Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp til å forstå utstillingsreglene, jeg...


Bazenji maniac
 Share

Recommended Posts

Har endel hunder som skal inn i Harstad, på NKk'n og trodde faktisk at det ikke ville kræsje... Men, dan gang ei...

Har Basenji, en tispe og en hanne, de skal forøvrig inn som nummer 1 og 4 i ring 8.

Så har jeg AK hanne på golden, de går også inn som første rase. Men, jeg tenkte vel at dette går fint, er 29 påmeldte, så sikkert endel som går før Solan.

Men, idag kom start nummeret, og han skal inn som hund nummer 2.. I ring 2..

Jeg har forsøkt å lest meg opp på utstillings reglene, men er ikke sikker på hvordan jeg kan forså dette...

Tanken var og holde igjen han, som uansett er jakt golden og dermed lite sannsylig vil gå opp i konkuranse.

"5.6 For sent fremmøte

Det er utstillerens eget ansvar å møte i god

tid ved ringen, slik at hunden er til stede når

den skal bedømmes. Dersom en hund

kommer for sent til kvalitetsbedømmelsen

(hund ansees å komme for sent når siste

hund i kvalitetsklassen er ferdigbedømt) kan

dommeren, når hele rasen er ferdigbedømt,

gi hunden en kvalitetsbedømmelse. Hunden

kan ikke delta videre i konkurransebedømmelsen.

En hund som kommer for sent til

konkurransebedømmelse, kan ikke delta videre."

Hva tenker dere, hvordan forstå dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Solan skal inn tidlig er ikke så rart, det betyr bare at det er få/ingen hunder i junior og unghundklassen. Hanner bedømmes jo alltid før tispene.

Det du sitererer betyr at du i praksis kan få Solan kvalitetsbedømt så fremt du når ringen før golden er ferdig bedømt, altså at dommer går over han og skriver en kritikk hvor han måles mot standarden. Du vil ikke få delta i konkurranseklassen fordi rasen jo er ferdig bedømt. For at han skal kunne ha sjansen til å delta i konkurranseklassen, må han jo bedømmes før hannhundene er ferdige, sant?

Jeg foreslår at du snakker med ringsekretæren i ring 2, og hører om du kan få vise han idet du er ferdig med basenjiene. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstås slik at dersom hunden ikke møter i tide (dvs. klassen rekker å bli bedømt før du kommer) så må du vente til etter hele rasen er ferdig, og så kan dommeren gi hunden en kvalitetsbedømmelse. Dvs. du får en kritikk og en premiegrad, men naturlig nok ingen plassering.

Før kunne man komme slentrende litt "når som helst" og så tok dommeren den innimellom de andre, også fikk hunden være med i de konkurransebedømmelsene som var igjen (f.eks. beste hannhundklasse - dersom hunden fikk CK).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...