Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten test...


Margrete
 Share

Din hunds hverdag  

162 stemmer

  1. 1.

    • Hunden slippes i hagen/hundegård
      65
    • Tur opp og ned gata (2-300 m.)
      34
    • Tur rundt kvartalet +
      62
    • Ingen av delene, hunden står ute i gård hele dagen, eller har tissekasse inne
      1
  2. 2.

    • 1 time ++
      106
    • 1/2 - 1 time
      51
    • 0 - 1/2 time
      3
    • Bikkja står i hundegård, henger ute med meg når jeg holder på ute, har det artig nok inne med meg
      2
  3. 3.

    • Hunden slippes i hagen/hundegård
      51
    • Tur opp og ned gata (2-300 m.)
      41
    • Tur rundt kvartalet +
      69
    • Ingen av delene, hunden står ute i gård hele dagen, eller har tissekasse inne
      1
  4. 4.

    • Trener du fast mot konkuranse 1 + hver dag (alle grener)
      8
    • Trener du fast mot konkuranse 1/2 - 1 t hver dag (alle grener)
      29
    • Trener du for moro 1/2 -1 time hver dag
      23
    • Trener for moro når det faller seg slik
      92
    • Driver ikke med slik, har familiehund og venn :)
      10
  5. 5.

    • Ja
      92
    • Nei
      14
    • av og til, av og til ikke.
      23
  6. 6.

    • Ja
      23
    • Nei
      36
    • av til hver dag, av og til ikke noe
      70


Recommended Posts

Her er dagen våres sånn nogelunde lik uten om treningen..

Morgen når jeg kommer hjem fra jobb: 30 min rundt nabo laget

Ettermiddagen: 2-3 timer på skauen

kvelden: 30 min rundt nabo laget

Trening prøver jeg og få til hver dag,men siden jeg ikke har noen å trene med er det ikke alltid det blir noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 100% ærlig nå, men må legge til at svarene også er basert på nå vinterstid, da hverken hundene eller jeg liker oss ute i kulda særlig lenge. :P

Morgenturen satte jeg "tur rundt kvartalet+", det er litt lenger enn et kvartal da, siden de er med på jobb. :ahappy:

"Langturen" vår er på 1/2-1 time, av og til mer, da først veien hjem fra jobb og som oftest rundt i parken her, før vi går inn. Mest i bånd, siden Lundii har lagt seg til en teit vane med å bjeffe mye på andre hunder, og Martin er ikke helt 100% på innkallingen, spesielt ikke hvis det er tisper som akkurat er ferdig med, har, eller er like før begynner på løpetid. :P

Kveldsturen satte jeg til "tur rundt kvartalet+", tar som oftest en grei runde i parken så begge får gjort fra seg.

Trener for moro når det faller seg slik med Lundii for øyeblikket, har jo egentlig større ambisjoner med henne, må bare få tatt meg sammen og gjort noe med det. Skal begynne å trene sammen med ei på jobben. :ahappy: Martin trener jeg kun hverdagslydighet med, å gå pent i bånd og å ikke tigge ved bordet er vel de største punktene for øyeblikket, samt å følge med når jeg ber om det, og innkalling, såklart.

Går tur av og til, av og til ikke, altså, gå på en tur må vi jo, siden jeg ikke har noen hage, men regner med at det som var ment her var langturen?

Trener av og til hver dag, av og til ikke noe.

Jeg må innrømme at jeg har dårlig samvittighet for lydighetstreningen på Lundii, jeg skulle trent mye mer, men nå har jeg ikke overskudd til det for tiden, og ei heller lyst til å trene alene. Hadde planer om å begynne å trene i en klubb, men sånn som økonomien er nå har jeg ikke råd til treningene eller buss til og fra. Så da får det heller vente litt. Jeg har litt dårlig samvittighet for mosjonstreningen til Martin, han burde fått mer trim, ikke at han krever mer da. Og han ser jo bra ut, han har ikke lagt på seg, og ei heller mistet noe særlig muskelmasse etter han kom, ikke som jeg kan se, så han klarer seg jo tydeligvis. Samt at han får gå med kløv på tur innimellom, det synes han er helt greit. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte meg plutselig ganske aktiv. :twitch:

Morgen- og kveldsturer går gjerne rundt kvartalet. (Ca 15 minutters gange om vi somler. Som vi gjerne gjør om morran.)

Tur på 1++ time etter jobb. (lenger om det er helg/fri)

Minimum 1/2 t trening hver dag (lydighet, spor, felt, whatever) utfra forhold og hva annet vi har fore. Er vi på fellestrening trener vi ganske lenge.

Liker å gå lange turer og i vinter har vi i tillegg fått litt sansen for å gå på ski så da blir det fort litt lengde på turene. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea slippes som regel ut i hagen på morgenen og lufter seg selv (min mor som står for det, ikke jeg!). Hun kan være ute så lenge som 30-60 min alene, og tusler bare rundt på tomta. Hun får langtur etter jobb, men ikke hver eneste dag. I helgene får hun alltid langturer, skiturer osv. På kvelden rusler vi en tur rundt i nabolaget. Chessea er turhund nå, så det blir særdeles lite trening på henne mentalt sett. Når hun er hos meg blir det litt mer, men ikke mye.

Minien rusler jeg en tur med på morgenen, bare så jeg ser hun får gått på do osv. Hun er en skikkelig morratrøtting! Så slipper jeg henne ut på plenen foran her vi bor når jeg kommer hjem midt på dagen, også går vi en halvtimes tur på ettermiddagen/kvelden. Før leggetid rusler vi og litt i nabolaget. Foreløpig har hun ikke fått gå så lange turer, mye på grunn av at hun fryser sånn. Men tanken er minst en skikkelig tur (pluss tisseturer) hver dag, ca. en time i alle fall. Trening er bare innfallsmessig og moro foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sånn halveis riktig. Vi trener mot konk, men ikke hver dag. Vi trener jo stortsett litt på tur hver dag da, om det teller(hverdagslydighet, kontakt og enkelte momenter som stå ol). Jeg har ikke eliteambisjoner med Grim - vi skal bare ha det gøy også får vi se hvor langt vi kommer. Morgenturen er mellom 1-3 timer. Samme med ettermidagsturen. Kvelden blir det enten en runde i nabolaget(15-30min) eller ut i hagen. Vi har ingen faste rutiner, så det varierer, men vi går minst 3 timer hver dag. Vanligvis er det trening en gang i uka med klubben, men der har vi vært fraværende lenge nå. Skal taes opp igjen.

Endret av Grim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke helt riktig stemt, for jeg går ikke rundt kvartalet som jeg krysset av for morgen og kveld, jeg går turer 3 ganger om dagen.

Morgen: Minst 1time tur

Ettermiddag: Minst 1time tur. Jeg bytter på om morgen turen eller ettermiddagsturen blir lang tur feks hvis morgen turen blir på 1time, så blir ettermiddagsturen på minst 1 1/2time og oppover.

Kveldsturen er på 30-45min, alt etter hvor mye vi har gjort iløpet av dagen.

Jeg trener litt lydighet og søk på turene våre, ikke hver dag, men når vi har inspirasjon til det.

Vanlig hverdagslydighet som normal oppførsel i bånd, gå forbi andre hunder pent, innkalling osv terpes på hver deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser langturen ut (uten trening)

  1. 1 time ++
  2. 1/2 - 1 time
  3. 0 - 1/2 time
  4. Bikkja står i hundegård, henger ute med meg når jeg holder på ute, har det artig nok inne med meg

Syns den siste der virket litt nedlatende/negativ egentlig, men sikkert bare min oppfattning.

Tror jeg heller ville ha formulert alternativ 4 sånn som dette: Bikkja løper å leker i hundergården, henger/springer rundt meg når jeg holder på ute.

Hos oss er det ikke turer hver dag, faktisk bare ett par ganger i uka at vi går turer med bikkjene "rundt kvartalet" som det så pent sto her..

Her slippes de ute i hundgård eller gårdsplass når de skal ha tisseturene sine og da er de også uten en liten stund å løper i snøen nå som det er snø ute og de får brukt masse energi og muskler. Ser på det som bedre aktivitet enn 1 times tur +- langs fortauet..

Jeg syns det er mere "trim og Trening" for bikkja å løpe rundt som den selv vil og få brukt alle musklene sine enn èn times tid ++ tur i bånd langs veien eller rundt kvartalet..

Forstår at ikke alle har mulighet til å la bikkja løpe fritt i hundegård eller på gårdsplassen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvordan dagen ser ut, ettersom jeg jobber skift, men svarte sånn ca da iallefall. Jobber jeg dag blir det som regel og gå opp og ned gata så de får tissa på morgenen, en time + tur på ettermiddagen(gjerne 2-3 timer når været er slik som det har vært nå i det siste) pluss en halvtime/time trening, bortsett fra om det er fellestreninger, da blir det gjerne 1 time tur pluss et par timer på trening og en 20-30 min på kvelden. Jobber jeg kveld så blir morgenturen hovedtur og da er vi ute et par timer og da blir det gjerne ikke mer enn en halvtime trening hver dag pluss en runde rundt kvartalet på kvelden. På helg blir det gjerne flere timer ute på starten av dagen også trening alt ettersom. Nå fremmover blir det mye kurs på meg og Varga, faktisk nesten hver helg så da får vi mye og bryne oss på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Morgen: Tar med hunden ut i hagen for å tisse. I bånd. Det er ikke langt fra hagen til veien og mitt største mareritt er en påkjørt hund.

Formiddag: Går tur i ca en time, varierer mellom å gå på asfalt og i skog. I helgen går vi gjerne to timers tur. I tillegg slipper vi han løs (med langline) slik at han får løpt og kost seg. Prøver å la ham løpe fritt 2-4 dager i uken.

Ettermiddag: 1/2-1 time tur.

Kveld: Tar han med ut i hagen for å tisse.

Jeg trener ikke fast med ham, men forsøker å gi ham utfordringer i hverdagen, som innebærer at han må tenke litt. Skal begynne å gå blodspor med ham annenhver uke, og har lyst til å begynne med daglig lydighetstrening, men vil gjerne på kurs først, for å lære gode treningsteknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser langturen ut (uten trening)

Jeg syns det er mere "trim og Trening" for bikkja å løpe rundt som den selv vil og få brukt alle musklene sine enn èn times tid ++ tur i bånd langs veien eller rundt kvartalet..

Det er da like nedlatende/negativt å mene at alles langtur er båndtur langs veien? Mine får en runde rundt kvartalet hver morgen og kveld, om morran bryter vi stort sett båndtvangen slik at de går løse, om kvelden går de i bånd. Og det er stort sett etter asfalten ja, men vi er alltid innom ett av grøntarealene i området.

Langturene våre er 90% av gangene i skog og mark, og da løse. De får se nye ting, lukte nye ting, treffe nye hunder osv osv. Dvs både ypperlig fysisk og mental fostring. Vi går jevnlig sammen med vennehunder, da får de leke og løpe og sosialere seg i samme slengen. Vi kjører også endel buss til/fra, iom at jeg bor midt i asfaltjungelen, da får vi jammen inn litt mentaltrening også.

De er stødige, sosiale, lydige og veltrente hunder som får det beste av begge verdner. Ja, det hadde vært lettvindt med egen hage/hundegård til lufting, men i mine øyne kan det ALDRI erstatte variert terreng og underlag for muskelbygging, eller sosial og mentaltreninga det er å vandre gatelangs i en by, kjøre buss og treffe andre hunder, både kjente og ukjente.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...