Gå til innhold
Hundesonen.no

"Stor verson" av staffe? + Spm. ang. Dogo Canario


L.M.
 Share

Recommended Posts

Jeg er litt nysgjerrig: Staffordshire bull terrier er jo en nydelig rase, og jeg er veldig sjarmert av temperamentet og gemyttet de har. Allikevel er jeg utrolig glad i store hunder, så en staffe blir ærlig talt litt i minste laget til å være 100% perfekt. Lurer derfor på om noen har noe forslag til lignende hunderaser med litt mer størrelse? Altså lignende bygd, men større. Er allerede klar over boxeren, selvom den er litt lettere bygd og med høyere energinivå. Er også svært sjarmert av Dogo Canario, men har dere flere forslag? Ønsker helst ikke at de har denne "bulldog-nesa", altså det inntrykte nesepartiet som gjør det vanskeligere å puste og gjør høy aktivitet mindre aktuelt.

Lurer også på aktivitetsnivået til de både staffen, dogo canarioen, og evt. raser folk foreslår :) Ønsker en hund jeg kan ta med på "hva som helst", og helst som tåler relativt høy aktivitet ganske godt (alle hunder sliter i varmen, men ønsker ikke en hund som av rase har større problemer enn gjennomsnittet under aktivitet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo veldig stor forkjell på mentaliteten hos en staff og en dogo... en staff er en terrier, og en dogo er en vakthund.. vil du at hunden skal være mulig litt skeptisk mot fremmede, eller sosial med alle? hva med andre hunder? både dogo og staff har jo ofte litt problemer med andre hunder av samme kjønn..

en dogo tilpasser seg mye den aktiviteten den får, men det kommer veldig ann på linjene tror jeg. får du en dogo fra linjer med litt høyere aktivitetsnivå, så må hunden ha nok mosjon og mental utfordring for å være "harmonisk".

Dogo sliter også med HD og AD, så vær obs på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jma: Var ikke klar over at dogoen var spesielt utsatt for HD og AD, kjekt å vite, da det trolig gjør rasen svært uaktuell, tross alt.. Takk for svar :)

Amerikansk bulldog, gud så nydelige! :wub: Perfekt, tusen takk folkens :hug: Noen som vet om denne rasen er utsatt for spesielle sykdommer, da spesielt HD og AD? Fungerer den godt i all slags trening eller er det noe man burde styre unna (agility, svømming, sliter den med luftveier?). Og har den ofte problemer med andre dyr? Haha sjekker nok ut denne rasen mer nøye, men om noen vet noe er det jo kjekt å vite :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk Bulldog er nok litt utsatt for HD, vet ikke om det blir sjekket så mye AD? Men vær obs på at det ikke er en FCI-registrert rase, men jeg trooor de kan delta på offisielle konkurranser via NOX-registeret til NKK? Ellers har NHL noen utstillinger og konkurranser i ny og ne, også er det en rasespesial hvert år.

Hopp gjerne innom amerikanskbulldog.no, så kan du få mange gode svar av bulleeiere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikansk Bulldog er nok litt utsatt for HD, vet ikke om det blir sjekket så mye AD? Men vær obs på at det ikke er en FCI-registrert rase, men jeg trooor de kan delta på offisielle konkurranser via NOX-registeret til NKK? Ellers har NHL noen utstillinger og konkurranser i ny og ne, også er det en rasespesial hvert år.

Hopp gjerne innom amerikanskbulldog.no, så kan du få mange gode svar av bulleeiere. :)

Okei, får håpe det ikke er stort utbredt, får ta en nærmere kikk.. Hååper de er relativt friske hunder :wub: Tusen takk for bra info :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å velge en oppdretter som følger raseklubbens anbefalinger med tanke på helsesjekker. Det finnes store leddproblemer på rasen, og en del useriøs avl. Men sjekk ut www.amerikanskbulldog.no :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne sett den boxeren som har høyere aktivitetsnivå enn staffetispa mi :)

Jeg synes det virker som fokuset her er veldig på utseendet.. Hvilke egenskaper ønsker du egentlig i hunden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne sett den boxeren som har høyere aktivitetsnivå enn staffetispa mi :)

Jeg synes det virker som fokuset her er veldig på utseendet.. Hvilke egenskaper ønsker du egentlig i hunden din?

Ja jeg var nok litt utydelig her, men grunnen til at jeg ba om en "stor verson av staffen" var at jeg har hørt staffen skal være en veldig snill og koselig hund, kjekk å ha i hus, samtidig som den tåler en del aktivitet. Det jeg helst vil ha i en hund er først og fremst et aktivitetsbehov som gjør at jeg kan ta den med overalt, "hele tiden", men at den fortsatt har såpass med ro under energien at den kan ligge inne rolig uten å bli sprø, om du skjønner :P

Personlig er jeg veldig glad i å være aktiv, og tilbringer også en god del tid i stall og blant andre dyr, og det jeg da ønsker meg er en kompis jeg kan ta med overalt, og som blir med inn på sofaen og slapper av når dagen er over. Må også ha mulighet for å ha en litt rolig dag uten at det blir et problem for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt synes jeg du skal bli kjent med rasetypiske individer av raser du finner interesse for.. Gjerne ved å etablere kontakt med oppdrettere eller liknende.

Selv har jeg to staffer, en av de er nok ganske gjennomsnittlig hva gjelder aktivitetsbehov etterhvert, mens den andre er langt mer krevende enn normalen..

Staffen er en rase som har sine klare svakheter, blant annet i form av samkjønnsaggressivitet.. Det er svært vanlig (mer regelen enn unntaket..) at staffen ikke liker hunder av samme kjønn, særlig hva gjelder hannhundene.

I tillegg har de en del helseissues man må tenke på når man får seg en slik hund.

Hva gjelder omgang med andre dyr har noen av de heftig jaktinstinkt, så katter og slikt kan være en stor utfordring.. Begge mine har et bra jaktinstinkt.. De gjør ferdig jakten også, det ender altså med at byttet dør om jeg ikke får avverget jakten i tide.

Å la hannen min være løs sammen andre hanner kan jeg stort sett bare glemme.. Det er noen hanner han funker sammen, men de er få.

Tispa er litt greiere, hun liker noen tisper men ikke alle. Hannhunder funker fint så lenge hun ikke blir påvirket av hannen (Altså så lenge han ikke er med)

Når det gjelder mennesker er det en rase som elsker mennesker over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg! Long time no see :)

Jeg synes du skal åpne for andre raser annet enn staffer og bullehunder også (jeg sier ikke at bullehunder ikke er riktig "gruppe" for deg, men jeg vil anbefale å studere og/eller utelukke andre raser før du slår deg fast til idéen med bullehund. Jeg vet ikke hvor godt du har tittet på de mange alternativene, men jeg vet jo at du veldig gjerne ville ha langhåret Schæfer en stund - men det har du slått fra deg(?).

Men jeg vurderte selv SBT lenge, var i kontakt med oppdretter og det hele - men etterhvert innså jeg at jeg kanskje burde velge en annen rase, til tross for hvor forelsket jeg var i rasen. Og det endte jo, som du vet, med Finsk Lapphund - og jeg er veldig glad for at jeg kikket meg godt rundt og vurderte alle muligheter før valget ble tatt), for det er jo et hav av raser der ute! Og det er mange som faller under kategoriene du har skrevet ned foreløpig. Hva med å sette opp en liste over ting du vil og ikke vil se i hunden, så kanskje det er lettere å komme med forslag?

Uten at jeg har sett kriteriene dine, vil jeg si at jeg alltid har sett for meg en mellomstor hund med litt pels hos deg! Hehe :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg var nok litt utydelig her, men grunnen til at jeg ba om en "stor verson av staffen" var at jeg har hørt staffen skal være en veldig snill og koselig hund, kjekk å ha i hus, samtidig som den tåler en del aktivitet. Det jeg helst vil ha i en hund er først og fremst et aktivitetsbehov som gjør at jeg kan ta den med overalt, "hele tiden", men at den fortsatt har såpass med ro under energien at den kan ligge inne rolig uten å bli sprø, om du skjønner :P

Personlig er jeg veldig glad i å være aktiv, og tilbringer også en god del tid i stall og blant andre dyr, og det jeg da ønsker meg er en kompis jeg kan ta med overalt, og som blir med inn på sofaen og slapper av når dagen er over. Må også ha mulighet for å ha en litt rolig dag uten at det blir et problem for hunden.

Her passer jo så og si alle raser inn, at de kan være med på hva som helst og at de tåler stille dager også. I stall er det jo ev gjeting og jakt som må passes på, men tom de passer inn med litt trening, og man ikke har hund fra de heftigste linjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jaktinstinkt, stall full av hester... Neppe en god idé? :icon_confused: Bikja kan jo få litt retningslinjer da, enkelte hint og noe sånt "ikke spis hesten"-opplegg, men det er jo noe å være obs på når jeg ønsker å ha hunden min i lag med andre dyr, spesielt om jeg f.eks. vil ta den med på tur sammen med hesten. Dette med samkjønnsaggressiviteten har jeg hørt litt om, men trodde ikke den var så utbredt og vanlig.. Er det det samme med amerikansk bulldog? Både samkjønnsaggressivitet og jaktinstinktet, altså? De skal jo både være gårds- og jakthunder, om jeg har forstått ting rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om en hund har jaktinstinkt, så trenger det ikke å bety at den jager alt den ser? Mine jager fugler de, men de er ikke fuglehunder... Faktisk jaga rasen villsvin, bjørn og elg før, men nå er de stort sett bare rolige og greie rundt store dyr.

Som regel slår jaktinnstinktet inn på mindre dyr som katt osv, ikke hester. Og med sosialisering og trening fra valpestadiet ser jeg ikke problemet, i noen som helst rase faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg! Long time no see :)

Jeg synes du skal åpne for andre raser annet enn staffer og bullehunder også (jeg sier ikke at bullehunder ikke er riktig "gruppe" for deg, men jeg vil anbefale å studere og/eller utelukke andre raser før du slår deg fast til idéen med bullehund. Jeg vet ikke hvor godt du har tittet på de mange alternativene, men jeg vet jo at du veldig gjerne ville ha langhåret Schæfer en stund - men det har du slått fra deg(?).

Men jeg vurderte selv SBT lenge, var i kontakt med oppdretter og det hele - men etterhvert innså jeg at jeg kanskje burde velge en annen rase, til tross for hvor forelsket jeg var i rasen. Og det endte jo, som du vet, med Finsk Lapphund - og jeg er veldig glad for at jeg kikket meg godt rundt og vurderte alle muligheter før valget ble tatt), for det er jo et hav av raser der ute! Og det er mange som faller under kategoriene du har skrevet ned foreløpig. Hva med å sette opp en liste over ting du vil og ikke vil se i hunden, så kanskje det er lettere å komme med forslag?

Uten at jeg har sett kriteriene dine, vil jeg si at jeg alltid har sett for meg en mellomstor hund med litt pels hos deg! Hehe :rofl:

Hei frøken! Ja det kan man si :P

Hehe neida, noe sikkert hundekjøp er det jo absolutt ikke, men jeg vil jo alltids se meg om og leter stadig etter min "perfekte match". Å nei, den lekre schæferen forblir på topp enda, med lang pels og alt :wub: men som du sier - jeg burde være åpen for forslag. Dette med bullehundene er bare noe jeg sjekker ut nå på denne tråden, er jo kjekt å vite om de passer inn hos meg eller om det er typer jeg ikke trenger se så mye på.

For all del, det er ingen store planer om hund enda, men du kjenner meg - alltid litt på utkikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jaktinstinkt, stall full av hester... Neppe en god idé? :icon_confused: Bikja kan jo få litt retningslinjer da, enkelte hint og noe sånt "ikke spis hesten"-opplegg, men det er jo noe å være obs på når jeg ønsker å ha hunden min i lag med andre dyr, spesielt om jeg f.eks. vil ta den med på tur sammen med hesten. Dette med samkjønnsaggressiviteten har jeg hørt litt om, men trodde ikke den var så utbredt og vanlig.. Er det det samme med amerikansk bulldog? Både samkjønnsaggressivitet og jaktinstinktet, altså? De skal jo både være gårds- og jakthunder, om jeg har forstått ting rett.

Klassiske stallhunder er jo pinscher, dansk/svensk gårdshund, jrt mm. Alle disse har jaktinstinkt, pinscherene og terrierene kan ha mye. Men det er i hovedsak på smågnagere, og jeg kjenner mange av disse rasene som "bor" i stallen uten å jage hestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jaktinstinkt, stall full av hester... Neppe en god idé? :icon_confused: Bikja kan jo få litt retningslinjer da, enkelte hint og noe sånt "ikke spis hesten"-opplegg, men det er jo noe å være obs på når jeg ønsker å ha hunden min i lag med andre dyr, spesielt om jeg f.eks. vil ta den med på tur sammen med hesten.

Det er ikke slik at de jakter på store dyr som regel, det er mest mindre dyr som katter, fugler, rotter, mus osv.

Det er dog viktig å lære hunder å vise respekt for en hest, ellers kan den lett bli drept eller alvorlig skadet.

Dette med samkjønnsaggressiviteten har jeg hørt litt om, men trodde ikke den var så utbredt og vanlig.. Er det det samme med amerikansk bulldog? Både samkjønnsaggressivitet og jaktinstinktet, altså? De skal jo både være gårds- og jakthunder, om jeg har forstått ting rett.

Samkjønnsaggressiviteten i staffen er som sagt regelen mer enn unntaket.. Det er slik de er fra gammelt av.

Jeg kjenner ikke den amerikanske bulldogen særlig godt, men har møtt på noen hanner som helt klart har hatt issues med andre hanner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oja da så, jaging av smådyr kan jeg overleve, og uansett rase må jo hunden tilvennes hestene litt så det skal nok gå fint. Pincher, d/s gårdshund og jrt er nok ikke helt det jeg hadde tenkt.. :S Utrolig fine hunder, men ikke helt det jeg var ute etter.

Går jo an å høre med oppdretter ang. samkjønnsaggressiviteten og utbredte helseproblemer hos Ambullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du egentlig ute etter da? Det har ikke jeg klart å lese meg frem til i denne tråden.. Annet enn dine ønsker angående eksteriør da..

Hehe, skjønte det ikke helt selv heller når jeg leste over tråden :P Her er liste over ting jeg vil se i min hund:

- Høyt energinivå

- Over gjennomsnittet behov for mental stimulering

- Arbeidsvilje og fokus på "meg" (eller eier/trener da)

- God størrelse, men gode ledd (mtp. agility, men dette kan jeg jo ta opp med oppdretter, så ikke så viktig egentlig)

- Pågangsmot og selvstendighet (altså ikke en veldig tilbaketrukken hund som blir fort usikker i nye situasjoner)

- Sterk positiv innstilling til tur, aktiviteter, lek og nye ting (vet ikke hvordan jeg skal forklare dette, men rett og slett en hund vil ut på tur så og si hele tiden)

- Godt sosialt grunnlag for omgang med andre hunder

Håper dette gjorde ting litt mer forståelig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes du skal kikke bedre på gruppe 1! Er alltid lurt å være tidlig ute med rasevalget, så du har god tid til å finne riktig oppdretter med akkurat riktig kombinasjon! :D

Haha, er nok en god grunn til at Schæferen alltid har sjarmert meg, ja! :whistle: Må jo være åpne for alt, så får fortsette å se meg om, men er nok stor sjanse for at jeg skaffer meg schæfer en dag :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...