Gå til innhold
Hundesonen.no

Fannhvíts andre kull


Angilja
 Share

Recommended Posts

Jeg synes ikke det er lenge siden sist jeg startet en slik tråd, tiden flyr og valpene fra det forrige kullet vårt har nå blitt over 14 mnd gamle! Kull nr 2 har vært under planlegging lenge, og det har vært en lang vei for å finne ”Mr.Right” til Shira. Nå har jeg funnet han! Forventet løpetid er ikke før i slutten av april, så jeg er litt tidlig ute med denne tråden egentlig. Men, Shiras datter viser tegn på å nærme seg løp, og da kan det være at frøken Shira også henger seg på. Vi får se! Startinnlegget i denne tråden blir veldig likt det fra mitt forrige kull, siden tispa er den samme og målsettingene mine med kullet er like.

Mor, Shira er selvsagt hd/ad fri, og øyenlyst fri. Hun er en sterk og god hund i spannet vårt, og går både som leder og lenger bak, hun er en sånn hund som bare går, uansett hvor man plasserer henne. Hun er en skikkelig kosehund inne, og er generelt en veldig ukomplisert, glad og grei hund. Shira er en gladhund som logrer hele dagen og synes det meste er gøy. Hun har 3x cert og 6x ck på utstilling. Hun er 53-54 cm høy og19 kg. Hun har ikke starta konkurranse i drag, da jeg ikke helt har hatt interesse for konkurranse, men det ligger kanskje an for en start i løpet av vinteren.

shira2.jpg

1106216.jpg

10010220.jpg

Far, Jewels White Blizzard Akilles, er en stødig og trivelig samojedgutt på 59 cm. Han bor i en aktiv barnefamilie, og jobber godt fremmover når han får trekke på skitur. Han er født hos kennel Jewels White i Sarpsborg, og bak i stamtavla kommer han fra svært spennende og interessante amerikanske linjer - Wolf Rivers. Han er fra et kull på 10, hvorav 9 er røntget fri for HD og alle er fri for øyesykdom. Han er far til 2 kull, hvorav det ene kullet er for unge for helsetester, mens i det andre kullet er 50% røntget og alle disse er fri for hd. Han har 2x cert fra utstilling.

akilles.jpg

19%20akilles.JPG

Jeg er opptatt av helse, gemytt, mentalitet, funksjon, og å bevare og utvikle samojeden som den polare sledehundrasen den er. Pels, bevegelser og kropp skal være funksjonell for det formålet rasen var ment for. Lange bein og riktig polar pelskvalitet, gode poter, bevegelser og god snutelengde er noe av det vi ønsker og synes er viktig. Jeg ønsker å bevare samojedens allsidighet uten å gi avkall på de egenskaper som gjør den egnet til hardt arbeidende trekkhund. Vi jobber med ungdom og barn innen Grønn omsorg, og er derfor spesielt opptatt av godt gemytt på våre hunder, som er en naturlig del av jobben. Samojeden skal i mine øyne være en sunn, frisk, polart-tilpasset trekkhund som gladlig er med på alt familien finner på!

Vi planlegger også denne gangen å beholde 1-2 valper selv, så får vi se hva som (forhåpentlig vis) kommer!

Fannhvít-gjengen:

1201211.jpg

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 248
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ikke noe nytt å melde jeg er usikker på om det er over eller ikke, vi holder oss våkne og ser det ann utover. men et bilde (for dere som har FB) kan vi ta med!

Tusen takk for gratulasjoner! Det kom ingen flere valper, så nå er det en valp pr pupp, fint ja! Glad det ikke kom flere, særlig for Shiras del, også er jeg veldig velig glad for at fødselen gikk så b

Jeg synes ikke det er lenge siden sist jeg startet en slik tråd, tiden flyr og valpene fra det forrige kullet vårt har nå blitt over 14 mnd gamle! Kull nr 2 har vært under planlegging lenge, og det ha

Posted Images

  • 2 weeks later...

Takk takk!

Siden sist har Shira (og resten av gjengen min) starta løp! Det var 2 spann i klassen vår, det ene brøt, og dermed gikk førsteplasen til oss! Jeg er så fornøyd med hundenes innsats i helga! Vi hadde ei innlånt tispe i spannet som de har møtt kun en gang før, men det var bare helt greit. Vi ble forbikjørt av noen husky-spann, og det var aldri noe tull. Tida vi brukte på den 10,4 km lange banen var 52 minutter, og da måtte vi stoppe for å hjelpe noen huskyer under veis. Helt grei tid til å være vår første konkurranse, og det var mye nytt å forholde seg til for hundene.

På bildene er Shira den minste hunden bakerst, hun går ikke som lederhund da hun er alt for glad og vil snakke med alt og alle... en bra egenskap, bare ikke på konkurranse.

polarhjs.jpg

polarhjs2.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...