Gå til innhold
Hundesonen.no

Varga og Vims


Malamuten
 Share

Recommended Posts

  • Svar 382
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Varga får dele tråd med Vims to blir for mye styr Så langt så liker jeg nykomlingen veldig godt, hun bærer litt preg av at det er mye nytt og at hun antagelig ikke har vært så veldig mye utenfor de

I dag er Taiga 3 år    

Et par bilder (fotograf @Tonje ) Skikkelig turgjeng

Posted Images

Guest Snusmumrikk

Bare bland deg du, kan jo alltids være kjekt med nye innfallsvinkler eller andre tanker :) Det er nettopp derfor jeg bruker mat, for at hun skal forholde seg til fig og få utfordret seg litt der å forhåpentligvis bli trygg etterhvert (hun er blitt mye bedre allerede). Jeg gikk over på lek tidligere fordi da var hun en del verre og jeg tenkte at det nesten ble litt i overkant og at det da ligger i grenseland på å gjøre settingen negativ, noe jeg selvsagt ikke vil, men nå har det blitt en del bedre så da forsøker vi mat igjen. Med lek så får hun ikke utfordret seg noe fordi hun bare tar ballen å løper for å leke med meg, noe som forsåvidt er greit nok ifht belønning, hun er jo hollender tross alt så å få en ball holder i massevis, men jeg vil jo som sagt utfordre henne litt på den sosiale biten å da må hun nødvendigvis forholde seg til dem. Irl så trenger hun jo ikke det, hun skal ha brinkobbel/svenskbitt melding og jeg tenker å belønne selv på påvis, også for å få en hund som ikke griser på figuranten iom at rasen raskt kan bli litt vell ivrig og uforsiktig. Kamplek gjør hun gjerne med fig og der må hun jo forholde seg til fig som hun ikke må med ball, men det blir mer belastende enn å spise mat. Hun står i det da også og tåler jo mer fordi hun er høyt i drift, men tror at litt roligere former er bedre i denne settingen, ihvertfall enda, motivasjonen er det jo ikke noe å si på hun vil bare finne å finne. Og en stor forbedring er faktisk fig nr 2 som hun tok på syn(ikke så ønskelig i seg selv, men), men alikevell løper mot, for det har hun ikke gjort tidligere. Før har hun syntes de har vært skikkelig ekle før hun får dem i nesa.

Jaktlek går ikke med noe annet enn mat, for da blir det enten kamp når hun får tak i leken (og det gjør hun med en gang) eller hull i fingrene om man har ball eller noe som er litt mer skjult. :P Samt at om det ikke skal bli kamp så forutsetter det jo at hun får vinne leka å da er vi igjen borte på at hun ikke må forholde seg til fig fordi hun bare kommer stolt til meg. før hun avleverer å løper til neste. Bytting hos fig går ikke fordi hun ikke har tid, hun vil ha belønningen sin fort også løpe videre for å finne neste. Jobben i seg selv er så sterk for henne at det nesten er bedre enn belønningen som kommer når hun finner folk, samme om det er lek eller mat.

Du må gjerne kommentere eller komme med innspill til disse tankene jeg har gjort meg ang søkstreningen også om du har noen andre tanker eller innfallsvinkler :)

Jeg er ganske enig med tankene dine jeg. Ikke for søket sin del kanskje, der kunne du nok gjort ting enklere og få større fremgang ved å bruke lek, men jeg syns det er lurt å tenke litt mer langsiktig. For det første fordi det tross alt er mer hverdag enn trening, og hun vil ha veldig godt av å bygge opp litt mer selvtillit på det å forholde seg til folk, og for det andre fordi du skal trene henne mot redningshund. Om hun skal brukes i reelle søk, så bør hun ikke være usikker på folk som tar kontakt med henne og hun bør kunne forholde seg til de hun finner. Til konkurranse går det fint uansett, for du vet at figurantene ikke vil ta kontakt og hun kan helt fint gjøre jobben uten å egentlig villa ha noen kontakt med den hun finner. I redning og reelle søk, så vet du ikke hvordan personer hun eventuelt finner i live vil reagere og hva de vil gjøre, så da bør hun tåle den kontakten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Snusmumrikk Ja, mye det jeg tenker å. Søket skal vi alltids få fart på, om man skulle ha behov for det senere, hun er jo hollender tross alt. Men tror ikke det trengs heller for slik det er nå spurter hun av gårde når hun får dem i nesa og jobben med å finne dem er sterkere enn belønningen i seg selv, samme om det er lek eller mat. Deilig å ha en hund som virkelig vil jobbe. Tenkte ikke jeg skulle ta søket noe videre før jeg har apporteringen helt på plass så vi kan begynne melding med det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forresten vi skal få litt mer bilder av Varga :sleep:

Det blir liksom bare bilder av hund som ligger å soler seg :P Men var på sykkeltur i går som jeg filmet så skal se om jeg får redigert den så kommer det ihvertfall en liten filmsnutt av henne :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir liksom bare bilder av hund som ligger å soler seg :P Men var på sykkeltur i går som jeg filmet så skal se om jeg får redigert den så kommer det ihvertfall en liten filmsnutt av henne :)

Tar gjerne solebilder! Hun er jo så vakker :wub:

Gleder meg til film :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått litt mer spor i litt bedre terreng. Sporet er det jeg sliter mest med å få trent kjenner jeg, ettersom jeg må ut å kjøre i ens ærend for å finne spormark, og på de dagene vi likevell skal trene på klubben e.l. så går det med så utrolig mye tid ettersom jeg må ture varga først så da blir det som regel ikke spor da heller. Skulle hatt noen egne jorder rett utenfor døren. Synd man helst bør gå masse spor om det skal bli bra :P

(dårlig filmet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk filmet litt fra gårdagens ipo-trening :)

Ellers så går det stadig fremmover, sakte men sikkert. Hadde et lite gjennombrudd i går, folk bruker å få leke med henne med henne i drakamp for å bygge litt relasjon først hvor hun må forholde seg litt til dem samtidig som det er litt gøy. Så ber jeg henne om å sitte, ingen mer drakamp, jeg sitter ved siden av å stryker henne på brystet og de som lekte med henne får sette seg ned å stryke på henne. Det går stort sett bra, hun synes det er litt ekkelt, men godtar stort sett så lenge det ikke blir for voldsomt eller påtrengende. I går så tok vi en ny runde med dette. Det ble bare med en som hun kjenner litt nå, men likevell ganske gøy å se. Nesten ingen reaksjon når han strekker seg mot henne, så å si bare helt avslappet og ubekymret, tok ikke mange sekundene før hun regelrett nøyt det og koste seg. Null stress at han strakte seg rett mot å koste henne på hodet, og når han gjorde det så reiste hun seg faktisk, gikk i mot han å lente seg på han i skikkelig kosemodus :D Det var veldig gøy å se. Kan være fordi hun begynner å føle at hun kjenner han ganske godt nå, men hun har egentlig ikke hatt så mye med han å gjøre direkte.. Gleder meg å sjekke ut med litt mindre kjente folk i morgen for å sammenligne :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aslan Viktig å være seriøs når man trener :D Elsker stilen hennes når hun skal legge seg å slippe puta. Legger seg, holde godt fast med munnen å legge begge labbene over puta. My precious :P Hun begynner å skjønne tegninga nå da så må vell finne på noe nytt snart om jeg ikke får inn litt bedre lydighet :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Aslan Viktig å være seriøs når man trener :D Elsker stilen hennes når hun skal legge seg å slippe puta. Legger seg, holde godt fast med munnen å legge begge labbene over puta. My precious :P Hun begynner å skjønne tegninga nå da så må vell finne på noe nytt snart om jeg ikke får inn litt bedre lydighet :P

Må dog innrømme at jeg bare ser for meg Vims som liten fjasevalp :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...