Gå til innhold
Hundesonen.no

Gundog Display - Philippa Williams - Levenghyl Gundogs - Crufts 2012


soelvd
 Share

Recommended Posts

Har hatt lyst på jaktcocker eller jaktspringer mange ganger, hovedsakelig til agility. Men det kan bli litt VEL mye motor på dem :P

Har ei venninne som er helt forelska i jaktcockeren og vil ha en i agility. Tror det kan bli artig. Men ja, det er ganske mye motor i de :lol: Jeg synes de ser ut som valper jeg! Hele livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som er helt forelska i jaktcockeren og vil ha en i agility. Tror det kan bli artig. Men ja, det er ganske mye motor i de :lol: Jeg synes de ser ut som valper jeg! Hele livet!

Ja, akkurat det samme synes jeg :lol:

Har sett noen i agilitysammenheng, og de kan være helt rå! Men krever nok mye aktivisering ja :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å se flotte labber! De var helt nydelige synes jeg :D

Å cockern var jo bare drit kul, typ duracell kanin! Tipper at nøkkelen med sånne er å ikke aktivisere de så mye til å begynne med, la de få kjede seg litt :P hvis ikke kan det bli slitsomt tror jeg. Hvem vil vel ha en " :hyper:" i huset :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se ulikhetene hos de tre retrieverrasene som var med der; nå er det jo stor forskjell på linjer hos i alle fall jaktlabrador og -golden, men regner med at hundene på oppvisningen er av linjer som er nogenlunde sammenlignbare (?). Flat'en var helt på happy-happy-siden av skalaen, labbisene var blide arbeidstakere og de gylne var et sted imellom.

Hihi, og "på den tiden du trener fram 3 labradorer, kan du trene fram to goldener eller én flat" (fritt oversatt). Hun slang vel på at det gjør det ekstra moro når hunden fungerer godt, da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å se flotte labber! De var helt nydelige synes jeg :D

Ja det måtte jo komme en av de kjedsommelige jaktlabradorkommentarene :thumbs: For min del synes jeg de var noe uproposjonale.

Jeg synes den jakt-cockerspanielen var skikkelig rar jeg, så ut som blanding av Dachshund og cavalier king charles spaniel, kanskje med en dash papillon. Hva skjedde med å ha litt lengde på beina?

Ellers var det veldig trivelig å se på! :) Horribel filming, så jeg tror det hadde vært enda mer flott å se på om filminga hadde vært på nett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det måtte jo komme en av de kjedsommelige jaktlabradorkommentarene :thumbs: For min del synes jeg de var noe uproposjonale.

Jeg synes den jakt-cockerspanielen var skikkelig rar jeg, så ut som blanding av Dachshund og cavalier king charles spaniel, kanskje med en dash papillon. Hva skjedde med å ha litt lengde på beina?

Ellers var det veldig trivelig å se på! :) Horribel filming, så jeg tror det hadde vært enda mer flott å se på om filminga hadde vært på nett :P

:icon_redface: ihii. Jeg har null peilig på eksteriør, synes bare de så lette og fine ut, uten å være av den ekstremt lette typen som noen jaktlabber er. Så ut som ordentlige labber for meg :D

cockeren var jo kjempe søøøt da, men skjønte ikke at det var cocker før det ble sagt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig imponert og fikk enda mer lyst til å trene på apport nå :)

Jeg likte goldisene veldig godt jeg da :) De hadde en utrolig flott farge, og så ikke ut som de hadde alt for mye hud og pels :)

Og så likte jeg også kommentaren hennes om hvor lang tid det tar og trene lab vs golden vs flat :) akkurat som jeg hadde sett for meg :) Fant også en video fra en annen gundog-mann som hadde springer, cocker og lab med seg. Men han hadde en mer show-preget oppvisning med lengdehopp etter apporten. Og så likte jeg bedre måten Philippa &co ordnet med hundene på :)

Jaktcockeren kjente jeg igjen med en gang, mulig fordi jeg kjenner en svart rakett fra før. Men synes kanskje hun på videoen hadde litt kortere bein enn de jeg har sett før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jaktlabber" er IKKE ordentlige labradors, og "cockeren" så helt ugjenkjennelig ut( trodde først det var en vanskapt cavalier). Ellers er morsomt å se gundogs i arbeid. Men for de som tror dette er noe spesielt- du ser akkurat det samme på en vanlig, norsk retrieverjaktprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat det samme synes jeg :lol:

Har sett noen i agilitysammenheng, og de kan være helt rå! Men krever nok mye

aktivisering ja :hyper:

Traff en sånn i skogen her om dagen. Den ble brukt til jakt og var visstnok alle tiders til det. Sånn forøverig var den helt propell hele tiden, som de andre jaktcockerne jeg har møtt, og til og med Linux ble nesten litt oppgitt til slutt... "Hun står jo ALDRI stille jo!" Halen gikk hele tiden akkurat som den på Crufts, fantastisk personlighet, men jeg tror du skal vite at du kan gi hodet nok å jobbe med OG være nøye med at det ikke skjer noe 24 t i døgnet. Hvis ikke tror jeg det kan bli slitsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, og "på den tiden du trener fram 3 labradorer, kan du trene fram to goldener eller én flat" (fritt oversatt). Hun slang vel på at det gjør det ekstra moro når hunden fungerer godt, da :P

Er det virkelig enklere å trene opp en labrador enn golden og flat? Noen som vet?

"Jaktlabber" er IKKE ordentlige labradors, og "cockeren" så helt ugjenkjennelig ut( trodde først det var en vanskapt cavalier). Ellers er morsomt å se gundogs i arbeid. Men for de som tror dette er noe spesielt- du ser akkurat det samme på en vanlig, norsk retrieverjaktprøve.

Du har missforstått. Det er denne såkalte jaktlabben som er den opprinnelige labradoren. Ikke den feite dvaske saken som ikke vet hva en fugl er en gang(for å sitte det på spissen). Labradoren er jo en apporterende fuglehund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har virkelig missforstått. Det er denne såkalte jaktlabben som er den opprinnelige labradoren. Ikke den feite dvaske saken som ikke vet hva en fugl er en gang(for å sitte det på spissen). Labradoren er jo en apporterende fuglehund!

Hehe, det er nå litt artig når noen uttaler seg at andre har misforstått, når de tråkker skikkelig i salaten og har misforstått selv. Labradoren stammer fra St. John's hunden, som her representert ved et bilde fra 1876 ikke ser mye ut som noe mynde.

histori_clip_image001_0001.jpg

En water dog som til tross for å være "kraftig", jammen veit hva en fugl er...

histori_clip_image001_0000.jpg

En registert Labrador fra 1900:

aboutlab_clip_image005.jpg

En Labrador skal - som alle andre hunder - ikke være ekstrem noen vei. Men det skal alltid være noen som synes det er så hipt og kult å synes at alle Labradorer er "feite dvaske saker som ikke vet hva en fugl er". Her snakker vi dyp kunnskap ja.... :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel egentlig meningen med mitt innlegg å poengtere at det er feil at jaktlabben IKKE er en ordentlig labrador. Og nei, jeg sier vel heller ikke at jeg har noe mye kunnskaper om rasen.

Og forøvrig synes jeg samtlige av de hundene du la ut bildet av ser mye bedre ut enn de labradorene jeg pleier å se :) Jeg har heller ikke noe imot labradoren, og den står høyt på lista som neste rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig enklere å trene opp en labrador enn golden og flat? Noen som vet?

Jeg vet ikke, men utifra de hundene jeg har en viss erfaring med, har jeg inntrykk av at labradoren er den mykeste og mest samlede av de tre rasene. Det er mer sprell, for å si det sånn, på golden og flat; eller i større grad energi i fri flyt som må kanaliseres. Syns hundene på denne oppvisningen viste det, også.

Men altså, jeg sitter ikke med noen fasit, kun fordommer :D Hadde vært interessant om noen som faktisk kan noe om det svarte :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men utifra de hundene jeg har en viss erfaring med, har jeg inntrykk av at labradoren er den mykeste og mest samlede av de tre rasene. Det er mer sprell, for å si det sånn, på golden og flat; eller i større grad energi i fri flyt som må kanaliseres. Syns hundene på denne oppvisningen viste det, også.

Men altså, jeg sitter ikke med noen fasit, kun fordommer :D Hadde vært interessant om noen som faktisk kan noe om det svarte :lol:

Jeg har lite erfaring med Flatcoated, men som jeg pleier å si - det er så stor varians i individsbasen til goldens og labrador i norden at det er umulig å si. Da må man se på linjer og slekt. Min Labrador er "knallhard", dvs at alt av korreks og skade preller av henne som teflon. Hun har brukket beinet uten å si et ord om det, hun har fått et par knær i stor fart rett i fleisen (ikke med vilje altså :lol: men de har en tendens til å løpe på deg) - og jeg har brukt negativ forsterkning i form av å klipe i øret for å spise kattebæsj. Hun rokker seg ikke. Jeg må være like dyprøstet og "grov" i målet som jeg måtte være til Schäferhannen vi hadde i gamledager, ellers hører hun ikke på meg. Miljøsterk til tusen, sta til tusen, har en egen vilje og tålmodighet jeg ikke har vært borti - her snakker vi "all in" attitude på alt av problemer. Henger jeg opp en leke som hjernetrim så kan hun gjerne jobbe hele dagen med det (for å sette det på spissen, det får hun ikke lov til), skal man så SKAL man ;) Verden er en lekeplass og alt i verden er til for henne, tror hun. Ingen ting er skummelt eller vondt, når hun tigger mat er det ikke noe som stopper henne. Hvis hun sitter ved bestikkskuffa bøyer hun bare hodet ned når jeg trekker den ut, og jeg kan skramle med stålbestikk over huet på henne uten problems. Hun sitter støpt.

Så myk? Nei. Alt annet enn myk. Legg til jaktinnstinkt, vokt, skarphet, alvorlighet og det som måtte høre til og jeg ville trodd jeg hadde en gruppe 1 hund. Hun innehar heldigvis (siden jeg ikke er interessert i slikt) ingen av delene, og bjeffer 1 gang i året :P Sta som en gruppe 3 hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

:lol: hørtes ut som ei hard nøtt den damen, ja. Men nå tenkte jo jeg hovedsakelig på jaktvariantene, og som sagt: jeg kjører på med gode, gammeldagse fordommer i mine ytringer. Så jeg tror fortsatt at labbiser er eh, stødigere, mykere og mer samla enn golden og flat. Jaktvariantene. Av sammenlignbare linjer. Sånn generelt. Jevnt over. Sikker i min sak, altså. Mer klovn og tivoli i de to andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: hørtes ut som ei hard nøtt den damen, ja. Men nå tenkte jo jeg hovedsakelig på jaktvariantene, og som sagt: jeg kjører på med gode, gammeldagse fordommer i mine ytringer. Så jeg tror fortsatt at labbiser er eh, stødigere, mykere og mer samla enn golden og flat. Jaktvariantene. Av sammenlignbare linjer. Sånn generelt. Jevnt over. Sikker i min sak, altså. Mer klovn og tivoli i de to andre.

Jeg er absolutt ikke noe selvutnevnt ekspert, men jeg har hatt flere golden, jeg er oppvokst med golden og labrador (ikke jaktvarianter) men har nå flat. MITT inntrykk er at golden og til dels labradoren kan motiveres lett med mat og godbiter, men at innstillingen deres er oftest "vi deltar fordi du ber om det", mens flattens innstilling er "la oss gjøre noe sammen,- jeg er med". I jakt sammenheng kan jeg forstå at det krever mer rolighetstrening av flatten enn de andre to, særlig labradoren er meget behagelig og virker for mer mindre berørt enn golden og flatt.- Altså det skal mer til for å overraske eller distrahere den.

Så at man kan trene tre lab, to golden på en flatt, i JAKTSAMMENHENG, den ser jeg. Men konkurranserettet lydighet f.eks så har man en hyppigere deltaker i flatten enn de andre to. - Som oftest. Og igjen, kun mitt inntrykk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

"Jaktlabber" er IKKE ordentlige labradors, og "cockeren" så helt ugjenkjennelig ut( trodde først det var en vanskapt cavalier). Ellers er morsomt å se gundogs i arbeid. Men for de som tror dette er noe spesielt- du ser akkurat det samme på en vanlig, norsk retrieverjaktprøve.

For meg er en "ordentlig labrador", altså en labrador retriever, en hund som SER UT som en jakthund og som jobber som en jakthund. En labrador av utseendet som vises i filmen her, som brukes på jaktsesongens ca 150 dager i året , er ikke dette en "ordentlig labrador"? Hvis den er god nok for denne typen bruk så forteller det meg at hunden er godt proporsjonert, godt vinklet, bra pels og lite helseproblemer, samt vanvittig viltfinnerevne og gjør skytterne lykkelig som fyller bagen dems med vilt. Det sklei skikkelig ut den dagen noen bestemte seg for å tolke masse som spekk, kompakthet som hengemage og sosial som horomonell. Heldigvis er det mange som holder ved de gamle linjene som er videreført av Pocklea, Haretor, Killerisk osv som gjør at jeg kan jakte hele høsten og vinteren, gå på prøver hele sommerhalvåret med en JAKTHUND. Og for å presisere dette, jeg synes ikke den gule hunden på bildet er feil på noen måte, og jeg synes folk må få lov til å holde på med det de ønsker, men å sette seg på talerstolen og bestemme hva som er en ordentlig labrador - den er for drøy!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...