Gå til innhold
Hundesonen.no

Betty's 2.kull


ipadda
 Share

Recommended Posts

  • Svar 182
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

DJISES! Nå er ting ENDELIG i gang, graving og pesing!

Er du sikker på at hun er drektig? Hun har ikke bare svelgt en slik en da? Søte Betty

De er større enn hva som er vanlig, men det der ser ut til å følge linjer, egentlig. Våre linjer har alltid får valper over gjennomsnittet, i vekt og størrelse. Tjorven sine ser jo ut som 5 dager gaml

Dægern 2 dagvalpesett på sonen i løpet av 3 dager! Spennende! Tvi tvi tvi - snu seg 3 ganger rundt motsols - kaste salt over skuldern - knock wood - krysse fingre - ikke tråkke på runde komlokk - og flere det-skal-gå-bra-besvergelser kan jeg ikke!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt. Tusen hjertelig takk for alle lykkeønskninger, alle heiarop og alle bekymringsmeldinger. Det varmer

:wub:

Betty drev med oppblokking hele natten, å stratet sakte men sikkert å krype oppover i temp i 11-12 tiden i morges. Hun var ute flere ganger for å gjøre i fra seg, å plutselig fikk vi begge følelsen av at vannet hadde gått, men var aldri 100% sikkre. Vi ringte dyrlegen, som gjerne ville ha henne inn til en sjekk, å han kunne bekrefte at vannet hadde gått. Hun hadde ingen veer, så vi var litt frem og tilbake på behandling - å kom alle frem til at det var bedre å prøve naturlig enn å gi opp før ting overhodet fikk startet. Veefremkallende ble satt, og 10 min etterpå var første valp på vei ut. Den ble liggende legge å sippe inn og ut, før hun plutselig fikk enn kjempe vee, og den kom halvveis ut, med bakbeina først. Den ble sittende fast halvveis utenfor halvveis innenfor, å vi måtte lirke godt for å klare å få den løs. Dette var første tispe, og hun var desverre død da hun kom løs. De neste 4 kom som perler på snor - hannhund, hannhund, tispe, hannhund.... Skjønn spiller ingen rolle, vi har fire sprell levende valper, å en hundemor som har imponert i stor grad idag!

Hun tok det hele med storisk ro, ingen tegn på stress, eller ubehag. Man så på henne at det ikke var godt med veer, men jeg er imponert over at hun i løpet av hele fødselen, ikke ga i fra seg ett eneste knyst, hun var helt rolig, helt stille, å lot dyrlegen gjøre jobben med første valp, uten protest eller reaksjon. Jeg er **** meg så imponert over bikkja, jeg hadde garantert HYLT av smerte.

Vel hjemme har jeg veid valpene. Hannene veier: 230g, 220g og 217g. Tispen er en kompakt liten gris, på sine 248g.... Mao store og kraftige valper. Det var nok første mann som lagte krøll i systemet, desverre.

Betty har tatt morsrollen på skikkelig alvor, å har foreløpig ikke trengt noen form for hjelp, hun er veldig selvstendig, og valpene dier helt selv, uten noen form for problemer. Så dette kommer til å gå kjempebra.

:) Flinke Betty min :wub:

Har ikke fått tatt noen skikkelige bilder, å det kommer nok ikke før om noen dager, jeg syns Betty har vært igjennom nok, om ikke jeg skal plage henne med kamera i fleisen i tillegg. Men noen få kjappe fikk vi tatt.

431415_10150697316530586_632600585_11722354_1286476452_n.jpg

420647_10150697313310586_632600585_11722339_603407311_n.jpg

Dronninger får selvsagt maten servert på sengen

;)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...