Gå til innhold
Hundesonen.no

Stussing av tissemann hår!


Castella
 Share

Recommended Posts

Hei igjen! jeg lurer på mye rart... :innocent:

denne gang er spørsmålet om jeg kan stusse hårene på tissemannen til en 9.5 mnd sheltie gutt?

Når han tisser så blir det så mye søl, det kommer tiss over hele pelsen.

I tillegg så tenker jeg at hvis man klipper vekk litt hår så er det mye enklere å holde rent, sånn i forholdt til forebygging mot forhudskatarr tenkte jeg...

Hvor mye av håret kan jeg ta bort?

Er det noen som har gode råd mot forebygging av forhudskatarr, han har det ikke...men jeg vil helst ikke at han skal få det heller.... Hvis jeg skyller engang i blant med forhudsrens eller saltvann vil det være forebyggende eller ødelegge den naturlige bakteriefloraen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en puddel hannhund og han blir barbert: tissen, lysken, litt oppover magen og testiklene. Jeg bruker alt fra 40 skjær til 15 skjær som var det jeg hadde for hånden sist, så med andre ord - du kan bare klippe i vei og fjerne så mye pels som du vil. Jeg foretrekker at det ikke er pels på tissen og omegn siden min hund lett får forhudskartarr når han har mye pels og ikke minst er det mye mer hygenisk synes jeg. Det ekleste jeg vet er hannhunder med gul pels på magen og i lyskene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg gjorde det en gang på Angus når han var liten. Han hadde en megalang tufst på tissemannen, og siden det ikke så ut som om den hadde en funksjon så klippet jeg den av.

Neste gang han skulle tisse så kom det overalt. Strålen delte seg, han pissa på labbene sine og det var generelt veldig mye mer piss på bikkja uten tufst :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en puddel hvor pelsen vokser til den klippes, den faller ikke av når den når en viss lengde, så hos pudler så må all pels klippes - også den på tissen. Om jeg slurver med stellet ser jeg at han får antydninger til forhudskatarr siden pelsen samler bakterier og skitt.

Det som plager Sølve og meg er om Sølve får floker og forhudskatarr, det som bare plager meg er seig gulflekkete pels som stinker tiss.. De som kjenner Sølve vet at han tisser ofte og i merkelige stillinger, han kan feks fint tisse mens han går på to (for)ben på så han kan skvette litt og ikke da bare på bakken. Sølve bryr seg nok ikke noe om den biten, men jeg vet det hadde plaget han om han ble nektet tilgang til fanget mitt og sofaen etc på grunn av stinkende pels. ;)

Jeg lar som nevnt ikke noe pels bli igjen for å lede strålen og det det går helt fint, Sølve tisser ikke som en spreder av den grunn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på kort og langhårede er vel at det ikke er 15 cm lange hår sånn 5 cm foran tissen... Ergo vil mange langhårshunder bli ennå mere "grisete" under der hvis man klipper bort styrehårene for strålen.

Men hvis det funker - så gjør det gjerne. Jeg klipper begge gutta mine der og har ikke noen større problemer med det. Det jeg derimot ALDRI gjør er å skylle dem, bruke forhudsrens eller slikt. DET gjør man hvis de får en betennelse eller katarr, ikke forebyggende da det ofte bare gjør vondt værre (ødelegger den naturlige bakteriefloraen der).

Har hatt hannhunder i over 30 år nå, og kun en gang opplevd forhudskatarr. Han fikk en kur, ble kvitt det og så merket jeg aldri noe mere på han.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Grunnen til at jeg vil klippe er at det np er så mye hår at han selv har problemer med å holde det renslig...

Men hvor mye skal jeg klippe? og hva skal jeg klippe...det er jo mye hår på den tissen.... også er det jo masse lange hår på magen, så det ser rart ut om jeg tar alt.... hmm

ingen med sheltie her da som klipper tissentass hår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Grunnen til at jeg vil klippe er at det np er så mye hår at han selv har problemer med å holde det renslig...

Men hvor mye skal jeg klippe? og hva skal jeg klippe...det er jo mye hår på den tissen.... også er det jo masse lange hår på magen, så det ser rart ut om jeg tar alt.... hmm

ingen med sheltie her da som klipper tissentass hår?

Bare klipp alt rundt på utstyret, og hold gjerne pelsen over på magen også kort slik at det ikke kommer noe på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha du mener det?

Det hadde mok blitt fint på en langhåret hund... det kommer til å synes kjempe godt... :P

Klipper bare på selve tassen jeg...

Har selv en langhåret hund, jeg, da, synes ikke i det hele tatt på han før han legger seg på ryggen.

Alt pelsen på sidene holder jeg jo lang, men bare kort akkurat over "den" på magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite OT spørsmål. Ser mange nevner forhudskatarr, hvordan vil dette egentlig merkes på bikkja? Hvordan ser det ut? Vil bikkja gjøre noe annerledes når den har det osv? "Har" jo hannhund(min mors, tidligere/delvis min) selv så føler dette er noe jeg egentlig burde vite :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite OT spørsmål. Ser mange nevner forhudskatarr, hvordan vil dette egentlig merkes på bikkja? Hvordan ser det ut? Vil bikkja gjøre noe annerledes når den har det osv? "Har" jo hannhund(min mors, tidligere/delvis min) selv så føler dette er noe jeg egentlig burde vite :icon_redface:

Om hunden slikker seg mye, er det nesten garantert at han har en form for forhudskatarr/infeksjon.

Er noe alle eller så å si alle hannhunder får innimellom, til forskjellig grad.

Får det utviklet seg mer, kommer det gjerne gulaktig væske som synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden slikker seg mye, er det nesten garantert at han har en form for forhudskatarr/infeksjon.

Er noe alle eller så å si alle hannhunder får innimellom, til forskjellig grad.

Får det utviklet seg mer, kommer det gjerne gulaktig væske som synes.

Er dette farlig om de har det/går med det lenge? Kan det få noen konsekvenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette farlig om de har det/går med det lenge? Kan det få noen konsekvenser?

Det er ikke farlig å ha, men går det ikke over av seg selv, burde man behandle det.

Kan utvikle seg til urinveisbetennelse, eller rett og slett irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, takk for svar :)

Vær så god. :)

Hunden min har hatt det tidligere, da hjalp det ikke med den rensevæsken som jeg kjøpte hod dyrlegen, så lagde bare min egne blanding som funket mye bedre.

Kokte opp vann med litt salt, avkjøte det og tilsatte en dasj med Dr.Greve intimvask. Brukte engangssprøyter som man får tak i gratis eller billig på apotek, og renset 1-2 ganger daglig, da gikk det bort iløpet av noen dager.

Viktig at man må "holde" igjen slik at væsken får virke under forhuden i ca. 30 sekunder før det renner ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...