Gå til innhold
Hundesonen.no

Boxer, fortell meg om helse, gemytt og dine erfaringer!


Mirai
 Share

Recommended Posts

Ja, det ble jo ingen bullmastiff på oss, så er litt i tenkeboksen igjen. Vi har fortsatt lyst på rasen, men har jo masse tid til å også vurdere andre raser.

Så slo det meg, boxer er fine hunder. Overfladisk tanke, for jeg kjenner ikke en eneste boxer!

Har inntrykk av at det er noe helseutfordringer, men ikke ekstremt mye? Er det mye samkjønnsaggresjon?

Ellers er mitt overfladiske inntrykk at det er livlige hunder stort sett hele livet, de liker å få brukt seg men kan samtidig være fin familiehund.

Edit: Er det mye vokt i dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja og ja?

Har ingen erfaring med rasen, men som "utenforstående" er mitt generelle inntrykk mye helseproblemer, en del samkjønnsaggresjon, og en del vokt. :P

(men jeg er sikker på at noen lojale raseentusiaster kan opplyse deg om den reelle situasjonen på rasen ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner lite til Boxere, men har i det siste halvåret truffet på en hannhund ganske ofte. Tigret, ca 3 1/2 år. Stor, kraftig, muskuløs, utrolig vakker og for et temperament. :heart: Behagelig overfor folk, rolig overfor små hunder, grei overfor både hanner og tisper. Sunn på alle måter. Herlig sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke stort mye om boxerens helse, men har hørt de skal være ganske så sunne hunder, ikke mange rasetypiske helseproblemer. De er jo ganske fæle til å hoppe mye, så kan tenkes det sliter litt på leddene, men det har jeg ikke peiling på. De er jo ikke veldig tunge hunder, selvom de er store så..

Gemyttet er jeg derimot litt mer kjent med (har en tante som har hatt boxere i alle år), de er utrolig sjarmerende hunder etter min smak! Aktive, nærmere bestemt hyperaktive :P ville ikke anbefalt dem om man har små barn, siden de er så sprettne og livlige, men herlige hunder som alltid er glad for å se folk. Hvis du med vokt mener vaktinnstinkt (regner med du gjør det), så har jeg sett den i en boxer, dette var mot forbipasserende når hunden stod ute, så forekommer nok litt, kan forestille meg at de har noe av det, altså mer enn en "gjennomsnitts hund", mindre enn en "gjennomført vakthund", men dette skal jeg ikke si for sikkert, har bare opplevd vokt i den ene hunden. Til gjengjeld var denne hunden hundre prosent herlig, alltid en eneste stor kosete baby og vilt selskapssjuk :D Opplevde den aldri som aggressiv, så tror den egentlig bare tøffa seg litt for tilfeldig forbipasserende :P

Personlig er jeg veldig sjarmert av disse hundene, og de virker også fine å jobbe med dersom man får fokusert energien deres :) Evig baby, det er det en boxer er <3

Vet ikke om dette hjalp stort, menmen hehe :sweat: Fikk jo sagt det jeg tenker om boxere basert på de jeg har møtt, så får dere ha lykke til med rasevalg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner 4 boxere, alle syke... :( De har mye helseplager dessverre.

3 av dem har et fantastisk gemytt og en som har litt hundeaggresjon.

(Skiller ikke så veldig mellom kjønn, heller på rase og oppførsel fra den andre hunden.)

De er virkelig fantastiske personligheter da. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk og erfaring er desverre ikke 100% positiv. Det er herlige hunder, klovner og som gjerne lyser opp hverdagen din med sin barnslige og energiske personlighet :) Med en boxer er det aldri kjedelig!

Mitt inntrykk er at de sliter til dels mye med samkjønnsagressjon... Og desverre sliter de vell en del på helsesiden også med spondylose, hjertefeil, kne og epilepsi. Samtidig har du desverre noen individer som sliter litt pustmessig pga snuten, men de fleste jeg har møtt har greid seg fint der da og ikke slitt overdrevent mye i varmen :) Men sykdomsstatusen er desverre trist syns jeg. Venninnen min avlivde sin hund nå nylig, tror han var ca 4 år. Hunden hadde spondylose, bilyd på hjertet og nyresvikt... Det er også noe HD å finne på rasen.

Jeg liker rasen i seg selv veldig godt, det er litt min type hund i personlighet og utseende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Havanaislove: fordi? Utseende, helse, gemytt?

Høres ut som det er mer helseplager enn jeg kanskje trodde.

Har ikke mye personlig erfaring med rasen, men er generelt mye helseproblemer, allergier osv, og problematikk med dens utseende i seg selv, Bullen har jo et veldig mye bedre snuteparti f.eks.

Kjenner til flere Boxere som dessverre er måttet bli avlivet veldig unge grunnet helseproblemer, var vel noe med hjertet og kreft såvidt jeg husker, og begge disse slet med div. allergier i tillegg, men som nevnt så kjente jeg ikke disse godt.

Virker som veldig gale hunder om aldri "blir voksne" og er like elleville som godt voksne som ungdhunder/valper er, men det kommer jo selvsagt an på hva man ønsker personlig. :)

Vet ikke hvordan helsen generelt ligger an hos Bullen men har fått inntrykk av at det iallefall står bedre til. De jeg har møtt på av rasen har vært totalt annerledes i oppførsel, rolige og bedagelige, med vennlige øyne og uttrykk.

Møtte på en diger hanne hos veterinæren en gang, ble først litt skeptisk når jeg kom inn med min lille på det svært trange venterommet, men det var absolutt ikke noe problem, han bare satt der rolig og såvidt enset min, og det er generelt inntrykket jeg har fått av de andre Bullmastiffene jeg har møtt på også.

Har bare generelt fått et godt inntrykk av Bullmastiffen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig noen som ikke bare kjenner til men kan rasen hatt det før eller har det svarer deg.

Det er jo helseplager på de som alle andre. Man må jo alltid være forsiktig hvem oppdretter du kjøper av. Alle boxere er ikke syke....

Vet du vil være nøye med undersøkelse av oppdretter og helse til oppdretters hunder og slik. Så trenger ikke si noe mer om det.

Det er jo en rase som er veldig aktiv er med på det meste. De er litt valpete og klumsete. De er en fin familie hund, De elsker jo barn, men der må man jo passe litt på uansett rase.

De blir da en fin hund hvis man oppdrar den, du har jo god erfaring med hund så tror ikke det vil bli noe problem!

Har ikke hørt noe eller opplevd at de er noe spess voktende. De sier kanskje fra når det kommer noen eller slikt

Heller ikke at de er så spessiellt samkjønnsaggresjon. Vokting og samkjønnsaggresjon er ikke noe typisk rasen etter min mening.Men jeg har ikke hatt rasen selv jeg heller.

Men min erfaring med rasen er posetiv. Jeg har møtt mange friske, fine boxer familie hunder.

Igjen håper jeg noen som har eller hatt rasen, har rasen eller mer kjennskap til rasen svarer deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men IW er det de samme helseplagene på boxer i england som i Norge? Jeg har ikke peil men regner med at det finnes noen av rasen der så du slipper å importere eller har du lyst til å importere?

Blir jo baqre nysgjerrig for det er altid spennede å følge med når noeskal velge den eller den rasen og hva dem tenker. Har kjent for få boxere til at jeg kan si noe fornuftig utover det jeg har skrevet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig noen som ikke bare kjenner til men kan rasen hatt det før eller har det svarer deg.

Det er jo helseplager på de som alle andre. Man må jo alltid være forsiktig hvem oppdretter du kjøper av. Alle boxere er ikke syke...

Vet du vil være nøye med undersøkelse av oppdretter og helse til oppdretters hunder og slik. Så trenger ikke si noe mer om det.

Det er jo en rase som er veldig aktiv er med på det meste. De er litt valpete og klumsete. De er en fin familie hund, De elsker jo barn, men der må man jo passe litt på uansett rase.

De blir da en fin hund hvis man oppdrar den, du har jo god erfaring med hund så tror ikke det vil bli noe problem!

Har ikke hørt noe eller opplevd at de er noe spess voktende. De sier kanskje fra når det kommer noen eller slikt

Heller ikke at de er så spessiellt samkjønnsaggresjon. Vokting og samkjønnsaggresjon er ikke noe typisk rasen etter min mening.Men jeg har ikke hatt rasen selv jeg heller.

Men min erfaring med rasen er posetiv. Jeg har møtt mange friske, fine boxer familie hunder.

Igjen håper jeg noen som har eller hatt rasen, har rasen eller mer kjennskap til rasen svarer deg ;)

Beklager, men jeg klarer ikke holde meg. Hva er vitsen med slike innlegg? Du har jo tydeligvis ingen reell erfaring med rasen, etter din mening er ikke vokt og samkjønnsagresjon typisk rasen, men hva baserer du det på? At du har møtt noen fine familiehunder? Nå klarer vel IW helt fint å skille klinten fra hveten her selv, men jeg synes det er så irriterende med synsing og urelevante meninger i slike tråder.

Beklager ot. Jeg tror det er sengetid.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil for ni måneder siden hadde vi boxer. Og ble naturlig nok introdusert for rasemiljøet osv. Har hatt en del erfaring med boxer fra tidligere, men med fare for å utlevere noen, så står jeg over noen grundige karakteristikker her. Men du er hjertlig velkommen til å sende meg en pm, IW :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg klarer ikke holde meg. Hva er vitsen med slike innlegg? Du har jo tydeligvis ingen reell erfaring med rasen, etter din mening er ikke vokt og samkjønnsagresjon typisk rasen, men hva baserer du det på? At du har møtt noen fine familiehunder? Nå klarer vel IW helt fint å skille klinten fra hveten her selv, men jeg synes det er så irriterende med synsing og urelevante meninger i slike tråder.

Beklager ot. Jeg tror det er sengetid.

Hallo jeg svarte da bare etter min erfaring...

Derfor jeg svarte også at håper noen som har rasen eller kjenner til den mer får svart henne så hun får deres erfaring å.

Ikke noe ment til at de andre sin info ikke er riktig. Hvis det var det som var SÅ feil med innlegget mitt.

At hun liksom skulle få innputt fra de som har rasen ikke bare oss som utaler seg fra inntrykk..

Hvorfor får ikke jeg skrive hva min erfaring med rasen er??????????

Jeg skriver tydelig at jeg ikke skjenner rasen inn og ut. at jeg baserer det på mine erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker rasen og har alltid gjort det..

Min erfaring med Boxer ( som begrenser seg til å ha passet naboens boxer i mellom flere år i oppveksten og ha kjent noen godt ) er at de er livlige, barnevennlige, morsomme og energiske hunder.

De har liten konsentrasjon ( bortsett fra den jeg passet), kan bli voldsomt intense, ha samkjønnsaggresjon og helseproblemer.

Helseproblemene sier oppdrettere jeg har snakket med at har blitt mye bedre. Sannhetsgestalten i dette aner jeg ikke da jeg ikke kjenner noen for tiden. Ingen av de jeg kjente ble over 6 år. Hd og eksem på alle 6...

Allikevel er dette en rase jeg selv kunne tenkt meg basert på de jeg har blitt kjent ned. De har en vanvittig personlighet.

Må fortelle om Tinka ( naboens hund), hun var helt utrolig.. Klok, lydig, morsom og snill.

Hver eneste morgen når jeg skulle ta bussen maste hun for å komme ut på verandaen hos naboen og hoppet derfra for å møte meg ( skikkelig bra for hoftene..). Hun ventet sammen med meg til bussen kom og travet etter den et stykke. Når jeg kom hjem satt hun på holdeplassen og ventet. Jeg kødder ikke. Det var ikke så mye mas om løse hunder på den tiden og alle kjente Tinka og visste hun var grei.

Noen ganger stakk hun av hjemmefra og sto ved verandadøren vår og stirret inn til jeg kom ut. Jeg kan fortsatt høre mamma rope opp til rommet mitt at Tinka lurte på om jeg ville ut å leke :lol:

Hun var med å spilte fotball på løkka, og ble tilmed tildelt " lagdrakt". Hun kunne bare stå i mål, for ut på banen hadde hun lett for å gire seg for mye opp og bite de andre barna i klærne dems. Det var galskap egentlig, men hun var så søt at ingen hylte farlig hund..

Men hun holdt seg i mål fikk hun beskjed om det og var en rå keeper..

Favorittleken hennes var å leke gjemsel i skogen med oss barna. Tinka måtte alltid stå :P

Jeg husker hun sloss med en støvertispe en gang, det er vel det eneste negative jeg husker. også var hun en notorisk kattejager.

Jeg er åpen for at hun kan ha vært veldig spesiell og at jeg kan ha vært litt vel rund i kantene når jeg var liten, men pga den hunden er Boxere en av mine absolutte favorittraser. Hun var uhyre smart, tålmodig, lydig og snill, og hun var en klovn. Hun elsket at vi lo av henne.

Jeg husker vi var på et jorde en gang og jeg og en vennine begynte å le av at Tinka hoppet så morsomt for å se over kornene. Da stoppet hun opp, kikket på oss og hoppet enda mer :lol:

Hun fikk høre mange hemmeligheter, og hun satt alltid og lyttet intenst ( og sluttet å pese) hvis jeg sa " hysj, hør!" med en hviskestemme.

Ingen får disse Boxere rundt meg altså. Tilmed resten av familien roper Tinka! når de ser en boxer.

Herlige hunder!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel spesielt mye spondylose hos boxer saa vider jeg husker. Ellers har jeg ikke mye aa tilfloye annet enn at jeg elsker rasen!

Mhm; KristinR her inne sier vel noe sånn som at alle boxere får spondylose før eller siden, selv om de er rtg fri som 2 åringer... Det dukker som regel opp i 4-5 års alderen.

Ang hjertefeil, så plages de både med DCM og AS og tildelsd endokardiose (som faktisk regnes som en typisk hjertefeil miniatyrrasene har/får..) og FVA, som er en særegen boxerfeil. At hunden har en ren EKG som toåring og så dør som 4 åring er slett ikke uvanlig, da hjertet ikke følges opp ofte nok (gjelder ikke bare boxer altså!)

http://www.apexboxers.com/boxerheart.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer er litt opp og ned :P

Var noen som bodde like ved oss en gang som hadde 2 boxere, eieren sa de var aggresive mot andre hannhunder (de hadde 2 han boxere), jeg har aldri hilst på de, men bjeffa noe forferdelig når jeg gikk forbi med min hund som er tispe også gikk jeg med en venn som hadde hannbikkje, vi gikk opp en vei for å vente på at de skulle gå forbi pga eieren av boxerene sa vi måtte flytte oss vekk :P De var nok ikke så godt sosialisert med andre hunder tror jeg :P

Hørte også om en boxer valp i byen som begynte bli hardhent i lek og begynte småsloss i lek...

Jeg og bikkja mi hilste på en boxer valp en gang, det var snill, men den var også veldig liten, men fikk høre den også ble litt aggresiv i lek med andre hunder, dette var også hannhund...

Også fikk den masse eksem på magen osv etterhvert...

Vi møtte også forresten en boxeri går! Hannhund, den var nesten helt hvit, den virket da veldig snill faktisk :)

Bikkjene mine fikk hilse litt på den, tok bilde gjorde jeg også :D

img_3110.jpg

img_3111.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som boxereier, og aktiv i utstilling og bruksmiljøet gjennom mange år, så kommer det aldri mer en boxer inn i vår familie. Dette er ene og alene på grunn av helsen deres.

Ett tips, ta deg en ringerunde til noen seriøse vetrinækontor og hør hva de har å si.

At rasen har samkjønnsproblem, kan være spretten og hoppende er et lite problem, når helsen er det som tar knekken på hundeholdet. Boxeren er også en av de dyreste rasene å forsikre i Norge, noe som burde få noen alarmklokker å ringe.

Bortsett fra alt dette, så må dette være den vakreste, hærligst rasen som finnes i verden, bare synd at skylapper blant de som har forvaltet rasen gjennom mange, nå slår ut i et helsebilde som desverre gjør rasen uaktuelt for min del, ivertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen personlig erfaring med boxere, men jeg har en bok som heter dette: Breed predispositions to Disease in dogs and cats. Det er rett og slett en oppramsing av genetiske, eller antatt genetiske sykdommer i de fleste raser og deres prevalens. Et UK basert verk. Her er så og si alt listet, inkludert enkelte ting som er registrert på en liten familiegruppe.

Boxer har dette som vanlig (det står litt mer rundt det enn jeg lister her):

Cardiovascular conditions

Aortic stenosis

Arrhythomgenic right ventericular cardiomyopathy (Boxer cardiomyopathy)

Atrial septal defect

Dialated cardiomyopathy (3.4% mot 0.65% i renrasede totalt sett og 0.16% i blandinger)

Dermatological conditions

Atopy

Callus dermatitis/pyoderma

Malassezia dermatitis

Muzzle folliculitis/furunculosis

Musculoskeletal conditions

Panosteitis

Perineal hernia

Shoulder osteocondosis

Spondylosis deformans (84% av boxere hadde spondylose i et studie)

Neoplastic conditions

increased riks for 9 krefttyper (andre er også nevnt, men da står det f.eks. increased risk in case series o.l.)

Reproductive conditions

Testicular neoplasia (testikkel cyste/kreft)

Respiratory conditions

Brachycephalic upper airway syndrome

Rasen har totalt litt over 6 sider med sykdommer alt fra det som er vanlig til det som er rare eller ennå mer sjelden, og det er mye. Til sammenligning har f.eks. Bouvier des Flandres ca. 1 side.

Virker jo som rasen har en del å ta tak i... denne boka er ganske skremmende lesning fordi om det "bare" er en liste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som veldig gale hunder om aldri "blir voksne" og er like elleville som godt voksne som ungdhunder/valper er, men det kommer jo selvsagt an på hva man ønsker personlig. :)

Det er da det som er poenget :) De ligner veldig på dalmatineren når det kommer til gemytt og personlighet. Og det du sier ovenfor her er en av grunnene til at jeg liker boxer. De er snille, smågale hunder, veldig energiske og barnslige :) Det er en hund med humor! Så hadde det ikke vært for helsen så kunne jeg glatt gått for en boxer, jeg synes at boxer og dalmatiner er veldig like :)

Jeg har ikke møtt mange bullmastiffer, møtt et par stk. Den ene var rolig og bedagelig og den andre var livlig og energisk :) Hva som stemmer best med rasen aner jeg ikke. Men den rasen har nok også sine helseproblemer, så man må være nøye med oppdretter der også. Men jeg ville valgt bullmastiff over boxer bare pga helsen...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Bestevenninna mi sine foreldre har en boxer. Pondus heter han. Han er et utrolig nydelig vesen, og personligheten hans er konge :D Han er en "pingle" uten like, er snill mot alt av mennesker, men han har dog samkjønnsaggresjon så det holder. Han har også en hjernefeil som gjør at han visst ikke klarer å koble at han tisser, så noen ganger står han og tisser ut ingenting i flere minutter av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...