Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine drømmeraser


Bergenslabb
 Share

Recommended Posts

Hvis du skulle kjøpt en ny valp i dag, hvilke raser ville du vurdert? Hvilke raser er øverst på ønskelisten?

Jeg vurderer følgende raser (skal kjøpe hund nummer to i 2013):

- Strihåret dachs: Jeg har en strihåret dachsegutt fra før, og han er verdens herligste. Hadde ikke hatt noe i mot å ha en til. Dachser trives godt sammen, de er små og lett å håndtere, de er kosete og hengiven og fantastiske turkamerater. De lever lenge og har få helseproblemer så lenge de ikke blir overvektige. På den negative siden er de sta og kan finne på å bjeffe mye. Jeg bruker ikke min til jakt, noe som gjerne er dumt for hunden, men vi skal gå blodspor for første gang i påsken, og går masse tur i skogen og koser oss med lek og trening.

- Langhåret dachs: Sies å være de snilleste, roligste og stilleste av dachsene. Går nok godt overens med bustegutten min.

- Japansk Spisshund: Livlige, lydige, lever lenge, få helseproblener, anbefales sterkt av alle som har erfaring med dem (som jeg har snakket med), på størrelse med dachegutten min, krever lite pelsstell. Kan bjeffe en del.

- Bearded Collie: Har inntrykk av at de fleste har godt gemytt, er livlige og lojale, lever lenge, trenger mye aktivisering. I følge wikipedia er hannhundene mindre sta og egenrådig enn tispene, og generelt er det vel en lydig rase. Krever en del pelsstell. Større enn min hund, men det spiller ikke så stor rolle, gjør det?

- Dvergschnauzer: Min barndomsforelskelse. Kan være sta har jeg fått høre, men er også snille, lojale hunder med godt gemytt. Stemmer det at de kan være skeptisk til fremmede? Har ikke lest meg opp på denne rasen. Må vite mer før jeg hadde kjøpt. Barndomsforelskelser kan være sterke.

Det er nok mange flere hunder som kunne passet for meg pluss samboer og hund, men de hundene jeg har skrevet om er også hunder jeg faller for utseendemessig (selv om utseende er langt nede på listen av prioriteringer når jeg skal kjøpe valp). Jeg vil ha en hannhund til, helst ikke den tøffeste i kullet, men heller ikke en som er veldig nervøs. Han må komme overens med min skjønne dachs. Men aller først må dachsen bli voksen. Unghund + valp er nok ikke den beste kombinasjonen.

Hvilke hunderaser ville dere vurdert om dere (rent teoretisk) skulle introdusert en ny hund i familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 161
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Du har god smak

Har drømmerasene mine jeg. Riesenschnauzer. Regner med min neste hund blir det. Basenji Saluki Har jeg de tre så mangler jeg virkelig ikkeno.

Jeg har det veldig enkelt, det blir en ny greyhound, enkelt og greit. Kunne ikke tenke meg en annen rase.

Mine drømmeraser (utenom min faktiske rase som er Riesenschnauzer):

Irsk Ulvehund

Dvergpinscher og Pinscher

Grand Danois

Briard

Flere mastifftyper

Flere av de små artige terrierne

Chihuahua (en brukschihuahua vel og merke! hehe)

Afghansk mynde (den minst sannsynlige rasen jeg kommer til å være den heldige eier av disse i denne listen, for den pelsen blir for upraktisk)

Whippet

Jah, og den listen fortsetter litt til den altså :w00t:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere drømmeraser, det vil si (for meg) raser jeg liker, men som jeg med stor sannsynlighet aldri kommer til å gå til anskaffelse av. Mye fordi de apellerer til meg med utseendet som hovedfokus.

Av drømmerasene mine kan jeg nevne følgende:

- Afghansk mynde - en vakker, flott, elegant, majestetisk hund med en pels å dø for. Jeg elsker pelshunder, så den er bare toppen av kremen utseendemessig. Men litt for lite førerorientert for min smak og litt i overkant mye pelsstell.

- Dobermann - vakker, vakker hund. Men for mye hund for meg, og for mange nervøse individer etter min smak. Skal jeg begynne med bruks noen gang så er det ikke fullstendig usannsynlig at jeg vil snuse på rasen.

- Storpuddel - kommer alltid til å elske utseendet til en velfrisert storpuddel. Men det blir nok aldri en slik i hus her.

- Dalmatiner - rent på grunn av utseendet, egentlig. Fantastisk fascinerende. Men liker det skøyeraktige gemyttet og. Hadde det ikke vært for røytinga...

+ flere jeg ikke kommer på

Raser som jeg ønsker meg og som det er en reell sjanse for at jeg faktisk kommer til å kjøpe er få:

- Portugisisk vannhund - det er MIN rase, liksom. Jeg kommer alltid til å ha et stort hjerte for dem. Drømmen er å importere en portis når jeg er ferdig med studiene. Fineste, godeste dyra i hele verden :wub:

- Papillon - jeg er litt forelsket i rasen altså. Det er ikke helt usannsynlig at det kommer til å bli papillon som maskothund i mitt hus flere ganger :)

Jepp - jeg er litt kjipern. Men skal jeg se realistisk på det så blir det nok med vannhund på meg i flere år fremover. Når Chessea ikke lever lenger er det godt mulig jeg venter noen år med å få meg ny hund igjen, men det vil tiden vise. Etter studiene blir det enten masse, masse jobb eller masse jobb og portis som hobby. Men portis, DET skal det bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basenji er nok den rasen jeg liker best å ha i hus, på tross av tidligere dårlig erfaring.

Grande blir det nok også igjen, men bare en av gangen for å si det slik!

Typen skal ha beagle etterhvert, noe som kan bli interessant! Ellers liker jeg en haug raser, men spørs nok om de kommer i hus noen gang

Podenco Ibicenco

Malle

Belger

Dalmis

Doberman

Azawakh

Sloughi

Greyhound

Ooosv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australsk Kelpie er jo rasen jeg skal ha denne gang :) Så om jeg skulle kjøpt valp akkurat nå hadde det blitt den rasen.

422512_10151356613800072_834435071_23257628_1521450154_n.jpg

Bildet er stjålet fra Jeanette sin facebook profil, bildet er tatt av Ingvild her inne :ahappy:

Min fremtidige drøm er en Basenji

fff.jpg

Bildet er stjelt fra Yodel her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasene på min ønskeliste er:

Labrador (Jaktvariant)

Golden (Jakvariant)

Stor puddel

Vorstehhund korthår (Skal jo kjøre FL med det, så da må jo jeg ha et par..)

Alaskan huskies (Om jeg følger målet med å kjøre FL).

Liker også:

Samojed

Lapphund

Kelpie

osv. haha

Også har jeg lyst på en ny BC en gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde det nok blitt en Airedale Terrier igjen, som er rasen i mitt :heart::wub:

Ellers er jeg glad i mange av de andre terrierrasene også, så kunne nok hatt mange i den gruppen... :P

Liker også:

- Storpuddel

- Dalmatiner

- En eller annen Mastiff :wub:

- Briard

- Norsk lundehund

- Shiba

.... for å navne noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte hovedsakelig på raser dere ville vurdert å kjøpe, ikke raser dere liker generelt. Da blir listen lang hehe... Basert på svarene kan det se ut som om de fleste har en favorittrase (som de har hatt eller har) som de gjerne vil ha flere av eller igjen. Man blir nok som regel veldig forelsket i de hundene man har og dermed forelsket i rasen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her er ikke lista så lang

Nr ting ligger tilrette for det så kommer det en strihåret vorsteh til i heimen. Noen ganger er tanken inne på en kose hund i tilleg har da sett på Norsk Lundehund eller schiperke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer:

Schæfer

Rottweiler

Stabyhoun

Fransk bulldog

Corgi

Akita

Siberian husky

I tilfeldig rekkefølge.... Men får sikkert ikke "lov" til å ha mer enn en hund såå det sååå..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australsk kelpie. (Kanskje ikke noe sjokk med tanke på at jeg henter hjem en om en måneds tid? :P )

Det er faktisk ikke så veldig mange andre raser jeg ville kjøpt til det bruksområdet jeg skal ha kelpien til, men jeg kunne nok også vurdert en god border collie, langhårsbelger, jakt-golden eller jakt-labrador. Kanskje. ;)

Skulle jeg hatt en ren "maskot"-hund, altså en hund jeg ikke ville hatt noen store mål for (sånn som Tinka er nå med andre ord, hehe), ville jeg sannsynligvis endt opp med en lancashire heeler, eller muligens en sporty terrier (PRT eller JRT f.eks., eller kanskje dandie dinmont bare fordi de er klovner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, dersom jeg kunne fått en slik bikkje på omplassering, så hadde jeg tatt denne bare fordi den er så usedvanlig stygg at den bare MÅ få noen hoder til å snu seg. :P

106_mikesmom_10tx.jpg

Det er for øvrig hunden som er med i tv-serien Mike and Molly, han er en Brussels Griffon mix av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt reelt, uten å rote meg bort i raser jeg vet lite om, men synes er spennende og pene, så tror jeg at jeg ville kjøpt en dalmatiner til egentlig. Sannsynligvis ville det blitt en tispe, så da føler jeg at jeg prøver noe annet uansett, har kun hatt hannhunder. Bortsett fra dalmatiner så er det faktisk ingen raser jeg bare MÅ ha akkurat nå (men det der går veldig i bølger hos meg). Kunne godt tenke meg å prøve en liten hund (for da har jeg det jeg vil ha i en stor hund i dalmatineren samtidig), men jeg klarer ikke finne ut hvilken rase det skulle vært. Kanskje ei staffetispe, men så kunne jeg godt tenke meg en rase med større forutsetninger for å gå bra med andre hunder... ellers så er whippet, presa/dogo canario, amerikansk bulldog og boerboel også noen av mine drømmeraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste blir vel en shiba kan jeg tenke meg.

Ellers er raser på "drømmelista" mi: akita, hokkaido og basenji også har jeg litt lyst på en mops engang bare for å føle hvordan det er å ha en hund som følger etter eieren sin. Ja, også en buhund da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min drømmerase er akita. Jeg har drømt om akita siden jeg var 3 år gammel, så en vakker dag kommer det en akita i hus, jeg må bare føle meg klar først :P

En annen rase jeg kunne ha tenkt meg er buhund. Når jeg ventet på at kullet til Lexi (shiba) skulle bli født i fjor, bestemte jeg meg for at hvis ikke det dukket en Lexi til meg i det kullet, skulle jeg få meg en buhund i steden for.

Og ellers må jeg jo si at jeg har jo funnet en rase som passer meg perfekt, og et liv uten shiba hadde blitt veldig rart :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aller største drømmen er en malle, eller korthåret hollender :heart: Men ender vel opp med noe litt "mindre" enn disse rasene til bruks, tipper ACD eller en retriever- jaktlab eller curly :heart: skal jeg ha jaktlab, må det bli en Eine kopi :wub:

skal jeg ha en dalmatiner, som skal få være gårdshund og maskot (når jeg har kjøpt meg småbruk, om x antall år..) :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...