Gå til innhold
Hundesonen.no

Å velge en bruksrase - når man ikke vil trene aktivt? Tankespinn om rasevalg.


Aya
 Share

Recommended Posts

Nei, ikke uten videre.. :P

Men nå vet vi at hun har en sheltie, hatt 3 stk. bc, og vet hva gjetere kan finne på av sprell, så jeg tar det for gitt at en belgerfakter ikke ville komme som noe sjokk.. :)

Hehe, jeg skjønner tanken. Det er jo så klart enklere å anbefale en rase til noen man kjenner fra før og som man vet har hatt lignende raser selv.

Så da vet vi at TS antakelig helt fint vil takle å ha en belger, men hvorfor skal hun ha en belger når det hun har mest lyst til å gjøre er å være ute på tur med hunden sin? En belger liker det, men jeg vil tippe at den også vil ha noe hjernebry, noe som er litt mer en godbitsøk og hverdagslydighet, så hvorfor skal TS måtte ha en hund som krever mer av mental trening enn det jeg har inntrykk av at hun har lyst å gi? Ikke fordi hun ikke kan gi det, men fordi det er andre ting hun har mer lyst til å bruke tiden på :) I mitt hode vil det gi et lykkeligere hundehold om man har rasen som passer til det man vil holde på med og slippe å ha dårlig samvittighet fordi man ikke strekker til eller må tvinge seg til å gjøre andre ting fordi hunden krever det, når man selv egentlig har lyst til å holde på med noe annet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 169
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ok, da slenger jeg en diger, dypfryst torsk i hodet på Aya og sier at hun skal slutte å være så jÆv_la hundepolitisk korrekt og gå for den rasen du EGENTLIG vil ha! En hund i aktivitet er er glad hund

Altså, Bc har du da prøvd ut nok, og aussien er bare en kraftig og treg bc med flashy farger * dukke fort og dypt*

Jeg gjentar: belger... De fleste belgere selges som rene turhunder og trives utmerket med det. Jeg hadde overhodet ikke dårlig samvittighet i de lange periodene Loke ikke fikk mental trening, tror h

Du, det er bare å innse at det er en dalmis du skal ha! :D Er jo nesten rasebeskrivelsen du ramser opp som ønskede egenskaper i en hund, jo!

Ellers kunne du kanskje ha vurdert collie?

Mynder er det vel egentlig bare å styre unna, kan være fryktelig mye jakt i de .

(hilsen hu som ble dratt langs Akerselva på glatta med ett stykk forvirra dalmis og ett stykk mynde på rottejakt i går...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg er kjempetakknemlig for at dere gidder skrive, og jeg tar alt til meg altså! Særlig interessant den diskusjonen om belger ift. manglende interesse for aktiv trening, for det er jo den som foregår oppi mitt hode også! Jeg er helt sikker på at jeg kan takle en Belger, iallefall i forhold til personlighetstype og fantestreker, sånn sett skiller de seg ikke SÅ mye fra borderen, som man vel også kan si er en oppfinnsom liten sak. På godt og vondt ... Belgeren er vanvittig vakker, har alle de egenskapene jeg virkelig liker i en hund, og helsen er jo generelt god - men så er det jo dette med hva hunden er lagd for eller ikke. Jeg må nok gruble litt mer på dette ... Jeg ønsker ikke ta på meg en ny dårlig-samvittighetsgreie, hvor jeg vet hunden har det bra, men at den kunne hatt det så mye bedre hvis jeg trente! Jeg vil ha en hund som faktisk har det helt suverent med det jeg ser er realistisk for meg å tilby. Særlig hvis jeg henter tilbake en av hestene mine er det viktig med en hund som faktisk får det den trenger gjennom å være med på rideturer (og hva passer vel bedre enn dalmisen - hestehunden nr. 1? :P), for tiden strekker bare ikke til hvis ikke. På den andre siden har jeg muligens et noe urealistisk syn på hva en gjeterhund trenger for å være lykkelig? Hm.

(Powers: Må bare si det mens jeg husker det- jeg ELSKER bildet ditt!)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk ikke slik at hunder skrur av hjernen hvis de ikke trener lp eller bruks..

Hverdagslydighet er også lydighet, en hund som løper rundt i skogen går også spor , dyret vet ikke at dekk og bli liksom gir mer hodebry enn å lukke skuffer etc etc..

Jeg mener helt oppriktig at en normal langhårsbelger ikke er lykkeligere av å trene 4 dager i uken enn den er hvis den lever et normalt variert liv. Jeg har trent svært aktivt med belger og vært svært inaktiv med den samme belgeren. Sorry, men han virket faktisk mer fornøyd når han fikk være vanlig turhund som var med " overalt". Når man regner litt på det er det faktisk ikke så mye en hund kommer ut av bilen når man trener rundering feks..

For 5 år siden hadde jeg ment at belgere MÅ brukes, men da hadde jeg aldri prøvd noe annet..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres veldig lik ut som meg. Men nå ønsker jo jeg å konkurrere da, det er bare det at jeg aldri tør... Og pga at vi ikke konkurrerer, blir det mindre trening, men jeg trener flere ganger i uka med aussien. Bare fordi det er kos og gøy for begge oss. Gleden hennes når hun får trene og gjøre noe, smitter rett over på meg.

Jeg tror mange brukshundraser passer fint som familiehund, bare de får brukt seg samtidig. En belger eller en aussie, tror jeg for eksempel ofte er fine familiehunder, så lenge de kommer til folk som vet hva de tar inn i huset. Det er hunder som gjerne ofte har litt mer drifter og "fallgruver" enn en labrador, men det vet jo jeg og du, så vi tar hensyn til det.

Jeg vil ikke være foruten en aussie fremover, jeg har blitt helt frelst, for meg er det de perfekte tur og treningskameratene. Om du liker belgere, eller vil ha en BC, syns jeg du skal gå for det jeg. Selv om du ikke har intensjoner om å gjøre så mye treningsmessig.

Jeg ser jo bare på mange av BC'ene på bygda, som brukes til gjeting. Det kan gå lang tid imellom hver gang de får gjete sau, resten av tiden står de i hundegård med korte lufteturer noen få ganger iløped av dagen. JEG tror en BC som får være med familien og være der det skjer, og få gå mye tur og trene litt av og til - har det bedre enn de som står mest i hundegård, og gjeter en del iløped av sommeren men gjør ingenting om vinteren..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk ikke slik at hunder skrur av hjernen hvis de ikke trener lp eller bruks..

Hverdagslydighet er også lydighet, en hund som løper rundt i skogen går også spor , dyret vet ikke at dekk og bli liksom gir mer hodebry enn å lukke skuffer etc etc..

Jeg mener helt oppriktig at en normal langhårsbelger ikke er lykkeligere av å trene 4 dager i uken enn den er hvis den lever et normalt variert liv. Jeg har trent svært aktivt med belger og vært svært inaktiv med den samme belgeren. Sorry, men han virket faktisk mer fornøyd når han fikk være vanlig turhund som var med " overalt". Når man regner litt på det er det faktisk ikke så mye en hund kommer ut av bilen når man trener rundering feks..

For 5 år siden hadde jeg ment at belgere MÅ brukes, men da hadde jeg aldri prøvd noe annet..

Veldig enig. Med de ønskene du har her TS, kan du omtrent velge hvilken som helst rase! Men det kan være lurt å styre unna bruksrasene fordi det da er en større mulighet for å ende opp med et skikkelig arbeidsjern som aldri får nok! Mine BC'er er ihvertfall veldig ulike: Hadde KIter endt opp som aktiv familiehund tror jeg han hadde gått på veggen. Amira kunne fint vært en aktiv familiehund.

Jeg tenker på alt fra aussie, belgere, spansk vannhund, lapsk vallhund, islandsk fårehund, retrievere, boxer, risen, dalatiner, spaniels, pappilon og heeler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vasker henne så ofte som mulig pga allergien til poden. Denne uken har det vært ekstremt fordi jeg får besøk av min veldig allergiske mor og Mozza behandles mot sopp. Tror vi er oppe i 30 min til sammen.

OT men, har du prøvd PetalClense? Jeg bruker det på kattene da både x-samboer og brødre (tildels jeg selv) er allergisk mot katt, og vi har alle merket STOR forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo hatt bruksrase og jeg har vært til og fra med hundetrening, men den siste tiden har jeg mistet interesse for å trene aktivt med hund og nå ønsker en hund for å ha med meg på mine aktiviteter. Jeg har også hatt mye dårlig samvittighet ovenfor hunden, og sånn vil jeg ikke ha det. Jeg tenker som så: Hvorfor ha det vanskelig når man kan ha det enkelt? Jeg vil ha en hund som passer meg og mine aktiviteter, og ikke en hund som jeg må tilfredstille hele tiden. Og når man ikke er intr i slike aktiviteter, ja da blir det et pes. Så selv om jeg så gjerne skulle likt å hatt dobermann, fordi det er den fineste rasen i mine øyne, så vet jeg at det er ikke rasen for meg. Da er jeg ganske streng med meg selv og ærlig. Jeg vil ha det mye bedre med raser som trives med det jeg trives med. Så da valgte jeg greyhound. Passer meg helt perfekt. De er store, aktive, masse humor og glede, de kan være med på turer og jogging, fjelltur, eller bare en rusletur. Min er myk og lett å snakke til, lydig og holder seg med meg. Jeg er trygg med han løs, han stikker ikke av. Snill og vennlig mot alle. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med valget!

Så det jeg ville si med innlegget var at man må bare være veldig ærlig med seg selv og tenke : hva vil jeg sånn egentlig?? Innerst inne? Vil jeg ha en hund bare for turere og kos, eller vil jeg ofre mer tid og aktivitet for å ha mer krevende raser? En ting er hva hjertet sier,og en annen ting er hva hodet sier. Jeg syns man skal gå etter hodet.

(og få deg en greyhound haha ) neida, uansett må du ha lykke til med valget! :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også Springer kunne passet deg fint!

Det er litt pelsstell ja, men det er ikke så mye i hverdagen. Det er mer sånn at man kan ta en økt en dag man har litt ekstra tid. :)

Ellers har du jo også tenkt på Hoffe tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur du hadde blitt veldig lykkelig med shiba, hadde det ikke vært for dette merkelige behovet for å ha hunden løs overalt. :aww: De er fantastiske turkompiser, nett størrelse, elsker å lære nye ting, men krever ikke 1 times lp-trening i uka, og er ekstremt festlige livspartnere. Nå må det sies at grunnen til at Aiko ikke kan tusle løs ved siden av meg overalt, ikke er fordi hun stikker av for å jakte, men fordi hun er en sinnssyk klovn som alltid skal leke sisten hvis det virkelig gjelder. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det faktisk ikke slik at hunder skrur av hjernen hvis de ikke trener lp eller bruks..

Hverdagslydighet er også lydighet, en hund som løper rundt i skogen går også spor , dyret vet ikke at dekk og bli liksom gir mer hodebry enn å lukke skuffer etc etc..

Jeg mener helt oppriktig at en normal langhårsbelger ikke er lykkeligere av å trene 4 dager i uken enn den er hvis den lever et normalt variert liv. Jeg har trent svært aktivt med belger og vært svært inaktiv med den samme belgeren. Sorry, men han virket faktisk mer fornøyd når han fikk være vanlig turhund som var med " overalt". Når man regner litt på det er det faktisk ikke så mye en hund kommer ut av bilen når man trener rundering feks..

For 5 år siden hadde jeg ment at belgere MÅ brukes, men da hadde jeg aldri prøvd noe annet..

Før ville jeg også sagt (og har sagt :P) at en brukshund MÅ brukes, nå har jeg nok moderert meg litt. Men samtidig så er vel ikke belger en sånn type brukshund, brukshund, som f.eks malle, men mer en sportshund og det er det jo en forskjell på. Likevel tenker jeg det er noe med å få seg den hundetypen som får nok, ikke som man hele tiden er på etterskudd med. Ikke bare fordi hunden faktisk trenger det, men også ut fra hva man selv tenker at den rasen trenger. Noe kan man så klart jobbe med i forhold til egne forventninger og krav, men man kan jo gjøre det enkelt å få seg den rasen man selv mener man gir nok. Jeg synes det er bedre å gi hunden sin mer enn det den i utgangspunktet trenger enn hele tiden å ligge på etterskudd og så vidt gi den nok. Det kjennes bedre ut for min samvittighet. Men det er sammensatt dette, så tenker noe høyt her :) Interessant tema!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT men, har du prøvd PetalClense? Jeg bruker det på kattene da både x-samboer og brødre (tildels jeg selv) er allergisk mot katt, og vi har alle merket STOR forskjell.

Jeg har ikke hatt behovet ned Mozza, guttungen har aldri reagert på henne, men så vasker jeg henne hver 14 dag. Brukte det på Loke ( og vasket han annenhver dag) , uten at det hjalp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthåret collie! brukshundegenskaper i light-format :) Eller labbe/golden?

Jeg er av den oppfatning at man skal kjøpe hund etter rasetypiske egenskaper og bruk - på den måten fremmer man også rasetypisk avl. Jeg provoseres av av flere og flere raser deles i bruks- og showliner - dessuten må det jo være mulig å finne en hånd-i-hanske hund blant de mange hundre raser å velge i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg skjønner tanken. Det er jo så klart enklere å anbefale en rase til noen man kjenner fra før og som man vet har hatt lignende raser selv.

Så da vet vi at TS antakelig helt fint vil takle å ha en belger, men hvorfor skal hun ha en belger når det hun har mest lyst til å gjøre er å være ute på tur med hunden sin? En belger liker det, men jeg vil tippe at den også vil ha noe hjernebry, noe som er litt mer en godbitsøk og hverdagslydighet, så hvorfor skal TS måtte ha en hund som krever mer av mental trening enn det jeg har inntrykk av at hun har lyst å gi? Ikke fordi hun ikke kan gi det, men fordi det er andre ting hun har mer lyst til å bruke tiden på :) I mitt hode vil det gi et lykkeligere hundehold om man har rasen som passer til det man vil holde på med og slippe å ha dårlig samvittighet fordi man ikke strekker til eller må tvinge seg til å gjøre andre ting fordi hunden krever det, når man selv egentlig har lyst til å holde på med noe annet.

jeg bare må kommentere på dette: noe av det mest fornuftige jeg har hørt på lenge :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere anbefalt belger til en ny bruker på sonen som dere ikke kjente, som hadde de samme bestillingene? Jeg ble bare litt overrasket over at det nå er greit med belger til en som vil ha turhund :) Nå kjenner jeg ikke TS, så det kan godt hende belger passer henne ypperlig, så det skal ikke stå på det, altså :)

Ja. Minst 95 % av alle langhårsbelgere er "bare" aktive familiehunder, de aller fleste av dem trives med det, så ja. Jeg har ingen problemer med å anbefale langhårsbelgere til folk, selv om de "bare" skal ha turhund. At jeg skulle ønske at flere jobba med sine belgere, og at de var mer synlige i konkurranser (utover utstilling) er mer et personlig ønske enn et krav, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært uten nett noen dager, og har ikke fått svart dere! Rekker ikke svare ordentlig nå heller, men jeg må bare skyndte meg å si takk for svar og innspill og at jeg tar hvert forslag til meg :) Svarer mer utfyllende senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg elsker jo myndene, særlig grey, men jeg troor kanskje jeg vil ha en hund som er enklere å ha løs. Dalmisene er jo lekre da, og de har jeg faktisk vurdert. Sheltie har jeg - men jeg må innrømme - jeg synes det blir litt lite hund igjen jeg :icon_redface: Verdens mest perfekte hund nummer to - litt kjedelig alene? Iallefall for en som har BC under huden:P Polarhund har også blitt vurdert, med samme forbehold som myndene. Men de scorer høyt på helse, mentalitet, atletisk kropp og vakkerhet da!

Jeg sliter bare bittelitt med å kjøpe belger når man ikke vil noe annet enn å løpe rundt i skogen sammen med den ... :icon_redface:

Iik, forresten, tusen takk for svar damer! Det settes stor pris på!

En belger vil elske ett liv der den får løpe rundt i skogen...

Jeg gjentar: belger...

De fleste belgere selges som rene turhunder og trives utmerket med det. Jeg hadde overhodet ikke dårlig samvittighet i de lange periodene Loke ikke fikk mental trening, tror han trivdes like godt - hvis ikke bedre, siden det ble mer turer og kos..

Jupp, 95% av alle belgere (langhår that is) lever som helt ordinære familiehunder med en halvtimes tur om morran og en time om kvelden eller deromkring, ellers er de med familien og "årner sjæl" - og de er lykkelige.

Det er ikke dermed sagt at de IKKE setter pris på å få bruke huet, men de må ikke.

Hadde dere anbefalt belger til en ny bruker på sonen som dere ikke kjente, som hadde de samme bestillingene? Jeg ble bare litt overrasket over at det nå er greit med belger til en som vil ha turhund :) Nå kjenner jeg ikke TS, så det kan godt hende belger passer henne ypperlig, så det skal ikke stå på det, altså :)

Ellers tenkte jeg også lapsk vallhund eller buhund. Mitt inntrykk er at de er en slags mellomting mellom gjeterhund og spisshund.

Jeg hadde aldri nølt med å anbefale belger til en hvilken som helst nybegynner/førstegangseier selv om vedkommede ikke hadde ambisjoner om å frese rundt å trene og drive aktivt med dette og hint. Såfremt vedkommede ønsker seg en aktiv hund som uten å nøle er med på alt du kaster mot den og som er litt mer aktiv i forhold til mosjon enn den gjennomsnittlige familie så hadde jeg uten tvil anbefalt belger.

Belger er en allrounder, den er brukanes til alt - den er kvikk og våken, lærer fort (hvilket gjør at den veldig raskt blir en svært hyggelig turkamerat å ha med seg i skogen), den tåler lange turer, den elsker kos og oppmerksom og i det hele tatt å være der det skjer. Om man vil er de fleste egna til spor/rundering, om man vil er de pene nok til å stilles (mange av dem), om man vil kan man gå agility, lydighet eller whatever - men man må ikke. Faktum er at 95% av alle belgere som selges i Norge ikke brukes til en dritt, men allikevel er de glade fornøyde hunder.

Hehe, jeg skjønner tanken. Det er jo så klart enklere å anbefale en rase til noen man kjenner fra før og som man vet har hatt lignende raser selv.

Så da vet vi at TS antakelig helt fint vil takle å ha en belger, men hvorfor skal hun ha en belger når det hun har mest lyst til å gjøre er å være ute på tur med hunden sin? En belger liker det, men jeg vil tippe at den også vil ha noe hjernebry, noe som er litt mer en godbitsøk og hverdagslydighet, så hvorfor skal TS måtte ha en hund som krever mer av mental trening enn det jeg har inntrykk av at hun har lyst å gi? Ikke fordi hun ikke kan gi det, men fordi det er andre ting hun har mer lyst til å bruke tiden på :) I mitt hode vil det gi et lykkeligere hundehold om man har rasen som passer til det man vil holde på med og slippe å ha dårlig samvittighet fordi man ikke strekker til eller må tvinge seg til å gjøre andre ting fordi hunden krever det, når man selv egentlig har lyst til å holde på med noe annet.

Men hvorfor mener du at belger ikke passer?

Skjønner ikke det jeg.

Jeg har hatt belger i 20 år, og det har blitt ett par stykker opp gjennom. Jeg har aldri vært sånn hypertrener på noen måte og hver vinter har jeg hatt MINST 7 måneders pause fra all trening - men hundene har hatt det strålende allikevel - fått turer, kos, litt godbitsøk i buskene, byturer osv. Og samtlige av de jeg har hatt (med ett unntak) har vært svært sosiale, uredde og trivelige i alle typer miljø tross svært lite effektiv trening. Rolig inne, full fart ute - og nei - ingen har vært destruktive heller.

De har også forøvrig hatt nok i seg til å være ypperlige hunder å trene med, men de har ikke krevd det for å være fornøyd - ei heller har jeg hatt dårlig samvittighet for ikke å trene.

Belgere er ikke hunder som spinner rundt sin egen akse og henger i taklampa om de ikke får hjernetrim. De liker å bruke huet, men de må ikke - det går fint an å fylle en belgers liv med meningsfulle ting uten å måtte trene trene trene. Ting man gjør i det daglige er jo også på en måte mental stimuli.

Nei - jeg synes belger høres helt fint ut jeg til TS - bare være litt oppegående på fra hvor og etter hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Therese- og jeg snakka om det igår, tom jeg kunne hatt belger så mye tur som jeg går. Og trene er ikke noe jeg gidder, men hverdagslydige og greie hunder har jeg alltid hatt.

Og for en gangs skyld hadde langbeinjentene overtaket på Ekko, han kladda nemlig i kramsnøen, mens jentene bare gled igjennom dypsnøen :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

-Therese- og jeg snakka om det igår, tom jeg kunne hatt belger så mye tur som jeg går. Og trene er ikke noe jeg gidder, men hverdagslydige og greie hunder har jeg alltid hatt.

Og for en gangs skyld hadde langbeinjentene overtaket på Ekko, han kladda nemlig i kramsnøen, mens jentene bare gled igjennom dypsnøen :lol:

*ler* det bør nevnes at det er skjelden belgere kladder da ha ha ha ha - jeg har opplevd det bare noen få ganger på 20 år, men ustyrtelig morsomt egentlig.

Belgere er en herlig rase, de har humor, de har action, de kan slappe av, de er gladelig med på alt... rasen i mitt hjerte helt klart, og OM man skulle få ambisjoner sånn plutselig så er det aldri for sent å begynne tenker jeg.

Men skal man ha belger så må man ha sans for humor OG ikke være så veldig opptatt av å analysere alt mulig. En belger bør generelt sett ikke tenke så mye sjæl, ei heller ha en eier som tenker for mye heller *ler*. Det enkle er ofte det beste. Men har man humor, vil man le daglig og ha en hund som fort utvikler personlighet (som oftest en morsom variant) så er belger midt i blinken tenker jeg. (selv om jeg kanskje ikke er helt enig akkurat denne uken når hormonene til poden har tatt fullstendig ballegrep på hjernecellene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* det bør nevnes at det er skjelden belgere kladder da ha ha ha ha - jeg har opplevd det bare noen få ganger på 20 år, men ustyrtelig morsomt egentlig.

Ja, det er første gang på to vintre at jeg ser Ekko kladde, og -Therese- hadde vel opplevd det to-tre ganger før.

Men igår var det perfekt kladdeføre, 0 grader i snøen og to grader i lufta, samt 30-40 cm nysnø og vi basa i et område hvor folk tydeligvis ikke har tråkka opp sti på noen uker :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...