Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg skal omplassere hunden min - HJELP!


LadyBird86
 Share

Recommended Posts

Det er med tungt hjerte og mange tårer felt at jeg har tatt valget om å omplassere min kjære unghund Kiwi. Grunnet endringer i livet mitt som har ført til mindre tid med hunden, ønsker jeg at hun skal få et bedre tilrettelagt hjem med mer trening, utfordringer og sosialisering. Jeg kjøpte hunden med min daværende samboer som det ble slutt med like før jul, og jeg har måttet krype til korset og innrømmet at jeg ikke klarer å ha Kiwi alene. Jeg må si nei til ekstra jobb pga av henne, (jobber turnus) har ikke tid til å trimme henne tilfredstillende nok, og jeg går rundt med konstant dårlig samvittighet. Dette er en ekstremt ugunstig situasjon både for meg og hunden. Jeg ser at dette er det eneste riktige og mest ansvarlige å gjøre.

Hvordan skal jeg finne noen? Føler at det er så mange useriøse omplasseringssentre etc. på nett. FINN.no er et ikke-tema.

Utdrag fra min "omplasseringstekst": Det er meget viktig for meg at jeg finner de rette menneskene som kan ta seg av min hjerteskatt, og at jeg kan være trygg og sikker på at Kiwi får det veldig godt. Jeg leter etter snille, omgjengelige hundefolk som er generelt glad i dyr. Jeg ønsker at du/dere skal ha en brennende interesse for hund som hobby, og at dere er erfarne hundeeiere. Kanskje har dere en snill, omgjengelig hund (tispe) fra før og ønsker deres andre hund. Jeg leter etter noen som vet hva de går til ifht at dere vet at dere har nok tid, interesse og mulighet for å eie og elske Kiwi, slik at det ikke blir en overraskelse at hun krever mye. Jeg ser etter mennesker som er glade i å gå på tur, gjerne i fjell, skog og mark, og som tar med hunden(e) sine på variert underlag. Friluftslivmennesker er et stort pluss. Utrolig bra om dere er glade i å gå på ski og ta med hunden på skitur da det er noe av det morsomste Kiwi vet om! Barn er greit, men jeg ønsker ikke en familie med barn under 3 år da jeg er redd for at det fort blir lite tid til hunden av erfaring. Fint om dere har god plass, bor litt landlig til slik at hun kan være mye ute, kanskje har dere en hundegård eller løpestring dere kan sette opp til henne utendørs. Er dere en familie som bor landlig til i en enebolig med boltreplass hadde det vært perfekt for meg og Kiwi! :)

Det er viktig for meg med god kontakt med de som skal overta Kiwi.. Slik at jeg kan komme på besøk og passe Kiwi noen ganger dersom de trenger hjelp en helt etc...

Har noen erfaringer med omplassering ? Hvordan skal jeg nå gå fram? Jeg k legge ut resten av teksten min om Kiwi dersom noen er interessert i å se hvordan jeg har skrevet om henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Takk for gode ord! Hva synes dere om min "Finn.no-tekst" nå, da? : Av personlige grunner har jeg blitt nødt til å finne nye eiere til min kjære unghund. Kiwi er en krysning av Golden retriever og

Jeg personlig tror at jeg hadde droppet denne hunden (om jeg var på jakt etter omplasseringshund) pga. det du skriver om at du vil komme på besøk og holde kontakt. Jeg er interessert i en ny hund, ikk

Du skal: -Skrive basisen om hunden, kort og presist. -Være helt klar på hva du vil styre unna (typ. småbarnsfamilier) -Kreve første kontakt pr. mail, og mailer uten fullt navn, adresse og telef

Ja, finn er et veldig godt annonsested å bruke, fordi det er så MANGE som er innom der daglig. Det når ut til utrolig mange. Ikke bare useriøse folk. Brukte selv finn da jeg måtte gi fra meg den forrige huskyen min, og fikk mange svar, før jeg luket ut de som var uaktuelle, og fant de som passet henne perfekt. Samtidig så kan jo du velge ut hvem du synes høres ok ut. Skriv at du KUN vil ha seriøse hendvendelser osv, og luk ut folk som ikke duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min omplasseringstekst...

KIWI - DEN BESTE <3

Det er med tungt hjerte og mange tårer felt at jeg har tatt valget om å omplassere min kjære unghund Kiwi. Grunnet endringer i livet mitt som har ført til mindre tid med hunden, ønsker jeg at hun skal få et bedre tilrettelagt hjem med mer trening, utfordringer og sosialisering. Jeg kjøpte hunden med min daværende samboer som det ble slutt med like før jul, og jeg har måttet krype til korset og innrømmet at jeg ikke klarer å ha Kiwi alene. Jeg må si nei til ekstra jobb pga av henne, (jobber turnus) har ikke tid til å trimme henne tilfredstillende nok, og jeg går rundt med konstant dårlig samvittighet. Dette er en ekstremt ugunstig situasjon både for meg og hunden. Jeg ser at dette er det eneste riktige og mest ansvarlige å gjøre.

Kiwi er en krysning av ren Golden Retriever og ren svart Labrador. Kiwi er 11 mnd. Av alle i kullet var hun den eneste som ble "black and tan" - svart med gule/brune flekker, de andre valpene var helt gule. Pga denne herlige annerledesheten og hennes lekenhet og gemytt, valgte jeg Kiwi. Jeg kjøpte Kiwi fra en oppdretter i Ørje da Kiwi var fem mnd gammel. Hun hadde frem til da stått mye i hundegård sammen med sine søsken som også ble solgt sent. Jeg betalte 7000 kroner for Kiwi og velger å ta 1000 kroner for henne.

Kriterier for ny eier: Det er meget viktig for meg at jeg finner de rette menneskene som kan ta seg av min hjerteskatt, og at jeg kan være trygg og sikker på at Kiwi får det veldig godt. Jeg leter etter snille, omgjengelige hundefolk som er generelt glad i dyr. Jeg ønsker at du/dere skal ha en brennende interesse for hund som hobby, og at dere er erfarne hundeeiere. Kanskje har dere en snill, omgjengelig hund (tispe) fra før og ønsker deres andre hund. Jeg leter etter noen som vet hva de går til ifht at dere vet at dere har nok tid, interesse og mulighet for å eie og elske Kiwi, slik at det ikke blir en overraskelse at hun krever mye. Jeg ser etter mennesker som er glade i å gå på tur, gjerne i fjell, skog og mark, og som tar med hunden(e) sine på variert underlag. Friluftslivmennesker er et stort pluss. Utrolig bra om dere er glade i å gå på ski og ta med hunden på skitur da det er noe av det morsomste Kiwi vet om! Barn er greit, men jeg ønsker ikke en familie med barn under 3 år da jeg er redd for at det fort blir lite tid til hunden av erfaring. Fint om dere har god plass, bor litt landlig til slik at hun kan være mye ute, kanskje har dere en hundegård eller løpestring dere kan sette opp til henne utendørs. Er dere en familie som bor landlig til i en enebolig med boltreplass hadde det vært perfekt for meg og Kiwi! :)

Det er viktig for meg med god kommunikasjon med den som overtar Kiwi. Jeg ønsker å kunne komme på besøk av og til, og at jeg blir den dere spør først dersom dere trenger hundevakt en dag eller helg etc. Jeg vil ha muligheten til å se hvordan det går, hun er jo bebisn min! :)

Helse: Har hatt ørebetennelse som gått 100 % bort etter to antibiotikakurer. Har hatt omgangssyken en gang med oppkast et helt døgn minus diarè. Kiwi fikk sin første løpertid slutten av mars 2012, blødde mye en uke. Hun blir ikke affisert av å ha på seg truse, hun legger ikke merke til den og det fungerer utrolig godt når hun har løpertid! Ta den av på natt og når hun skal luftes... Er ellers frisk. Ingen problemer med å få sjekke ører, tenner og øyne, og dersom man bruker god tid mens Kiwi er slapp og har sovet, er hun enkel å klippe neglene på.

Kiwi er chippet i nakken. Har et grønt skilt på halsbåndet sitt med ID-koden sin. Hun har fått alle vaksiner og ormekur. Må ha årskontroll hos veterinær!

Ernæring: Kiwi har fra dag en hos meg spist av fòret "Labb". Hun har likt dette veldig godt, og pelsen er skinnende fin og sunn. Hun har avføring to-tre ganger i døgnet, noe som kan være noe mye for henne, men alt i alt er jeg meget fornøyd med Labb. Labb er også et av de billigste fòret på markedet. Labb er å få kjøpt på Felleskjøpet. Kiwi har tilgang til vann hele dagen, på natta står hun i bur uten tilgang til vann. Hun prøvde et annet fòr da hun ble passet av noen, ble da dårlig i magen - obs dette ved bytting av mat. Jeg ser at Kiwi har potensiale til å legge på seg fort, hun må ikke få noe slags menneskemat, ingen rester etc. Hun trenger kun Labb fòr, et lite glass på morgenen, et lite glass på kvelden. Jeg lar maten stå litt i bløt før jeg gir den til henne. Hun har aldri smakt annen mat av meg.

Fysisk aktivitet: Kiwi trenger mye trim! Av rase er hun ekstremt glad i å løpe fritt, og jeg har ofte Kiwi ute uten bånd. Hun elsker å "spurte" rundt på store områder, leke med ball og pinner og det morsomste i verden er dersom jeg leker sammen med henne. Hun trenger minimum en lang luftetur om dagen, gjerne med fri løping. Ellers lufter jeg henne etter måltid og rett før jeg går og legger meg. Jeg har hatt løpestring der jeg bor, og Kiwi står fint i løpestring 1-3 timer alene, men jeg bruker alltid å ha et øye med henne flere ganger i timen for å passe på at ingen hunder/unger kommer bort og lar henne aldri stå ute når jeg ikke er hjemme. Hun aktiviserer seg fint alene ute i løpestring, bruker å leke med baller/trestubber/pinner etc. Jeg har aldri hatt Kiwi ute i hundegård, men ser ikke for meg at det hadde vært noe problem. Kiwi elsker å bade! Hun hopper ut i elver og vann, og på sommeren er det ypperlig å trene/leke med Kiwi i vann! Hun er rolig og glad i dusjen, det er ingen problem å vaske henne. Hun er ikke trent til å løpe ved sykkel, men hun er kjapp til å lære så det vil ikke være et problem med springer. Innendørs sover Kiwi store deler av dagen. Når hun er våken er hun nysgjerrig, leken og aktiviserer seg mye selv med lekene sine, hundebein etc. Ettersom jeg har vært alene med hunden er hun nok noe bortskjemt med leik, kos og aktivisering fra meg. Jeg sitter/ligger ofte på gulvet og koser MYE med Kiwi, leker og herjer. Dette er noe vi begge to har satt pris på. Kiwi ligger alene i buret sitt fra klokken 07.30 til ca 12.00 når jeg er på jobb. Fra klokken 12.00 til 14.00 har hun hatt en hundevakt som er sammen med henne og lufter ho, så er hun igjen alene til klokken 16.00. Hun kan ligge alene i buret sitt rundt 4-5 timer uten problem, etter det begynner hun å bli rastløs å klynke/bjeffe.

Sosialisering og gemytt; Kiwi er som sagt en blanding av golden og lab, raser som er kjente for sin omgjengelighet, ydmykhet og rolige, snille gemytt. Glad i alle, logrer, vil ha kos, gir kos.. Kiwi er underdanig andre hunder og mennesker, legger seg fort på rygg til fremmede for å få seg en kos på magen. Møter hun aggressive, hunder trekker hun seg kjapt unna. Dersom den andre hunden viser tegn til å være som henne; leken, glad, logrende og snill, er det i gang: Kiwi kan leke med slike hunder i timesvis og det er det absolutt morsomste som finnes! Kiwi har hatt veldig mye omgang med andre hunder av alle forskjellige typer og er vant med både fremmede hunder og sine firbeinte venner.. Kiwi har ikke vokst opp med unger og jeg merker at hun er veldig nysgjerrig på disse små vesenene. Hun kan bli noe voldsom og hoppe opp på barn, vil veldig gjerne leke! Hun er bare glad og vil bare slikke ungene i ansiktet, men dette kan jo bli for mye for noen små, og hun kan jo med sin størrelse velte noen over ende. Så dersom det er barn i bildet, må nok Kiwi trenes noe mer på akkurat det å være rolig blandt barn.. Kiwi er nysgjerrig/skeptisk/murrer og bjeffer på ting hun ikke skjønner hva er; folk på rulleski, båter på land, store containere etc. Da har jeg alltid tatt henne med bort til det det gjelder og hun roer seg fort. Kiwi er utrolig snill. Logrer hele dagen og gjør alt i verden for å please eieren sin. Styrter etter katter, er da "umulig" å stoppe! :P

Lydighet: Kiwi kan kommandoene: "Sitt, ligg, kom, huset" (da går hun inn i buret sitt) "bamse" (sitter på rumpa med forlabbene i været) og "værsjågod". Hun må alltid sitte og vente til jeg sier "værsjågod" før hun får spise maten sin. Det samme gjelder når vi skal ut av døren. Kiwi må sitte helt i ro, jeg kan åpne døra, kle på meg og slikt, hun må vente til å gå ut av døra til jeg sier "værsjegod!". Dette kan hun veldig godt. Kiwi er dårlig på innkalling, kommer litt når hun har tenkt det selv - dette må trenes mer på! Har trent en del på kommandoen "BLI", noe hun begynner å skjønne litt i det små, men det er også en ting som er viktig at blir trent mer på. Kommandoen "slipp" når hun skal gi meg noe hun har i munnen, går hun som regel med på.. Triks: Dersom man stiller seg med beina litt fra hverandre og klapper to ganger på låret, går hun gjennom beina; slalom mens man går forover. Kiwi er ekstremt lærevillig! Hun kan trenes til det absolutt meste, og dersom dere ønsker å ha henne med på konkurranser/agility etc er dette noe hun hadde elsket! Hun tar ting utrolig fort, trenger ikke å gjenta mange ganger før hun skjønner hva man vil. Men hun jobber kun med godbiter... Først når hun har lært seg kommandoen 100 %, kan man slutte å gi henne godbiter. Jeg gir henne aldri godbiter på sitt, ligg etc, men alltid på kommandoen "kom" og "bli" da dette trenes på noe. TIPS: Hundefòret "Frolic" er å få kjøpt i de fleste dagligvarebutikker og koster 50 kr for en stor pose. Jeg deler opp biten i fire deler og bruker som godbit - varer i månedsvis! Andre belønninger enn godbiter er tennsiball! Det er det morsomste som finnes :)

Diverse: Kiwi kan bli bilsyk, men nå de siste par tre mnd har det gått greit. Tok henne med på en tre timers togtur til påske, kastet opp rett før vi var fremme. Kan kaste opp i bil, men som sagt så ser det ut til å ha rettet seg mye. Kan gjerne trenes på å ligge i bur i bilen da hun ikke liker dette! (Trene på det uten at man skal kjøre noen plass, feks..) Hun er stille i bilen. Kiwi sover alltid konsekvent i buret på natt. Da kan hun gjerne sove fra klokken halv ti på kvelden til ni-ti på morgenen. Trenger ikke å luftes med en gang, hun sier fint i fra når hun skal ut ved å hoppe opp og ned, stirre på meg og lage merkelige lyder.. Jeg har hatt med Kiwi på fly uten problem, ligger i bur i lasterom. Hun er meget sosial og liker aller best å være sammen med folk, helst i fang og så nært og kjært som mulig! - Men jeg har aldri hatt problemer med separasjonsangst eller lignende, hun er stille når jeg er borte (kilde: de som bor i andre etasje hos meg). Kiwi lager generelt lite lyd, men bjeffer dersom hun hører "fare" (biler som kommer i oppkjørselen, noen som snekrer etc..). Ellers lager hun LITE lyd.

Kiwi er verdens beste hund, det finnes ikke snillere, morsommere og bedre hund enn henne. Hun er hengiven, ydmyk, lettlært, stille og snill. Det er veldig lett å bli forferdelig knyttet og glad i henne, og hun var min beste venn så lenge det varte. Det gjør veldig vondt å måtte gi fra meg min lille skatt, derfor er det svært viktig for meg at jeg kan ha iallfall sporadisk kontakt med henne i livet hennes videre.

Jeg savner henne allerede.

Utstyr til salgs:

- Et stort jernbur hun kan ha til hun blir voksen, dette er sammenleggbart og lett å bære.

- bilbur med skrått tak, perfekt til bagasjerom.

- Skisele til hund, sele til menneske med stor rumpetaske. Strekkbånd. Veldig bra utstyr til skiturer - det går utrolig bra å ha med Kiwi på skiturer!

- Matskål og vannskål

- Hundeleker

- Pledd x 3

- "Vanlig" sele

- Kort, vanlig hundebånd

- Langt bånd i boks (8 meter)

- Løpestring

- Regntrekk

- Truse til løpetid

- Hundeshampo

- Øredråper/olje som er veldig kjekt å ha

- Potesalve til harde vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.Dyrenett.no fant jeg minTheo. Dit går man ikke for å titte bare for å se, og så ender man opp med en hund, men for at man vet sikkert at man vil ha en hund.

Hadde lagt den ut på finn også, for man sorterer fint ut de som er uaktuelle. Det gjorde jeg lett da jeg måtte omplassere katten min.

Håper du finner ett supert hjem til Kiwi :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ikke annonsere hunden på finn?

Jeg veit ikke, har vel ikke noe godt svar på det.. men i min lille "drøm" dukker det opp noen jeg kjenner som kan ta henne, FINN.no oppleves så skummelt, så fremmed. Men jeg ser jo at det er teit å tenke slik... Jeg fant jo Kiwi min på FINN ...... ;) Så blir vel så jeg prøver meg på Finn da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men har du tenkt å prøve og presse inn ALL den teksten der i en stakkars Finn annonse? Folk detter av lasset lenge før de er halvveis! Det er altfor mye tekst. Skriv kortfattet og greit, og si klart i fra hva slags type eiere du er ute etter. Be dem sende deg email i første omgang for mer info, og SÅ kan du sende dem hele den avhandlingen du hadde skrevet ovenfor på email istedet.

Aner ikke om Finn.no en gang tillater at en annonse tar så ekstremt mye plass...?

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men har du tenkt å prøve og presse inn ALL den teksten der i en stakkars Finn annonse? Folk detter av lasset lenge før de er halvveis! Det er altfor mye tekst. Skriv kortfattet og greit, og si klart i fra hva slags type eiere du er ute etter. Be dem sende deg email i første omgang for mer info, og SÅ kan du sende dem hele den avhandlingen du hadde skrevet ovenfor på email istedet.

Aner ikke om Finn.no en gang tillater at en annonse tar så ekstremt mye plass...?

Hehe, neida, har absolutt ikke tenkt å bruke all den teksten der :) Det blir informasjonstekst nr 2 for den jeg blir interessert i til å treffe Kiwi.. Det blir vel å prøve FINN.no nå ja... og den Dyrenett.no så også veldig fin ut... jeg får prøve... skummelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdens flotteste Monti er en finn-hund ;) Det jeg tenker er at jada, du finner nok mange useriøse der. Men de kan du jo bare sortere ut? Tenk om drømmepersonen til Kiwi sjekker finn.no jevnlig i søken etter sin nye bestevenn og treningskompis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig tror at jeg hadde droppet denne hunden (om jeg var på jakt etter omplasseringshund) pga. det du skriver om at du vil komme på besøk og holde kontakt. Jeg er interessert i en ny hund, ikke i ett nytt beskjentskap. Nå kan det jo hende man får en god kontakt og at besøk bare er hyggelig, men jeg ønsker ikke å forplikte meg til sporadisk "overvåking" iallefall. Men det går jo an å prøve seg, jeg skjønner jo at du synes dette er vanskelig. Men det er også vanskelig å få i pose og sekk. At du tilbyr deg å passe henne er derimot et pluss da, det kan du jo skrive.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om at jeg ønsker kontakt og å få treffe Kiwi utover, da? Er det et OK krav...? Jeg vil ikke miste henne HELT... :cry: det kan jo være en win win situasjon det da, at jeg kan passe henne når de trenger barnevakt en og annen gangen..

Du kan ønske det ene og det andre, men ikke kreve noe. Når du gir bort hunden så gir du den bort 100%. Du kan heller ikke kreve å få den tilbake igjen dersom ny eier skal kvitte seg med den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det kan bli tøft. Vil jo kunne se om henne litt, iallfall i starten.. bare for å hilse på å se om det går bra.. trenger ikke starte et bekjentskap eller holde kontakten i evigheter.. men kanskje en mail av og til iallfall? Bare en liten oppdatering hvordan de første ukene gikk etc. man kan ikke skrive en kontrakt da? :P På at dersom hunden skal gies bort igjen så er det til meg.. uff, jeg er helt uttav meg for dette, synes det er kjempetøft, trist og veldig veldig vanskelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor selger du øredråpene, matskålene, tispetrusa og båndene hennes? :wacko: Greit nok med slikt som bilbur og lignende, men utstyret som hunden har i bruk? Jeg personlig synes det er merkelig når jeg ser du har utstyrslisten til hunden til salgs, når fokuset så absolutt burde være på å få hunden omplassert til et godt hundehjem.. og ikke selge brukt hundeutstyr.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn.no er fint det - men skriv utfyllende (men ikke 5 sider) og be om utfyllende svar tilbake!

Jeg omplasserte en hund etter min hannhund der for kort tid siden, og jeg fikk flotte svar fra mange mennesker som virket helt supre ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor selger du med øredråpene, matskålene og båndene hennes? :wacko: Greit nok med slikt som bilbur og lignende, men utstyret som hunden har i bruk? Jeg personlig synes det signaliserer noe merkelig når jeg ser du har utstyrslisten til hunden til salgs når fokuset så absolutt burde være på å få hunden omplassert til et godt hundehjem og ikke selge brukt hundeutstyr.

Ja, den salgslisten kan jeg bare fjerne. Helt enig.. Dette blir vel en type "informasjonsmail nr. 2" når jeg tenker meg om.. har bare prøvd å være så detaljert som mulig. Det å selge utstyret kan jo komme senere, de kan jo forsåvidt egentlig bare få meste av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om at jeg ønsker kontakt og å få treffe Kiwi utover, da? Er det et OK krav...? Jeg vil ikke miste henne HELT... :cry: det kan jo være en win win situasjon det da, at jeg kan passe henne når de trenger barnevakt en og annen gangen..

Min understrekning.

Hva er det du egentlig vil da? :)

Har du egentlig gått runden med deg selv helt ferdig? Er du helt sikker på at du vil gi henne bort/selge henne? Da må du bare basere deg på at du mister henne 100% for all framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn.no er fint det - men skriv utfyllende (men ikke 5 sider) og be om utfyllende svar tilbake!

Jeg omplasserte en hund etter min hannhund der for kort tid siden, og jeg fikk flotte svar fra mange mennesker som virket helt supre ;)

ok. kanskje det ikke blir så skummelt etter at jeg har kommet i gang og snakket litt med forskjellige folk som leter etter hund. jeg er nok bare skeptisk fordi alt inni meg roper "ikke gi bort Kiwi" og det gjør så voooondt :( og det er så himla viktig at jeg finner de rette personene. men som sagt, jeg kjøpte selv Kiwi på Finn.no ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min omplasseringstekst...

KIWI - DEN BESTE <3

Det er med tungt hjerte og mange tårer felt at jeg har tatt valget om å omplassere min kjære unghund Kiwi. Grunnet endringer i livet mitt som har ført til mindre tid med hunden, ønsker jeg at hun skal få et bedre tilrettelagt hjem med mer trening, utfordringer og sosialisering. Jeg kjøpte hunden med min daværende samboer som det ble slutt med like før jul, og jeg har måttet krype til korset og innrømmet at jeg ikke klarer å ha Kiwi alene. Jeg må si nei til ekstra jobb pga av henne, (jobber turnus) har ikke tid til å trimme henne tilfredstillende nok, og jeg går rundt med konstant dårlig samvittighet. Dette er en ekstremt ugunstig situasjon både for meg og hunden. Jeg ser at dette er det eneste riktige og mest ansvarlige å gjøre.

Kiwi er en krysning av ren Golden Retriever og ren svart Labrador. Kiwi er 11 mnd. Av alle i kullet var hun den eneste som ble "black and tan" - svart med gule/brune flekker, de andre valpene var helt gule. Pga denne herlige annerledesheten og hennes lekenhet og gemytt, valgte jeg Kiwi. Jeg kjøpte Kiwi fra en oppdretter i Ørje da Kiwi var fem mnd gammel. Hun hadde frem til da stått mye i hundegård sammen med sine søsken som også ble solgt sent. Jeg betalte 7000 kroner for Kiwi og velger å ta 1000 kroner for henne.

Kriterier for ny eier: Det er meget viktig for meg at jeg finner de rette menneskene som kan ta seg av min hjerteskatt, og at jeg kan være trygg og sikker på at Kiwi får det veldig godt. Jeg leter etter snille, omgjengelige hundefolk som er generelt glad i dyr. Jeg ønsker at du/dere skal ha en brennende interesse for hund som hobby, og at dere er erfarne hundeeiere. Kanskje har dere en snill, omgjengelig hund (tispe) fra før og ønsker deres andre hund. Jeg leter etter noen som vet hva de går til ifht at dere vet at dere har nok tid, interesse og mulighet for å eie og elske Kiwi, slik at det ikke blir en overraskelse at hun krever mye. Jeg ser etter mennesker som er glade i å gå på tur, gjerne i fjell, skog og mark, og som tar med hunden(e) sine på variert underlag. Friluftslivmennesker er et stort pluss. Utrolig bra om dere er glade i å gå på ski og ta med hunden på skitur da det er noe av det morsomste Kiwi vet om! Barn er greit, men jeg ønsker ikke en familie med barn under 3 år da jeg er redd for at det fort blir lite tid til hunden av erfaring. Fint om dere har god plass, bor litt landlig til slik at hun kan være mye ute, kanskje har dere en hundegård eller løpestring dere kan sette opp til henne utendørs. Er dere en familie som bor landlig til i en enebolig med boltreplass hadde det vært perfekt for meg og Kiwi! :)

Det er viktig for meg med god kommunikasjon med den som overtar Kiwi. Jeg ønsker å kunne komme på besøk av og til, og at jeg blir den dere spør først dersom dere trenger hundevakt en dag eller helg etc. Jeg vil ha muligheten til å se hvordan det går, hun er jo bebisn min! :)

Helse: Har hatt ørebetennelse som gått 100 % bort etter to antibiotikakurer. Har hatt omgangssyken en gang med oppkast et helt døgn minus diarè. Kiwi fikk sin første løpertid slutten av mars 2012, blødde mye en uke. Hun blir ikke affisert av å ha på seg truse, hun legger ikke merke til den og det fungerer utrolig godt når hun har løpertid! Ta den av på natt og når hun skal luftes... Er ellers frisk. Ingen problemer med å få sjekke ører, tenner og øyne, og dersom man bruker god tid mens Kiwi er slapp og har sovet, er hun enkel å klippe neglene på.

Kiwi er chippet i nakken. Har et grønt skilt på halsbåndet sitt med ID-koden sin. Hun har fått alle vaksiner og ormekur. Må ha årskontroll hos veterinær!

Ernæring: Kiwi har fra dag en hos meg spist av fòret "Labb". Hun har likt dette veldig godt, og pelsen er skinnende fin og sunn. Hun har avføring to-tre ganger i døgnet, noe som kan være noe mye for henne, men alt i alt er jeg meget fornøyd med Labb. Labb er også et av de billigste fòret på markedet. Labb er å få kjøpt på Felleskjøpet. Kiwi har tilgang til vann hele dagen, på natta står hun i bur uten tilgang til vann. Hun prøvde et annet fòr da hun ble passet av noen, ble da dårlig i magen - obs dette ved bytting av mat. Jeg ser at Kiwi har potensiale til å legge på seg fort, hun må ikke få noe slags menneskemat, ingen rester etc. Hun trenger kun Labb fòr, et lite glass på morgenen, et lite glass på kvelden. Jeg lar maten stå litt i bløt før jeg gir den til henne. Hun har aldri smakt annen mat av meg.

Fysisk aktivitet: Kiwi trenger mye trim! Av rase er hun ekstremt glad i å løpe fritt, og jeg har ofte Kiwi ute uten bånd. Hun elsker å "spurte" rundt på store områder, leke med ball og pinner og det morsomste i verden er dersom jeg leker sammen med henne. Hun trenger minimum en lang luftetur om dagen, gjerne med fri løping. Ellers lufter jeg henne etter måltid og rett før jeg går og legger meg. Jeg har hatt løpestring der jeg bor, og Kiwi står fint i løpestring 1-3 timer alene, men jeg bruker alltid å ha et øye med henne flere ganger i timen for å passe på at ingen hunder/unger kommer bort og lar henne aldri stå ute når jeg ikke er hjemme. Hun aktiviserer seg fint alene ute i løpestring, bruker å leke med baller/trestubber/pinner etc. Jeg har aldri hatt Kiwi ute i hundegård, men ser ikke for meg at det hadde vært noe problem. Kiwi elsker å bade! Hun hopper ut i elver og vann, og på sommeren er det ypperlig å trene/leke med Kiwi i vann! Hun er rolig og glad i dusjen, det er ingen problem å vaske henne. Hun er ikke trent til å løpe ved sykkel, men hun er kjapp til å lære så det vil ikke være et problem med springer. Innendørs sover Kiwi store deler av dagen. Når hun er våken er hun nysgjerrig, leken og aktiviserer seg mye selv med lekene sine, hundebein etc. Ettersom jeg har vært alene med hunden er hun nok noe bortskjemt med leik, kos og aktivisering fra meg. Jeg sitter/ligger ofte på gulvet og koser MYE med Kiwi, leker og herjer. Dette er noe vi begge to har satt pris på. Kiwi ligger alene i buret sitt fra klokken 07.30 til ca 12.00 når jeg er på jobb. Fra klokken 12.00 til 14.00 har hun hatt en hundevakt som er sammen med henne og lufter ho, så er hun igjen alene til klokken 16.00. Hun kan ligge alene i buret sitt rundt 4-5 timer uten problem, etter det begynner hun å bli rastløs å klynke/bjeffe.

Sosialisering og gemytt; Kiwi er som sagt en blanding av golden og lab, raser som er kjente for sin omgjengelighet, ydmykhet og rolige, snille gemytt. Glad i alle, logrer, vil ha kos, gir kos.. Kiwi er underdanig andre hunder og mennesker, legger seg fort på rygg til fremmede for å få seg en kos på magen. Møter hun aggressive, hunder trekker hun seg kjapt unna. Dersom den andre hunden viser tegn til å være som henne; leken, glad, logrende og snill, er det i gang: Kiwi kan leke med slike hunder i timesvis og det er det absolutt morsomste som finnes! Kiwi har hatt veldig mye omgang med andre hunder av alle forskjellige typer og er vant med både fremmede hunder og sine firbeinte venner.. Kiwi har ikke vokst opp med unger og jeg merker at hun er veldig nysgjerrig på disse små vesenene. Hun kan bli noe voldsom og hoppe opp på barn, vil veldig gjerne leke! Hun er bare glad og vil bare slikke ungene i ansiktet, men dette kan jo bli for mye for noen små, og hun kan jo med sin størrelse velte noen over ende. Så dersom det er barn i bildet, må nok Kiwi trenes noe mer på akkurat det å være rolig blandt barn.. Kiwi er nysgjerrig/skeptisk/murrer og bjeffer på ting hun ikke skjønner hva er; folk på rulleski, båter på land, store containere etc. Da har jeg alltid tatt henne med bort til det det gjelder og hun roer seg fort. Kiwi er utrolig snill. Logrer hele dagen og gjør alt i verden for å please eieren sin. Styrter etter katter, er da "umulig" å stoppe! :P

Lydighet: Kiwi kan kommandoene: "Sitt, ligg, kom, huset" (da går hun inn i buret sitt) "bamse" (sitter på rumpa med forlabbene i været) og "værsjågod". Hun må alltid sitte og vente til jeg sier "værsjågod" før hun får spise maten sin. Det samme gjelder når vi skal ut av døren. Kiwi må sitte helt i ro, jeg kan åpne døra, kle på meg og slikt, hun må vente til å gå ut av døra til jeg sier "værsjegod!". Dette kan hun veldig godt. Kiwi er dårlig på innkalling, kommer litt når hun har tenkt det selv - dette må trenes mer på! Har trent en del på kommandoen "BLI", noe hun begynner å skjønne litt i det små, men det er også en ting som er viktig at blir trent mer på. Kommandoen "slipp" når hun skal gi meg noe hun har i munnen, går hun som regel med på.. Triks: Dersom man stiller seg med beina litt fra hverandre og klapper to ganger på låret, går hun gjennom beina; slalom mens man går forover. Kiwi er ekstremt lærevillig! Hun kan trenes til det absolutt meste, og dersom dere ønsker å ha henne med på konkurranser/agility etc er dette noe hun hadde elsket! Hun tar ting utrolig fort, trenger ikke å gjenta mange ganger før hun skjønner hva man vil. Men hun jobber kun med godbiter... Først når hun har lært seg kommandoen 100 %, kan man slutte å gi henne godbiter. Jeg gir henne aldri godbiter på sitt, ligg etc, men alltid på kommandoen "kom" og "bli" da dette trenes på noe. TIPS: Hundefòret "Frolic" er å få kjøpt i de fleste dagligvarebutikker og koster 50 kr for en stor pose. Jeg deler opp biten i fire deler og bruker som godbit - varer i månedsvis! Andre belønninger enn godbiter er tennsiball! Det er det morsomste som finnes :)

Diverse: Kiwi kan bli bilsyk, men nå de siste par tre mnd har det gått greit. Tok henne med på en tre timers togtur til påske, kastet opp rett før vi var fremme. Kan kaste opp i bil, men som sagt så ser det ut til å ha rettet seg mye. Kan gjerne trenes på å ligge i bur i bilen da hun ikke liker dette! (Trene på det uten at man skal kjøre noen plass, feks..) Hun er stille i bilen. Kiwi sover alltid konsekvent i buret på natt. Da kan hun gjerne sove fra klokken halv ti på kvelden til ni-ti på morgenen. Trenger ikke å luftes med en gang, hun sier fint i fra når hun skal ut ved å hoppe opp og ned, stirre på meg og lage merkelige lyder.. Jeg har hatt med Kiwi på fly uten problem, ligger i bur i lasterom. Hun er meget sosial og liker aller best å være sammen med folk, helst i fang og så nært og kjært som mulig! - Men jeg har aldri hatt problemer med separasjonsangst eller lignende, hun er stille når jeg er borte (kilde: de som bor i andre etasje hos meg). Kiwi lager generelt lite lyd, men bjeffer dersom hun hører "fare" (biler som kommer i oppkjørselen, noen som snekrer etc..). Ellers lager hun LITE lyd.

Kiwi er verdens beste hund, det finnes ikke snillere, morsommere og bedre hund enn henne. Hun er hengiven, ydmyk, lettlært, stille og snill. Det er veldig lett å bli forferdelig knyttet og glad i henne, og hun var min beste venn så lenge det varte. Det gjør veldig vondt å måtte gi fra meg min lille skatt, derfor er det svært viktig for meg at jeg kan ha iallfall sporadisk kontakt med henne i livet hennes videre.

Jeg savner henne allerede.

Kjære vene. Her må du kutte ned mye altså. Du kommer med utrolig mye irrelevant informasjon, som sannsynligvis ikke er veldig interessant for ny eier som tross alt skal lage sitt eget liv med Kiwi.

Helt ærlig? Om jeg var ute etter en omplassingshund - som jeg sannsynligvis vil være om noen år - så hadde jeg skummet teksten og hoppet glatt over denne annonsen. Du framstår, selv om du åpenbart er velmenende (!), som kontrollerende og urealistisk. Når du gir fra deg Kiwi så må du gi fra deg Kiwi. Kontrollen mister du idét du velger å omplassere.

Nei, jeg ville sannsynligvis ikke overtatt en hund hvor tidligere eier krevde å holde kontakten og besøke hunden. Det ser jeg ikke poenget med, og det vil sannsynligvis ikke bli noe lettere for deg emosjonelt å dra ut dette i all overskuelig framtid.

Jeg synes ikke der virker som du er klar for å omplassere Kiwi enda. Om teksten din representerer det du mener er grensen for akseptabelt hundehold så er det ikke rart du føler du ikke mestrer hunden. Jeg tror neppe at alle Norges 400 000 hunder får en brøkdel av det du illustrerer og alikevel tror jeg norsk hundehold generelt gir god velferd og livskvalitet. Kiwi er neppe så spesiell at hun trenger den pakka du ser for deg, så mitt råd vil være å beholde hunden, legg lista lavere for deg selv, senk skuldrene og KOS deg med henne.

Med grunnlag i teksten du har skrevet så lider ikke denne hunden noen nød hos deg, tvert i mot. Jeg tror du kan absolutt anse deg selv som god nok for Kiwi. Hun er attpåtil i en krevende alder nå, og om ikke lenge vil hun lande inn i voksenland, kreve mindre og gi mer.

Gi Kiwi et halvt år til og jeg tror det er en avgjørelse du ikke vil angre på.

Lykke til!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...