Gå til innhold
Hundesonen.no

To hunder omkommet i Finnmmarksløpet - oppdatert side 2


Ane
 Share

Recommended Posts

http://finnmarkslope...id=5749&lang=no

Finnmarksløpet må dessverre meddele at en av Bjørn Hugo Kristoffersens hunder har gått bort. Hunden falt om på strekningen mellom Kirkenes og Neiden 2.

Sjefsveterinær Hanna Fredriksen bekrefter den triste hendelsen og har jobbet med saken siden meldingen kom inn tidlig onsdag 14. mars. - Hele spannet til Bjørn Hugo ble grundig sjekket av veterinærer i Kirkenes og det ble ikke observert noe unormalt med hans hunder. Hunden er nå på vei til veterinærinstituttet i Tromsø for obduksjon. Kristoffersen har valgt å bryte løpet i Neiden 2 pga hendelsen. - Det foreligger ingen informajson som tilsier at Kristoffersen kunne ha forhindret det inntrufne. Kjøreren har opptrådt helt korrekt i forhold til ivaretagelse av hunden og løpets prosedyrer, sier løpets sjefsveterinær Hanna Fredriksen. Vi føler alle med Bjørn Hugo i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

den store forskjellen mellom idrettsfolk og trekkhunder, er at idrettsfolka gjør dette helt og holdent på eget ansvar- for egen vinning og egen regning. trekkhunder arbeider for folka bakpå sleden. De

Nå er jo dette hunder skapt for nettopp dette arbeidet. Ja det er langt og ja de kan falle fra. Disse hundene er trent som toppidrettsfolk og "de folka" bak på sleden legger ofte hele sjela si ned i n

Neinei, så klart ikke. Nå snakket vi jo om Finnmarksløpet så forholdt jeg meg til det

jeg kjenner at jeg har litt blandet syn på disse "ekstreme langdistanseløpene"... MEN jeg synes veldig synd på kjøreren. Det kan umulig være trivelig å miste en av sine venner på den måten. Stakkars mann. Fryktelig trist at en hund døde. Selv om det utgjør lite av antall startede hunder (over 1300 tilsammen på begge løpene), så er en død hund EN for mye. Mye mulig dette er en skjult "feil" som viste seg nå. Antageligvis lite kjører kunne ha gjort annerledes. Hunden var klarert frisk før den dro fra sjekkpunktet... stakkars stakkars kjører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar det samme kan skje med hunder som med mennesker - at de kan gå rundt med skjulte hjertefeil lenge, inntil det plutselig går galt. Det er jo en del topptrente idrettsfolk dette skjer med, og det har vel hendt at folk har falt om i disse langløpene på ski også. Det er vel litt vanskeligere å berge en hund enn et menneske i en sånn situasjon.

Jeg er forøvrig litt enig med Meg - jeg har et litt anbivalent forhold til disse ekstreme langløpene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den store forskjellen mellom idrettsfolk og trekkhunder, er at idrettsfolka gjør dette helt og holdent på eget ansvar- for egen vinning og egen regning. trekkhunder arbeider for folka bakpå sleden. Det gir oss som kjører hund et stort ansvar

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Slikt er virkelig trist :(

Men det er desverre ikke slik at våre venner gir bedskjed, og de er "dust" nok til å fortsette løpe/jobbe. Jeg har selv funnet død hund i kennel uten at den har vist sykdom før eller siden, og obduksjonen viste heller ikke noe.

Og to ganger opplevd at hunder har falt sammen på trening. Heldigvis har det gått bra, men vist seg å være dehydrering tilstross for kontinuerlig vanning og fri tilgang til vann. Det går så fort når det først skjærer seg med hundene under aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette hunder skapt for nettopp dette arbeidet. Ja det er langt og ja de kan falle fra. Disse hundene er trent som toppidrettsfolk og "de folka" bak på sleden legger ofte hele sjela si ned i nettopp disse langdistanse-løpene. Ser faktisk ikke helt problemet jeg. Det er veterinærsjekk ved hvert sjekkpunkt, de har innlagt hviletider, hvor både fører og hunder får en god hvil.

All hundesport er vel for egen vinning og egen regning? Ingen spør hunden om den synes det er dritstas å gå fvf dag ut og dag inn, for at vi skal få 1.premien vårt? Så kan vi jo diskutere om det er av glede bikkjene våre går fvf mot gleden trekkhundene har før start. Vel, jeg tør vedde på at huskiene synes det er litt mer enn bare moro å få på selen og trekke dit *peke rett frem*

Som Jeanette har jeg å sett hund falle fra etter at den jobbet seg i hjel... INGEN så at den hunden var overopphetet og sliten før hun la seg ned, selv ikke veterinæren som var på plass :(

Veldig leit at en hund falt i fra :(

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke sånn at den eneste distansen man kan konkurrere i er 1000 km da. alternativet til langdistanse er ikke akkurat tusletrekke 100 meter.. :) men de ulike grenene av hundekjøring kan man lese om på sleddog.no

igjen, fryktelig trist. men hunden hadde nok bra mens den levde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Selv om det utgjør lite av antall startede hunder (over 1300 tilsammen på begge løpene), så er en død hund EN for mye.

Vel, hunder dør hver dag merkelig nok. Og med det antallet og en antatt levetid på 10 år skal det statistisk gå med en hund hver 3 dag under dette løpet uten at det nødvendigvis er noe verre enn om den dør på kennel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusken. det kommer an på hva hundene dør av det. utmattelse, magesår (ikke uvanlig på langdistansehunder) og ting som er direkte relatert til en så lang konkurranse, blir ikke det samme som et tilfeldig dødsfall pga sykdom en ikke kunne forutsi at hunden hadde. Nå snakker jeg generelt og ikke om hunden som døde på finnmarksløpet, den vet vi ikke hva døde av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke sånn at den eneste distansen man kan konkurrere i er 1000 km da. alternativet til langdistanse er ikke akkurat tusletrekke 100 meter.. :) men de ulike grenene av hundekjøring kan man lese om på sleddog.no

igjen, fryktelig trist. men hunden hadde nok bra mens den levde!

Hva skjedde med å quote? For regner vel med at denne var ment til meg?

Jeg er oppvokst i pulk og kjenner til de fleste grenene.

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med å quote? For regner vel med at denne var ment til meg? Jeg er oppvokst i pulk og kjenner til de fleste grenene.

beklager. jeg redigerte skrivefeil og quoten ble borte. Og ja. svaret var delvis til deg. Du fremstilte det som om "enten finnmarksløpet eller ingenting", og det er jo ikke helt sånn det er. Klart hundene har det best om de får drive med det de er avlet for- å trekke!

jeg er stum av beundring over alle som kjører LD- mye trening og mye arbeid. men det krever mye av hundene, og det er bra det er veterinærsjekk på sjekkpunktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hunden bare segnet om og døde så kort tid etter sjekkpunkt og når resten av spannet er fit for fight så tenker jeg hjertefeil etc jeg.

.

Jeg tviler sterkt på at den døde av noe form for utmattelse, de viser visse svakhetstegn før den tid, og så vidt jeg vet blir hundene nøye fulgt opp på sjekkpunktene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hunder dør hver dag merkelig nok. Og med det antallet og en antatt levetid på 10 år skal det statistisk gå med en hund hver 3 dag under dette løpet uten at det nødvendigvis er noe verre enn om den dør på kennel.

Statistisk sett... Men nå er det vel ikke slik at hundene som deltar er jevnt spredt i alder, fra 0 år og oppover, og med jevn spredning av alle slags små og store skader og arvelige/smittsomme sykdommer en hund kan ha, heller?

Jeg tenker litt i samme retning som Loke jeg, og den typen dødsfall er det vel dessverre vanskelig å forutse, selv om man er klar over risikoen. Det er farlig å leve, liksom.

Det er en ekstrem distanse, og jeg er litt usikker på hva jeg synes om lengden, men har kommet til at jeg rett og slett ikke vet nok om hundekjøring til at jeg vil mene så fryktelig mye om det.

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg veit om en hund som bare har falt om døde mens den lekte på et jorde, hvor obduksjonen sa at det eneste som var galt med den hunden, var at den ikke pusta mer. Jeg kommer ikke til å slutte å gå på jordet av den grunn. Jeg veit om en hund som falt om på tur på fjellet, jeg ville ikke slutta å gå på fjellet av den grunn (om fjellturer var en vane jeg hadde :P ).

Det er selvsagt trist at en hund dør på et sånt evenement, men jeg går ut fra at det ikke har så veldig mye med selve evenementet å gjøre inntil det motsatte er bevist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg veit om en hund som bare har falt om døde mens den lekte på et jorde, hvor obduksjonen sa at det eneste som var galt med den hunden, var at den ikke pusta mer. Jeg kommer ikke til å slutte å gå på jordet av den grunn. Jeg veit om en hund som falt om på tur på fjellet, jeg ville ikke slutta å gå på fjellet av den grunn (om fjellturer var en vane jeg hadde :P ).

Det er selvsagt trist at en hund dør på et sånt evenement, men jeg går ut fra at det ikke har så veldig mye med selve evenementet å gjøre inntil det motsatte er bevist :)

Oppdretterne til Lyra hadde faktisk en hund som døde i utstillingsringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...