette mer.

Du har dessverre ikke diskutert noe du, bare slengt med leppa... Og tydeligvis ikke lest hele tråden heller, for da hadde du sett at jeg slett ikke er noe forumpoliti, men at jeg prøver å finne ut om det ER en trend med hetsing i enkelte type tråder, om det ER så ofte som enkelte påstår, og om det ER så negativt som enkelte skal ha det til å være.

For uten konkrete eksempler blir det bare synsing og skjeggmumling, noen med mer ømme og såre tær enn andre, og lite konstruktivt kommer ut av det. Og når de som ser slik hetsing (iom at folk har forskjellig definisjon på det) ikke gjør noe, sier noe eller husker noe, eksisterer det da? Er det et problem? Kan det fikses? Bør det fikses?

Tenk litt på ordtaket Den som tier samtykker

EDIT:

Gidder heller ikke lete opp konkrete eksempler for å bevise hva jeg også har sett.

Du gidder ikke finne eksempler på noe som liksom gjør forumet dårlig (i dine øyne).. okidoki...

Gidder du å komme med konstruktive løsninger på et problem som muligens ikke eksisterer?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så rart å spørre hvor hunden er fra, hvem foreldrene er osv. hvis det ikke allerede er oppgitt i tråden. Er det en rase man er litt inn i, og interessert i, så er det jo bare naturlig å spørre om slikt? Lager noen en tråd om en dalmatiner i "min hund" delen, og ikke skriver oppdretter og stamtavlenavn er det iallefall det første jeg ville spurt om, uten å ha noen skumle hensikter med det, det er bare fordi jeg er genuint opptatt av alt som har med rasen å gjøre, og liker å orientere meg.

Hvis folk ikke tåler at man spør om slikt får de bare la vær med å lage slike tråder og... slike spørsmål må man nesten forvente å få på et forum fullt av hundenerder...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sett gang på gang at sonen er full av dyktige, engasjerte og utrolig hjelpsomme folk; som stiller opp for hverandre og villig byr på råd og rettledning. Hvorfor skal man skyve alt dette til side og bare sette opp søte hjertesmileys når det er snakk om et mulig dårlig hundekjøp? Noe som tross alt er hakket mer alvorlig og mindre reversibelt enn å fóre bikkja si på Pedigree?

Helt ærlig syns jeg det er litt skummelt å skulle fortelle hele sonen om en evt ny valp. Jeg investerer mye tid, følelser og energi på å finne rase, linjer, oppdretter og kombinasjon, og så skal noen fortelle meg at min utvalgte øyestein gir dårlige odds? Jeg vil vite det, selv om det er vondt å få høre. Jeg innser at det sannsynligvis er mennesker her inne med opplysninger, erfaring og kjennskap til linjer/oppdretter etc som jeg ikke har, og at deres informasjon kan gjøre at jeg må revurdere mitt valg. Kanskje noen kommer med kritikk på ting jeg allerede er klar over, men har nedprioritert pga andre kvaliteter ved valpen/kullen/etc - slik at jeg blir stilt til forsvar for mine valg. Ingen av delene er særlig kult. Det kan føles ganske sårende. Man kan oppfatte det som hets, der man sitter, vonbroten og lei. Men det er jaggu verdt det, de neste 10-15 årene tatt i betraktning.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for man har jo lært seg hvorfor folk spør etterhvert. Spørsmålet stilles sånn "passe uskyldig", sånn at man etterpå kan grave og snoke videre i hundemiljøet, på Dogweb, Google og overalt. Kanskje googles det opp noe sladder eller dritt, og det beste er jo å finne navn og personer og bosted. Det er snoking, rett og slett.

Det er nok å gi stikkord i en tråd om en hund, så setter bøtteballetten i gang med å snoke opp hvem det er snakk om. Helt sykt hvor nysgjerrige hundefolk kan være.

Eller er det en sånn jentegreie...? Sladder og baksnakking, tisk-hvisk.

Alt kan snus til noe negativt, og noen er flinkere enn andre til å gjøre det.

Akkurat her mener jeg at du har valgt å snu et enkelt spørsmål om til noe veldig negativt, samt generaliserer stygt.

Javisst finnes det mennesker som er slik som du skisserer, men man vet da samtidig at "sånne mennsker" er det litt synd på, sant? Jeg synes det går greit å heve meg over sånne, og hva slike mennesker sitter å mener er meg revnende likegyldig - heldigvis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dessverre ikke diskutert noe du, bare slengt med leppa... Og tydeligvis ikke lest hele tråden heller, for da hadde du sett at jeg slett ikke er noe forumpoliti, men at jeg prøver å finne ut om det ER en trend med hetsing i enkelte type tråder, om det ER så ofte som enkelte påstår, og om det ER så negativt som enkelte skal ha det til å være.

For uten konkrete eksempler blir det bare synsing og skjeggmumling, noen med mer ømme og såre tær enn andre, og lite konstruktivt kommer ut av det. Og når de som ser slik hetsing (iom at folk har forskjellig definisjon på det) ikke gjør noe, sier noe eller husker noe, eksisterer det da? Er det et problem? Kan det fikses? Bør det fikses?

Tenk litt på ordtaket Den som tier samtykker

EDIT:

Du gidder ikke finne eksempler på noe som liksom gjør forumet dårlig (i dine øyne).. okidoki...

Gidder du å komme med konstruktive løsninger på et problem som muligens ikke eksisterer?

Ja, jeg kommenterer det i de tråder det skjer i når JEG ser det.

Hvorfor leter du bare ikke litt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor leter du bare ikke litt selv?

Så du har ikke lest hele tråden.... Se mitt svar under, og les det innlegget du qoutet en gang til.

Uten spesifikke eksempler man kan "analysere" og bli enige om, er det bare såre tær og skjeggmumling, siden folk har forskjellige toleransegrenser. Men med eksempler kan man bryte ting ned, og bli enige om at sånn og sånn må man tåle/er for mye/er hets. For vi bør finne et felles syn på hva som er "rett" og "galt" ikke sant?

Og om du har kommentert hets i tråder, så burde det iallefall ikke være vanskelig å komme med eksempler man kan jobbe med. Men neida (og dette må du gjerne kalle usaklig, barnslig og hetsing for min del) det er sååå mye lettere å bare surmule, klage på at andre gjør ting så feil og så galt, og at det er så ille det som skjer her og der, men som man ikke gidder å huske, rapportere eller bry seg mere med.

Personlig synes jeg ikke det har vært hets i noen tråder jeg, men at det har gått hett for seg, joda, det har jeg sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...