Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål angående selvangivelsen


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Takk for svar :) Ser nå at studielånet mitt faktisk ER ført opp, men jeg vet jo ikke om de trekker noe av det?

Mitt er også ført opp, men om det har noe betydning vet jeg ikke :icon_confused:

Jeg fikk 7200(og noen kroner men husker ikke nøyaktig) igjen og er storfornøyd med det siden jeg var sikker på at jeg kom til å gå på en smell i år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Ser nå at studielånet mitt faktisk ER ført opp, men jeg vet jo ikke om de trekker noe av det?

Studielånet ditt ER gjeld - det er penger du skylder Statens Lånekasse selv om de enda ikke har begynt å belaste deg for renter og avdrag.

Hvis du i tillegg har formue (f eks egen bil, eller leilighet) blir NETTOformuen din differansen mellom det du skylder lånekassa og det du selv eier (har i formue, som bil eller bankinnskudd). Dette har mao betydning for eventuell formuesskatt som skal betales.

Gjeld og formue beregnes den 31. desember - så hvis du hadde 10 000 i gjeld 15. desember, og innbetalte 7 000 den 30. desember er det 3 000 i gjeld...

(OT; men det er veldig lurt å tenke på at studielån er gjeld, det vil merkes når man engang i fremtiden f eks skal søke om boliglån...).

Inntil 28 % av RENTENE (ikke av gjelda!) kan trekkes fra inntektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det man velger hvor mye skatt man skal betale? Har alltid bestilt frikort og heller bare betalt litt restskatt om jeg kommer over grensa, men i år kommer jeg til å jobbe mer, så vil prøve meg på forskuddsskatt! Er det noe jeg velger når jeg bestiller skattekort? Har eget foretak (er altså ikke ansatt) om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har jobbet og betalt skatt i England, legger jeg inn hva jeg har tjent, men fyller ut at inntekten ikke skal skattlegges i Norge?

Forsiktig med denne. Du skal legge inn hva du har tjent, og dokumentasjon på hva du har betalt i England. Du risikerer likevel å bli trukket skatt for denne inntakten i Norge, litt avhengig av hva slags beløp det er snakk om og hvor mye du har betalt.

Jeg tjente relativt lite, og måtte derfor ikke betale skatt i England (dvs., et helt pund for en slags avgift), men ble trukket 50% av det i Norge. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det noen rolle hvem leiligheten står på av meg og samboeren min? Burde vi

dele den i to å ha like mye hver? Eller har ikke det noe så si så lenge man har felles økonomi ?

Dette bør du sette deg grundig inn i! Ikke minst med tp eventuelt samlivsbrudd, dødsfall, kostnader, rettigheter og plikter!!

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/ryddemappe/temainnhold/samboeres-rettigheter-og-plikter.html?id=415502

http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/lovlose-tilstander-for-samboere/

http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/lovlose-tilstander-for-samboere/#eneeieogsameie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det man velger hvor mye skatt man skal betale? Har alltid bestilt frikort og heller bare betalt litt restskatt om jeg kommer over grensa, men i år kommer jeg til å jobbe mer, så vil prøve meg på forskuddsskatt! Er det noe jeg velger når jeg bestiller skattekort? Har eget foretak (er altså ikke ansatt) om det har noe å si.

Når du bestiller skattekort så skriver du inn hvor mye du tror du kommer til å tjene i løpet av året, og så blir du trukket etter det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør du sette deg grundig inn i! Ikke minst med tp eventuelt samlivsbrudd, dødsfall, kostnader, rettigheter og plikter!

http://www.regjering...html?id=415502

http://www.advokaten...r-for-samboere/

http://www.advokaten...#eneeieogsameie

http://www.skatt.no/hva-er-per9/

Du har bare rett til å trekke fra renter du er ansvarlig for selv - dvs rentene som tilhører din personlige gjeld, så lenge du er samboer og ikke gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bestiller skattekort så skriver du inn hvor mye du tror du kommer til å tjene i løpet av året, og så blir du trukket etter det.

Oi, endelig noe som var lett! Haha!

Er nok ikke så vanskelig med resten heller, når man først har gjort det en gang, men jeg skjønner ikke særlig mye foreløpig. Er fornøyd med meg selv som idag lærte meg å føre regnskap for å beregne hvor mye jeg skulle sette opp i selvangivelsen :P Hvis jeg ikke hadde hatt vært så utålmodig med å "få det ut av verden" så hadde jeg kanskje klart å få med alle utgifter slik at jeg nesten hadde gått i null... my bad... Man lærer stadig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser feriepengene fra gamlejobben er oppført som (skattepliktig) inntekt, og det stemmer jo ikke, de er jo skattefrie? Så om jeg får rettet på det, går jeg sånn ca i null tenker jeg.

Det kommer an på om de er utbetalt det samme året de ble opptjent, eller året etter. Det er kun hvis de er utbetalt året etter at de er opptjent, at man får dem skattefritt.

F.eks. får man ofte utbetalt både lønnsoppgjør OG feriepenger til gode hvis man slutter i en jobb, med mindre man ber om at feriepengene IKKE skal utbetales før 1. januar året etter. Arbeidsgivere som utbetaler feriepenger når noen slutter, vet jo at da skattes det av penger som egentlig er skattefrie om man bare venter litt, så jeg skjønner ikke hvorfor de gjør det.

Slutter du i en jobb 1. juli f.eks., så har du opparbeidet deg feriepenger for 6 mnd det året. Dersom det utbetales sammen med din siste lønn fra den arbeidsgiveren, er det skattepliktig inntekt. Om de derimot holdt igjen de 6 månedenes feriepenger og utbetalte de etter 1. januar året etter, er de å regne som skattefrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsiktig med denne. Du skal legge inn hva du har tjent, og dokumentasjon på hva du har betalt i England. Du risikerer likevel å bli trukket skatt for denne inntakten i Norge, litt avhengig av hva slags beløp det er snakk om og hvor mye du har betalt.

Jeg tjente relativt lite, og måtte derfor ikke betale skatt i England (dvs., et helt pund for en slags avgift), men ble trukket 50% av det i Norge. :(

Så jeg krysser JA på den første, men jeg skjønner ikke de to andre?

Æsj, jeg trenger noen som kan sitte her og hjelpe meg med det, det er masse ord jeg ikke skjønner :P

Jeg har ikke tjent mye så har vel betalt minimalt eller ingenting i skatt her i England (pengene har gått inn på typens konto, pga. det var enklere, men såklart i mitt navn og lovlig gjennom bedrift osv), kommer Norge nå til å kreve flere tusen av meg da?? Kan jeg evt. bruke den ettårsregelen? Som jeg ikke skjønner.... meh...

Hadde du inntekt, formue (herunder fast eiendom) og/eller gjeld i utlandet i 2011? Krever du kreditfradrag? Ja Krever du nedsettelse av skatt på lønn opptjent under arbeidsopphold i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepenger er alltid skattbar inntekt, men skillet går mellom feriepenger opptjent forrige år (utbetales skattefritt fordi de er innbakt i skattegrunnlaget det året) og feriepenger opptjent samme år (ved oppsigelse, som Mio skriver om, skattes av umiddelbart). Men de skal som sagt alltid regnes med i inntektsgrunnlaget, det er bare staten som hjelper oss så vi får mer penger i juni for å si det enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepenger er alltid skattbar inntekt, men skillet går mellom feriepenger opptjent forrige år (utbetales skattefritt fordi de er innbakt i skattegrunnlaget det året) og feriepenger opptjent samme år (ved oppsigelse, som Mio skriver om, skattes av umiddelbart). Men de skal som sagt alltid regnes med i inntektsgrunnlaget, det er bare staten som hjelper oss så vi får mer penger i juni for å si det enkelt.

Mine ble utbetalt i mars, hvor ser jeg om det er ført riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...