Gå til innhold
Hundesonen.no

Ryggplager


HHC
 Share

Recommended Posts

Sonenorakelet - er noen som har noen gode erfaringer med hjelp mot ryggplager?

Jeg prøver å forklare. Jeg har vondt nederst i ryggen, antakelig der bekkenet stikker ut. Jeg har prøvd kiropraktor (som påviste en liiiiten skjevhet i bekkenet) og massasje, men uten effekt. Det er hardt og vondt der dissa beina stikker ut, og jeg merker det særlig sittende og liggende f.eks når jeg kjører bil. Begge bilene jeg kjører mest er forholdsvis nye og har god ryggstøtte, så tror ikke det skal gå på bilen.

Noen soniser med erfaringer eller råd? Jeg har vondt daglig, så vil gjerne prøve flere typer behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonenorakelet - er noen som har noen gode erfaring med ryggplager?

Jeg prøver å forklare. Jeg har vondt omtrent der hvor de nederste fingrene på bildet berører. Antakelig er det der bekkenet stikker ut. Jeg har prøvd kiropraktor (som påviste en liiiiten skjevhet i bekkenet) og massasje, men uten effekt. Det er hardt og vondt der dissa beina stikker ut, og jeg merker det særlig sittende og liggende f.eks når jeg kjører bil. Begge bilene jeg kjører mest er forholdsvis nye og har god ryggstøtte, så tror ikke det skal gå på bilen.

Noen soniser med erfaringer eller råd? Jeg har vondt daglig, så vil gjerne prøve flere typer behandling.

Rygg_korsrygg_Rygg__642112h.jpg

Kommer jo helt an på hva som egentlig plager deg. Men jeg har vært plageti korsryggen i årevis. For det første, har du gått til en kiropraktor som er opptatt av øvelser? Jeg har mye bedre erfaring med unge kiropraktorer. De eldre bare knekker og byebye, liksom.

Ellers er gode sko obligatorisk. God støtte, god oppbygging. Ellers må du nesten forklare mer om hva slags smerter det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tro på å gjøre som vi gjør med hundene: finne årsaken til problemet først og ta behandlingen deretter :) Røntgen og CT/MR? Mulig du må påkoste det selv hos privat klinikk, men det er det da sannelig verdt for å kunne komme i gang med riktig behandling? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonenorakelet - er noen som har noen gode erfaringer med hjelp mot ryggplager?

Jeg prøver å forklare. Jeg har vondt nederst i ryggen, antakelig der bekkenet stikker ut. Jeg har prøvd kiropraktor (som påviste en liiiiten skjevhet i bekkenet) og massasje, men uten effekt. Det er hardt og vondt der dissa beina stikker ut, og jeg merker det særlig sittende og liggende f.eks når jeg kjører bil. Begge bilene jeg kjører mest er forholdsvis nye og har god ryggstøtte, så tror ikke det skal gå på bilen.

Noen soniser med erfaringer eller råd? Jeg har vondt daglig, så vil gjerne prøve flere typer behandling.

Går du mye i terreng/vei? Mykgjørende øvelser som dans eller kanskje zumba vil kanskje hjelpe. Ofte når en går i terreng spenner en musklene nederst i ryggen ubevisst, og en kan dermed få vondt i ryggen. Naprapat kan også være bedre å prøve enn kiropraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hva som egentlig plager deg. Men jeg har vært plageti korsryggen i årevis. For det første, har du gått til en kiropraktor som er opptatt av øvelser? Jeg har mye bedre erfaring med unge kiropraktorer. De eldre bare knekker og byebye, liksom.

Ellers er gode sko obligatorisk. God støtte, god oppbygging. Ellers må du nesten forklare mer om hva slags smerter det er..

Det er stivt og vondt - det plager meg :P Kan ikke gi noen bedre beskrivelse egentlig, det er steinhardt, men så er det jo bein i ryggen også da... Jeg går mye på shox, fordi disse har fungert bra for et vondt kne

Jeg har tro på å gjøre som vi gjør med hundene: finne årsaken til problemet først og ta behandlingen deretter :) Røntgen og CT/MR? Mulig du må påkoste det selv hos privat klinikk, men det er det da sannelig verdt for å kunne komme i gang med riktig behandling? :)

Hmm,det var kanskje en idè, prøve meg en tur hos volvat igjen...

Går du mye i terreng/vei? Mykgjørende øvelser som dans eller kanskje zumba vil kanskje hjelpe. Ofte når en går i terreng spenner en musklene nederst i ryggen ubevisst, og en kan dermed få vondt i ryggen. Naprapat kan også være bedre å prøve enn kiropraktor.

Jeg går ikke mye i terreng. Blir jo en tur om dagen med bikkjene når jeg er hjemme, men særdeles lite når jeg studerer. Naprapat har vi jo der oppe, så mulig det kan gis et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stivt og vondt - det plager meg :P Kan ikke gi noen bedre beskrivelse egentlig, det er steinhardt, men så er det jo bein i ryggen også da... Jeg går mye på shox, fordi disse har fungert bra for et vondt kne

Hmm,det var kanskje en idè, prøve meg en tur hos volvat igjen...

Jeg går ikke mye i terreng. Blir jo en tur om dagen med bikkjene når jeg er hjemme, men særdeles lite når jeg studerer. Naprapat har vi jo der oppe, så mulig det kan gis et forsøk.

Når det låser seg hjelper det for meg å legge meg på ryggen, legge hele kroppen flatt og puste ut. Legg gjerne noe under korsryggen så du får en ekstra bøy. Vet ikke om det hjelper deg, men det hjelper meg.

Ang terreng så blir ryggen min MYE bedre av å gå i terreng og mye verre av å gå på asfalt. Spenner seg på asfalt, mykner/knekker/strekker opp i terreng. Siden problemet ofte ligger ved at mn stivner i en posisjon. Ellers er det for mange med ryggplager en ide å ha på vekkerklokka midt på natten og bytte stilling. Sjekk også om madrassen din faktisk er bra nok. Kan den være for myk? For hard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du regelmessig?

Jeg opplevde korsryggsmerter i lang tid. Etter samtale med lege tok jeg CT, gikk til kiropraktor og fysioterapaut. Etter et år med prøver og behandlinger av forskjellig slag (min far bestille til og med time hos en healer! That was a waste of money!) så hjalp det for meg å trene. Jeg måtte bygge opp muskelaturen i støtteapparatet, mage og rygg. Trening og turer i ujevnt terreng har reddet mine smerter, som jeg nå ikke har hatt på 7 år.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du regelmessig?

Jeg opplevde korsryggsmerter i lang tid. Etter samtale med lege tok jeg CT, gikk til kiropraktor og fysioterapaut. Etter et år med prøver og behandlinger av forskjellig slag (min far bestille til og med time hos en healer! That was a waste of money!) så hjalp det for meg å trene. Jeg måtte bygge opp muskelaturen i støtteapparatet, mage og rygg. Trening og turer i ujevnt terreng har reddet mine smerter, som jeg nå ikke har hatt på 7 år.

Med mindre jeg er hjemme over tid o.l trener jeg 2-5 ganger i uka, og hovedfokuset er kjernemuskulatur. De fleste øvelsene er i slynge og tar masse på rygg/mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre jeg er hjemme over tid o.l trener jeg 2-5 ganger i uka, og hovedfokuset er kjernemuskulatur. De fleste øvelsene er i slynge og tar masse på rygg/mage.

Jeg synes du skal finne en kiro eller fysio som kan lokalisere nøyaktig hvor problemet ligger. Jeg har selv fått utallige øvelser fra div folk som skal gå på kjernemusklatur og blabla men som ikke gjorde noen forskjell. Nå er jeg hos en kiro som jeg faktisk tror har funnet problemet. 15 min øvelse og ryggen knekker, knaker og løser opp gjennom øvelsene - han har truffer NØYAKTIG de musklene som gjør at jeg har problemer. Og ja, det kan ta litt tid å finne den rette. Igjen, unge folk har jeg bedre erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fødselsskade i armen som medfører at jeg feilbelaster ryggen hver eneste gang jeg beveger høyrearmen. Jeg ble til slutt henvist til fysioterapaut, og nå for litt siden gikk det plutselig opp for meg hvor mye bedre jeg har blitt. Jeg gikk til kiropraktor før, men det var heller ueffektivt.

Så jeg ville begynt hos fysioterapaut, slik at du både får kartlagt hva problemet er, hvor det er, hva det kommer av og hvordan du behandler det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre jeg er hjemme over tid o.l trener jeg 2-5 ganger i uka, og hovedfokuset er kjernemuskulatur. De fleste øvelsene er i slynge og tar masse på rygg/mage.

I frykt for å peke finger her, så er 2 ganger i uken for lite til å merke noe forskjell på kort tid. Regelmessig trening er viktig. Jeg ville fått en time med en personlig trener og fortalt h*n om problemene med ryggen og fått vedkommende til å legge opp treningsprogram for deg. De fleste treningsstudioer tilbyr en time gratis for medlemskap.

Ellers "små" tiltak: helsesko, tempurmadrass, riktig pute, varmeflasker på skuldre når du slapper av, alltid sjekke at skuldrene er heeelt nede, kjøp en treningsball og sitt på den når du ser på tv o.l istedenfor sofaen. Smertestillende krem, aloe vera, multivitaminer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Min anbefaling er at du ikke bare skal snakke om korsryggen når du går til behandling men også det vonde kneet. Sjekk også om det er andre plasser i rygg nakke som har låsninger stramme muskler men hvor du ikke har smerter Alt henger sammen. Hver gang jeg er hos kiropraktor så knekker jeg tre områder på ryggen (før var det fler) Også da jeg tråkket over og fikk slark i kneet og da jeg fikk slark i anklene så fikk jeg øvelser av ortoped på sykehuset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge plagdes med ryggen pga en gammel skade som gjør at jeg er skeiv i bekkenet, som igjen fører til at den ene foten blir litt kortere som da igjen fører til skjevhet i hele kroppen. Jeg har prøvd alt, og ingenting hjalp før jeg fikk henvisning av legen til fysioterapeuter som bruker mye trening og stretching og samarbeider med treningssentret her. Jeg gikk der 3 ganger i uka og fikk trent forskjellig type styrketrening, svømming ol samt skikkelig tøying og noen øvelser for kjernemuskulatur jeg skulle gjøre hjemme, og for en forskjell.. Jeg kommer nok aldrig til og bli bra, men jeg er mye bedre og holder plagene i sjakk så lenge jeg holder meg til planen jeg har fått :) Så mitt forslag er gjevnlig riktig trening, tøy ut(få en fysioterapeut til og fortelle deg hvordan), gode sko, kanskje bygge opp under ene foten om det er behov for det. Smøre med liniment kan hjelpe, back on track/magneter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...