Gå til innhold
Hundesonen.no

Fjerning av vorter


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Eldste bikkja på snart 10 år har fått en del vorter og utvekster fordelt over hele kroppen. Noen ser ut til å plage han, imens andre "bare er der".

Har allerede vært en runde inn til veterinær for å få fjernet to på snuten og en på øyet, men det virket da som om han ikke helt tålte narkosen.

Nå har en ny vorte ved magen blitt større og blodig, i og med at den klør. I forrige uke ble vi enig med veterinæren om å fjerne denne i morgen, men ser nå at den har blitt litt finere over helga.

Burde jeg avbestille timen og følge med på vorten, eller burde jeg bare tatt den nå som vi har sjansen?

Vil ikke legge hunden i narkose "unødvendig", men om den må fjernes så er det jo egentlig like så greit å gjøre det med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Regner virkelig med at veterinæren ville fortalt det om det hadde vært mulig med lokalbedøvelse? Har tenkt så mye på det, men vil tro de hadde sagt i fra i såfall. Eller er jeg naiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner virkelig med at veterinæren ville fortalt det om det hadde vært mulig med lokalbedøvelse? Har tenkt så mye på det, men vil tro de hadde sagt i fra i såfall. Eller er jeg naiv?

Ja, du er naiv.. Rundt øye og snute kan jeg forstå sedering, men ikke på magen. Jeg har hatt hund som fikk sydd etpar sting og renset opp stygge flenger etter slosskamp med bare lokalbedøvelse jeg, ingen problem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg har ihvertfall alltid stolt på veterinæren, og vil tro man ikke legger en hund i narkose om det fins andre muligheter. Får ihvertfall ringe å spørre om lokalbedøvelse for å være på den sikre siden.

Om veterinæren da mener det kun kan gjøres med narkose, hva gjør jeg da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ihvertfall alltid stolt på veterinæren, og vil tro man ikke legger en hund i narkose om det fins andre muligheter. Får ihvertfall ringe å spørre om lokalbedøvelse for å være på den sikre siden.

Om veterinæren da mener det kun kan gjøres med narkose, hva gjør jeg da ?

Veterinærer gjør mye rart de ikke trenger å gjøre... Noen fordi de ike vet bedre, noen av vane, noen for å tjene mer penger, noen fordi de er feige, noen fordi de har for mye selvtillit. De er bare mennesker som oss andre, og er ikke ufeilbarlige :)

Personlig ville jeg latt vorta være om vet insisterer på narkose på en gammel hund som tydelig tåler det dårlig! Du vil vel ikke at hunden skal dø av narkosen for en vorte? Hadde det vært hudkreft hadde jeg tatt sjansen, men ikke for en vorte nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Du vil vel ikke at hunden skal dø av narkosen for en vorte?

Svaret på spørsmålet sier vel seg selv.. Har heller ikke lyst til at bikkja skal plages av en irritert og blodig vorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på spørsmålet sier vel seg selv.. Har heller ikke lyst til at bikkja skal plages av en irritert og blodig vorte.

Men om vorten er på magen så skal det vel ikke så mye til for å forhindre hunden i å klø på den? Dekk den til med en bandasje, sett potesokk på foten han klør med osv. Lær hunden at belønninga er større ved å la være å klø enn å klø :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bastante uttalelser fra folk som ikke engang har sett hva slags vorter det dreier seg om.. Det har ikke jeg heller, men jeg a n t a r at denne veterinæren ikke bøller rundt, men at de fjernes for en grunn.

MEN når du ser det går framover, og det tross alt ikke er noe alvorlig, så ville jeg absolutt avlyst timen og sett det an litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bastante uttalelser fra folk som ikke engang har sett hva slags vorter det dreier seg om.. Det har ikke jeg heller, men jeg a n t a r at denne veterinæren ikke bøller rundt, men at de fjernes for en grunn.

MEN når du ser det går framover, og det tross alt ikke er noe alvorlig, så ville jeg absolutt avlyst timen og sett det an litt.

En vorte er en vorte. En svulst er en svulst. Om min vet hadde kalt en svulst for vorte, så hadde jeg gitt ham/henne en ørefik!

Eldre hunder får ofte hudfliker og vorter, helt ufarlig det. Og det samme burde fjerningen være. Så om dette er en vorte som kan vente (tom du sier det) så burde ikke det være noe prob å fjerne den med bare lokalbedøvelse heller.

OT, jeg venter spent på svar i den andre tråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullt klar over alt du sier - det jeg reagerer på er at man tar utgangspunkt i at vet`en tar feil når man ikke har sett hunden, vortene eller veterinæren. That`s it. Det kan hende h*n er en snik, og det kan hende h*n har rett, ikkesant?

OT, Venter på svar selv, men er delvis sykemeldt så har ikke tilgang på den infoen jeg savnet før i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullt klar over alt du sier - det jeg reagerer på er at man tar utgangspunkt i at vet`en tar feil når man ikke har sett hunden, vortene eller veterinæren. That`s it. Det kan hende h*n er en snik, og det kan hende h*n har rett, ikkesant?

OT, Venter på svar selv, men er delvis sykemeldt så har ikke tilgang på den infoen jeg savnet før i morgen.

Jeg har vel ikke sagt at vet tar feil? Det jeg har sagt er at om det bare er en vorte, så hadde jeg aldri risikert bikkjas liv med å sedere den, når den to ganger i nær fortid har blitt skikkelig dårlig av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du nyanserte det litt der;-)

Tja.. Det var vel heller et sammendrag av det jeg har sagt hele veien..

Men hvorfor må hunden i narkose? Kan den ikke bare få lokalbedøvelse, og så holder du/dyrepleier den i ro?

Ja, du er naiv.. Rundt øye og snute kan jeg forstå sedering, men ikke på magen. Jeg har hatt hund som fikk sydd etpar sting og renset opp stygge flenger etter slosskamp med bare lokalbedøvelse jeg, ingen problem det.

Veterinærer gjør mye rart de ikke trenger å gjøre... Noen fordi de ike vet bedre, noen av vane, noen for å tjene mer penger, noen fordi de er feige, noen fordi de har for mye selvtillit. De er bare mennesker som oss andre, og er ikke ufeilbarlige :)

Personlig ville jeg latt vorta være om vet insisterer på narkose på en gammel hund som tydelig tåler det dårlig! Du vil vel ikke at hunden skal dø av narkosen for en vorte? Hadde det vært hudkreft hadde jeg tatt sjansen, men ikke for en vorte nei.

Men om vorten er på magen så skal det vel ikke så mye til for å forhindre hunden i å klø på den? Dekk den til med en bandasje, sett potesokk på foten han klør med osv. Lær hunden at belønninga er større ved å la være å klø enn å klø :)

En vorte er en vorte. En svulst er en svulst. Om min vet hadde kalt en svulst for vorte, så hadde jeg gitt ham/henne en ørefik!

Eldre hunder får ofte hudfliker og vorter, helt ufarlig det. Og det samme burde fjerningen være. Så om dette er en vorte som kan vente (tom du sier det) så burde ikke det være noe prob å fjerne den med bare lokalbedøvelse heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant da Yaris etterhvert skal få fjernet en vorte på nesen. Vil tro at narkose blir eneste mulighet på den sprettballen, men lurer litt på hva de faktisk gjør med vorten?

Skjæres den bort?

Vorten hans er ca. 7mm i diameter og vel 5mm høy, når den er på sitt verste. Veterinær mistenkte noe de kalte papiloma.

Hva er pris på sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant da Yaris etterhvert skal få fjernet en vorte på nesen. Vil tro at narkose blir eneste mulighet på den sprettballen, men lurer litt på hva de faktisk gjør med vorten?

Skjæres den bort?

Vorten hans er ca. 7mm i diameter og vel 5mm høy, når den er på sitt verste. Veterinær mistenkte noe de kalte papiloma.

Hva er pris på sånt?

Er det noe slikt? http://vetmedicine.about.com/od/diseasesconditionsfaqs/f/FAQ_histiocytom.htm

Eller slikt? (andre bildet på høyre side) http://www.marvistavet.com/html/body_canine_viral_papillomas.html

Begge deler er typiske unghundsting, og går bort av seg selv, det er helt unødvendig å fjerne de, såsant de ikke er plassert slik at de rives opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hunden min har 2 vorter i nakken, og det er helt vanlig og behøver ikke å fjernes, det mener heller ikke vår vet.

Men så er de ikke til bry for han overhodet heller.

Hadde ikke fjernet alle vortene om det ikke er nødvendig, ta heller de som irriterer hunden og la de andre bli igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe slikt? http://vetmedicine.about.com/od/diseasesconditionsfaqs/f/FAQ_histiocytom.htm

Eller slikt? (andre bildet på høyre side) http://www.marvistavet.com/html/body_canine_viral_papillomas.html

Begge deler er typiske unghundsting, og går bort av seg selv, det er helt unødvendig å fjerne de, såsant de ikke er plassert slik at de rives opp.

Uten å si noe sikkert (skal ta bilde å legge inn her så snart jeg er på pc igjen), så vil jeg si link nr to,men det er da kun en på snuten, den på innsiden av beina er litt mer hengslete om du skjønner.

Personlig ønsker jeg ikke å påføre Yaris noe unødvendig dersom det ikke trengs. Han virker overhodet ikke plaget, og den er ikke vond for ham.

Men veterinæren så på det under mikroskop og sa det kunne ligne på papiloma (mulig hun var dyrepleier, vet ikke om de også gir vaksiner, men hun var ikke min faste). Hun anbefalte å fjerne slike utvekster på ung hund.. Men som jeg sa, jeg er ikke plaget. Og da ser jeg heller an om den forsvinner evt er til plage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det tydelig står i begge linkene, dette er unghundsvirus, helt ufarlig, og går bort av seg selv.

Så JEG ville IKKE hørt på vet, jeg...

Spør iallefall hvorfor den må fjernes, og hva farene er ved å ikke fjerne...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hva er pris på sånt?

Vi betalte rundt 2000,- når vi la han i narkose og fikk fjernet de tre i ansiktet, og når vi tok den siste med lokalbedøvelse betalte vi rundt 800,- :)

Hadde ikke fjernet alle vortene om det ikke er nødvendig, ta heller de som irriterer hunden og la de andre bli igjen.

Samme her. Bikkja har flere vorter, men vi tok kun de som irriterte han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte rundt 2000,- når vi la han i narkose og fikk fjernet de tre i ansiktet, og når vi tok den siste med lokalbedøvelse betalte vi rundt 800,- :)

Takk for svar, fikk ca pris på 1,500 (narkose) så da hørtes det ganske riktig ut, det var da bare snakk om en. Men ser da ihvertfall an om den blir borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Guest Christine

Drar opp denne tråden igjen, jeg..

Er flere vorter bikkja har hatt som vi ikke har fjernet da de ikke har plagd han, men nå har det kommet en ny vorte akkurat der den forrige på snuten var. Den har vært der en stund, men har begynt å klø litt. Så noen som vet om det fins noe forebyggende mot vorter? Noe a'la vortefri for mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...