Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er bur så selvsagt?


Rødhette&Ulven
 Share

Recommended Posts

Dette er gaaaarantert diskutert opp og ned og i mente her også, men jeg lar meg altså ikke slutte å forundre over temaet. Hvorfor er det sånn at bur har blitt den naturligste og mest selvsagte ting man går til anskaffelse av når man skal ta valp i hus? Eller kjetting/wire, for å bedrive såkalt bindetrening. Hvorfor er passivisering det første man tenker på, og hvorfor er det det man fokuserer mest på allerede FØR valpen er kommet i hus?? Kjenner jeg hisser meg opp her jeg sitter. Hva skjedde med sosial omgang, trygghet, bonding..? Når slutta det å være pri nummer en?

Fader altså!

Noe av det mer opprørende jeg har kommet over var en oppdretter som på en av sine hovedsider proklamerer at h*n ikke selger valper til hjem som ikke kommer til å ha hunden i bur. WTF?? (Og ja, jeg klikket raskt videre til neste...)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 184
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg for min del håper burdebatten ikke dør ut. So what om det er gjennomdiskutert ørt og førti ganger. Det kommer stadig nye hundeeiere til, og så lenge bur fremstilles som "en del av pakka" med valp.

Sannelig var det en frisk åpning på min start her på forumet. Jeg meldte meg inn i dag, og jammen traff jeg ikke på en artig kar med en gang Men nå fikk jeg sannelig mye å gjøre også, hvis jeg før j

Hei, er ny her og prøver meg på mitt første innlegg, som altså går på burbruk til hund. Jeg må si at det slår meg som litt pussig at samtidig som det i samfunnet generelt muligens blir større og s

Brukte hverken bur eller bånd på Ozzy, og han er da en knakende flott fyr! :D

Har heller ingen planer om å bruke bur inne i nermeste fremtid

Det er utrolig mange som er overbevist om at bur er tingen, og at det er en stor nødvendighet. De får beskjed fra oppdretter eller venner om at det er noe de MÅ ha. Og det er dessverre mange som bruker bur i renslighetstreningen og om natten på en 8uker gammel valp.

Bur er noe man bruker i bil. Brukte bur en liten stund, men det var pga rehabilitering etter noen operasjoner.

Hvorfor det har blitt sånn er vannskelig å si. Men det gjør jo hundeholdet "enklere" for eier da. Kommer det noen på besøk, putt bikkja i bur. Er bikkja understimulert, putt den i bur. Er du lei av hunden, putt den i bur.. Jeg skjønner i hvertfall ikke hvorfor noen ønsker å sette vekk hunden hele tiden. Skjønner heller ikke at noen ønsker å stenge en hund i et bur i mange timer i døgnet. Er en hund i bur om natten og mens eier er på jobb, blir det fort 16 timer. Det er 2/3 av hundens liv, innestengt.

(Snakker forøvrig om lukket bur her. Om noen bruker et bur uten dør som seng, bryr jeg meg ikke om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også lagt merke til det. Nå er det liksom o'hellige bur hos den vanlige hundeeieren. Fetteren min med familie skaffet seg en liten bichon havanais i høst og kjøpte da bur, og det buret blir skrytt opp i skyene, det er jo så lettvindt og fint og alt det. Pappa ble også helt sånn, åå, såå lurt med bur, så lurt å vende de til å ligge der, hvor jeg sier at hundene MINE skal værtfal ikke ligge i noe bur hjemme :) Det var da ikke sånn før? Nå er det jo masse bilder på fb med sånne fancy burløsninger som bur innebygd under senga og slikt. Liker det ikke helt :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det er så selvfølgelig har jeg også lurt på. Jeg hadde ingen planer om å bruke bur på mine, men akkurat nå gjør jeg det alikevel. Å komme hjem til rasert hus fordi hunden fant det for godt gidder jeg ikke flere ganger. Men jeg HÅPER og ber om at det går over. Nå har hunden riktignok ikke et lukket bur, men et eget rom. Jeg føler det blir det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dyrebutikkene må ta noe av skylden? Det er jo en dyrere gjenstand de gjerne vil få solgt.

Men jeg tror heldigvis ikke det gjelder alle.

Og kanskje det kan være hyggelig å høre at av de rundt 30 hundene vi har på lufting, så er det 4 som bruker bur? :)

Disse hundene eies av mye forskjellige folk, kan godt kalle dem 'hvermansen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det er så selvfølgelig har jeg også lurt på. Jeg hadde ingen planer om å bruke bur på mine, men akkurat nå gjør jeg det alikevel. Å komme hjem til rasert hus fordi hunden fant det for godt gidder jeg ikke flere ganger. Men jeg HÅPER og ber om at det går over. Nå har hunden riktignok ikke et lukket bur, men et eget rom. Jeg føler det blir det samme.

Jeg synes ikke det. For hunden spiller det nok ingen rolle om den har hele huset til rådighet eller bare et rom. Det som er forskjellen mellom et bur og et rom for meg, er at den kan bytte stillinger og liggeplass og tusle litt i et rom, det kan den ikke i et bur..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel innrømme at jeg har brukt bur når Aro var yngre, men "forlenga" det med kompostgrinder da, så hadde jeg papp osv under ei matte på delen utenfor buret hvor han hadde vann, og muligheten for å tisse dersom det skulle bli nødvendig. For meg var det nødvendig da jeg har vegg-til-vegg teppe på hybelen. Så får jeg vel nevne at jeg bare var borte i 3 timer de dagene jeg var på skolen frem til han ble rundt 7 måneder, så noen nød led han forhåpentligvis ikke :P Han har derfor blitt vant til å være litt i bur, noe som har vært en fordel når vi har vært på trening. Jeg har ikke bil, så når hundene skal være i bilen (to og to trener feks.) så må min i buret i brakka. Hadde han ikke vært vant til det hadde vi sikkert funnet en annen løsning, men er ganske greit.

Nå står buret fremme her på hybelen, men har hekta av døra, så er liksom bare senga hans.

Jeg er vel egentlig forholdsvis litt "for" bur, men da for min bruk, og ikke for "jeg gidder ikke at hunden kanskje kan bite på noe mens jeg er borte så den ligger i bur mens jeg er på jobb i 8 timer". Klart hunder kan finne på å smake litt på fine gjenstander, men da kan man vel gjøre som Kaja, ha de på et bestemt rom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dyrebutikkene må ta noe av skylden? Det er jo en dyrere gjenstand de gjerne vil få solgt.

Men jeg tror heldigvis ikke det gjelder alle.

Og kanskje det kan være hyggelig å høre at av de rundt 30 hundene vi har på lufting, så er det 4 som bruker bur? :)

Disse hundene eies av mye forskjellige folk, kan godt kalle dem 'hvermansen'.

Jeg anbefaler aldri bur til innebruk. Skal noen ha innebur, forteller jeg dem om andre muligheter og løsninger til evt problemer og prøver gjerne å overtale dem til å droppe det.

Og tjener forøvrig mindre på et bur til 1000 enn en seng til 800. :) Er dårlig fortjeneste på bur.

Jeg er mer opptatt av å gi gode råd og riktig veiledning enn et salg der og da. Det lønner seg i lengden, og det ser jeg god på oss fremfor en dyrebutikk i nærheten som kun vil selge.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med åpne bur kjenner jeg at jeg får kværsilda av. "Så har den en trygg hule"?! HÆ? Når ble hunder huleboende dyr? Hvis mine hunder søker seg vekk, bort og under ting, så tar jeg den med til dyrlegen og får sjekket helsen dens.

Ser dyrebutikkene nå har fått rosa og blå bur i handelen. Jadda, så pynter det opp på stua...

Godt å høre at det fortsatt finnes hvermannsen der ute med vett ti å stå imot denne trenden! Jeg hører sjeldnere og sjeldnere folk med innebygget sperre mot burbruken. Det virker som om det er blitt fullt ut akseptert? Og verre, at det er blitt en selvfølgelig del av den utstyrslista man må ha til valpen.

Når slutter man med bur da? Når den er stueren? Når hunden har kommet over bitefasen? Når den er voksen? Aldri?

Og i forlengelsen av dette; hva er det første man lærer valpen? Ordet NEI. Trivelig. "Velkommen til oss, nye øyensten, nå skal vi lære deg alt om grenser". *Fnyser foraktfullt*

(... nevnte jeg at jeg er heftig valpesyk, og driiiit misunnelig på alle som har/får..?)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er pga. uvitenhet. Før jeg ble veldig interessert i hund, og etterhvert begynte å henge her og snakke mye hund med nye hundevenner, så tenkte ikke jeg noe mer over det heller. Jeg tror ganske mange bare tror at det er slik det er. Ingen har fortalt dem at hunden kan læres til å være snill(ikke ødelegge) uten å være i bur.

Vorstehhundene har vi bur til. Hjemme hos pappa har han to svære(Brøyt er stor) bur. Når hun miste var liten husker jeg vi brukte buret som straff om hun gjorde noe galt. Inne går de som oftest løs når han er hjemme. Når han er på jobb og om natten bytter de to yngste på at en av dem er i bur. Dette fordi de herjer slik, og han leier ut underetasjen. Men jeg tror neppe hundene hans har vondt av den grunn. De får nok mer aktivisering enn de fleste hunder.

Jeg har også bur her til Nora. Et stort vel og merke, som er Brøyt størrelse. Det bruker jeg nesten aldri, men jeg synes det er kjekt å ha om jeg skulle måtte trenge det. Jeg bruker det av og til når vi har besøk. Når Nora har blitt kjent med folkene, er hun VELDIG klengete, og om vi ser en film ol. så gidder jeg ikke korrigere henne hele tiden, og jeg legger henne i buret i gangen. Jeg bruke dog aldri buret som straff. Jeg legger henne ut med et bein, før hun begynner.

Men igjen, jeg tror det er pga. uvitenhet, og at de ikke er blitt fortalt/forklart av en som ikke bruker bur at det kan unngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kanskje det kan være hyggelig å høre at av de rundt 30 hundene vi har på lufting, så er det 4 som bruker bur? :)

Disse hundene eies av mye forskjellige folk, kan godt kalle dem 'hvermansen'.

Jeg luftet faktisk to hunder som var bundet i kjetting innendørs, men jeg tror og håper det var midlertidig. For etter at minstefrøkna kom i hus, ble alt rasert!

Men det er nå ihvertfall bedre en bur for de kunne faktisk legge seg på gulvet eller i senga si. Samt at de faktisk fikk da en lengre tur midt på dagen av oss.

Jeg syntes det er synd :( at det er blitt en ny trend.

Yaris er riktignok lukket inn i gangen, men den er svær, har en plass der sola kommer inn gjennom døren, men også skyggefulle steder. Han kan ligge i sengen sin eller på gulvet, tasse rundt, leke med det han enn måtte ha liggende. Hadde han vært løs i hele leiligheten hadde det fort blitt dyrt, men løsningen vi har nå funker kjempebra føler jeg. Om flere kunne fått til sånne løsninger hadde det jo vært supert.

Vi har måttet ofre noen hull i veggen der vi har skrudd inn kroker som vi kan henge kompostgrinden på (da alt er åpen løsning utenom soverom og bad). Og det ser jo ikke vakkert ut, men det funker, og kan taes helt vekk. Da er det bare krokene som er igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får fnatt av jentunger i dyrebutikker, som omtrent kaster bur etter nye valpeeiere, dette er noe de MÅ ha, liksom. Selvom vi har yngste hund i bur om natten til den kommer i fornuftig alder, anbefaler jeg ikke valpekjøperne mine å anskaffe bur. Det er så altfor lett å overdrive burbruken. Jeg ber dem heller bruke pengene på et sikkert, godkjent bilbur, og evt. bruke valpegrinder i heimen. Kjetting til binding innendørs har vi aldri brukt, og jeg nevner det ikke for kjøperne mine engang. Når jeg ser alle remediene folk bruker på hunden istedenfor å bruke tid på oppdragelse, undrer jeg meg over hvordan i allverden vi klarte oss før i tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Siden buret kom i hus for magne år siden så er det jo altid her når valpen kommer. Bruken av bur for min del har variert fra hund til hund men en ting san kortfattet er at det har spart meg for penger som jeg ahr kunnet bruke på hunden på kurs og andre aktiviteter.

Har aldri hatt noe god råd så da har prioritering av hva en bruker pengene på vært viktig.

Elsempel. Hadde sønn på ca 7 år når vennen kom så stilte de seg med døra utgangsdøra åpen og hunden var en mester i å stikke av. Vi bodde i boligfelt og den ble tauet inn av viking eller hvem det var som gjorde det. Det kostet meg ca 800-1000 gangen den gangen. Det var utrolig mye penger for meg.Nå så bor jeg i et vindskjeft hus og hunden lukker opp dører. Vindskjeve huset har vindskjeve dører som blir ødelagt. Ingen ting i standar størrelse. Jeg ønsker ikke å bruke borti 10 000 på en dør. Da vil jeg heller bruke de pengene på hunden. Så når jeg er borte så må hunden som lukker opp dører ligge i buret. Hele tiden så har jeg også vært bevist på at hundene skal kunne ligge og slappe av uten bur. Har prøvd å lære henne av med dette men hun har bare ventet litt lengere og gjort det.

Men jeg ser faren for en ikke bevist bur bruker. Det er jo så fort gjort å hive hunden inn i buret hvis den er masete, rampete o.s.v og det er synd for ingen lærer noe som helst av det.

Siden jeg har slekt i ca halve Norge så har det vært greit å dra med seg buret så noen av dem kan ha et alternativ. Da er det snak om å besøke folk som er redd for hunder og det ikke er mulighet for å reise hjem på dagen. Siden buret har vært der og dem har vist at alternativet har vært der og hunden har vært klok så har det faktisk endt opp med at hund og den redde gikk tur i sammen. Jeg fikk greie på det da dem kom inn. Så for meg i min livs situasjon så har faktisk buret hatt en misjon når det har vært i aktiv og passiv bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man må se an situasjonen og hunden før man skriker og hyler høyt om burbruk.. Nei, det er ingen automatikk at man trenger bur på alle hunder, men noen raser/linjer er mer destruktiv enn andre når de er unghund. Er det da galt å bruke bur for å forhindre at hunden ikke skal få etablert en vane av å ødelegge alt? Og så kommer jo motargumentet - rydd rommet! Men ja, hva gjør dere når dere leier et hus og hunden begynner å gå på veggene fordi de vil ha den skruen som sitter der eller tygger ledningene på veggen? Så kommer igjen motargumentet - sett opp kompostgrinder.. Joda, men da blir det jo uansett som et svært bur da..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg mener at man må se an situasjonen og hunden før man skriker og hyler høyt om burbruk.. Nei, det er ingen automatikk at man trenger bur på alle hunder, men noen raser/linjer er mer destruktiv enn andre når de er unghund. Er det da galt å bruke bur for å forhindre at hunden ikke skal få etablert en vane av å ødelegge alt? Og så kommer jo motargumentet - rydd rommet! Men ja, hva gjør dere når dere leier et hus og hunden begynner å gå på veggene fordi de vil ha den skruen som sitter der eller tygger ledningene på veggen? Så kommer igjen motargumentet - sett opp kompostgrinder.. Joda, men da blir det jo uansett som et svært bur da..

Forsovet enig, men det er noe galt når det første man kjøper seg før man får valp, er et bur... det er ikke et hamster de skal kjøpe. Det er en hundevalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsovet enig, men det er noe galt når det første man kjøper seg før man får valp, er et bur... det er ikke et hamster de skal kjøpe. Det er en hundevalp.

Jo, det er jeg på en måte enig i.. Men igjen, hvis man har kjøpt seg en valp og man vet at linjene tilsier at det høyst sannsynlig blir makulering.. Det er bare et spørsmål om tid, ja da ser jeg ikke problemet med å kjøpe bur først jeg da..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte min første hund i 95 (Engelsk Setter) hadde jeg inntrykk av at bur var noe man stort sett brukte i bil hadde aldri hørt om hunder som var i det ellers jeg.Da jeg kjøpte hun jeg har nå i 2007 spurte de jeg kjøpte hun av som 9 uker gamel valp om jeg ville kjøpe med et bur til hun.De hadde kjøpte det til hun da skulle egentlig beholde hun selv.Kjøpte ikke buret nei.

Jeg har jobbet på dyre/hunde utstyrs butikker og hjelpes det er virkelig mange som kjøper bur før får valpen i hus ja fordi de "må" ha det.Trist utvikling synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bur før valpen var i hus, fordi jeg måtte ha det. Her var grunnen at jeg skulle reise mye med han, første gang bare et par uker etter at jeg hadde fått han, så da var det like greit å gjøre det når man først var i "valpeshoppe"-modus.

Synes det er helt feil å bruke bur for å stuve vekk problemet (les: hunden) når det måtte passe, og kan ikke helt skjønne hvorfor det er så populært, hvor lærer folk om burbruken liksom? De må jo få det fra et eller annet sted. Kunne aldri tenkt meg å stappe han inn i et bur mens jeg var borte, får vondt i hjertet bare av tanken :/

Til og med åpne bur kjenner jeg at jeg får kværsilda av. "Så har den en trygg hule"?! HÆ? Når ble hunder huleboende dyr? Hvis mine hunder søker seg vekk, bort og under ting, så tar jeg den med til dyrlegen og får sjekket helsen dens.

Så hvor foreslår du at man skal stuve vekk buret når man har et stort bur, liten leilighet og ingen passende oppbevaringsplasser? Her står buret ved siden av sofaen på stua og hunden bruker det som soveplass på lik linje med sofaen, korga og gulvteppet.. Huleboende dyr? Neppe. Dyr som liker forskjellige liggeplasser/stillinger - Der har du det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen lærer noe som helst av det.

Hva med å lære hunden å vente på tillatelse før den får gå ut ytterdøra? Så får du lagt inn litt hjernetrim samtidig.(Og ellers bruke så mye tid ute med aktivisering at hunden ikke har behov for å ta turer på egenhånd?) Og med den du har nå går det jo også an å LÅSE dørene? Da ekstingveres adferden "åpne dør" rimelig fort. Som du selv sier det så riktig: Ingen lærer noe som helst av å ligge i bur!

Jo, det er jeg på en måte enig i.. Men igjen, hvis man har kjøpt seg en valp og man vet at linjene tilsier at det høyst sannsynlig blir makulering.. Det er bare et spørsmål om tid, ja da ser jeg ikke problemet med å kjøpe bur først jeg da..

Hvis man bor sånn til at man ikke kan ha de bivirkningene en tiltakslysten hund fører med seg så kan man også vurdere å vente med å få seg en sånn til forholdene ligger til rette, ikke sant? Og kompostgrinder er ikke det samme som bur, nei, med mindre man ikke setter opp så få at den får like lite plass som i et bur, så klart. Å valpesikre et område av boligen som er stort nok til at hunden kan endre stilling, justere liggetemperatur, strekke litt på beina, bør ikke være et stort problem for noen. Tror retningslinjene for kenneler er sånn 4,5 kvm eller noe? Såpass må man da kunne få til, som et absolutt minimum!

Og en ting er nå akkurat burgreia. Er man littegranne oppegående så ser man sjøl at det har sine grunnleggende problemer. Men det at man i tillegg følger opp med et sånt enormt fokus på såkalt rotrening (les:passiviseringstrening)? Hvor i all verden kommer nå det fra? Jeg tror det må gå meeeeeget langt mellom de hundeierne jeg treffer hvor de har et så aktivt hundeliv at hunden i sannhet behøver å avstresses. Snarere tvert imot. Hadde man vært flinkere til å komme seg i aktivitet med bikkja hadde nok behovet for å trene på ro begrenset seg selv! Utrolig hva litt fysisk aktivitet gjør for hjerterytmen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at det ikke er fortjeneste på bur, svjv selges de etter tregangen de også, slik som det meste i en dyrebutikk (med tildels unntak av fôr).

De største burene selges vel for rundt 1300,- elns, og de kostet 396.- i innkjøp for fire år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er enkelt for folk. De fleste som kjøper seg valp har fra 2-4 uker på seg, før valpen skal være alene hjemme i flere timer. Få valper er klar for det, så de tisser og bærsjer og bjeffer og tygger osv. En del av disse valpene syns i tillegg det er skummelt å være alene, og er de løse da så vil de trolig agere ut i fra det. Mye enklere hvis valpen allerede er passifisert i buret.

Og har man flere hunder kan det jo være problematisk å ha de løse. Enten går de veldig godt sammen, og leker og morer seg dagen lang,. Eller kanskje de ikke går så godt sammen og man risikerer at de begynner å sloss. Har man de i bur, slipper man jo dette.

Og nei, jeg bruker ikke bur og syns det er helt forkastelig at man setter sine egne behov for å ha hund foran hundens behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hva med å lære hunden å vente på tillatelse før den får gå ut ytterdøra? Så får du lagt inn litt hjernetrim samtidig.(Og ellers bruke så mye tid ute med aktivisering at hunden ikke har behov for å ta turer på egenhånd?) Og med den du har nå går det jo også an å LÅSE dørene? Da ekstingveres adferden "åpne dør" rimelig fort. Som du selv sier det så riktig: Ingen lærer noe som helst av å ligge i bur!

Hunden har lært at den skal sitte før den forlater et rom og går over til et annet altså hver gang den passerer en dør men det hjelper ikke desverre. Hjernetrim? for denne hunden er det ikke annet en et pust. Utgangsdøra er den billigste døra og innerdøra er den som er dyr. skal dør mellom gang og stue stå åpen så kan dem like godt ligge ute. Noe som ikke er lurt for hun hekter seg fast i det det må være. Som hundehuset. Her må alt boltes fast så det er ikke lett å sette opp garde og sist det blåste kraftig så trillet hundehuset av gårde. Det har fire armeringjern som er satt fast til huset og står ca en meter ned i bakken. Står hun i band ved hust så må hun opp på taket for å sjekke hva som skjer borti der.(møne spiller da inge3n rolle) Tur og treninger gjør ikke noe fra eller til om hun lukker opp dører. Vil sjekke hva som skjer og setter seg fast. Hun lukker ikke opp døra for å ta tur på egen hånd. Den som tok turer på egen hånd gjorde det fordi det var løpetisdtisper i nærheten hele tiden.

Edit: Kan ikke se at den kreative tispa er redd for å være hjemme alene. Det ser bare ut for at hun liker utrolig mange utfordringer. FÅr hun ikke lov til å ta de utfordringene når jeg er hjemme så gjør hun dem når jeg er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bur før valpen var i hus, fordi jeg måtte ha det. Her var grunnen at jeg skulle reise mye med han, første gang bare et par uker etter at jeg hadde fått han, så da var det like greit å gjøre det når man først var i "valpeshoppe"-modus.

Synes det er helt feil å bruke bur for å stuve vekk problemet (les: hunden) når det måtte passe, og kan ikke helt skjønne hvorfor det er så populært, hvor lærer folk om burbruken liksom? De må jo få det fra et eller annet sted. Kunne aldri tenkt meg å stappe han inn i et bur mens jeg var borte, får vondt i hjertet bare av tanken :/

Så hvor foreslår du at man skal stuve vekk buret når man har et stort bur, liten leilighet og ingen passende oppbevaringsplasser? Her står buret ved siden av sofaen på stua og hunden bruker det som soveplass på lik linje med sofaen, korga og gulvteppet.. Huleboende dyr? Neppe. Dyr som liker forskjellige liggeplasser/stillinger - Der har du det!

Hehe, så lenge du ikke har noen illusjoner om fornuften ved å ha hula der, så må du gjerne dekorere stua di som du vil for meg :D

Kjære, jeg har hørt mye rart. Folk som i tillegg legger teppe (duk, kanskje??) over stueburet sitt, for å gjøre hula mer attraktiv (evt for å dekke til f...skapet)?? Nei, det er mye rare forestillinger der ute...

Bikkjene mine ligger (så klart) i bur i bilen. Det har utelukkende med trafikksikkerhet å gjøre (hadde da visselig ridgebacken løs i bagasjerommet for bare noen år tilbake. Jaiks, godt jeg ikke opplevde noen kræsjer). Og bilburene har de niks og nada problem med. Hopper inn som bare det. På flyplassen også, ittno stress. Men når jeg ved et par anledninger har hatt buret med inn hjemme, for vask for eksempel - eller til og med da jeg hadde det med meg på reise og demonterte toppen (vari kennel) for å bruke det som hundeseng - så er bursenga helt uinteressant. Inne ligger man da godt, må vite! (Nå hører det kanskje med til historien at mine hunder liker å ligge strak rett ut, og det er det ikke plass inne i bilburene. Krysser fingre for at den gjengse inneburbruker har bittesmå hunder og 3xl bur...)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis hunden klør ville jeg sjekket for allergi hos dyrlege. Og om hunden er konstant sulten kan du tilføre feks litt kokt ris, kokt brokkoli eller gulrøtter i foret for å gi mer metthetsfølelse uten mye kalorier.  Ang bæsjespising ville jeg vært nøyere på å ha kortere kobbel og mer kontroll på tur . Trene på å avlede med en kommando og godbiter. 
    • Hei Jeg har en hund som er 2 år og Og jeg har følgende utfordringer med min hund.  - hun er ca. 2 - 3 kg for mye  - hun kan ha tendens til å klø  - hun spiser bæsj ute når vi går tur. Akkurat som hun går å leter  - hun er for tiden veldig opptatt av å stjele og søke etter mat - hun virker for tiden veldig stresset Nå bruker vi pure natural fra Musti. Jeg valgte en med kun lam for å se om det hjalp på kløen. Det synes jeg det har gjort. Men hun har blitt ekstrem til å spise bæsj ute når vi går tur, og ellers veldig stresset og matgal. Jeg lurer på om det kan ha sammenheng med foret? Er det noen som kan anbefale et for dere tror kan passe min hund, og om dere tror dette kan ha en sammenheng?  Det er en engelsk springer spaniel.     
    • Joda, men synes det var en rar kommentar, ingen andre fikk det.. Fått dårlige nyheter om gamla, første gang jeg har gammel hund- og det er vondt når de får aldersplager.
    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...