Gå til innhold
Hundesonen.no

utstilling og trimming


Guest Springthing
 Share

Recommended Posts

Guest Springthing

Mulig jeg drar opp en god gammal krangel dere alle er lei av - i så tilfelle: sorry - jeg er ny. :)

Jeg er førstegangseier og fersk i trimme-klippe-nappe-faget, noe som medfører at bikkja går rundt forholdsvis skamklipt ganske ofte (et sted må jeg jo begynne). Dette gjør så klart ikke noe for henne, og siden utstilling er ganske langt ned på aktivitetslista for oss gjør det jo ikke så mye heller. Jeg har stilt henne en gang i voksen alder, og da sendte jeg henne klokelig nok til frisøren.

Spørsmålet mitt er imidlertid: hvor mye har egentlig en bra trim å si for utstillingsresultatet? Strengt tatt er det jo ikke klippen som skal bedømmes, og gode dommere burde vel greie å se forbi klipp og bedømme selve hunden? Skjønner at pelsen betyr mye, men klippen?

Alltid når jeg diskuterer utstillinger med folk (jeg må innrømme at jeg har vært litt grunnleggende skeptisk til hele opplegget), fremheves det at utstillingene ikke handler om fancy haircuts, men om å bedømme sunn fysikk og eksteriør. Om dette stemmer bør jo den hårsveisen ha minimalt å si?

Jeg skjønner jo såklart at trim betyr mye. Jeg ser jo også at man bruker klipp for å framheve det som er bra og skjule det som er dårlig på bikkja. Men jeg mistenker at dommere også trekker hunder for at de ikke er godt nok trimma som sådan.

Altså, så det ikke skal være noen tvil: jeg ser jo også at en perfekt trimmet springer er helt ekstremt mye vakrere enn en som ikke er det. Men skal det egentlig ha mye å si i ringen? Det står da vitterligen ikke noe om det i standarden - som de tross alt skal bedømmes etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på kvalitetsbedømmelsen og konkurransekassene. I kvalitetsbedømmelsen av hunden, der dommeren bedømmer hundens eksteriør og kvaliteter, så spiller nok neppe klippen så stor rolle, men når den kommer videre til konkurranseklassen, der hunden skal konkurrere med andre hunder, så vil nok en god klipp ha et fortrinn siden det rett og slett ser stiligere ut enn om en hund er skamklipt og ustelt (og her kommer jo konkurranseaspektet inn - det gjør det jo ikke i kvalitetsbedømmelsen).

En dommer vil neppe sende videre en hund han ikke selv er stolt av å se igjen i gruppa, f eks.

Da jeg stilte min hund for et par-tre uker siden, så ble min hund plassert foran en annen champion pga at han hadde mer futt og fart i bevegelse OG var langt bedre stelt enn den andre (dommeren påpekte dette høyt til oss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Springthing

Det er forskjell på kvalitetsbedømmelsen og konkurransekassene. I kvalitetsbedømmelsen av hunden, der dommeren bedømmer hundens eksteriør og kvaliteter, så spiller nok neppe klippen så stor rolle, men når den kommer videre til konkurranseklassen, der hunden skal konkurrere med andre hunder, så vil nok en god klipp ha et fortrinn siden det rett og slett ser stiligere ut enn om en hund er skamklipt og ustelt (og her kommer jo konkurranseaspektet inn - det gjør det jo ikke i kvalitetsbedømmelsen).

At det er forskjell på bedømmelsen og konkurransen har jeg jo strengt tatt ikke tenkt over. Men det makes sense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo sammenligne med min rase, som ikke engang trenger å vaskes før utstilling. En shiba trenger ikke noe pelsstell, punktum. Men vi kan velge å pynte litt om vi ønsker det, så lenge det ikke synes, hehe. Noen klipper værhår, og jeg klipper faktisk tuppen av halen på Imouto, fordi hun har så sinnssykt lange, svarte hår der at det gir inntrykk av at den er dobbel, noe den ikke er. Jeg pleier ikke å vaske henne, fordi hun er en veldig moderat og riktig type uten å bli stæsja opp. Dette ser dommeren når vi står på bord og viser oss i kvalitetsbedømmelsen. Men idet vi skal konkurrere mot de andre tispene, og kanskje endatil i beste tispeklasse, er det klart at min smekre laks ikke ser så iøyenfallende ut som de voksne tispene med lengre pels som ikke bare er vaska og gredd, men også blåst opp for å gi inntrykk av mer masse.

Dette blir spesielt tydelig når vi stiller ut i Sverige, hvor folk gjerne har med stellebord til shibaer og står og grer som bare rakkern utenfor ringen før vi skal inn. Men det trenger ikke ha noe å si. I løpet av måned har feks Imouto fått både Very Good og blitt beste tispe (fra juniorklasse!) på to svære, internasjonale utstillinger i Sverige, uten å bli vaska eller blåst først. Men det sier nok mer om grunnkondisjonen og konstruksjonen hennes enn pelsen. For min del dreier det seg om å yte hunden rettferd. Hvis jeg på noe tidspunkt får meg en pelsstellrase og jeg velger å stille ut, har jeg rett og slett resignert og innsett at den må klippes og stelles for å i det hele tatt ha noe i konkurranseklassen å gjøre, uansett hvor mye jeg prinsipielt ønsker at hunden kan få være urørt. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dvergschnauzer som ikke trimmes korrekt ser ikke ut som en dvergschnauzer, rett og slett. Pelsen må også trimmes for å ha korrekt struktur. Fra gammelt av ble pelsen slitt av på jobb på gården, men ingen av dem jobber på gårder lenger. Nå har det jo blitt mer ekstremt enn den gang - de har f eks mye mer skjegg, bryn og beinhår enn den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo av den formening av at om man kjøper en trimme / klipperase og ønsker å stille den ut, da bør man ha pelsen i riktig og god kondisjon.

Krever den en spesiell klipp, eller trim av pels, så gjør man det.

For jeg tror at det ofte faktisk betyr noe i ringen.

Og det er vel grunnen til at jeg ikke kjøper mange av rasene som jeg egentlig liker godt.

To av mine raser er vedlikeholdsfrie, vaskes og vips så er de klare.

Shibaen vasker jeg innimellom, kommer an på hvor lenge det er siden sist han var stilt ut og hvor god pelsen er for øyeblikket.

Er han ikke helt oppe i pels, så dusjer jeg kort tid før, og vasker og blåser bryst og faner på morran samme dag så han ser mer fluffy ut.

Når jeg da står der kl 5 om morran og føner hunden i rumpa, før vi skal kjøre en time eller to, være en laaaang dag på utstilling, kjøre hjem igjen, da tenker jeg at jeg aldri skal ha klippe/trimmeraser... :w00t:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg da står der kl 5 om morran og føner hunden i rumpa, før vi skal kjøre en time eller to, være en laaaang dag på utstilling, kjøre hjem igjen, da tenker jeg at jeg aldri skal ha klippe/trimmeraser... :w00t:

Og det er da jeg skal si at jeg bare vasker under magen, vasker skjegget og børster gjennom hunden kvelden før - og vips trenger jeg ikke å stå opp ekstra tidlig for vask og føn før vi reiser :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er da jeg skal si at jeg bare vasker under magen, vasker skjegget og børster gjennom hunden kvelden før - og vips trenger jeg ikke å stå opp ekstra tidlig for vask og føn før vi reiser :D.

Da vasker jeg jo resten av dyrehagen må vite... :D

Om jeg vasker, føner og "fluffer" opp bryst og faner på Linus kvelden før, er han like flatlus på morran.

Har prøvd å finne en shampo med "hold" i uten å lyktes.

Resten av pelsen er null problem, men de områdene jeg vil ha mer fluffy, de funker ikke dagen derpå.

Men summa sumarum så vil jeg tro du legger ned mer i pelsstell på en av dine som jeg bruker på alle mine fire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siberian Husky er også, dessverre, blitt en "blåse rase". Altså jeg liker for all del en velstelt hund, men jeg skulle gjerne sett at velstelt = rein og børstet ;)

men blåsing er "tingen" så jada jeg blåser hundene som bare det før utstilling jeg også. Og gjerne en rask blås på bryst og "faner" på morgenen også (men vasker ikke, bare børster og blåser).

Men de hunden(e) jeg IKKE stiller ut, de får seg en vask nå og da uten blåsing og ser da høyst respektable ut til dagligbruk i mine øyne. For å ha topp "showpels" så er det faktisk en del jobb også med Siberian. Daglig børsting i røyteperioden blant annet for å stimulere til ny pels raskest mulig. Bading minst 1 gang i mnd, gjerne annenhver uke. Grundig vask og blåsing 2-3 dager før utstillingen deretter blåsing hver dag frem til utstillingen og vasking av mage/bein dagen før + blåsing og børsting av hele hunden. Så litt blåsing igjen på morgenen før utstillingen. Evt kun børsting hvis jeg må kjøre langt og sveisen blir "flat" på vei til hallen.

Kommer aldri til å ha mer enn maks 2 hunder i "showpels" samtidig, for det gidder jeg rett og slett ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siberian Husky er også, dessverre, blitt en "blåse rase". Altså jeg liker for all del en velstelt hund, men jeg skulle gjerne sett at velstelt = rein og børstet ;)

men blåsing er "tingen" så jada jeg blåser hundene som bare det før utstilling jeg også. Og gjerne en rask blås på bryst og "faner" på morgenen også (men vasker ikke, bare børster og blåser).

Men de hunden(e) jeg IKKE stiller ut, de får seg en vask nå og da uten blåsing og ser da høyst respektable ut til dagligbruk i mine øyne. For å ha topp "showpels" så er det faktisk en del jobb også med Siberian. Daglig børsting i røyteperioden blant annet for å stimulere til ny pels raskest mulig. Bading minst 1 gang i mnd, gjerne annenhver uke. Grundig vask og blåsing 2-3 dager før utstillingen deretter blåsing hver dag frem til utstillingen og vasking av mage/bein dagen før + blåsing og børsting av hele hunden. Så litt blåsing igjen på morgenen før utstillingen. Evt kun børsting hvis jeg må kjøre langt og sveisen blir "flat" på vei til hallen.

Kommer aldri til å ha mer enn maks 2 hunder i "showpels" samtidig, for det gidder jeg rett og slett ikke :P

Nå er jeg veldig glad i polarhundrasene etter å ha oppvokst med jevnlig kontakt med polarhunder.

Og de er flotte i seg selv.

Men det er lite som er så pent som en husky i utstillingskondisjon!

Kan jeg spørre hva slags blåser du bruker?

Pelstypene på husky og shiba er ikke så ulike.

Vurderer å anskaffe meg en, meeen samtidig så er det vel litt råflott når det fungerer med fønern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg veldig glad i polarhundrasene etter å ha oppvokst med jevnlig kontakt med polarhunder.

Og de er flotte i seg selv.

Men det er lite som er så pent som en husky i utstillingskondisjon!

Kan jeg spørre hva slags blåser du bruker?

Pelstypene på husky og shiba er ikke så ulike.

Vurderer å anskaffe meg en, meeen samtidig så er det vel litt råflott når det fungerer med fønern.

Jeg har en Airmax-2motors blåser fra Challengeair/Double K industries. Elsker den!

Tar meg evigheter og en halv å tørke en Siberian med føneren, og ikke holder pelsen like godt heller!

Angrer ikke kjøpet for å si det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men summa sumarum så vil jeg tro du legger ned mer i pelsstell på en av dine som jeg bruker på alle mine fire?

Noe sier meg at du antakelig har rett i det altså :lol:

Utfordringen på morgenen for min del er oftest å holde dyra tørre - så da er det på med regndress før lufteturen om morgenen :).

men blåsing er "tingen" så jada jeg blåser hundene som bare det før utstilling jeg også. Og gjerne en rask blås på bryst og "faner" på morgenen også (men vasker ikke, bare børster og blåser). Men de hunden(e) jeg IKKE stiller ut, de får seg en vask nå og da uten blåsing og ser da høyst respektable ut til dagligbruk i mine øyne. For å ha topp "showpels" så er det faktisk en del jobb også med Siberian. Daglig børsting i røyteperioden blant annet for å stimulere til ny pels raskest mulig. Bading minst 1 gang i mnd, gjerne annenhver uke. Grundig vask og blåsing 2-3 dager før utstillingen deretter blåsing hver dag frem til utstillingen og vasking av mage/bein dagen før + blåsing og børsting av hele hunden. Så litt blåsing igjen på morgenen før utstillingen. Evt kun børsting hvis jeg må kjøre langt og sveisen blir "flat" på vei til hallen.

Kommer aldri til å ha mer enn maks 2 hunder i "showpels" samtidig, for det gidder jeg rett og slett ikke

Også jeg som trodde det var enkelt med korthårede hunder (ja, huskyer er korthåra sammenlignet med mine liksom :D).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også jeg som trodde det var enkelt med korthårede hunder (ja, huskyer er korthåra sammenlignet med mine liksom :D).

:lol: det burde du ha vist til nå!

Jeg har en rase som egentlig bare skal børstes, men jeg liker å holde på med pelsarbeid og jeg liker at bikkjene ser ekstra bra ut. For jeg ser faktisk en synlig forsjell på hundene før og etter "stæsjing". Og jeg liker at dyrene mine ser ekstra bra ut jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: det burde du ha vist til nå!

Jeg har en rase som egentlig bare skal børstes, men jeg liker å holde på med pelsarbeid og jeg liker at bikkjene ser ekstra bra ut. For jeg ser faktisk en synlig forsjell på hundene før og etter "stæsjing". Og jeg liker at dyrene mine ser ekstra bra ut jeg :D

Ja, altså - jeg glemte litt pelsstellrasen kelpie :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva gjer ein om ein ikkje har blåsar eller hårfønar? Er alt håp ute?

Vi bada Laffen sist helg, og greidde og børsta, og han vart ganske fin. No er han stort sett attende til normalen, men han har fått ein heilt enorm manke, hadde heile pelsen vore som den, hadde han vore perfekt. Kvifor er det slik? Kva kan vi gjere før utstilling på søndag? Bør vi bade han att på fredag? Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en utstilling i året trenger ikke huskyene å stæsjes så opp (annet enn å være rene, børsta): spesialutstillingen til norsk siberian huskyklubb :D

Godt å høre:) I mitt hode blir det helt villt å føne og blåse og stæsje på en rase som er laget for å trekke sleder i vinterland :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Siri sier er det forskjell på kvalitetsbedømmelse og konkurranseklasse. Det er vel forskjell innen spanielrasene også, man kan "komme unna" med en litt halvstelt clumber, mens på en amerikansk cocker og cocker er jo pelsen en pryd i seg selv.

Når det gjelder springer, så er det jo ganske mange av dem på utstilling, og pelsstellet er relativt enkelt å få til. Når det er mange jevngode hunder i en line-up, og man må begynne å skille på små detaljer, vil de som ikke blir vist i rett pelskondisjon/trim lettere falle igjennom, vil jeg tro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt jeg. Jeg klipper Fasit selv, både til hverdags og fest -og da jeg var på utstilling sist hadde jeg ikke klippet "nok" i kragen, og for mye på bena, og utenfor ringen ble det behørig kommentert. Dog tror jeg ikke at det hadde så mye å si for resultatet, verken i kvalitet eller konkurranseklasse. Han vant klassen sin, foran en riktigere klippet og vist hund. Det er jo noe med at "frisyre" er litt individuelt, nøyaktig hvor langt ned på ørene man vil barbere feks, eller hvor kort pels de skal ha på kodeleddet. Det viktigste er vel at hunden er stelt og klippet sånn tålelig i tråd med rasebeskrivelsen.

Jeg har i alle fall tenkt sånn, at jeg vil prøve og feile litt med den klippingen, for jeg kommer jo med en i hovedsak velstelt hund -som bare har litt kort pels på bena, eller noe. Det er i mine øyne noe helt annet enn å komme med en hund som ikke er stelt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Springthing

Jeg vet ikke helt jeg. Jeg klipper Fasit selv, både til hverdags og fest -og da jeg var på utstilling sist hadde jeg ikke klippet "nok" i kragen, og for mye på bena, og utenfor ringen ble det behørig kommentert. Dog tror jeg ikke at det hadde så mye å si for resultatet, verken i kvalitet eller konkurranseklasse. Han vant klassen sin, foran en riktigere klippet og vist hund. Det er jo noe med at "frisyre" er litt individuelt, nøyaktig hvor langt ned på ørene man vil barbere feks, eller hvor kort pels de skal ha på kodeleddet. Det viktigste er vel at hunden er stelt og klippet sånn tålelig i tråd med rasebeskrivelsen.

Oppløftende å høre at han vant klassen uten å være den best trimma og viste hunden. Jeg skjønner jo at det er sånn at godt stelte hunder slår en like riktig bygd hund, men jeg føler liksom at man nesten ikke har noe i ringen å gjøre hvis ikke trimmen er noenlunde rett. Og det er akkurat sånn behørig kommentering av feil klipping (hadde jeg stilt min etter å ha trimma og klipt selv, ville de hatt mye å snakke om for å si det sånn) som gjør at jeg kvier meg litt til å hive meg på dette utstillingsgreiene. Jeg føler at det er ikke nok å komme med en veltrent, glad, bada, børsta og skamklipt hund liksom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer jo ikke med en skamklipt hund. Du kommer med en hund som ikke er klippet like mye som mange av de andre... Jeg syns det er en forskjell jeg. Regner jo med at du klipper ørene, halsen og potene til vanlig. Da er det jo bare snakk om utstillingsshiningen -og den kan man jo øve litt på. De som er gode å klippe nå, har jo øvd en stund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Springthing

Joda, du har rett. Jeg syns også det er en forskjell der. Utstillingsshiningen har jeg jo generelt ikke peiling på, så jeg får se. Kanskje jeg må gi meg over og dra på pelsstellkurs først som sist.

For øvrig klipper jeg alltid potene og under halen. Hals og ører tar jeg egentlig bare når jeg gidder, det har ikke så veldig praktisk betydning så det blir mer til pynt og da blir det litt sjeldnere. Men hodet prøver jeg å få nappa jevnlig, elelrs får hun får et herlig midtskill som virkelig ser idiotisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...