Gå til innhold
Hundesonen.no

Å velge en bruksrase - når man ikke vil trene aktivt? Tankespinn om rasevalg.


Aya
 Share

Recommended Posts

  • Svar 169
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ok, da slenger jeg en diger, dypfryst torsk i hodet på Aya og sier at hun skal slutte å være så jÆv_la hundepolitisk korrekt og gå for den rasen du EGENTLIG vil ha! En hund i aktivitet er er glad hund

Altså, Bc har du da prøvd ut nok, og aussien er bare en kraftig og treg bc med flashy farger * dukke fort og dypt*

Jeg gjentar: belger... De fleste belgere selges som rene turhunder og trives utmerket med det. Jeg hadde overhodet ikke dårlig samvittighet i de lange periodene Loke ikke fikk mental trening, tror h

Papillon: Gjeter snuppa sau, jeg mener, er hun opptrent på sau?

Hun er trent, litt men ikke mye. Ikke lenge siden hun tente på sau, tente ganske sent, men er i full gang nå :) Etter Kevin Evans Spot, og morfaren hennes er Dewi Tweed. Løp og kjøp, hu er god som gull og elsker å ligge på fanget i soffan :) Hadde ansvaret for hun når jeg jobbet i Sverige, derfor jeg kjenner henne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er trent, litt men ikke mye. Ikke lenge siden hun tente på sau, tente ganske sent, men er i full gang nå :) Etter Kevin Evans Spot, og morfaren hennes er Dewi Tweed. Løp og kjøp, hu er god som gull og elsker å ligge på fanget i soffan :) Hadde ansvaret for hun når jeg jobbet i Sverige, derfor jeg kjenner henne.

Uhm. Med to tisper som ikke tåler trynet på hverandre ville det nok blitt Texas om det ankom en tredje til gards. Nei, stakkars, tror jeg unner henne et fredeligere bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo bare slenge meg på, og si at 90% av valpekjøperne mine hittil har vært familier/folk på jakt etter turkamerat, og jeg vet hva mine hunder ville valgt om de fikk sjansen til å velge mellom å spinne rundinger i skogen kontra terping og trening ;)

En belger er lykkelig så lenge den får være sammen med "flokken" og være med på ting. Trening/Konkurranser er for menneskenes del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kan jo bare slenge meg på, og si at 90% av valpekjøperne mine hittil har vært familier/folk på jakt etter turkamerat, og jeg vet hva mine hunder ville valgt om de fikk sjansen til å velge mellom å spinne rundinger i skogen kontra terping og trening ;)

En belger er lykkelig så lenge den får være sammen med "flokken" og være med på ting. Trening/Konkurranser er for menneskenes del ;)

En sånn kontra til det. Ekko er aldri så lykkelig som når han får trene. Samma hva det er egentlig. Lydighet, spor, rundering, andre former for søk. Hele dyret lyser opp. Så nei, trening er ikke bare for menneskers del. Men om han måtte fått enten det eller fysisk aktivitet, er jeg ikke i tvil om at fysisk aktivitet hver dag er enda viktigere. Og at en belger kan ha det bra uten å trenes aktivt er jeg også ganske sikker på, dersom den får mye skogsturer, joggeturer osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og mens vi snakker om blikk...

25827_1173847641404_1684459348_333529_6386860_n.jpg

Åh, nyydelig!

En sånn kontra til det. Ekko er aldri så lykkelig som når han får trene. Samma hva det er egentlig. Lydighet, spor, rundering, andre former for søk. Hele dyret lyser opp. Så nei, trening er ikke bare for menneskers del. Men om han måtte fått enten det eller fysisk aktivitet, er jeg ikke i tvil om at fysisk aktivitet hver dag er enda viktigere. Og at en belger kan ha det bra uten å trenes aktivt er jeg også ganske sikker på, dersom den får mye skogsturer, joggeturer osv :)

Samme med Knott - hun hadde det absolutt best når hun fikk trene, og turer var en okey, men ikke fullstendig tilfredsstillende erstatning.

Er det noen som har sagt storpuddel? :D

Nope, og egentlig passer nok storpudler veldig godt til min beskrivelse, men de er dessverre ikke aktuelle. Jeg er så fryktelig kresen!

Jeg må, til tross for heftig lobbying fra belgerfolket, tilstå at jeg fremdeles vipper - mellom aussie og belger. Har valgt vekk dalmis fordi jeg innerst inne har lyst på gjeterhund. For å oppklare litt må jeg si at selv om det høres ut som jeg ikke kommer til å trene noe som helst, så stemmer ikke det. I perioder trener jeg mye lydighet, jeg har også trent mye spor, og særlig som valper og unghunder får de søksøvelser flere ganger i uken (om ikke hver dag - eneste måten å roe ned fluehoder på etter min erfaring :P). Ellers trener jeg mye når vi er på tur, kontakt, innkalling, passering og så videre. Det å trene er en integrert del av mitt hundehold. Jeg avskyr nemlig ulydige hunder ;) Det jeg derimot IKKE kan love er å trene aktivt, regelmessig og målrettet, type mot konkurranse eller gjennom hundeklubb. Jeg vil ikke ha en rase jeg får dårlig samvittighet over å ikke gjøre det med. Akkurat nå virker ikke rasevalg så veldig vanskelig, men jeg sliter litt med å ta steget og virkelig bestemme meg for en hund til. Det ER jo veldig deilig med bare en også nemlig, enkelt og praktisk og lettvint. Derfor har jeg bestemt meg for at det tidligst kan bli hund fra August og utover. Jeg vil a) vite hva jeg gjør i høst i forhold til jobb, studier osv, og b) jeg vil vite at jeg har hatt oppriktig lyst på en hund nummer to i iallefall et halvt år før den kommer i hus. Men så er det jo tidkrevende å lete etter rase og oppdretter og sånt, så det kan jeg jo kose meg med i mellomtiden.

Forøvrig ... Jeg er ikke motstander av omplassering, så hvis noen kommer på en passende hund de kjenner må de bare ta kontakt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine aussier var slike typer som foretrakk mental trening fremfor fysisk trening, men de ville jo selvsagt ha begge deler. Labradoren jeg har nå er mer av den som må få løpt av seg fremfor å få "trent av seg". Men jeg vil tro at en aussie vil være lykkelig med det du har å gi den, så jeg kan pushe litt aussiebilder ;)

DSC_0061-2.jpg

nkk-utstilling.jpg

23okt-6.jpg

sidesarn.jpg

ValhallmMailinogLira60.jpg

Hihi ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Pokker, nå fikk tilmed jeg lyst på Bc valp, flere terv bilder NÅ! Gjerne valp og sleng gjerne inn enn kattunge eller baby . Photoshop er lov * spille skitten valgkamp* :lol:

Ingen kattunge eller baby, meeeen... jeg vet Aya liker uskyldige rampetryner...

img_3248.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos det å ha dårlig samvittighet for å ikke trene så kjenner jeg for første gang i historien på det der. Min lille kosehund kunne lett blitt treningsnarkoman henne, og hun ble kjøpt inn fordi rasen ikke krever særlig trening liksom..

Så man har aldri noen garantier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremin for en gjeng dere er *ler høyt* Nå har jeg lyst på både BC, terv OG aussie. Noe sier meg at den kombinasjonen kanskje er litt intens - altså å ha alle tre samtidig :P Men jeg synes jeg har god smak i hunderaser altså!

(Gråtass: Jeg synes de bildene der var et slag under beltestedet for en som prøver å legge vekk BC'en :lol: Alva :heart: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...