Gå til innhold
Hundesonen.no

Begynner på scratch, noen som passer for meg?


Rødhette&Ulven
 Share

Recommended Posts

Okei, når jeg gikk tur i sted begynte tankene å svirre (for hundreogørtinde gang), hva er det egentlig jeg ser etter hos drømmehunden? Jeg har jo sett meg ut et par (fem) raser som jeg tror kan passe, men når jeg nå sitter her, på Sonen, med så mange engasjerte folk rundt meg, så kanskje dere kan hjelpe meg å tenke på nytt?

Først av alt, jeg har to hunder pt, og får ikke lov av sambo å kjøpe en tredje (...enda..?) Men når den tid kommer at jeg skal ha, så vil jeg være forberedt!

Så, hva er det jeg ser etter da?

Størrelse: ca 20-30 kg, helst nærmere 30 enn 20. Dette har med allsidighet å gjøre. Jeg vil ha en hund som like gjerne drar pulk, bærer kløv, løper ved siden av sykkel eller foran i skiløypa. Den bør ha beinlengde godt nok til å være funksjonell i ulikt terreng, vinne nok mark til å fungere i runderingsløypa og kunne bedrive søksøvelser i såvel lyng som eng eller snø.

Pelstype: kort. Jeg vil være ute sammen med bikkja, ikke inne på stellebordet. Dermed utgår alt av krøller, softcoat og langpels. Strihårs går, hvis jeg ikke måååå nappe. Og uansett hva dere sier, silkete faner er uaktuelt!

Egenskaper: Jeg ser etter en hund som har mye jaktlyst, i den forstand at den liker å jakte på ball, kong og fille. Jeg er ikke interessert i en hund som har veldig trang til å sjekke rådyrspor; eller for å være enda mer presis: Jeg er på utkikk etter en hund som alltid holder et halvt øye på hvor jeg er, og som faktisk vil følge etter meg når jeg går (nei, alle hunder gjør ikke det for tenk!). Men den bør heller ikke dø litt på seg av tanken på å ligge 5 minutter i fellesdekk med skjult fører!

Det jeg ser etter er en allrounder. En hund som er like happy for å komme ut på treningsfeltet som for å få på kløven eller være med på kanotur. Aller helst vil jeg ha den heftig nok til å funke innen IPO og utholdende nok til å tåle redningsarbeid, men det er allikevel mest sannsynlig at vi havner et sted i NBFen. Jeg har ikke VM-ambisjoner, men ønsker å ha en stabil treningskompis, som alltid er klar for jobb, hva det enn måtte være. En typisk tjenestehundmentalitet med andre ord. Men helst ikke så mye vakthund. Og i hvert fall ikke malle-mye hund. Jeg har sivil jobb, og hund som hobby. Så den må tåle både sofakos og aktivitetsløse dager uten å fly på veggen. Vi bor enn så lenge i villa (selv om planen er å utvide til småbruk etter hvert).

Personlighet: Den bør ikke være for selvhøytidelig (merkes det at jeg har shiba, tro??), og den må gjerne ha litt humor. Jeg liker at doberen min insisterer på å få legge egen signatur på alt vi gjør. Det er ikke en maskin jeg er på utkikk etter. Men jeg orker ikke krangle og forhandle noe særlig. Bikkja må tåle pirk og repetisjoner, og den bør være ute etter å spille på lag. Primadonna-greier utgår med høye kneløft. Den bør også være nokså fattet. Jeg blir fort litt utålmodig av generell sviming, hyperadferd (logre hysterisk med hele kroppen, pågåenhet, hypersosialitet) og manglende evne til å stå i ro med beina plantet i bakken.

Jeg vil egentlig unngå å farge resonnementene deres med raser, men for å si det sånn: hadde det vært mulig ville jeg nok gått for en amstaff. Den har alt det jeg ser etter, stort sett i rette porsjoner. Men den må man jo enn så lenge se bort fra - så da får vi se hva annet som finnes?

Supertakknemlig for alles innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 186
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ojojoj, har lest litt på svenske beaucheronsider, og dette høres definitivt ut som en hund for meg! Kjenner meg litt forelsket allerede Takk for tipset!

Nei, nå tror jeg det må bli en retriever! Etter den inspirerende gundog-filmen fra Crufts gikk jeg inn på den lokale retrieverklubbens sider og ser at der er det jo flust av gøye aktiviteter (cup! yay

Jeg er faktisk veldig gjerne med! Og jeg vil veldig gjerne se MH'er disse bikkjene går, for tenk så bra sammenligningsgrunnlag det blir om en får være med på tilsvarende hos andre!

Jeg tenker Toller :) Ikke akkuratt en IPO hund, men på de andre punktene virker den perfekt :)

Takk for tipset, men det var dette med pelsen da Der er jeg ganske så rigid altså... Og hva er dette jeg hører med at tollere kan funke helt fint til de blir voksne for DA å utvikle feks samkjønnsaggresjon?

En til dobber? Eller boxer? Eller beuceron?

Doberen er litt frossen til mitt bruk, men den er en av de fem ja... Boxer, ja kanskje, hvis jeg finner en med lang nese? Sistnevnte kan jeg ikkeno om. Hvordan er den da?

Jeg synes jo du skulle få deg en skikkelig jaktlabbe, men den kan vel ikke akkurat brukes til IPO...

Ja, den ligger jo oppe på topp to, og etter siste videosnutt med Eine i snøen er det jo like før jeg må komme oppover og kidnappe ham! Nå er det jo ikke C-arbeidet som interesserer meg i IPO, men det er noe med den typen engasjement i hunden som kreves for å gå innen RIK. Heftigere temperament enn vanlig LP, mer "trøkk". Og det kan jeg like. :)

Tolleren stryker allerede på fanene,den :D Dessuten er de skjelden over 20 kilo. Bør ikke være det, iallfall :)

korrekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doberen er litt frossen til mitt bruk, men den er en av de fem ja... Boxer, ja kanskje, hvis jeg finner en med lang nese? Sistnevnte kan jeg ikkeno om. Hvordan er den da?

Ja, den ligger jo oppe på topp to, og etter siste videosnutt med Eine i snøen er det jo like før jeg må komme oppover og kidnappe ham! Nå er det jo ikke C-arbeidet som interesserer meg i IPO, men det er noe med den typen engasjement i hunden som kreves for å gå innen RIK. Heftigere temperament enn vanlig LP, mer "trøkk". Og det kan jeg like. :)

korrekt :D

Beaucheron er jo søskenbarnet til briarden, bare i korthåret versjon :). Kan vel minne om en litt tyngre doberman og kommer i black&tan og blue merle. De kan nok brukes til alle de tingene du skisserer, men det er jo ikke en utbredt rase her i landet, dog har jo den mest aktive eieren av beauceron kommer til elite lp med de fleste av sine hunder så vidt jeg vet.

Ellers er det vel ikke noe i veien for å kjøre intensiteten og trøkket opp på lp-øvelser innen NBF-bruksen heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfer ville jeg ha sett på..

Uff, ja, jeg veit... Men det er så mange av de, jungelen er så stor! Og det finnes så mange drittale. Hadde jeg VISST at jeg fikk en som hverken var syk eller psyk, så hedde nok valget vært forholdsvis enkelt. En god schafer er jo den ultimate hunden på mange måter. Men en dårlig en er jo knappast verdt sprøyta...

Det er vel ikke noe og lure på. Ei søt lita schäfertispa om størrelsen er avgjørende. :bananas:

Tenker schæfer jeg med en gang. Etter riktige linjer. Langhårsbelger blir kanskje for mye pels?

Hmm... som sagt. Stor jungel, mange bikkjer. Hvor begynner man?

Og ja, langhårsbelger utgår. Så på den strihårsen, men den er jo knappast å oppdrive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer med lang nese er jo nesten amstaff det ;) Er ikke alle boxere som har for kort snute. Men om du mener at de generelt er for korte i snuten så er de ikke noe for deg. Er de færreste som plages med snuten om lengden er etter standarden altså.

Jeg kan veldig lite om beauceronen selv. Det er en gjeterhund med en del vokt. Brukes aktivt som brukshund i mange land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hmm... som sagt. Stor jungel, mange bikkjer. Hvor begynner man?

Du må jo begynne der du står og det vet jeg lite om. Men bruk god tid, bli kjent med bruksvarianten og mangfoldet blant den og oppdretterne. Gjør deg opp litt meninger om hva du vil ha og ikke ha osv. Som med alle andre valg av hunder bare noe grundigere. Fordelen med bruksvarianten er jo mye kjent HD-AA og mentaltstatus selvom ikke det er alt er det en god begynnelse.

Det er sikkert flere her på Sonen som kan hjelpe deg å sikte litt på oppdrettere om du trenger hjelp til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beaucheron er jo søskenbarnet til briarden, bare i korthåret versjon :). Kan vel minne om en litt tyngre doberman og kommer i black&tan og blue merle. De kan nok brukes til alle de tingene du skisserer, men det er jo ikke en utbredt rase her i landet, dog har jo den mest aktive eieren av beauceron kommer til elite lp med de fleste av sine hunder så vidt jeg vet.

Ellers er det vel ikke noe i veien for å kjøre intensiteten og trøkket opp på lp-øvelser innen NBF-bruksen heller?

Hmm... Hvor kvasse er de? Dober kommer jo i mange former, og briarden vet jeg like lite om som søskenbarnet ;) Må lese litt om disse ser jeg.

Ooooh! Dette var bikkja si det! http://cdn.pedigreedatabase.com/userfiles/Beauceron%20Flying%20Trot.jpg Utseendemessig er det jaffal lite å utsette ;)

Og ja, man kan kjøre opp trøkket, men nå tenkte jeg originalt mer på hva man får naturlig hos hunden. "IPO-bikkjene" ligger jo gjerne litt frampå sånn helt av seg selv, sånn at det handler mer om å "tøyle" enn å "pushe" - og det er vel det jeg gjerne vil ha? I IPOen ønsker man (veldig grovt sett) en hund som har samme type intensitet i alle øvelser, hele tiden, et jevnt trøkk. Det krever mye vilje og stamina hos hunden å holde det trøkket oppe. Og det er vel noen sånne egenskaper jeg er på utkikk etter, selv om de ikke nødvendigvis skal brukes til IPO. Som sagt, det er vel nærmest til NBFen...

Endret av Rødhette&Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer med lang nese er jo nesten amstaff det ;) Er ikke alle boxere som har for kort snute.

Bare den er funksjonell så er jeg happy. :D

Du må jo begynne der du står og det vet jeg lite om. Men bruk god tid, bli kjent med bruksvarianten og mangfoldet blant den og oppdretterne. Gjør deg opp litt meninger om hva du vil ha og ikke ha osv. Som med alle andre valg av hunder bare noe grundigere. Fordelen med bruksvarianten er jo mye kjent HD-AA og mentaltstatus selvom ikke det er alt er det en god begynnelse.

Det er sikkert flere her på Sonen som kan hjelpe deg å sikte litt på oppdrettere om du trenger hjelp til det.

Joda, vet nok såpass at jeg vet hvor jeg kan begynne, og kjenner jo noen schaferfolk som kan hjelpe med linjer og sånn. Men med disse kjemperasene så kjennes det nesten som å stå på scratch igjen, fordi variasjonene innad i rasen er så stor, alt etter linjer og bruk. Men jeg skal nok vurdere ei lita tispe, hvis den rette dukker opp :D Jeg trives tross alt godt med tyskerne så langt!

Vil du ikke ha malle, bør du holde deg unna lakken også...

Ja de sier så, men hadde likevel vært interessant å sett litt mer til de. Hva er årsaken til at de er så lite brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Joda, vet nok såpass at jeg vet hvor jeg kan begynne, og kjenner jo noen schaferfolk som kan hjelpe med linjer og sånn. Men med disse kjemperasene så kjennes det nesten som å stå på scratch igjen, fordi variasjonene innad i rasen er så stor, alt etter linjer og bruk. Men jeg skal nok vurdere ei lita tispe, hvis den rette dukker opp :D Jeg trives tross alt godt med tyskerne så langt!

Ja da er jo saken biff. :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kan noe som helst what so ever om rasen, hva med en sånn der hollansk gjeterhund da? Carina her inne skal jo ha en slik en, hun kan vel muligens fortelle deg om det er noe for deg?

Har hørt av de som er litt mer inni det at det er vanskelig å finne noe bra, og det er jo kjipt når rasen er liten. Kjenner at det med stabil mentalitet blir veeeeldig viktig hvis jeg skal ha en ny tjenestetype.

Beaucheronen skal jeg definitivt sjekke mer ut om. Det lille jeg har kikket på nå høres veldig bra ut, på tross av at den er litt i største laget. Men det er vel som regel en grunn til at enkelte raser ikke brer større om seg, tenker jeg. Hvis de er så gode som reklamen sier, hvorfor sees de da ikke oftere? Noen her som kjenner noen som kjenner noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faner kan klippes bort! :D :D

Tolleren til mor veide 24 sist jeg sjekket. Men han er vel litt rund i kantene.

Du tuller, håper jeg, for nå er jeg ikke helt i humør til å skrive en lang utgreing om fanenes funksjon og fortreffelighet :D

Jeg har en stor og grovbygd tispe som veier 19 ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller, håper jeg, for nå er jeg ikke helt i humør til å skrive en lang utgreing om fanenes funksjon og fortreffelighet :D

Jeg har en stor og grovbygd tispe som veier 19 ...

Ja jeg tuller :P

Jeg bare leste litt for fort, så fikk ikke med meg at faner var uønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke vil ha langhårsbelger fordi det er for mye pelsstell, så bør laekken være uinteressant bare av den grunn - de skal nappes, liksom. Det er litt mer jobb enn å dra gjennom pelsen med en børste en gang i uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...