Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp oss å bevare border collien


Papillon
 Share

Recommended Posts

http://www.underskrift.no/vis.asp?kampanje=3860

Bli med og redd den fantastiske rasen Border collie. Rasen som har utviklet sine egenskaper i over 100 år, er en av de få rasene vi har i dag, som fremdeles har de egenskapene den opprinnelig skulle ha. Rasen utmerker seg i en rekke ulike hundesporter som lydighet, agility, freestyle osv, og rasen øker stadig i popularitet. Når hunden nå, har blitt så populær, kommer det utfordringer i å ta vare på nettopp det som har gjort den populær, deres egenskaper som gjeterhund. Det er disse egenskapene som gjør at den er unik i hundesporter.

Det finnes ikke i dag, noen avlskrav på Border collien i Norge. Eller det vil si, raseklubben (NSG) har retningslinjer, men NKK vil ikke føre de samme kravene. Det viktigste av NSG’s krav, er at foreldre skal ha godkjent gjeterhundprøve. Dette er et minimumskrav, og det burde vært en selvfølge at border collier som skal i avl, hadde tatt dette. Det er disse egenskapene som kommer folk som driver med andre hundesporter til gode, og det er disse vi må jobbe for å bevare. Hjelp oss, med å stå samlet sammen med NSG, slik at NKK ser viktigheten av å innføre dette kravet. Hvis du, som jeg, elsker border collien for det den er i dag, hjelp oss med å beholde den slik. Det er blitt for mange annonser på nettet, med border collier, som er snille søte, og gode med barn, der det i tillegg blir reklamert med at de ikke gjeter. Snille hunder er helt klart bra og ha, men la oss ikke glemme hva border collien opprinnelig er, en gjeterhund. La oss sammen bevare rasen!

Signer på at du ønsker å bevare rasen, ved at NKK innfører de samme kravene som raseklubben har. Signer på at du ønsker å ta vare på egenskapene til Border collien’s unike egenskaper som gjeterhund, ved å innføre krav om at foreldre må ha godkjent gjeterhundprøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg signerer ikke foreløbig. Jeg er ikke uenig i prinsippet, men jeg mener at det er feil sted å starte..

Først må raseklubben ta noen grep for å synliggjøre seg, fjerne seg fra bonde-mentaliteten og begynne å profilere seg som en raseklubb, med interesse i medlemmene sine. Det er en lang vei å gå for å få bukt med useriøse oppdrettere, men man får starte i egne rekker. Forøvrig føler jeg ikke at rasen er så skakkjørt at noen redningsaksjon er nødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg signerer ikke foreløbig. Jeg er ikke uenig i prinsippet, men jeg mener at det er feil sted å starte..

Først må raseklubben ta noen grep for å synliggjøre seg, fjerne seg fra bonde-mentaliteten og begynne å profilere seg som en raseklubb, med interesse i medlemmene sine. Det er en lang vei å gå for å få bukt med useriøse oppdrettere, men man får starte i egne rekker. Forøvrig føler jeg ikke at rasen er så skakkjørt at noen redningsaksjon er nødvendig..

Nja, tjo, bondementalitet er jeg litt enig i. Er vel mere for å få bukt med de "finn.no, kjempesøte valper etter snille foreldre, lite gjeterinstinkt" type. Og andre som bevist masseproduserer valper hvor ingen av foreldrene har noe som helst bruksprov.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nja, tjo, bondementalitet er jeg litt enig i. Er vel mere for å få bukt med de "finn.no, kjempesøte valper etter snille foreldre, lite gjeterinstinkt" type. Og andre som bevist masseproduserer valper hvor ingen av foreldrene har noe som helst bruksprov.

De blir man ikke kvitt uansett hvor mange restriksjoner man legger på avelen. De selger uregistrerte valper som hakka møkk på finn, til høyere pris enn jeg får for mine registrerte valper med god stamme. Så jeg kjøper ikke at det er så enkelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir man ikke kvitt uansett hvor mange restriksjoner man legger på avelen. De selger uregistrerte valper som hakka møkk på finn, til høyere pris enn jeg får for mine registrerte valper med god stamme. Så jeg kjøper ikke at det er så enkelt..

Er da noen som selger reg. valper også :) Gjerne med "flotte farger", sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Er da noen som selger reg. valper også :) Gjerne med "flotte farger", sukk..

Men strengt tatt er dette et problem for rasen, så lenge de som ønsker bc til gjeting kjøper av foreldre som gjeter?? Den dagen det ikke eksisterer en sauebonde igjen, så er det et problem, men fram til da så skjønner ikke jeg at andre skal få dånedimpen av at Hege Voldmo avler bc til lydighet og agility med fancy farger. Hun selger dem jo ikke på falske premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha underskriftskampanje for å bevare border colliens gjeteregenskaper i avlsarbeidet, står det jaggu meg langt dårligere til med rasen (og/eller oppdrettere) enn jeg hadde trodd, gitt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha underskriftskampanje for å bevare border colliens gjeteregenskaper i avlsarbeidet, står det jaggu meg langt dårligere til med rasen (og/eller oppdrettere) enn jeg hadde trodd, gitt...

Vet ikke om du har lest hele, men det er for at NKK kun skal reg. valper etter hunder med gjeterhundprøven. Hvorfor står det dårligere til med rasen av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men strengt tatt er dette et problem for rasen, så lenge de som ønsker bc til gjeting kjøper av foreldre som gjeter?? Den dagen det ikke eksisterer en sauebonde igjen, så er det et problem, men fram til da så skjønner ikke jeg at andre skal få dånedimpen av at Hege Voldmo avler bc til lydighet og agility med fancy farger. Hun selger dem jo ikke på falske premisser.

Det bidrar jo på sett og vis til å dele rasen i to.. :/

Edit: Jeg skulle brukt multisitat der..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å begynne å øke prisen på borderen? Jeg tror man ville fått vekk mange useriøse med å øke prisen ... Da får man ikke alle de som kjøper en border bare fordi den var billig i innkjøp i forhold til en annen rasehund og som overhodet ikke har peiling på hva de får i hus ... Tror mye useriøs avl ville stoppet av det jeg ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har lest hele, men det er for at NKK kun skal reg. valper etter hunder med gjeterhundprøven. Hvorfor står det dårligere til med rasen av den grunn?

Jeg har fulgt diskusjonen, og vet vel hva det gjelder. De som VIL produsere border collie med den intensjonen å bevare rasen og dens egenskaper, de gjør sitt for å bruke foreldredyr og linjer som høyst sannsynlig vil gi brukanes avkom, uavhengig om NKK ikke vil registrere de som ikke har disse såkaldte godkjente foreldrene, sant? De som VIL ha border collie med rasens egenskaper, de kjøper av produsenter som lager det de vil ha. Alle andre som er mer opptatt av farge, ikke-gjetende border collie, rolige, barnevennlige what ever, kjøper "sjiten" på finn.no som ingen av oss som vil ha border collie MED egenskapene vil ha. Poenget er at jeg ser ikke helt hvordan de uegnede avkommene ødelegger for de egnede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt diskusjonen, og vet vel hva det gjelder. De som VIL produsere border collie med den intensjonen å bevare rasen og dens egenskaper, de gjør sitt for å bruke foreldredyr og linjer som høyst sannsynlig vil gi brukanes avkom, uavhengig om NKK ikke vil registrere de som ikke har disse såkaldte godkjente foreldrene, sant? De som VIL ha border collie med rasens egenskaper, de kjøper av produsenter som lager det de vil ha. Alle andre som er mer opptatt av farge, ikke-gjetende border collie, rolige, barnevennlige what ever, kjøper "sjiten" på finn.no som ingen av oss som vil ha border collie MED egenskapene vil ha. Poenget er at jeg ser ikke helt hvordan de uegnede avkommene ødelegger for de egnede?

Igjen, jeg synes det blir å dele rasen i to - en med gjeteregenskaper og en uten.. Og jeg synes det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Er det ikke nettopp en slik tankegang som sende schæferen dit den er i dag? Det er ikke så farlig mentaliteten...

Jeg har ikke noe problem med schäfer heller jeg, men nå definerer nok du og jeg schäfer som to vidt forskjellige raser.

Poenget er absolutt ikke at det ikke er så farlig, men at de som ønsker å bevare rasens gjeteregenskaper vil alltid gjøre dette og de som avler av årsaker som ikke fremmer rasen, vil avle uansett om det blir papirer på det eller ikke.

Det bidrar jo på sett og vis til å dele rasen i to.. :/

Edit: Jeg skulle brukt multisitat der..

Ja, det deler rasen og jeg er ikke sikker på at det nødvendigvis er bare negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal man tvinge bønder som bruker borderen sin daglig på gården til sanking av sau som overhodet ikke har lyst til å stille på noen prøver eller konkurranser, til å ta en gjeterhundprøve da for hvis ikke kan de ikke få bruke hunden sin i avl? Hunden gjeter jo hver eneste dag og viser jo dermed at den har egenskapene i behold, den har bare ikke papierer på det ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal man tvinge bønder som bruker borderen sin daglig på gården til sanking av sau som overhodet ikke har lyst til å stille på noen prøver eller konkurranser, til å ta en gjeterhundprøve da for hvis ikke kan de ikke få bruke hunden sin i avl? Hunden gjeter jo hver eneste dag og viser jo dermed at den har egenskapene i behold, den har bare ikke papierer på det ...

Det er nok mange bønder som er "selvforsynte" og driter i om foreldrene har godkjente prøver. De ser at den fungerer i arbeidet på gården og parrer den med naboens hannhund, som også fungerer fint i arbeidet på sin gård. Så ser de ut dem de liker i kullet, og selger resten som uregga valper på finn.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men skal man tvinge bønder som bruker borderen sin daglig på gården til sanking av sau som overhodet ikke har lyst til å stille på noen prøver eller konkurranser, til å ta en gjeterhundprøve da for hvis ikke kan de ikke få bruke hunden sin i avl? Hunden gjeter jo hver eneste dag og viser jo dermed at den har egenskapene i behold, den har bare ikke papierer på det ...

Ja, akkurat som de som ser hundene sine hver dag og jobber med dem og mener at de kan plukke ut de beste individene til avel, uavhengig av hva en eksteriørdommer, mentaltest eller noe annet tilsier. Alle kan bli norgesmestere hjemme i hagen, det er værre å bli det med konkurranse liksom. Hvis hunden har de egenskapene den skal ha og brukes i praktisk arbeid på gården, så betyr det at bonden må reise til en prøve, betale 200kr også er hunden avlsklarert. Ikke særlig problematisk med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det deler rasen og jeg er ikke sikker på at det nødvendigvis er bare negativt.

Hvorfor ikke? Jeg snakker om helt i andre enden av skalaen altså. Heller ikke spydig ment, jeg lurer oppriktig på hvorfor du tenker det :)

Klipper og limer litt, siden det blir OT så det holder:

Jeg har ikke noe problem med schäfer heller jeg, men nå definerer nok du og jeg schäfer som to vidt forskjellige raser.

Poenget er absolutt ikke at det ikke er så farlig, men at de som ønsker å bevare rasens gjeteregenskaper vil alltid gjøre dette og de som avler av årsaker som ikke fremmer rasen, vil avle uansett om det blir papirer på det eller ikke.

Jeg definerer schæferen som det den er jeg. Vi har en arbeids-hund som noen har lekt seg litt med både mentalt og ekstriørt, og det bare fordi noen synes det var penere at de skulle se slik ut. Den er samtidig delt. Er det noen annen måte å se det på?

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvorfor ikke? Jeg snakker om helt i andre enden av skalaen altså. Heller ikke spydig ment, jeg lurer oppriktig på hvorfor du tenker det :)

Klipper og limer litt, siden det blir OT så det holder:

Jeg definerer schæferen som det den er jeg. Vi har en arbeids-hund som noen har lekt seg litt med både mentalt og ekstriørt, og det bare fordi noen synes det var penere at de skulle se slik ut. Den er samtidig delt. Er det noen annen måte å se det på?

Jeg definerer en schäferhund utifra arbeidskapasiteten sin. Det er svært mange hunder som er registerert som schäfer som jeg mener ikke innehar de egenskapene en shäferhund skal være i besittelse av ergo er det ingen schäferhund, bare en stor tysk selskapshund.

Grunnen til at jeg ikke syns det er særlig problematisk om bc rasen blir delt er fordi det er gjeteregenskapene som gjør hunden til den allround hunden den faktisk er. Om man avler på lydighet/agility resultater, så vil det i løpet av noen generasjoner ikke lengre være en border collie, men en middels stor engelsk selskapshund.. Du ser sammenhengen sant?

ISDS-registrering er vel et verktøy som sikrer linjer der rasens opprinnelige egenskaper blir ivaretatt?

Jeg er mye reddere for eksteriørdømmingen. Selv om det stilles strenge krav m.h.t. gjeterhundprøver.

Isds registrering er kun registrering i et register på lik linje med NKK registeret, det er ikke noe kvalitetsstempel for hundens egenskaper. Det betyr bare at foreldrene er registrert i Isds registreret. Eksteriørdømming har aldri vært et tema på rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg definerer en schäferhund utifra arbeidskapasiteten sin. Det er svært mange hunder som er registerert som schäfer som jeg mener ikke innehar de egenskapene en shäferhund skal være i besittelse av ergo er det ingen schäferhund, bare en stor tysk selskapshund.

Grunnen til at jeg ikke syns det er særlig problematisk om bc rasen blir delt er fordi det er gjeteregenskapene som gjør hunden til den allround hunden den faktisk er. Om man avler på lydighet/agility resultater, så vil det i løpet av noen generasjoner ikke lengre være en border collie, men en middels stor engelsk selskapshund.. Du ser sammenhengen sant?

Jepp, og jeg tror jaggu vi er enige å, bare at vi snakker forskjellige språk her nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer heller ikke og er i grunn ganske så enig med Gråtass... så er det vel også sånn at rasen for det meste er delt? Bortsett fra i Norge og Sverige. De har da flotte gjeterhunder i storbritannia selv om de også har sportsborder/showborder. Folk får heller kjøpe hunder fra linjer de ønsker seg.

Edit: Fikk plutselig lyst til å skrive litt til :P Jeg er forresten heller ikke så sikker på at en gjodkjent prøve er noe kvalitetsstempel, ett minstekrav, jada... har lest det noen ganger nå. Samtidig vet jeg om hunder som har godkjent prøve som ikke egner seg som gjeterhunder i det hele tatt. Jeg vet også om hunder med godkjent prøve hvor fører selv har fortalt at hunden mer eller mindre klarte prøven på ren lydighet. Om man da skal avle gjeterhunder så er da ikke disse hundene jeg beskriver egentlig noe å avle på, mener jeg da. Jeg personlig ville stolt mer på noen jeg vet kan hund/sau enn kun en godkjent prøve hvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: som rakkeren!

hihihi jeg sitter her å irriterer meg over det Gråtass sier. Så jeg prøver å skrive ett langt og halvspydig innlegg til henne. Skriver og skriver, sletter litt, sletter alt, skriver på nytt, henter info, sletter og skriver og ler litt av meg selv, og så kommer jeg jo på hva hun EGENTLIG mener *ler* Og da er vi jo helt enige! Bare det at jeg ikke helt var komfortabel med "rase"navnet på Asti :baby: Han er jo brukanes, men mangler ett par tre femten ting for å fylle kravene til rasestandarden fult ut. Har litt av alt han :P Goingen min!

Så Gråtass, min venn, heretter har vi samme def. på schæferen/tysk familiehund og bc og alle de andre rasene. De har vi hatt hele veien, men det tok bare litt tid før jeg ble enig med meg selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par spørsmål... Er det noen som har gjort sin "matte" rundt dette for å gjøre en vurdering av antallet hunder som da vil kunne få registrert avkom?

Hva vil skje med evt. innavlskoeffisient hvis frafallet av potensielle avlsdyr faller radikalt (for de som ønsker registrerte avkom). Det vil da være den ene hannen i nettopp DET kullet, ikke kullbroren, liksom.. Så verdifulle linjer vil jo raskt kunne gå tapt hvis den super-gjeteren er steril, og linjene kan ikke brukes videre fordi broren er eid av folk som slett ikke vil trene hunden på sau (men kanskje har verdifulle linjer)...

Jeg skjønner jo at dette ville såklart spore fler til å trene med sau hvis de absolutt vil ha en border og avle. Men finnes det egentlig "rom" for en økning av kanskje flere hundre hunder i året som vil trene tilstrekkelig for å greie det evt avlskravet, hvis det blir obligatorisk?

Og er ikke dette allerede en av de mest vanlige renrasede hundene som selges uten stamtavle? Dvs. at man har absolutt ingen kontroll på linjene, innavl, helsestatus, etc - hvis halvparten av forfedrene er ukjent og resten heter Kvikk og Meg (hvis man i det hele tatt får en "stamtavle", da..) . Ville ikke det kunne bli veldig skummelt, veldig raskt?

Er det nødvendigvis en sammenheng mellom en god gjeterhund og en god LP/AG-hund? Vil de "automatisk" funke på det ene hvis de er supergode på det andre? Jeg tenker litt sånn i forhold til fuglehunder - noen er vel bedre på ryper, andre på andejakt, noen skogsfugl, etc - selv om de egentlig er samme rase. Eller er jeg helt på "bærtur", liksom?

Er norske bordere nødvendigvis bedre til gjeting (eller LP) enn bordere fra andre land som ikke har slike krav? Finnes det i det hele tatt land som har disse kravene?

Jeg kan så absolutt se idealismen i dette, men som litt over middels interessert av hunder og avl, så kan jeg jo se langt flere fallgruver og konsekvenser som kanskje ikke er helt gjennomtenkt. Registrering er KUN for at man skal kunne være rimelig sikker på opphav/stamtavle, og må ikke brukes som en kvalitetsmerking synes jeg. Titler er noe helt annet, og her vil man så absolutt kunne sikre seg mht rasens iboende egenskaper.

Men er det noen som har tall på at dette gjeterhundkravet faktisk har noe reellt å si for kvaliteten på bordere her i landet enn i resten av verden? ER vi virkelig så mye bedre bare fordi vi (nesten) ikke får stilt dem ut?

Appropos utst.bordere... Jeg var på en beardis/border-kennel i England for en mannsalder siden. Der hadde de igjen to bordervalper fra samme kull for å vurdere hvem de skulle beholde. En typisk utst.variant og en mere lettbeint og "skranten" sak som de kalte "working type". Vi kan faktisk se det litt på beardisene - de dårlige pelsede, litt "stælkete" og halvdårlig kvalitet kalles så alt for kjapt "gammeldagse arbeidende" typen.. Synes det faktisk er litt skummelt, jeg.

Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...