Gå til innhold
Hundesonen.no

Begynner på scratch, noen som passer for meg?


Rødhette&Ulven
 Share

Recommended Posts

Har du tittet noe på risen?

Rasen har naturlig nok vært oppe til drøfting, og jeg har vel fått tips om hvor jeg i så fall må hente :) Men det er flere ting der som gjør at det nok ikke blir riesen. Størrelse og pelsarbeid for eksempel, når jeg ser bort fra linjevalg :)

Men jeg skal nok se over til vårt naboland og følge litt med på den franske gjeteren... Det kan kanskje se ut til å være noe...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ojojoj, har lest litt på svenske beaucheronsider, og dette høres definitivt ut som en hund for meg! Kjenner meg litt forelsket allerede Takk for tipset!

Nei, nå tror jeg det må bli en retriever! Etter den inspirerende gundog-filmen fra Crufts gikk jeg inn på den lokale retrieverklubbens sider og ser at der er det jo flust av gøye aktiviteter (cup! yay

Jeg er faktisk veldig gjerne med! Og jeg vil veldig gjerne se MH'er disse bikkjene går, for tenk så bra sammenligningsgrunnlag det blir om en får være med på tilsvarende hos andre!

Jeg tenkte på rottis med en gang jeg leste kriteriene dine, jeg :)

Der er det samme problem som hos schafer, det er så aaaaalt for mange å velge i, og aaaaalt for mange som er under par. Dessuten synes jeg den i utgangspunktet er for tung til mye av det jeg vil bruke den til - som er ganske belastende for fysikken. Også vet jeg ikke... den mangler liksom... glimtet i øyet, på en måte. På samme måte som schaferen mangler litt personlighet. Uff, nå er det nok mange som blir vondbråten. Det jeg prøver å si er at, nei, den "snakker ikke til meg" slik som en del andre raser gjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og tenkte på rottweileren da jeg leste førsteinnlegget ditt. Moren min har hatt en fantastisk fin rottweiler, så jeg mener jo absolutt at de har glimtet i øyet. ;) Men det er jo en smakssak, så føler du ikke at den passer for deg, så stemmer sikkert det.

Nå vil du nok finne en seriøs oppdretter du liker uansett rase, så at det er for mange å velge i og mange som er under par burde ikke hindre deg. Det er jo bare å bruke litt tid på å leite fram det du vil ha. Og det høres det jo ut som at du er forberedt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kan ikke komme på en eneste rase som ikke bryter med minst ett av kravene dine, og du er tydeligvis ikke villig til å fire på noen av dem? jeg tror kankje du bør gå litt i tenkeboksen og se hva som er realistisk og hvilket nivå du vil trene/konkurrere på/hvor mye hund du vil ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke komme på en eneste rase som ikke bryter med minst ett av kravene dine, og du er tydeligvis ikke villig til å fire på noen av dem? jeg tror kankje du bør gå litt i tenkeboksen og se hva som er realistisk og hvilket nivå du vil trene/konkurrere på/hvor mye hund du vil ha?

Er jeg ikke? Pelskravet er absolutt, men det byr ikke på store problemer. Vi kan ikke alle ville ha belger. Og siden jeg har fundert en stund (noen år) er det et par ellers aktuelle raser jeg allerede har vurdert ferdig. Noen av de jeg har avskrevet tidligere, dukker opp igjen, og det er jo interessant. Men så har jeg noen på blokka allerede. Og nå har det også blitt foreslått noen nye. Synes jeg har ganske mye å velge i jeg, ser du :)

Nå skal det vel også sies at jeg har veldig mye av drømmehunden i den hunden jeg har i dag - hadde hun vært litt stødigere mellom øra og hatt litt underull i pelsen så måtte jeg nesten lagt henne på sprit :D Nestemann har jo noe å leve opp til!

Endret av Rødhette&Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja, jeg veit... Men det er så mange av de, jungelen er så stor! Og det finnes så mange drittale. Hadde jeg VISST at jeg fikk en som hverken var syk eller psyk, så hedde nok valget vært forholdsvis enkelt. En god schafer er jo den ultimate hunden på mange måter. Men en dårlig en er jo knappast verdt sprøyta...

Hmm... som sagt. Stor jungel, mange bikkjer. Hvor begynner man?

Og ja, langhårsbelger utgår. Så på den strihårsen, men den er jo knappast å oppdrive!

Der er ikke noe problem å importere lakke, har gjort det selv jeg, men de er for spesielt interesserte kanskje i enda større grad enn mallen. Herlige hunder, men man bør være forberedt på høy intensitet og MYE vakt. Nå var/ er tispa jeg hadde litt "mer" en gjennomsnittet for rasen, men uansett er det ti mil fra en langhårsbelger til en krøllbelger.

Hva med den Siri foreslo? De er kule!

Edit: når det kommer til sjeldne raser er det ofte fordi utseendet ikke tiltaler like mange eller de velger en mer flashy variant. Hadde folk valgt rase etter egenskaper alene hadde bedlissen vært svært utbredt, det er jeg sikker på.

Jeg kommer faktisk ikke på en eneste negativ side ved rasen, unntatt at de må klippes/ barberes. Og det er mindre jobb enn å støvsuge opp etter en golden , med mindre en skal stille ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj, har lest litt på svenske beaucheronsider, og dette høres definitivt ut som en hund for meg! Kjenner meg litt forelsket allerede :wub: Takk for tipset!

Jeg er også litt rundt å snuser på den rasen, har snakket litt med forskjellige oppdrettere osv. Flere av de svenske oppdretterne skal visst være flinke til å bruke sine hunder iallefall, og avler ikke kun mot utstilling. Også en norsk oppdretter, Star du Nord, skal være aktive med sine hunder, spesielt i lydighet tror jeg. Jeg sitter iallefall med et kjempe godt inntrykk av rasen, den eneste grunnen til at jeg ikke står på valpeliste noen plass er størrelsen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt rundt å snuser på den rasen, har snakket litt med forskjellige oppdrettere osv. Flere av de svenske oppdretterne skal visst være flinke til å bruke sine hunder iallefall, og avler ikke kun mot utstilling. Også en norsk oppdretter, Star du Nord, skal være aktive med sine hunder, spesielt i lydighet tror jeg. Jeg sitter iallefall med et kjempe godt inntrykk av rasen, den eneste grunnen til at jeg ikke står på valpeliste noen plass er størrelsen :P

Så artig! Ja, det er flere oppdrettere i Sverige som ser interessante ut! Liker godt at hunden fremstår som akkurat så allsidig som det jeg er på utkikk etter. Ser på Satchmo og Silogården for eksempel (Silogården skal ha et rættli interessant kull nå i sommer. Axi beskrives tett opp mot min dober på alle de gode tingene. Og størrelsen er perfekt: 30 kg tispe, helt topp!) Kan dette virkelig være dobermann med pels?? :w00t:

Hva er ditt inntrykk av vaktegenskapene i rasen? Det fremheves jo at de har det i "rikelig monn". Men samtidig har de vært brukt som førerhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig! Ja, det er flere oppdrettere i Sverige som ser interessante ut! Liker godt at hunden fremstår som akkurat så allsidig som det jeg er på utkikk etter. Ser på Satchmo og Silogården for eksempel (Silogården skal ha et rættli interessant kull nå i sommer. Axi beskrives tett opp mot min dober på alle de gode tingene. Og størrelsen er perfekt: 30 kg tispe, helt topp!) Kan dette virkelig være dobermann med pels?? :w00t:

Hva er ditt inntrykk av vaktegenskapene i rasen? Det fremheves jo at de har det i "rikelig monn". Men samtidig har de vært brukt som førerhund?

Jeg var innom de selv for noen år siden når jeg skulle bytte rase. Jeg opplevde de som litt mildere enn Dobberen og litt mer sammarbeidsvilig. Men du skal være opmerksom på dette med skuddberørthet på foreldre/søsken. Hørte flere som måtte gi opp brukset pga det. Og det var en av grunnene til at jeg ikke fortsatte titte på den rasen. (men det var også før det var så lett å få oversikt som nå med SKK avlelsdata/hunddata/koiranet o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Er jeg ikke? Pelskravet er absolutt, men det byr ikke på store problemer. Vi kan ikke alle ville ha belger. Og siden jeg har fundert en stund (noen år) er det et par ellers aktuelle raser jeg allerede har vurdert ferdig. Noen av de jeg har avskrevet tidligere, dukker opp igjen, og det er jo interessant. Men så har jeg noen på blokka allerede. Og nå har det også blitt foreslått noen nye. Synes jeg har ganske mye å velge i jeg, ser du :)

Nå skal det vel også sies at jeg har veldig mye av drømmehunden i den hunden jeg har i dag - hadde hun vært litt stødigere mellom øra og hatt litt underull i pelsen så måtte jeg nesten lagt henne på sprit :D Nestemann har jo noe å leve opp til!

Ok, da har jeg missforstått jeg. Jeg har da aldri nevn at du bør ha belger? Jeg fraråda den ene belgern du nevnte. De andre belgerne passer kravene dine til lange bein som tar seg lett fram i terrenget og arbeidslysta, men det virker som du ikke liker den type kjappe gjeterhunder, og da er det selvfølgelig ikke en rase for deg.

Men du setter veldig store begrensninger for deg selv ved å ikke skulla ha pels med faner? Hvorfor ikke forresten? Og ikke skal ha helt korthåra fordi de fryser på vintern (forståelig). Du skal ikke ha schäfer eller rottis fordi rasene er store. Sånn helt ærlig tror jeg det er lettere å finne en god bruksschäfer enn en tilsvarende beauceron, som desverre avles mer som familiehund og utstillingshund. Det var ihvertfall inntrykket jeg fikk da jeg prøvde å bestemme meg for rase før jeg havna på belgern. Spesielt etter å ha spurt meg litt fram på svenske forum tilsvarende dette og sett hva folk bruker beauceronen til. Og siden ikke veldig mange av dem brukes, blir ikke skuddfasthet prioritert i avlen. Det var ihvertfall det som ble mitt inntrykk da jeg vurderte dem for noen år sida. Men kanskje jeg har missforstått hvor viktig det er at du får en skikkelig arbeidshund? De er utrolig kule hunder da! Jeg kjente en svær sak av en hannhund for noen år sida. Me like :)

Hadde det ikke vært for størrelsen og lengden på beina ville jeg foreslått kelpie og jaktlabrador, og kanskje cattledog. Cattledogen har bra med pels selv om den er kort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med boxer? Du får alt du ønsker i den (bare ikke du drar til Sverige og henter en etter brukslinjer, da får du MYE mer en du noen gang kan forvente *kremt*, det er ikke med negativt fortegn altså, bare en heads up) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom de selv for noen år siden når jeg skulle bytte rase. Jeg opplevde de som litt mildere enn Dobberen og litt mer sammarbeidsvilig. Men du skal være opmerksom på dette med skuddberørthet på foreldre/søsken. Hørte flere som måtte gi opp brukset pga det. Og det var en av grunnene til at jeg ikke fortsatte titte på den rasen. (men det var også før det var så lett å få oversikt som nå med SKK avlelsdata/hunddata/koiranet o.l.)

Just presis, og helt perfekt! De nevnte oppdretterne bruker jo hundene sine, spes Satchmos. Og stiller krav til KORAD på valpene også. Så det er jo godt utgangspunkt for å evaluere linjene, skulle jeg mene? Men jeg skal definitivt ha det i bakhodet, og være ekstra oppmerksom på det. Og jeg skal i hvert fall kontakte damen i Nannestad for å høre mer om rasen!

Ok, da har jeg missforstått jeg. Jeg har da aldri nevn at du bør ha belger? Jeg fraråda den ene belgern du nevnte. De andre belgerne passer kravene dine til lange bein som tar seg lett fram i terrenget og arbeidslysta, men det virker som du ikke liker den type kjappe gjeterhunder, og da er det selvfølgelig ikke en rase for deg.

Men du setter veldig store begrensninger for deg selv ved å ikke skulla ha pels med faner? Hvorfor ikke forresten? Og ikke skal ha helt korthåra fordi de fryser på vintern (forståelig). Du skal ikke ha schäfer eller rottis fordi rasene er store. Sånn helt ærlig tror jeg det er lettere å finne en god bruksschäfer enn en tilsvarende beauceron, som desverre avles mer som familiehund og utstillingshund. Det var ihvertfall inntrykket jeg fikk da jeg prøvde å bestemme meg for rase før jeg havna på belgern. Spesielt etter å ha spurt meg litt fram på svenske forum tilsvarende dette og sett hva folk bruker beauceronen til. Og siden ikke veldig mange av dem brukes, blir ikke skuddfasthet prioritert i avlen. Det var ihvertfall det som ble mitt inntrykk da jeg vurderte dem for noen år sida. Men kanskje jeg har missforstått hvor viktig det er at du får en skikkelig arbeidshund? De er utrolig kule hunder da! Jeg kjente en svær sak av en hannhund for noen år sida. Me like :)

Hadde det ikke vært for størrelsen og lengden på beina ville jeg foreslått kelpie og jaktlabrador, og kanskje cattledog. Cattledogen har bra med pels selv om den er kort :)

De tre du nevner er av de jeg selv har falt ned på. Jaktlabben og ACDen ligger da godt innenfor, størrelsesmessig. Kelpien ligger helt i nederste sjikt med tanke på størrelse, men en stor hannhund kan funke! Så spørs det litt på hvor robuste de er, og der hører jeg litt begge deler. Jeg har også sett på en eller to oppdrettere av korthårscollie (for å beskrive ambisjonsnivået), men jeg er litt mer jaktstøvel enn ballerina, og hunden må liksom matche det. Da faller noen av de mest lettbeinte og kvikke gjeterne ut, med sin sensitivitet. Herunder også belgern. ;) Og fane-greia har med det å gjøre at vi er så mye ute i allslags vær og da er det rett og slett upraktisk med en våt og skitten hund med borrer i buksebeina :D Litt underull derimot, er en fordel. Selv om det finnes mye godt i dekken har doberen klart å forfryse halen sin to ganger, og det er greit med en hund som skal brukes at den tåler litt vær og vind! (Blir det redningshund, slik jeg håper å få til når ting roer seg, kan ikke været være det som stopper oss!)

(la til bittelitt)

Endret av Rødhette&Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med boxer? Du får alt du ønsker i den (bare ikke du drar til Sverige og henter en etter brukslinjer, da får du MYE mer en du noen gang kan forvente *kremt*, det er ikke med negativt fortegn altså, bare en heads up) :)

så vidt jeg vet, ikkeno? Så lenge de får puste og ikke har epelepsi. Og bortsett fra det med underull, men nå vet jeg jo av erfaring at det er forskjell på hvordan de ulike typene håndterer akkurat det da. Doberen er ofte litt frossen av seg, vet ikke hvordan boxeren har det med det? Også er vel boxer kjent for å være ikke fullt så... fattet, kanskje? Regnes ikke de for å være klovner hele livet da? Men en god gammeldags type boxer, sånn som de var i den tiden de fortsatt hevdet seg i bruksarbeid, joda. Absolutt. Noen å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig! Ja, det er flere oppdrettere i Sverige som ser interessante ut! Liker godt at hunden fremstår som akkurat så allsidig som det jeg er på utkikk etter. Ser på Satchmo og Silogården for eksempel (Silogården skal ha et rættli interessant kull nå i sommer. Axi beskrives tett opp mot min dober på alle de gode tingene. Og størrelsen er perfekt: 30 kg tispe, helt topp!) Kan dette virkelig være dobermann med pels?? :w00t:

Hva er ditt inntrykk av vaktegenskapene i rasen? Det fremheves jo at de har det i "rikelig monn". Men samtidig har de vært brukt som førerhund?

Jeg er reindyrka fan av hannhunder jeg, så da kan de bli litt vel store. Men liker de veldig godt! Jeg er ikke no glad i mye pels, ikke bare for pelsstell, men de drar med seg så mye skitt og lort inn, og blir fete i pelsen osv:p Jeg er dødsforelsket i dobermann, men jeg vil ha en som tåler litt mer kulde, som har litt mer pels- da snubla jeg på beauceronen. Nydelige hva? Kunne tenkt meg en harlequin guttebass jeg :D

Av de jeg har snakket med har ikke vakten vært utpreget hos rasen. Det handler vel om oppdragelse også vil jeg tro, men de sier alle jeg har snakket med at de er tøffe, men veldig myke og ikke trenger så mange hint før de skjønner at de gjør noe "galt".

Inntrykket mitt er at du med en beauceron får mellomtingen av en hardbarka malinois og en superhappy labrador- hvis det gir noen mening?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er reindyrka fan av hannhunder jeg, så da kan de bli litt vel store. Men liker de veldig godt! Jeg er ikke no glad i mye pels, ikke bare for pelsstell, men de drar med seg så mye skitt og lort inn, og blir fete i pelsen osv:p Jeg er dødsforelsket i dobermann, men jeg vil ha en som tåler litt mer kulde, som har litt mer pels- da snubla jeg på beauceronen. Nydelige hva? Kunne tenkt meg en harlequin guttebass jeg :D

Av de jeg har snakket med har ikke vakten vært utpreget hos rasen. Det handler vel om oppdragelse også vil jeg tro, men de sier alle jeg har snakket med at de er tøffe, men veldig myke og ikke trenger så mange hint før de skjønner at de gjør noe "galt".

Inntrykket mitt er at du med en beauceron får mellomtingen av en hardbarka malinois og en superhappy labrador- hvis det gir noen mening?

Ikke heeelt på jordet denne i så fall: http://www.stardunord.net/u/i50261948._szw1280h1280_.jpg.jfif Hun planlegger vel valper i sommer, hvor faren til kullet er harlekin... :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heeelt på jordet denne i så fall: http://www.stardunor...h1280_.jpg.jfif Hun planlegger vel valper i sommer, hvor faren til kullet er harlekin... :devilbanana:

Ikke daaaaaa, jeg kan ikke før neste sommer jeg :( Har praksis fra september til desember, med lite tid til valpis da :( Synes de er så nydelige, åsså ser de litt ut som bastarder, har typiske bastardører :P hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha en hund som like gjerne drar pulk, bærer kløv, løper ved siden av sykkel eller foran i skiløypa. Den bør ha beinlengde godt nok til å være funksjonell i ulikt terreng, vinne nok mark til å fungere i runderingsløypa og kunne bedrive søksøvelser i såvel lyng som eng eller snø.

Pelstype: kort.

Vorsteher ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld for å dra en "halv OT" (men allikevel ON topic...) -

Hvorfor anbefaler man gjerne trespannet: Australian Kelipe, Australian Cattle Dog og JAKTlabrador sammen bestandig? Jeg hadde skjønt om AK og jaktlabbe ble nevnt sammen, iallefall AK versjon Jeanette/Deepeyes, som er svært lettbente og ser nærmere ut en mynde enn en Dingo (if you get my wibe). De er svært atletiske og så langt fra KRAFTIG / ROBUST bygget (da i samme ordlag som man benytter seg om en Rottweiler).

Enkelte AK's er da ikke så atletisk/"ikke-kraftige" (hva er et godt ord for motsatt av kraftig? pinglete blir for negativt laddet, ikke det jeg vil ha fram), og ACD er IALLEFALL ikke atletisk eller lett bygget. Så hvorfor kan ikke vanlig Labrador fra rette oppdretteren være et alternativ? En helt vanlig Labrador kan ha lengre bein enn en ACD, om det er det det står på. Se mer atletisk ut også.

f5f43d266185ab8382eb2f8ca3b3d36f.jpg

Helt vanlig utstillingslabbe med CK fra utstilling.

amy_ww.jpg

N Dk Int Uch NV-06 SV-06 BH NV-07 WW-08 NV-09 og hele sjabbalangen på ACD

killjajanuar3.jpg

AK med CK og bruksresultater.

Spør du meg er Australierene mer korte i beina, og mer kompakte, enn Labradoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Unnskyld for å dra en "halv OT" (men allikevel ON topic...) -

Hvorfor anbefaler man gjerne trespannet: Australian Kelipe, Australian Cattle Dog og JAKTlabrador sammen bestandig? Jeg hadde skjønt om AK og jaktlabbe ble nevnt sammen, iallefall AK versjon Jeanette/Deepeyes, som er svært lettbente og ser nærmere ut en mynde enn en Dingo (if you get my wibe). De er svært atletiske og så langt fra KRAFTIG / ROBUST bygget (da i samme ordlag som man benytter seg om en Rottweiler).

Enkelte AK's er da ikke så atletisk/"ikke-kraftige" (hva er et godt ord for motsatt av kraftig? pinglete blir for negativt laddet, ikke det jeg vil ha fram), og ACD er IALLEFALL ikke atletisk eller lett bygget. Så hvorfor kan ikke vanlig Labrador fra rette oppdretteren være et alternativ? En helt vanlig Labrador kan ha lengre bein enn en ACD, om det er det det står på. Se mer atletisk ut også.

f5f43d266185ab8382eb2f8ca3b3d36f.jpg

Helt vanlig utstillingslabbe med CK fra utstilling.

amy_ww.jpg

N Dk Int Uch NV-06 SV-06 BH NV-07 WW-08 NV-09 og hele sjabbalangen på ACD

killjajanuar3.jpg

AK med CK og bruksresultater.

Spør du meg er Australierene mer korte i beina, og mer kompakte, enn Labradoren.

Det er mer hva som sitter i huet på hunden enn hvordan den ser ut. Jeg skrev også acd på kanskje fordi de jeg ikke har innrtykk av at de er så arbeidsjern som mange fremstiller dem som og fordi de er riktignok innenfor vektkravet til TS, men de er ikke noe serlig høyere enn en AK forde. Men det finnes vanlige labradorer som også kan egne seg ja.

Edit: men jeg ser nå at jeg nok missforsto hvor heftig treningshund ts hadde behov for også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor anbefaler man gjerne trespannet: Australian Kelipe, Australian Cattle Dog og JAKTlabrador sammen bestandig? Jeg hadde skjønt om AK og jaktlabbe ble nevnt sammen, iallefall AK versjon Jeanette/Deepeyes, som er svært lettbente og ser nærmere ut en mynde enn en Dingo (if you get my wibe). De er svært atletiske og så langt fra KRAFTIG / ROBUST bygget (da i samme ordlag som man benytter seg om en Rottweiler).

Først tror jeg du har missforstått min sammenligning av AK og Jaktlabbe, det har ikke noe med utseende å gjøre, men det som er inni knoppen.

Og at jeg har EN hund jeg som har "mynde" preg (Talli) dvs opptrukken buk + en valp i ett kull.

Dette er normalen, det er at de har litt ben..

36042_10150284197300072_834435071_15156886_5475981_n.jpg

Dette er mestvinnende hannhund i Australia 2011 (han er 8 år)

9573_124.jpg

Dette er mestvinnende tispe fra Australia

23010_437.jpg

Det skal være en forsjell på ACD og AK, ACD skal være kraftigere og mer rotbus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...