Gå til innhold
Hundesonen.no

"hets" i valpetråder..


tulip
 Share

Recommended Posts

Kopiert fra en annen tråd, da dette er noe jeg virkelig lurer på. Dere som har sett dette skje flere ganger må da kunne komme med konkrete eksempler i denne tråden?

det som er et godt valg for deg, trenger ikke være et godt valg for henne, og vica versa.

sett før at folk vært utsatt for tilsynelatende uskyldig spørsmål om kennel og navn på foreldredyr, kort tid etter er det hett rundt ørene på kjøper/eier. Er alltid like trist det da...

Det er godt å høre at det ikke var den intensjonen du hadde, jeg fikk nok bare de samme følelsene som julnil. Det har desverre vært flere "min hund" tråder som er blitt utsatt for slikt prat fordi noen er uenige om noe det mennesket velger. Og slikt er ekkelt syns jeg.

Hvilke min hund tråder har blitt ødelagt slik? Jeg husker endel labradoodletråder som har uttartet seg, men ikke vanlige presentasjonstråder av egen hund.

At det har blitt ganske hett i tråder ang avl/oppdrett, det er sant, og helt riktig også, i mine øyne. Om man ikke har argumentene klare for å forsvare sitt valg til ukjente mennesker, så har man ikke et godt nok grunnlag for å avle. For det er vel totalt ukjente folk som skal kjøpe valpene som ev kommer? Man baserer seg vel ikke å selge kun til venner og bekjente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fordet om jeg aldri ville kjøpt meg en bulldog og støtta den avlen, betyr ikke det at jeg ikke kan synes at Peggy er en skjønn og gøyal skrue, og skriver det i tråden hennes. Fordet om jeg kanskje ikk

Vi har sett gang på gang at sonen er full av dyktige, engasjerte og utrolig hjelpsomme folk; som stiller opp for hverandre og villig byr på råd og rettledning. Hvorfor skal man skyve alt dette til sid

Jøss, du har en litt annen definisjon av hets enn meg. Hets for meg er ondsinnet og utholdende, gjerne usaklig med tanke på at det gjerne er personlig. Hets har jeg sett her inne ytterst få ganger. A

Jeg husker at det blei rydda ganske kraftig i tråden til ei tispe for ei tid tilbake da det blei annonsert at hun skulle ha valper. Dette var altså ikke valpetråden til det planlagte kullet. Jeg synes det er helt greit med kritiske spørsmål og diskusjoner, men at en presentasjonstråd/hundetråd skal bli nærmest sjikanert av "motstandere", er litt drøyt. Men jeg ville ikke reagert på samme måte hadde disse innsigelsene kommet i kull-tråden, da det i mine øyne ville vært relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker den Sandy, og jeg må innrømme at jeg ikke husker om det var en min hund tråd, eller en avlstråd. Men det var vel TS som selv tok opp det ang avl, var det ikke? Det rette hadde kanskje vært å ta det opp i en annen tråd, om det var en min hund tråd.

Andre eksempler? Iom at dette skjer til "stadighet" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker den Sandy, og jeg må innrømme at jeg ikke husker om det var en min hund tråd, eller en avlstråd. Men det var vel TS som selv tok opp det ang avl, var det ikke?

Det var i tispa sin tråd at det blei annonsert at hun skulle parres. Det morsomme var at dette skjedde en helg både eier og jeg tilfeldigvis var opptatte, så ingen av oss har sett hva som egentlig blei skrevet i tråden, vi bare fikk med oss at noe hadde skjedd. :)

Det blei forøvrig laga en egen diskusjonstråd om avl på akkurat den rasen i etterkant av tumultene. Utover det eksemplet kan i alle fall ikke jeg komme noe annet enn ditt nevnte doodle-eksempel, og det at vi er ganske flinke til å påpeke "idiotien" i blandingsavl. :P Kanskje dette bare er et eksempel på såre tær på vegne av andre? *Vente i spenning på om SFX eller 2ne kommer med en drøss av sitater for å påvise noe annet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at i enkelte tråder skal det bare komme: Ååååå så søt, så koselig at dere vil ha valper på den søte hunden, så heldig den valpen fra Romania er som får komme til dere etc, mens det i andre tråder er lov med små "wake up calls", kritiske spørsmål, spørsmål som fordrer at TS virkelig har satt seg inn i egen avgjørelse og kan stå for sine valg etc? Jeg har kanskje misforstått temaet for denne tråden, men hets er da noe ganske annet enn å utfordre folks intelligens bittelitt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at i enkelte tråder skal det bare komme: Ååååå så søt, så koselig at dere vil ha valper på den søte hunden, så heldig den valpen fra Romania er, som får komme til dere etc, mens det i andre tråder er lov med små "wake up calls", kritiske spørsmål, spørsmål som fordrer at TS virkelig har satt seg inn i egen avgjørelse og kan stå for sine valg etc? Jeg har kanskje misforstått temaet for denne tråden, men hets er da noe ganske annet enn å utfordre folks intelligens bittelitt.

Nei, ikke vet jeg, mitt sp var om det virkelig er så ofte det kommer hets i min hund tråder som enkelte påstår. Hva som er hets eller kritiske spørsmål får hver enkelt bedømme selv. Personlig synes jeg ikke det har vært hets i noen tråder jeg, men at det har gått hett for seg, joda, det har jeg sett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det så mye lettere å "utfordre folks intelligens" hvis man ikke kjenner dem / de ikke har en viss status på forumet :)

Nåh, er ikke Caroline "godt kjent" på forumet (også for endel privat) og har en "viss staus" ?

Svj husker, så har du plassert meg i båsen "den harde kjerne/indre krets/viss status" og jeg har da fått min andel kritiske spørsmål? Jeg har vel diskutert så busta fyker med mange fra alle slags "statuser" her inne. Det kommer garantert flere i framtia også, men jeg har null problemer med å forsvare mine standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker tråden til Peggy ble slik pga hun var en bulldog.

Jeg personlig syns ihvertfall det er ubehagelig. Jeg syns den tråden bare skal være skryt og kos hvor man viser frem hunden sin. Ofte blander sonen seg veldig mye inn i andre folk sine saker, og i det underforumet syns jeg folk skal la være. Men det er da min mening.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet, hvis man kjenner dem så kan det hende man har stilt spørsmålene allerede utenfor forumet ;)

Så det er unnskyldning for å være "falsk" hyggelig online? Hvorfor ikke stå for sine meninger også online?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Oi, så skjønte jeg egentlig at jeg misforstod tråden litt. Vi leter etter eksempler, og skulle kanskje ikke komme med meninger... Jaja... lar det stå hvis noen har noe å si om det :P

Når man presenterer hunden for all offentlighet på et nettforum som er åpent for tilbakemeldinger så har man tatt det valget selv, og da synes jeg man må regne med spørsmål om f.eks hvorfor man ville ha den rasen/blandinger, hvorfor akkurat DET kullet, hvorfor akkurat det navnet osv. Jeg synes ihvertfall det er morsomt med litt spørmål og kommentarer utover "ååååå så søt".

Direkte hets som f.eks å skrive at det er et dårlig valg/behandling etc synes jeg er dumt å skrive i tråden. Da kan man heller sende en PM. Samtidig synes jeg ikke alle diskusjoner alltid skal tas på generelt grunnlag. Det er noen temaer som diskuteres titt og ofte her inne som f.eks bur, blandingshunder, avl ift helse, utstilling eller egenskaper. Jeg synes det blir feil å legge alt dette helt vekk og late som ingen ting hvis noen faktisk velger en valp som representerer det jeg/vi synes er veldig, veldig feil!

For å ta et ekstremt eksempel: Hvis en f.eks presenterer valpen sin og sier at den har man kjøpt for å se på at den løper rundt i et bur døgnet rundt, så synes jeg man kan komme med noen kommentarer eller spørmål rundt den måten å ha hundehold på.

Da må det være lov å stille kritiske spørsmål også, MEN man bør godta svaret (selv om man ikke nødvendigvis er enig, så vet man ihvertfall hvorfor) og ikke drive vidre hets. Det er hver enkelt valpekjøper sitt valg.

(kanskje litt dumt valg av eksempel forresten, siden det egentlig ikke har noe med selve valpekjøpet å gjøre)

Endret av borderen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker tråden til Peggy ble slik pga hun var en bulldog.

Jeg personlig syns ihvertfall det er ubehagelig. Jeg syns den tråden bare skal være skryt og kos hvor man viser frem hunden sin. Ofte blander sonen seg veldig mye inn i andre folk sine saker, og i det underforumet syns jeg folk skal la være. Men det er da min mening.

Ok, da er vi oppe i +5, og for å fortsette OT, så er vår alles kjære Sopp også godt kjent med en viss status på forumet ;)

Flere eksempler Marie??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man presenterer hunden for all offentlighet på et nettforum som er åpent for tilbakemeldinger så har man tatt det valget selv, og da synes jeg man må regne med spørsmål om f.eks hvorfor man ville ha den rasen/blandinger, hvorfor akkurat DET kullet, hvorfor akkurat det navnet osv. Jeg synes ihvertfall det er morsomt med litt spørmål og kommentarer utover "ååååå så søt".

Direkte hets som f.eks å skrive at det er et dårlig valg/behandling etc synes jeg er dumt å skrive i tråden. Da kan man heller sende en PM. Samtidig synes jeg ikke alle diskusjoner alltid skal tas på generelt grunnlag. Det er noen temaer som diskuteres titt og ofte her inne som f.eks bur, blandingshunder, avl ift helse, utstilling eller egenskaper. Jeg synes det blir feil å legge alt dette helt vekk og late som ingen ting hvis noen faktisk velger en valp som representerer det jeg/vi synes er veldig, veldig feil!

For å ta et ekstremt eksempel: Hvis en f.eks presenterer valpen sin og sier at den har man kjøpt for å se på at den løper rundt i et bur døgnet rundt, så synes jeg man kan komme med noen kommentarer eller spørmål rundt den måten å ha hundehold på.

Da må det være lov å stille kritiske spørsmål også, MEN man bør godta svaret (selv om man ikke nødvendigvis er enig, så vet man ihvertfall hvorfor) og ikke drive vidre hets. Det er hver enkelt valpekjøper sitt valg.

(kanskje litt dumt valg av eksempel forresten, siden det egentlig ikke har noe med selve valpekjøpet å gjøre)

Jeg er veldig enig med deg i dette. Dog ser jeg at det er generelt vanskelig for mange nettdebattanter å akseptere "motforestillinger", negative tilbakemeldinger i alle slags tråder, om det er typisk for Sonen eller et generelt forum-"problem" vet jeg ikke, men her inne ser jeg ihvertfall gang på gang at det legges ut "spørsmål" (som kanskje bare er ment som utsagn man vil ha bekreftelse på?), hvor det er generelt lite slingringsmonn mtp hvilke svar man kan tillate seg.

Som sagt, jeg mener at som man roper i skogen får man svar - og det kan tilføyes at hvilket svar man får avhenger av hvilken skog man roper i ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er unnskyldning for å være "falsk" hyggelig online? Hvorfor ikke stå for sine meninger også online?

Falsk hyggelig? Det kan ikke være at man har stilt spørsmålene sine og fått svar man synes er gode nok da? Jeg skjønner ikke helt hva du mener nå tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er vi oppe i +5, og for å fortsette OT, så er vår alles kjære Sopp også godt kjent med en viss status på forumet ;)

Flere eksempler Marie??

Jeg har sagt at det desverre har skjedd i flere tråder, jeg syns nå du har fått flere eksempler. Jeg sa aldri om hvor mange. Jeg syns ikke antallet skal ha noe å si, jeg ville uansett syntes at det var ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker tråden til Peggy ble slik pga hun var en bulldog.

Jeg personlig syns ihvertfall det er ubehagelig. Jeg syns den tråden bare skal være skryt og kos hvor man viser frem hunden sin. Ofte blander sonen seg veldig mye inn i andre folk sine saker, og i det underforumet syns jeg folk skal la være. Men det er da min mening.

Er det ikke fryktelig dobbeltmoralsk å diskutere helse og hundevelferd i en tråd, for så å snu seg og skryte av en hund som åpenbart faller innunder den kategorien man nettopp diskuterte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...