Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som spyr gul veske


Pekejeger
 Share

Recommended Posts

Ja som overskriften sier så har jeg enn hund som spyr gul veske . Som i bunn og grunn ligner på Urin det er skum i det og lignende . Dette spyr han opp sammen med litt papir og andre ting .

Jeg har nå tatt flere forhåndsregler så den ikke skal få i seg mer papir . Men lurte på om dette er bare magesyre som følge av brekning eller om det kan være noe mer alvorlig . Hunden er generelt frisk og fin hopper og spretter og leker og ikke slapp eller noe annet uvanlig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min spyr i hvertfall gul veske m/skum hvis det går for lang tid mellom hvert måltid.

Hmm nei tror ikke det er problemet her siden min har mat og vann tilgang 24/7 kanskje det kan komme om han spiser for lite ?

Jeg har nemlig tenkt og begynne med faste måltid fordi han har ike all verdens apetitt om dagen .

Noen forslag til hvor ofte og hvor mye han skal få? . Det er enn engelsk Pointer som veier rundt 25kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm nei tror ikke det er problemet her siden min har mat og vann tilgang 24/7 kanskje det kan komme om han spiser for lite ?

Jeg har nemlig tenkt og begynne med faste måltid fordi han har ike all verdens apetitt om dagen .

Noen forslag til hvor ofte og hvor mye han skal få? . Det er enn engelsk Pointer som veier rundt 25kg

Det pleier å stå på posen hvor mye hunden skal ha pr dag. Det er en liten pekepinn og ingen fasit. Blir hunden litt tynn, gir man mer mat, blir den lubben så gir man litt mindre :)

Hvis ikke hunden spiser noe særlig så kan det være en grunn ja. Ikke alle hunder kan ha fri tilgang og spise nok. Så ville prøvd en periode å gi måltider og sett om hunden spiser mer (uavhengig om det er grunnen til at hunden spyr eller ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å stå på posen hvor mye hunden skal ha pr dag. Det er en liten pekepinn og ingen fasit. Blir hunden litt tynn, gir man mer mat, blir den lubben så gir man litt mindre :)

Hvis ikke hunden spiser noe særlig så kan det være en grunn ja. Ikke alle hunder kan ha fri tilgang og spise nok. Så ville prøvd en periode å gi måltider og sett om hunden spiser mer (uavhengig om det er grunnen til at hunden spyr eller ikke)

Ok min holder vekta igrunn blir verken tynn eller lubben . Mulig Pointern ikke spiser så mye av natur . Men uansett tenkte jeg og gi porsjoner enn periode nå . Det at han spyr tror jeg rett og slett er pga papir spising men gul veske med skum er da altså ikke så uvanlig når oppkast forekommer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så 2 ganger er nokk?

Ja tørrfore har lett for og blir Får tørt så tror han får mer lyst og spise om han får ferskt .

Men det er vell ikke galt om jeg for eksempel gir tørrfor på morgenen 1 liten boks bløttfor på ettmidagen og tør for på kvelden? Ellers så spiser han 1-2 ganger om dagen når maten står fremme og i tilleg til det spiser han som regel andre ting også som midags rester og lignende så at han spiser for lite når 2 måltid skal vre nokk er litt vanskelig og tro .

Men uansett da så skal jeg begynne og gi ham måltider istede for og ha det fremme hele tiden . Men 2 måltider er da altså minimun det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er snart 2 gammel . Om det skjer ofte tjaa kanskje 1 gang i uka eller noe sånt... men som sagt er det enn del papir og lignende som kommer opp han er litt vansklig med akkurat det der .

Finner han papir så sluker han det momentant de fleste situasjoner klarer Jeg og averge det . Med og fysisk ta det ut av munnen hans men man kan jo ikke klare det altid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine spyr om det går for lenge mellom måltid, slik du beskriver.. Og bortsett fra det ville jeg aldrig gitt mat bare 1 gang om dagen, med mindre jeg måtte fordi hunden ikke ville spise mer el. Men 2 synes jeg er passelig, 3 viss vi er i hard aktivitet.

Dette fordi det blir lenge mellom måltid, fordi det blir mye større mengde for i magen på en gang(trur ikke det er bra at lille damen på 23 kg feks får 12-13 dl tørrfor i en jafs..), og fordi kroppen har godt av påfyll av energi/proteiner etter hard trening feks for muskelbygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har tilgang til mat hele døgnet, så hvordan kan det da være sult? Jeg spør dere andre nå, ikke trådstarter.

Kjipt det der med papir ol. Sjekk om det blir borte om du klarer å holde papir ol unna han. Himmel for en oppgave, lykke til! Du får det ryddig da :P Er det lenge siden han fikk ormkur? Om det ikke gir seg med det, så rusle til veterinæren med han. Det kan være så mye mer enn bare sult og papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har tilgang til mat hele døgnet, så hvordan kan det da være sult? Jeg spør dere andre nå, ikke trådstarter.

Fordi den blir mer matlei når det er tilgjengelig hele tia, og spiser ikke nok til å bli mett. Ev går den og småspiser en munnfull hele tia, og da står magesyra i full kok hele tia, og når det da kommer fremmedlegeme som papir får den rett og slett sure oppstøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har tilgang til mat hele døgnet, så hvordan kan det da være sult? Jeg spør dere andre nå, ikke trådstarter.

Kjipt det der med papir ol. Sjekk om det blir borte om du klarer å holde papir ol unna han. Himmel for en oppgave, lykke til! Du får det ryddig da :P Er det lenge siden han fikk ormkur? Om det ikke gir seg med det, så rusle til veterinæren med han. Det kan være så mye mer enn bare sult og papir.

Det trenger jo ikke være sult.. Masse hunder som er matleie eller bare generellt lite interessert i mat, så det er jo alldeles ikke sikkert den spiser mye fordi om den har mat fremme. Mengden trenger jo uansett ikke være problemet, men kanskje den spiser bare morgen også blir det lenge til neste gang den gidder feks.. Mine kan ikke ha mat fremme da slutter de og spise omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi den blir mer matlei når det er tilgjengelig hele tia, og spiser ikke nok til å bli mett. Ev går den og småspiser en munnfull hele tia, og da står magesyra i full kok hele tia, og når det da kommer fremmedlegeme som papir får den rett og slett sure oppstøt.

Psst: At hunden har tilgang på mat hele døgnet betyr ikke at den spiser.. Hilsen hun som har at spisevegrende hund i alt for lang tid. ( :gaah: )

Det trenger jo ikke være sult.. Masse hunder som er matleie eller bare generellt lite interessert i mat, så det er jo alldeles ikke sikkert den spiser mye fordi om den har mat fremme. Mengden trenger jo uansett ikke være problemet, men kanskje den spiser bare morgen også blir det lenge til neste gang den gidder feks.. Mine kan ikke ha mat fremme da slutter de og spise omtrent.

Jada jada, skjønt det nå *ler*

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var katter som skulle ha mat tilgjengelig hele tiden, jeg.

Her i huset bor det tre hunder fast og for tiden bor det fire her. Hvis det hadde stått mat framme, ville retrieveren spist alt, eventuellt passet på det hun ikke orket ved å ligge foran skålen og brummet hver gang en av de andre nærmet seg. Det sier seg selv at det hadde blitt rimelig utrivelig her. Selv lånehunden Mozza brukte ca ett måltid på å skjønne at tørrfôr også er mat og nå slafser hun i seg V&H grøten med tørrfôrkuler i, uten å finsortere ut kulene. Alle får mat samtidig, med et par meter i mellom og ingen andre rører noen sin skål før alle er ferdige. Da tar de en tuslerunde for å sjekke at det virkelig er tomt overalt.

Hvis de får to langturer på en dag, får de to måltider.

Noen mener mine hunder er bortskjemte fordi jeg har valgt å gi dem mat de faktisk liker. Jeg syns det er litt leit hvis jeg går tom for V&H og må gi dem tørt tørrfôr et par dager. Det er ikke skikkelig mat, i mitt hode. Selvfølgelig er det det, men det er da så stusselig. Om en ikke skulle spise opp maten sin, fordeler jeg restene på de andre, eller hiver det. Ulempen med å fôre helt eller delvis rått, er at maten må spises når den serveres, ellers blir den bedervet.

Jeg ville ha servert hunden mat to ganger om dagen og fjernet skålen når hunden gikk bort fra den. Kastet rester, vasket skålen og servert ny mat til neste måltid. Den vil fort lære seg at den må spise når maten serveres, hvis den skal få noe i det hele tatt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Så det er vanlig at hunder kan kaste opp skum/slim bare grunnet lang tid mellom måltidene?

Selv gir jeg kun ett måltid om dagen, men kanskje det er for lite for noen hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er vanlig at hunder kan kaste opp skum/slim bare grunnet lang tid mellom måltidene?

Ja, Asti er veldig sensitiv til det der. Han kaster opp om jeg viker mye fra rutinene. Så de får mat to ganger om dagen. Går han 24 timer mellom måltidene kaster han opp og blir kvalm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var katter som skulle ha mat tilgjengelig hele tiden, jeg.

Ulempen med å fôre helt eller delvis rått, er at maten må spises når den serveres, ellers blir den bedervet.

Den vil fort lære seg at den må spise når maten serveres, hvis den skal få noe i det hele tatt.

Det stemmer, katter bør ha mat tilgjengelig hele tia. Mio har ikke det, siden han går på rått, men han får 4 måltider dagen og innimellom en neve tørrfôr/doku el som ligger i skåla etpar dager.

Om Valpis ikke eter opp hele frokosten (jeg har gitt for mye) så legger jeg bare skåla i kjøleskapet jeg, og gir det til kvelds. Det bederves kun om det står lenge i romtemp ;) Jeg har faktisk glemt å ta inn restene etter frokosten hennes en gang el to, og selv etter en arbeidsdag på gulvet var det langt fra surt/bedervet når jeg så det. Det har blitt satt inn i kjøleskapet det også, og gitt i neste måltid.

Helt enig i siste utsagn!

Så det er vanlig at hunder kan kaste opp skum/slim bare grunnet lang tid mellom måltidene?

Selv gir jeg kun ett måltid om dagen, men kanskje det er for lite for noen hunder.

Ja, det er veldig vanlig. Valpis hadde ikke fått i seg nok mat i et måltid, så hun MÅ ha to. Oabba hadde nok klart seg med ett, men jeg tror hun hadde blitt ganske masete de siste timene før neste måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aro kaster også opp gul veske/skum. Han er i fin form ellers, å Aro får mat 3-4 ganger om dagen... Skal på 1 års kontroll/vaksine/røntgen/øyelysning om 2 uker, så skal høre med veterinær da. Jeg tror Aro kaster opp fordi han er fæl til å spise bla. hår, smuler og masse dritt og lort ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Min har tilgang til tørrfor hele dagen og får så mye v&h han vil til kvelds. Hunder er forskjellige. Jeg var sta og gav faste måltider og fjerna maten om han ikke spiste de to første årene. Han spiste lite. I perioder ingen ting. Han har bodd sammen med en annen hund i opptil en mnd i strekk, men hadde ikke noe mer behov for å spise opp maten sin av den grunn. Han bryr seg katta om at noen andre spiser opp maten hans. Mat betyr ingen verdens ting i hans hode. Bare en nødvendighet. Etter han fikk ha tørrforet fremme hele dagen spiser han mer totalt (men ikke noe oftere, han spiser i snitt to ganger om dagen, men han spiser når han er sulten). Etter han begynte å ha tørrforet fremme hele tida, ble det også mindre spying av gult skum fordi magesekken var tom.

Poenget er at for noen hunder er det det som funker. Jeg er litt redd han kan bli tynn igjen når jeg får en hund til og antagelig ikke kan ha foret stående fremme hele tida, men forhåpentligvis er han blitt voksen nok til at det ikke har så mye å si lenger innen det.

TS sin hund er jo ikke tynn, derfor spiser den antagelig nok. Men hvor ofte spiser den? Selv om han har tørrforet stående fremme, kan det godt hende at han ikke spiser mer enn en gang i døgnet. Kanskje han spiser for skjelden når han styrer det selv? Kanskje det blir bedre om du begynner å gi f.eks. to måltider om dagen?

En annen ting som funker mot den spyinga er å bare gi en liten neve med noe spislig mellom måltidene. Hva spiller egentlig ikke så stor rolle. Når min har begynt å spy sånn har jeg enten håndfora han en neve med tørrfor (bare for å tvinge i han noe), gitt han noen godbiter eller hva som helst bare for å gi han noe mat i magen. Det er ikke mye som skal til. Noen frolic el mellom måltidene. Det sakt, så tror jeg ikke det er skadelig for dem å gå med tom mage og spy opp magesyre så lenge de ikke gjør det veldig ofte (regner med at det sliter på tennene til hunder, akkurat som mennesker), men det kan umulig være noe behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her fungere det ike med mat framme hele tiden.

Har hatt to forskjellige vorsteh og dem har spist litt forskjellig. Nå har jeg en som har vært hobby anorektiker og en som ble levert med sug. så for at de skulle få det de trengte så ble det to måltider for dag så posjonene til den største ikkeble for store. Border Collien da den var hobby anorektiker spiste halvparten av anbefalt dosering. Brukte da et ltt kraftigere for enn adult så hu fikk i seg noe mer næring. Strihårete vorsteh hun spiser bare V&H og hu er vel nå nede på anbefalt dosering spiser to ganger om dagen og har vært ope i litt over en kg. Hadde jeg gitt henne tørrfor i oppveksten hadde hun også der hatt behov for mer enn anbefalt dosering.

Tror jeg ville gått over til å fore morgen og kveld. Da får du en bedre oversikt om hunden får i seg nok. Forer du til faste klokkeslett har flere hunder lett for å si fra selv om at nå er det foringstid. Er hunden for tynn så bruk et litt kraftigere for(Vekta sier ingen ting om den er for tynn) (tispa mi er tyngre enn hanne din og hun er i fint hold)Kraftigere for har mer fett i seg og gjerne smaker mer av den grunn. Blir foret for kraftig har jeg hørt at dem kan få en kløe har aldri oppdaget det på mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden min var seks måneder begynte han å spy gul væske, og han spydde hver morgen i en uke. Da tok vi han med til dyrlegen som ikke kunne finne noe gale med ham. Etter å ha søkt en del på internett fant jeg ut at det kunne være p.g.a. for lang tid mellom måltider. Han fikk tre måltider for dagen på det tidspunktet (får to nå), men det gikk mer enn ti timer mellom kvelds og frokost. Det var for lenge. Når vi ga ham mat litt senere på kvelden og litt tidligere på dagen sluttet han å spy.

Nå når han er eldre tåler han å gå lenger mellom hvert måltid enn han gjorde da, men det har hendt en gang i blant at han har spydd igjen, og da fordi han ikke har spist. Han får perioder hvor han spiser kjempelite (på grunn av løpetid i nabolaget kanskje?) selv om han får normale måltider. De varer som regel nesten en uke, og så spiser han normalt igjen i noen uker etterpå. Har forresten begynt å gi ham mer mat enn det som står angitt på tørrforpakken, både p.g.a. at han spiser lite i perioder og fordi han er ganske tynn. I starten var jeg nervøs for å gi ham for mye mat, for dachsene sin rygg tåler ikke overvekt, men nå i det siste har jeg vært mye mer bekymret for at kan ende opp med å bli veldig tynn. Foreløpig er han tynn, men ikke unormalt tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...