Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens skamme- og skrytelivsstilstråd


soelvd
 Share

Recommended Posts

Her poster vi:

- Våre gledesutbrudd når vi har vært flinke til å trene, spise sunt, holde oss unna godteri og brus eller feit fastfood og skryter oss selv og alle andre opp i skyene når vi har vært flinke til å spise sunt og riktig (og her må vi jo gjerne også dele sunne oppskrifter!)

- Vi deler også vår skam når vi ikke har vært flinke, vært late og spist møkkamat, godteri eller lignende når man har som mål å ikke gjøre det, feks.

Litt takhøyde i tilbakemeldingene må være lov, kollektivt press for å få frem sunne, gode soniser!

Grønn skrift = du har spist/drukket eller gjort noe du vil skryte av.

Rød skrift = du har gjort noe eller spist/drukket noe du skammer deg over.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 163
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når det gjelder mat og godis eier jeg ingen skam. Fra mamma sin side har det blitt regna som bra å ha litt ekstra slik at man ikke fryser ihjel på fjellet, og på fars side trenger man kaloriene for å

Ja, for jeg blir sett stygt på om jeg spiser en sjokolade ute, jeg blir sett stygt på om jeg drikker brus, jeg blir faktisk sett rart på når jeg drikker vann, jeg blir sett rart på når jeg drikker smo

Jeg sluttet å røyke i november 2010, altså ca 15 mnd siden. Jeg har alltid vært en tynn person, men da røyken forsvant spiste jeg litt for mye sjokolader og sånt.... og kiloene bare rullet på. Det ble

Posted Images

Nå er jeg på tur til vetten for å klippe klør, for jeg hæler ikke å gjøre det selv. Scilos blir vill og gal og må dopes. da tar vi litt pelsstell i samme slengen. Skamme seg som ikke får til å tilvenne hunden normalt stell. Han snapper, han.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg på tur til vetten for å klippe klør, for jeg hæler ikke å gjøre det selv. Scilos blir vill og gal og må dopes. da tar vi litt pelsstell i samme slengen. Skamme seg som ikke får til å tilvenne hunden normalt stell. Han snapper, han.

Feil tråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser to stekte egg (steker uten smør eller olje, har super teflonpanne) på grovbrød med litt smør og ketchup på, kombinert frokost og lunsj ettersom jeg driver på med periodisk faste :)

Ketchup er ikke så ille, masse fine antioksidanter i tomaten :) Så rosa skrift på den kanskje??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel grådig mye sukker i den vanlige?

Rundt 20% mener jeg å huske, og dobbelt så høy verdi av fersk tomat som ferdigproduktet. Så 100 g ketchup er ca 200 g tomat, og 20 g sukker. Brødet inneholder nok mer karbo enn ketchupen ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 20% mener jeg å huske, og dobbelt så høy verdi av fersk tomat som ferdigproduktet. Så 100 g ketchup er ca 200 g tomat, og 20 g sukker. Brødet inneholder nok mer karbo enn ketchupen ;)

Thanks!

Jeg har vært flink! I stede for å spise denne som mellomåltid, som har ligget rett ved siden av meg i hele dag:

421635_10150621925112225_911794589_n.jpg

Så spiste jeg et sånt:

frukt.no-epler.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Gidder ikke å skrive med farge). Jeg får til å klippe klør, men jeg får ikke lov av Symra til å børste eller kamme framlabbene hennes. Hun får helt panikk. Beardisfolket sier så kjekt at jeg må da bare gripe fast i labben og børst, vise at det er jeg som bestemmer! Men jeg får det ikke til. Skamme seg.

Hva har det med denne tråden å gjøre? *forvirra*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å røyke i november 2010, altså ca 15 mnd siden. Jeg har alltid vært en tynn person, men da røyken forsvant spiste jeg litt for mye sjokolader og sånt.... og kiloene bare rullet på. Det ble 12-13 kg. Det er ikke uvanlig å legge på seg når man slutter å røyke, men jeg hadde liksom ikke trodd det skulle skje meg siden jeg aldri har hatt lett for å legge på meg tidligere i livet!?

Men kiloene kom krypende, de...

Til slutt bestemte jeg meg for at det var for mye da jeg sjekket BMI'en min og fant ut at vekten min lå på siste tallet før man regner det som overvektig. Akkurat innenfor grensen til normaltvektig, på håret... SÅNN har jeg aldri noensinne vært (og jeg er 44....). Jeg begynte å spise sunnere, gå lengre turer og ikke lenger stadig stappe i meg det jeg fant for godt.

Nå er det gått et par måneder siden jeg bestemte meg for å legge om, og jeg har gått ned 4½ kg. Jeg skal ned minst dobbelt så mye totalt. Men jeg er på riktig vei, og jeg syns jeg har vært flink! :D

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å røyke i november 2010, altså ca 15 mnd siden. Jeg har alltid vært en tynn person, men da røyken forsvant spiste jeg litt for mye sjokolader og sånt.... og kiloene bare rullet på. Det ble 12-13 kg. Det er ikke uvanlig å legge på seg når man slutter å røyke, men jeg hadde liksom ikke trodd det skulle skje meg siden jeg aldri har hatt lett for å legge på meg tidligere i livet!?

Men kiloene kom krypende, de...

Til slutt bestemte jeg meg for at det var for mye da jeg sjekket BMI'en min og fant ut at vekten min lå på siste tallet før man regner det som overvektig. Akkurat innenfor grensen til normaltvektig, på håret... SÅNN har jeg aldri noensinne vært (og jeg er 44....). Jeg begynte å spise sunnere, gå lengre turer og ikke lenger stadig stappe i meg det jeg fant for godt.

Nå er det gått et par måneder siden jeg bestemte meg for å legge om, og jeg har gått ned 4½ kg. Jeg skal ned minst dobbelt så mye totalt. Men jeg er på riktig vei, og jeg syns jeg har vært flink! :D

Oi! Så flink du er! Gratulerer så masse, du skal bare se det blir borte alt sammen.. :D Hvor mye tur går du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Så flink du er! Gratulerer så masse, du skal bare se det blir borte alt sammen.. :D Hvor mye tur går du?

Ikke så mye som jeg burde kanskje :P Men jeg går så jeg blir svett hver gang. Vi bor på toppen av en ås, og man blir rimelig svett av alle motbakkene når man skal opp og hjem igjen etter at man har gått helt ned til bunnen av dalen f.eks.

Det har nok hjulpet mye at jeg har sluttet å kjøpe store sjokoladeplater å stappet i meg flere ganger i uka.... jeg brukte liksom det at jeg har vært så flink og slutte med røykingen som "bortforklaring" på at jeg fortjente alt godteriet :P La liksom ikke merke til at kiloene kom snikende, annet enn da jeg en dag ikke greide å true på meg yndlings-jeansene... Måtte rett og slett kjøpe mye nye klær og gå opp en størrelse. Hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke å ødelegge tråden, men jeg må bare spørre: Er det mye skam forbundet med det å spise for dere? For meg er dette en helt uhyrlig problemstilling, og jeg føler verken skam eller stolhet over ting jeg spiser. Når folk titter litt ekstra på meg fordi jeg som voksen person spiser smågodt på vei hjem fra jobben, er jeg ganske sikker på at det er av misunnelse heller enn forskrekkelse, hehe. Jeg innser selvsagt at ting hadde stilt seg annerledes om jeg hadde vært overvektig, men i et sånt tilfelle vil jeg tru at det blir enda viktigere å ikke legg fokus på skammen, men heller på det positive, forutsatt at en VIL ned i vekt, da. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skam" vet jeg nå ikke. Det var overhodet ikke i mine tanker. Jeg har alltid gladelig stappet i meg hva som måtte falle meg inn, uten å tenke på hva andre syns. Hele livet har det vært sånnt, unntatt nå det siste halve året. Da har jeg plutselig fått bilring, og blitt tvunget til å tenke mer over hva jeg spiser. Men jeg føler ingen skam, nei, overhodet ikke.

Men verdt å huske på er ordtaket "Man blir hva man spiser". Smågodtet legger seg kanskje ikke på baken din ennå, SandyEyecandy, men sukker og fett har ingen god virkning innvendig heller. Fett avleirer seg inne i blodårene og hemmer blodomløpet f.eks.

Jeg la ikke på meg før jeg fyllte 40, jeg :- ) Det var klin umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...