Gå til innhold
Hundesonen.no

Varga og Vims


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Jeg stemmer for flere bilder.

Synes hollendere er så nydelig og det er min fantasihund, om jeg skulle drevet med noe annet enn jakt/den type hund. De er så vakre og nydelig. Enda jeg bare har sett bilder :P

De er pene :D Håper det blir litt treningsbilder og slikt etterhvert, føler at alle bildene jeg tar blir bare det samme, dårlige mobilbilder av at vi går tur, det er ikke såå spennende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 382
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Varga får dele tråd med Vims to blir for mye styr Så langt så liker jeg nykomlingen veldig godt, hun bærer litt preg av at det er mye nytt og at hun antagelig ikke har vært så veldig mye utenfor de

I dag er Taiga 3 år    

Et par bilder (fotograf @Tonje ) Skikkelig turgjeng

Posted Images

  • 1 month later...

Lille er ikke fult så liten lengre, hun er nå 6,5 mnd og rundt 19,5 kg tipper jeg. Fortsatt ikke så voldsomt stor da, men veldig praktisk str egentlig :) Har fortsatt ikke pushet henne så voldsomt på håndtering , men litt smått har det blitt. Fortsatt ikke veldig glad i det, men det er nok blitt bittelitt bedre. Ellers så vokser hun mye i andre settinger, begynner å få litt mer attitude her hjemme og ellers, vi har vært med på en del treninger med NRH og akkurat begynt med enkle overværs søk og det synes hun er kjempekult. :) Når hun er ferdig hos en figurant så løper hun avgårde for å finne den neste. Det er jo topp, motivasjonen er der ihvertfall selv om hun fortsatt synes det er litt ekkelt å være ute å forholde seg til figurant når hun kommer helt bort.

I dag fikk hun første økt med bitearbeid, er jo bare lek til å begynne med, men veldig positivt overasket over hvordan det gikk. Tålte mye mer belastning enn jeg hadde trodd så det er tydelig at hun har blitt en god del tryggere. Og hun syntes det var veldig gøy :) Sliten valp nå etter innholdsrik dag, 2 timer tur først, etterfulgt av 2 passe lange lydighetsøkter og en økt med bitearbeid, men det varte ikke så lenge :P Litt over en time søvn så var hun klar til dyst igjen, hurtiglading. :D

Varga er det ikke så mye nytt med, koser seg på tur, jobber som bare det på sykkelturer, nyter late dager i finværet og vil ikke stort annen aktivitet enn tur :P mallen sin det..

603725_10155548117745074_279622462786667

11193347_10155548118060074_2359215259757

11174941_10155548117860074_2874467521483

11196241_10155548119390074_9494244874797

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så stor Vims er blitt! Hvor store blir de tilslutt?

Hun er ikke så stor egentlig :P 19-20 kg nå mot 12 når hun kom for 3 mnd siden og hun blir nok ikke spesielt mye større. Jeg håper, og tror, at hun kommer etter litt i front, akkurat nå er hun litt høyere bak og etter det så blir det nok ikke mer voksing, utover at hun legger seg litt ut i bredden etterhvert. Hun er nok litt liten ifht rasestandard, ihvertfall vektmessig, mens høydemessig så blir hun nok innafor sånn akkurat tipper jeg, 58-60 cm. Har ikke målt henne da, men tipper noe rundt der. Ellers så varierer det jo fra 20 kg til 40 kg selv om det er langt utenom standard.

Ting går fremmover da :) Har vært med på et par Ipotreninger nå å det synes hun er gøy og vokser mye på det. Så har jeg bestemt meg for å droppe å holde henne e.l. mens folk tar på henne, hun blir da for redd og det blir mer negativt enn det blir bra. Men vi tar det med biteskinnet, har holdt på litt nå å det ser ut til å hjelpe mye. Leker litt først også ro mens de tar på henne, i dag sto hun helt rolig med en gang og slapper av å nyter det litt egentlig. Så kommer til å fortsette med den. Ikke så mye press der, men samtidig får hun kjørt seg ganske bra på figurant parallelt. Var helt rolig til han også i dag til tross for at han legger mye mer press på enn andre bruker :) Ellers er hun en drøm å ha med å gjøre i hverdagen, er med på absolutt alt, blir ikke sliten, blir ikke lei, blir ikke ukonsentrert samtidig som hun bare er rolig å fin om det blir en rolig dag også. Er hjemme alene både med og uten Varga, null stress, ligger i sofaen og ødelegger ikke selv om jeg ikke rydder vekk alt i rommet. Full fres på trening, men null stress, lyd e.l. Kan ligge løs ved stolen min i pauser uten å bry seg om hverken folk eller fe, bombesikker i miljø, bryr seg ikke om "merkelige" folk, hittil veldig kontrollert ifht vokt osv. Begynner å bli kvalmt fornøyd med denne hunden og tror hun har et enormt potensiale, så blir håndteringsbiten bra så er hun absolutt alt jeg kunne ha ønsket meg og mye mer. :ahappy::D

Har tenkt å prøve å få til en film fra trening en stund, men glemmer det hver gang. Bildene blir jo liksom ikke så spennende, bare det samme fra tur eller lek :P

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke så stor egentlig :P 19-20 kg nå mot 12 når hun kom for 3 mnd siden og hun blir nok ikke spesielt mye større. Jeg håper, og tror, at hun kommer etter litt i front, akkurat nå er hun litt høyere bak og etter det så blir det nok ikke mer voksing, utover at hun legger seg litt ut i bredden etterhvert. Hun er nok litt liten ifht rasestandard, ihvertfall vektmessig, mens høydemessig så blir hun nok innafor sånn akkurat tipper jeg, 58-60 cm. Har ikke målt henne da, men tipper noe rundt der. Ellers så varierer det jo fra 20 kg til 40 kg selv om det er langt utenom standard.

58-60 cm er for meg stort :lol: Hilsen hun som har "stor" hund på 45 cm :lol: Min veier 13 kg nå :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke så stor egentlig :P 19-20 kg nå mot 12 når hun kom for 3 mnd siden og hun blir nok ikke spesielt mye større. Jeg håper, og tror, at hun kommer etter litt i front, akkurat nå er hun litt høyere bak og etter det så blir det nok ikke mer voksing, utover at hun legger seg litt ut i bredden etterhvert. Hun er nok litt liten ifht rasestandard, ihvertfall vektmessig, mens høydemessig så blir hun nok innafor sånn akkurat tipper jeg, 58-60 cm. Har ikke målt henne da, men tipper noe rundt der. Ellers så varierer det jo fra 20 kg til 40 kg selv om det er langt utenom standard.

Ting går fremmover da :) Har vært med på et par Ipotreninger nå å det synes hun er gøy og vokser mye på det. Så har jeg bestemt meg for å droppe å holde henne e.l. mens folk tar på henne, hun blir da for redd og det blir mer negativt enn det blir bra. Men vi tar det med biteskinnet, har holdt på litt nå å det ser ut til å hjelpe mye. Leker litt først også ro mens de tar på henne, i dag sto hun helt rolig med en gang og slapper av å nyter det litt egentlig. Så kommer til å fortsette med den. Ikke så mye press der, men samtidig får hun kjørt seg ganske bra på figurant parallelt. Var helt rolig til han også i dag til tross for at han legger mye mer press på enn andre bruker :) Ellers er hun en drøm å ha med å gjøre i hverdagen, er med på absolutt alt, blir ikke sliten, blir ikke lei, blir ikke ukonsentrert samtidig som hun bare er rolig å fin om det blir en rolig dag også. Er hjemme alene både med og uten Varga, null stress, ligger i sofaen og ødelegger ikke selv om jeg ikke rydder vekk alt i rommet. Full fres på trening, men null stress, lyd e.l. Kan ligge løs ved stolen min i pauser uten å bry seg om hverken folk eller fe, bombesikker i miljø, bryr seg ikke om "merkelige" folk, hittil veldig kontrollert ifht vokt osv. Begynner å bli kvalmt fornøyd med denne hunden og tror hun har et enormt potensiale, så blir håndteringsbiten bra så er hun absolutt alt jeg kunne ha ønsket meg og mye mer. :ahappy::D

Har tenkt å prøve å få til en film fra trening en stund, men glemmer det hver gang. Bildene blir jo liksom ikke så spennende, bare det samme fra tur eller lek :P

Så bra! :-) Hun er skikkelig søt :wub: Hvem er det som figurerer for henne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Liten video fra nybegynner søket vårt i dag :) Viser settingen ganske dårlig, men uansett. :) bør sees i HD.

Ellers så driver vi å pusler, har begynt med mye, men har ingenting inne helt enda. Har satt oss mål om å starte klasse 1 LP den 22. august tror jeg det var, om vi er klar til da får vi se, men kjekt å ha et konkret mål å jobbe imot uansett om vi greier det eller ikke. Øvelsene tror jeg skal gå greit for det meste, evt fvf som blir en utfordring, da jeg ikke er så veldig keen på å starte før den sitter skikkelig. Ikke fordi det er et problem om ikke ting er perfekt når vi starter, men fordi jeg ikke har lyst til å ødelegge den med å bruke den i en setting hvor jeg ikke kan tilpasse og korrigere (positivt), før den sitter skikkelig. Den største utfordringen blir nok uansett tannvisning, men vi skal nå ihvertfall prøve så godt vi kan for å få det til :)

Har slitt litt med Ipo sporet, men har prøvd en litt annen innfallsvinkel en liten stund nå å la i kveld spor for første gang siden vi startet med den andre metoden å det virker helt klart som om det har hjulpet en god del :)

På tirsdag hadde hun sitt første søk i bygg, etter ball, og det gikk helt supert og hun koste seg. Søk er virkelig hennes greie :) Har hele tiden sagt at hun har null problem med underlag å miljø, men likevell gøy å få sett det i praksis. Der vi trente var det stappfult med alt mulig ting og skrot, men hun jobbet som en helt og heiv seg både under og over ting, ustødige, bråkete som om det var det mest naturlige i verden. Gøy å se hvor fint hun jobber også, spesielt i en slik setting hvor luktbildet blir ganske annerledes enn ute. Samlet, men likevell med fin intensitet, selvstendig, gir seg ikke og jobber seg fint gjennom hva enn hun møter på av utfordringer og holder fokus samme hva som foregår rundt eller hva som kommer i hennes vei av hindringer.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å blande meg inn men hvorfor brukes det ikke lek ute hos fig? Da slipper hun å bli sosial, noe som hun tydeligvis sliter litt med, og jakt ser det ut til å trigge henne mer?

Flott hund forresten :)

Bare bland deg du, kan jo alltids være kjekt med nye innfallsvinkler eller andre tanker :) Det er nettopp derfor jeg bruker mat, for at hun skal forholde seg til fig og få utfordret seg litt der å forhåpentligvis bli trygg etterhvert (hun er blitt mye bedre allerede). Jeg gikk over på lek tidligere fordi da var hun en del verre og jeg tenkte at det nesten ble litt i overkant og at det da ligger i grenseland på å gjøre settingen negativ, noe jeg selvsagt ikke vil, men nå har det blitt en del bedre så da forsøker vi mat igjen. Med lek så får hun ikke utfordret seg noe fordi hun bare tar ballen å løper for å leke med meg, noe som forsåvidt er greit nok ifht belønning, hun er jo hollender tross alt så å få en ball holder i massevis, men jeg vil jo som sagt utfordre henne litt på den sosiale biten å da må hun nødvendigvis forholde seg til dem. Irl så trenger hun jo ikke det, hun skal ha brinkobbel/svenskbitt melding og jeg tenker å belønne selv på påvis, også for å få en hund som ikke griser på figuranten iom at rasen raskt kan bli litt vell ivrig og uforsiktig. Kamplek gjør hun gjerne med fig og der må hun jo forholde seg til fig som hun ikke må med ball, men det blir mer belastende enn å spise mat. Hun står i det da også og tåler jo mer fordi hun er høyt i drift, men tror at litt roligere former er bedre i denne settingen, ihvertfall enda, motivasjonen er det jo ikke noe å si på hun vil bare finne å finne. Og en stor forbedring er faktisk fig nr 2 som hun tok på syn(ikke så ønskelig i seg selv, men), men alikevell løper mot, for det har hun ikke gjort tidligere. Før har hun syntes de har vært skikkelig ekle før hun får dem i nesa.

Jaktlek går ikke med noe annet enn mat, for da blir det enten kamp når hun får tak i leken (og det gjør hun med en gang) eller hull i fingrene om man har ball eller noe som er litt mer skjult. :P Samt at om det ikke skal bli kamp så forutsetter det jo at hun får vinne leka å da er vi igjen borte på at hun ikke må forholde seg til fig fordi hun bare kommer stolt til meg. før hun avleverer å løper til neste. Bytting hos fig går ikke fordi hun ikke har tid, hun vil ha belønningen sin fort også løpe videre for å finne neste. Jobben i seg selv er så sterk for henne at det nesten er bedre enn belønningen som kommer når hun finner folk, samme om det er lek eller mat.

Du må gjerne kommentere eller komme med innspill til disse tankene jeg har gjort meg ang søkstreningen også om du har noen andre tanker eller innfallsvinkler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...