Gå til innhold
Hundesonen.no

Labb, Felleskjøpet- best i test?


Janis
 Share

Recommended Posts

Som det jo sies der også - alle fôrtyper som selges til hunder i Norge i dag vil en normal vanlig hund kunne leve på. Noen også fungere helt utmerket på.

På akkurat samme måte som at de fleste hunder levde lenge og vel på middagsrestene etter oss tidligere.

Det kommer mest an på hunden, så dernest de kravene du har til den. Mye enerig, lite energi, skal opp eller ned i vekt, tørre poter, dårlig pels, løs i maven/skite 5 ganger om dagen, mye tannstein, etc, etc.

Ingen hunder reagerer nøyaktig likt på ett fôr - det som funker for èn funker ikke for alle, osv.

Ang.best i test - lett å få norskprodusert fôr der hvis man regner f.eks. at maten skal være kortreist. Eller om man kun ser på innholdsfortegnelsen kontra analyse på fôret (noen tester gjør det også - helt uavhengig av hva en HUND faktisk trenger), etc. Mange måter å se testresultater på.

Selv stoler jeg ikke på andre testere enn mine egne hunder... Men ikke nok til at jeg gidder å kaste bort tid og penger på fôr som mange i min omgangskrets sier er noe "drit". Det finnes så alt for mye annet fôr i verden enn at jeg trenger å bevise at de har feil, eller kanskje bare være enig..

Jeg tror dog fullt og fast at de aller fleste hundene lever utmerket på tørrfôr hele sitt liv. At de ikke kan nyttegjøre seg en masse korn eller grønnsaker i maten er nok så, men derifra til å tro at råfôrede hunder alltid er friskere, penere, sunnere og lever lenger enn hunder som lever på tørrfôr tror jeg faktisk ikke. Dessverre - hadde det da bare vært SÅ enkelt å velge riktig..

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Som det jo sies der også - alle fôrtyper som selges til hunder i Norge i dag vil en normal vanlig hund kunne leve på. Noen også fungere helt utmerket på.

På akkurat samme måte som at de fleste hunder levde lenge og vel på middagsrestene etter oss tidligere.

Det kommer mest an på hunden, så dernest de kravene du har til den. Mye enerig, lite energi, skal opp eller ned i vekt, tørre poter, dårlig pels, løs i maven/skite 5 ganger om dagen, mye tannstein, etc, etc.

Ingen hunder reagerer nøyaktig likt på ett fôr - det som funker for èn funker ikke for alle, osv.

Ang.best i test - lett å få norskprodusert fôr der hvis man regner f.eks. at maten skal være kortreist. Eller om man kun ser på innholdsfortegnelsen kontra analyse på fôret (noen tester gjør det også - helt uavhengig av hva en HUND faktisk trenger), etc. Mange måter å se testresultater på.

Selv stoler jeg ikke på andre testere enn mine egne hunder... Men ikke nok til at jeg gidder å kaste bort tid og penger på fôr som mange i min omgangskrets sier er noe "drit". Det finnes så alt for mye annet fôr i verden enn at jeg trenger å bevise at de har feil, eller kanskje bare være enig..

Jeg tror dog fullt og fast at de aller fleste hundene lever utmerket på tørrfôr hele sitt liv. At de ikke kan nyttegjøre seg en masse korn eller grønnsaker i maten er nok så, men derifra til å tro at råfôrede hunder alltid er friskere, penere, sunnere og lever lenger enn hunder som lever på tørrfôr tror jeg faktisk ikke. Dessverre - hadde det da bare vært SÅ enkelt å velge riktig..

Susanne

Det er ikke så avansert, nei, alle hunder har da likt fordøyelsessystem, og det er nettopp skapt for å nyttigjøre seg av rått kjøtt, ben og organer. Rått kjøtt er det absolutt letteste en hund klarer å fordøye, og betyr da at det er det som tærer absolutt minst på hundens organer.

Det ikke kun det at de ikke klarer å nyttiggjøre seg av kornprodukter og div., men at det er skadelig for dem også i det lange løp. Karbo (sukker) får blodsukkeret til en hund til å stige og variere hele tiden, det er overhodet ikke bra, og regnes som den største grunnen til at så mange hunder får diabetes senere i livet. Organsvikt forskes det også mye på om har sammenheng mellom tørt og diverse som hunden har vanskeligheter med å fordøye, og det tror jeg selv mye på at det har, siden leveren sliter generelt mer med å klare å fordøye korn og diverse enn kjøtt som hunden er skapt for å spise.

Hundens tenner har heller ikke godt av karbo, og at så mange hunder sliter med tannproblemer kan ha årsak til all karbohydratene i kosten. Ingen hunder trenger karbo, og det er som nevnt her heller ikke bra for dem.

Så til TS: Skal du altså ha et tørrfôr, kikk etter et som ikke inneholder karbo, men en høy andel kjøttprosent. Orijen og Taste Of Wild bl.a er slike fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labb førte til meget dårlig inneklima her :x Og det var svære, våte saker som skulle skyfles opp i bæsjeposer på tur. Også altfor lite fett for vår hund, som får en god del mosjon; han ble tørr og rar i pelsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen tok vel ikke hensyn til omsettelig energi eller kvaliteten på råvarene. Foret ble ikke testet på hunder. Innholdslisten kunne like gjerne vært innholdslisten i en skosåle. De sier også at foringsmengen hos mange andre fòr er for lav. Hovedingrediensen i Labb er korn. Kjøtt har jo større næringsverdi enn korn. Mer kjøtt, mer næring, mindre foringsmengde.

Jeg forer heller med middagsrester enn Labb. Jeg tar ikke i det foret engang.

Jeg kjenner jeg blir trist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labb kan være så best i test det bare vil, mine hunder skal aldri få det uansett.

Signerer denne. Jeg har gitt det en gang etter jeg vant en sekk på utstilling så fikk de labb en periode og på under en uke hadde begge mine malamuter begynt og røyte for fullt, selv om de nettopp hadde satt ny pels. De ble også først veldig tørre og rare i pelsen. Dette er hunder som ved flere anledninger har fått ymse butikkfor, fordi jeg er kjempesløv med og huske på hundemat når jeg skal bort, og de har ikke reagert på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stole på TV2 hjelper deg tester er jo et stort rop om å bli villedet, da veldig mange av konklusjonene deres er riv ruskende gale (er en grunn til at det ofte kalles TV2 vill-leder/lurer deg).

Noe annet som får meg til å lure er at de klarer å gi Frolic et smilefjes? Selv Ellie som tåler alt av mat (hundemat, menneskemat, og ting som ikke kan klassifiseres som mat, men kan spises) får en vel funky avføring, men aldri av noe annet.

Da er det lett å tolke at de andre fortypene som også får smilefjes ikke kan være særlig bra, og jeg tør ikke å tenke på de som får dårligere karakter.

Nei, takke meg til V&H. Koster ca det samme, men hunden får tydeligvis alt den trenger av næring. Som f.eks vises i at både Ellie og Balrog alltid får mye skryt av flott pels på utstillinger, da de alltid kommer som de er. Ingen bruk av spray, spesielle shampoer eller annet.

Greit nok vinner de ikke, men det er visst grunnet lite masse :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere fikk hundene mine Labb og jeg var veldig godt fornøyd! Nå får de v&h og jeg er enda mer fornøyd :) Den største forskjellen som jeg merker er at det kommer mindre ut i den andre enden :lol: Hundene fungerer bra uansett og dersom jeg mot all formodning skulle begynne med tørrfôr (uten høyt kjøttinnhold) igjen hadde jeg ikke hatt noe problem med å gi dem Labb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og då får eg slenge meg på, og tilstå at Laffen òg har FK-fôr (Appetitt) som hovudfôr. Han får i tillegg litt diverse matrestar ( :blink: ) og rått kjøt om det passar slik.

Lina Kristine vart nærast skjelt ut då ho svarte Appetitt på spørsmål om kva fôr vi brukte i ein dyrebutikk. Ho kunne like godt gått inn på kontoret til Barnevernet og sagt at ho brukte å slå ungane sine, seier ho... Fint det, når desse dyrebutikktørrfora inneheld mykje det same.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader jo ikke å prøve ut sånne fôr. Fungerer hunden bra på et ikke-dyrebutikk-eller-veterinærkjøpt fôr så er det jo penger å spare. Det blir fort noen tusenlapper i året, spesielt for en stor hund.

Vår eldstemann utviklet allergi i perioden han gikk på Labb, uten at det trenger å være (den eneste) grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader jo ikke å prøve ut sånne fôr. Fungerer hunden bra på et ikke-dyrebutikk-eller-veterinærkjøpt fôr så er det jo penger å spare.

Men hva om det ikke fungerer? Min første briard fikk Eukanuba og fungerte utmerket på det. Så begynte raseklubben å forhandle et billigfôr som vi medlemmer fikk enda billigere. Jeg syntes selvsagt dette var utmerket og kastet meg på. Etter en halv sekk på dette fôret var pelsen til hunden (ja, det er langpelset rase) så tørr og skjør at den produserte floker over en lav sko og å børste gikk jo nesten ikke an fordi pelsen knakk alt for lett (på et godt for er pelsen elastisk og fin å børste). Tror du det tok lang tid å få orden på den pelsen igjen eller?

Nei, jeg gambler ikke med pelsen på utstillingshunder, så her holder vi oss til kjente og kjære merker som jeg vet fungerer :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en hund som bare fungerte på Labb.. Det finnes sikkert masse vitenskap som sier at Labb er fy fy pga korn bla bla..men det dreit faktisk den bikkka i - bokstavelig talt. Første og siste dyret jeg ga Labb, men på henne fungerte det utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde Labb for å ha en erfaring med det iom at jeg jobber i dyrebutikk. Etter kort tid begynte hunden spise sin egen avføring, for å kompensere for mangler i kostholdet hun hadde. :x

Første og siste gang! Aldri mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har en gang i tiden testet Labb og hunden fungerte fint på det til de forandret på noe for da ble han plutselig grå i pelsen. Har prøvd apetitt på bordern og hun fungerte fint på det men En gang tidligere og nå så fores det med Kobuk og både før og nå så fungerer dem fint på det og lommeboka er fornøyd fordi det ikke er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde Labb for å ha en erfaring med det iom at jeg jobber i dyrebutikk. Etter kort tid begynte hunden spise sin egen avføring, for å kompensere for mangler i kostholdet hun hadde. :x

Første og siste gang! Aldri mer!

"For å kompensere for mangler i kostholdet"? Feel free til å utdjupe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For å kompensere for mangler i kostholdet"? Feel free til å utdjupe.

Da jeg byttet til RC sluttet hun... Hun hadde aldri spist dritt før, fikk drittmat - begynte spise dritt også.

Min egen erfaring!

Fungerer sikkert på enkelte hunder, mine skal ikke få det hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde Labb for å ha en erfaring med det iom at jeg jobber i dyrebutikk. Etter kort tid begynte hunden spise sin egen avføring, for å kompensere for mangler i kostholdet hun hadde. :x

Første og siste gang! Aldri mer!

Akkurat motsatt erfaring av meg det.., bikkja spiste sin egen drit når hun gikk på RC, hills, olivers og pro plan. Matt og seig i pelsen var hun også. Byttet til Labb og voila.. Fin pels, sluttet å spise dritt og generelt bedre avføring og form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat motsatt erfaring av meg det.., bikkja spiste sin egen drit når hun gikk på RC, hills, olivers og pro plan. Matt og seig i pelsen var hun også. Byttet til Labb og voila.. Fin pels, sluttet å spise dritt og generelt bedre avføring og form.

Som jeg skreiv...

Fungerer sikkert på enkelte hunder, mine skal ikke få det hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg byttet til RC sluttet hun... Hun hadde aldri spist dritt før, fikk drittmat - begynte spise dritt også.

Min egen erfaring!

Fungerer sikkert på enkelte hunder, mine skal ikke få det hvertfall...

Ja, det er greit. Vi er alle einige i at nokre hundar funkar på det eine foret, og nokre funkar på det andre. Men du skriv at Labb ikkje har dei næringsstoffa ein hund må ha for å leve. Då lurar eg på kva du meiner RC inneheld som Labb ikkje inneheld. For såvidt eg kan sjå, er innhaldet relativt likt i dei to fora, og dei fleste andre tørrfor på marknaden.

Så med mindre du vil utdjupe kva Labb manglar, som RC har, så kan vi kanskje prøve å halde det bittelittegranne sakleg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fornemme lille papillon spiser BÆSJ..til tross for at hun får vom og hundemat.. og RC.

Jeg tror heller at det skyldes at mamman var god på å vaske og spise bæsj til valpene da de var små..(mamma luktet alltid så godt BÆSJ..liksom)

Jeg har `fôret med Labb..og vært godt fornøyd..stabil avføring og fin pels..og rimelig fòr...

Har også brkt Labb Apetitt..og vært fornøyd..

Nå er det pro plan og Vom og Hundemat..

Grunnen til at jeg byttet var bare at jeg ble litt irritet på noen på FK utsalget..

Jeg kjøpte apetitt fôr(som er premiumfôret av bedre råvarer og "ferskere" fòr) i en periode.

Så kom jeg til en sekk som jeg syntes var litt "tørr" ..men tenkte at det sikkert ikke var så ille.. men så var neste sekk også litt "tørr"..

Da jeg nevnte det i butikken..fikk jeg beskjed om at de hadde fått beskjed om at det en periode vist nok hadde hatt problemer med en "fòrtørrer"... Dette er noe jeg helt fint kunne tenke meg kunne skjedd ALLE produsenter..Men jeg synes de burde tilbudt meg nytt fòr/kompensasjon..eller beklag dette skikkelig..uten at jeg måtte TVINGE dem..SÅ da byttet jeg fòr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...