Gå til innhold
Hundesonen.no

Cruftsvinneren går ikke tur...


pippin
 Share

Recommended Posts

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2116253/Crufts-biggest-diva-eats-sirloin-steak-twice-weekly-blow-drys-pedicures--FAR-posh-walkies.html#ixzz1pNz56xtf

Herregud jeg blir så oppgitt.. Hun skulle blitt fratatt tittelen med en gang for å innrømme at hun ikke mosjonerer hunden.. Hva ER det med folk liksom...! Kan ikke folk behandle hunder som hunder bare..? Alle hunder har rett på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det også...

At the ripe old age of seven, the time is now right for her to put show life behind her and settle into motherhood. Potential suitors are being carefully screened.

Time is now right... synes nå det var i seneste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett, men jeg føler for å sette ting litt inn i kontekst.

Slik jeg kjenner britisk hundehold, er det å gå tur med hunden overhode ikke like vanlig som det er for oss i Norge. Norge er en turnasjon - vi går tur hver søndag i regnet for å finne et sted vi kan snu og gå hjem igjen. I England er det mye mer parkaktivitet enn skogsklatring, forbeholdt dagene med sol og vakkert vær.

Et godt eksempel på dette er hvordan det på Crufts de siste årene har blitt demonstrert og senere arrangert konkurranser i en "helt ny hundesport" som basically er å jogge med hunden. Det har vært fokus på utstyr en trenger (riktig løpesko, seler, løpeliner, potefett, whatnots), og det har vært arrangert freaking kurs for å lære britene å jogge med hundene sine.

Noen som har sett slike kurs i Norge? ;)

Jeg heier ikke England for dette, men vi må likevel se litt kontekst her. En norsk BIS-vinner ville fått mye mer reaksjon for å si dette i Norge, enn denne briten får i England. Det er ikke like absurd for et britisk hundehold som det er for oss.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I England er det ikke vanlig å gå tur med hundene, senest i sommer på utstillilng i kristiansand når vi samlet gjengen for å gå tur så de engelske dommerene (som var med på spesialen for å sjekke ut norske mopser) ut som de hadde falt ned fra månen. "Hæh, går dere TUR?" :P vi forklarte de at vi pleide gå i en times tid hver dag og hundene løp løs. De ble nærmest sjokkert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Altså i England FÅR de sjokk over at min bror går tur med Mopsene når de faktisk har hage..

Men jeg må si at i følge hva jeg annser som ett godt hundehold så vil jeg nok heller sett en nedklippet en som fikk løpe i parken enn bare i hagen og ligge i bur så den ikke skader seg selv.... Og HÅPER journalisten har overdrevet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke på noen måte vanlig kost for en hund å gå på tur (slik vi oppfatter det) i USA heller... Der er det vanligere med store inngjerdet hage hvor hunden får løpe og kose seg, eller kanskje noen ganger i uka' gå til hundeparken for å løpe der og møte andre hunder.

Har sett at de til og med har innendørs lekeparker for hunder i USA (dog troligivs mest for småhunder - og i større byer) med kunstgress og sånn..

Når jeg var over der og spurte valpekjøperen min om det var noen hyggelige hunder i nabolaget som de lekte med så hun på meg som om jeg hadde falt ned fra månen! HA HA

Så DE ser nok på oss her oppe i Norden litt "spesielle" med vår tur-fetisj - møte masse fremmende hunder, dra med allslags utøy og sykdommer hjem og utsetter hundene våre for evt. slagsmål og andre mer eller mindre uheldige møter med andre "raringer" som er ute og går..

Merkelig? Ja jøss, men kultur ER forskjellig. For noen er det helt normalt å gå på tur, for andre er det meget sært. Det betyr IKKE at alle hunder i USA og England derfor er umosjonerte - det bare gjøres på en litt annen måte enn det vi gjør.

Men, nå finnes det sikkert ganske mange hunder i Norge som ikke går sånn tradisjonelt på tur også, da...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke det at den ikke går tur som er det mest graverende her. (å gå rundt med bikkja i bånd er uansett ikke mye trim for en hund, da er det nyttigere å løpe løs og leke feks) Greia er vel at hunden bor i bur fordi den kan skade seg om den går løs i huset, kun får lufte seg i en hellelagt hage (i det hele tatt har et liv uten aktiviteter) KUN fordi eier vil vinne på utstilling...

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er vanlig å gå tur med hundene sine i England. Men det kommer nok veldig an på rase, miljø osv.

England er veldig mye større enn Norge på mange områder, og har ganske mange flere hunder enn Norge. Tettheten av hundeklubber er omtrent som i Norge, og de fleste menneskene som er aktive med hundene sine der går også tur.

Jeg vil tippe at en omtrent like stor andel engelskmenn går tur med hundene sine, er aktive i hundesport, hundetrening osv. som i Norge. Og jeg vil tippe at en like stor andel av hundeeiere i England ikke går tur med hundene sine, som andel hundeeiere i Norge. Det er bare så vanvittig mange flere hunder/hundeeiere...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen folk er duster, sånn er det bare.

Og en god del duster har hunder.

Jeg tror ikke "Elizabeth" lider noen nød, men høres jo unektelig veldig kjedelig ut. Men jeg kjenner ikke rasen så vet ikke hvor mye en Lhasa Apso faktisk er i aktivitet, når den har muligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er vanlig å gå tur med hundene sine i England. Men det kommer nok veldig an på rase, miljø osv.

England er veldig mye større enn Norge på mange områder, og har ganske mange flere hunder enn Norge. Tettheten av hundeklubber er omtrent som i Norge, og de fleste menneskene som er aktive med hundene sine der går også tur.

Jeg vil tippe at en omtrent like stor andel engelskmenn går tur med hundene sine, er aktive i hundesport, hundetrening osv. som i Norge. Og jeg vil tippe at en like stor andel av hundeeiere i England ikke går tur med hundene sine, som andel hundeeiere i Norge. Det er bare så vanvittig mange flere hunder/hundeeiere...

Ditto for USA. Enkelte kunne ikke finne på i drømmeland å ta hunden ut av hagen, mens andre er på lange fjellturer, camper, jakter, trener i hundeklubb og konkurrerer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat NÅ skulle jeg gjerne hatt en hellelagt hage med høyt gjerde rundt så jeg slapp å dra inn 3 kg sand og søle hver gang hundene har vært ute...

Men spøk til side - tror virkelig noen at en miniatyrhundoppdretter i Norge med +20 hunder faktisk går på tur i nabolaget med hundene sine? Neppe noen stor prosent i alle fall.

Men ja, Simira, det er nok av hunder her i landet som aldri møter nabobikkja på fortauet også..

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, selvsagt går hundeeiere flest tur med hundene sine i England - men de er kanskje ikke fullt så heldige som vi er med og ha en skog ikke så langt unna hvor de kan være helt alene..På den annen side føler jeg engelske hunder generelt sett er mer sosialisert - mye større folketetthet er nok litt av grunnen. Så denne nyhetssaken hører mest sannsynlig til sjeldenhetene. Eller dvs, det finnes folk som ikke mosjonerer hundene sine, men det gjør det jammen meg i Norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med flere eiere av hunder med lang pels og flere innrømmet at de ikke går turer med hundene sine pga "de får så mye rart i pelsen og det er så mye jobb etterpå", dette var Afganere og ShiTzu (sikkert feil stavet, sorry...).

Ei venninne av meg passet engang en liten Chihuahua på 6mnd, den fikk IKKE gå på tur ute, for den var for liten...den bæsjet og tisset på kasse :blink:

Da ble jeg rimlig oppgitt på Chi'ens vegne, Chicka har flere Chi venner som går turer hver dag og leker med hunder som tar hensyn til deres størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at antall hunder i Drammen åpenbart mangedoblet seg noe voldsomt med en gang varmegradene kom tror jeg ikke denne hunden er alene om å leve et noget inaktivt liv...

Med mindre hundene opphører å eksistere på vinterstid og kommer mirakuløst tilbake om sommeren vel og merke.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

****, skulle jo lest dette FØR jeg og Lilli var på en halvtimes trø-tur i marka her nå nettopp, ante ikke det var så skadelig. :( *tåre på mitt kinn*

Nuvel.

Måtte le godt av at vi hver søndag går ut i regnet og leter etter en plass å snu, forresten, det er jo så sant at det er flaut. Fant nettopp en plass å snu jeg, akkurat der elgsporene gikk over veien, DER snudde jeg. :) Og når jeg tenker meg om, så kan jeg ikke huske å ha sett en eneste hund den uka jeg var i London og gikk rundt i alle gater og alle nabolag. Jeg HØRTE en hund da jeg gikk gjennom et rolig nabolag etter å ha drukket vin til lunch, men det er ikke det samme, i den varmen og uten noe annet enn vin innabords kunne det godt vært levra som ropte på meg.

Håper resten av jordkloden kommer til vett og blir slik som oss nordmenn- mestre i å finne snuplasser. :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...